Model X i älgtest

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Model X i älgtest

Inlägg av Svenssons »

Här har km77 testat Model X i älgtest. Den klarar av det i 70 km/h men inte mycket mer och det beror troligen på vikten på bilen. Så länge batterier väger vad de väger så förstår jag att Tesla inte stoppar i fler kWh i bilarna.



https://electrek.co/2017/06/23/tesla-mo ... oose-test/

Detta svarar också på e5m1r fråga:
e5m1r skrev:
Har de kört teslan i älgtest ?
;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model X i älgtest

Inlägg av Tars »

Någon som sett s:en utföra samma test?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model X i älgtest

Inlägg av jpetters »

Ja, Amerikanska Consumer Reports har gjort den.
Finns en länk i electrek artikeln länkad ovan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model X i älgtest

Inlägg av chpaulin »

Visserligen mindre bil (hittade inte en Q7) men en Q5 som klarar i 82



Edit: Såg att denna också var med på electreclänken :P
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Model X i älgtest

Inlägg av Anders77 »

Finns ju de som man tror kan köra bra som inte gör det heller.

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Model X i älgtest

Inlägg av TeslaX Anders »

Svenssons skrev:
Här har km77 testat Model X i älgtest. Den klarar av det i 70 km/h men inte mycket mer och det beror troligen på vikten på bilen. Så länge batterier väger vad de väger så förstår jag att Tesla inte stoppar i fler kWh i bilarna.



https://electrek.co/2017/06/23/tesla-mo ... oose-test/

Detta svarar också på e5m1r fråga:
e5m1r skrev:
Har de kört teslan i älgtest ?
;)
Älgtestet med MS såg mycket bra ut enl de amerikanska testarna. Bilen låg som ett strykjärn på vägen även i hög hastighet(55mph). Även tittat på filmer med Porsche 911 som naturligtvis också ligger i toppklass men detta är ju i princip en racerbil/tävlingsbil som är liten och låg.

Jag tycker att MX uppför sig mycket bra i älgtestet i 74km/h vilket var högsta hastigheten de visade i klippet. Synd att de inte visade test i högre hastighet. MX är ju som alla större SUVar tung och hög, det ingår liksom i konceptet för en dylik biltyp. Att då kräva sportbilsprestanda i ett enskilt test är väl ändå att ta i! MX fick ju mycket bra betyg i det amerikanska testet som meddelats tidigare. Detta inkluderade ju bl.a "roll over" testet och krockar i olika vinklar.

Jag måste säga att bilen känns otroligt säker när jag summerar de olika testerna.

Sen kan jag ju inte låta bli att poängtera att det finns en anledning till att vägarna har en viss högsta tillåtna hastighet. Någon har tänkt till och gjort en "cost-benefit"/riskanalys för en viss vägsträcka. Att då ligga i 120 på en 90 väg och sedan tycka att bilen uppförde sig "farligt" när föraren fick väja för exvis en älg eller annat hinder, det är bara trams!
Jag förstår att speciellt ni yngre gillar att köra med hög fart(nej ni är inte odödliga!) och jag har ju själv varit ung... men med åldern skaffar de flesta sig ett klokare förhållningssätt till hastighet och risker. Detta kanske beror på att man inser att livet trots allt är ändligt när man fyllt 50 och inser att nu är man på "döhalvan".

Personligen tycker jag det skrivs lite för mycket på forumet om hur mycket för fort man kör. Varför inte planera bättre och åka exvis. 10 minuter tidigare och sedan ställa in farthållaren på anvisad hastighet och njuta av bilturen, spara energi samt vissa att vi elbilister försöker föregå med gott exempel i trafiken.
Jag önskar alla Forummedlemmar en riktig skön och avkopplande sommar och ta det försiktigt på vägarna då det är mycket vilt som är i rörelse nu när älgar, hjortar, vildsvin , rådjur och övriga djur får sina ungar. 8-)
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X i älgtest

Inlägg av mati »

+1!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model X i älgtest

Inlägg av Tars »

TeslaX Anders skrev:
Svenssons skrev:
Här har km77 testat Model X i älgtest. Den klarar av det i 70 km/h men inte mycket mer och det beror troligen på vikten på bilen. Så länge batterier väger vad de väger så förstår jag att Tesla inte stoppar i fler kWh i bilarna.



https://electrek.co/2017/06/23/tesla-mo ... oose-test/

Detta svarar också på e5m1r fråga:
e5m1r skrev:
Har de kört teslan i älgtest ?
;)
Älgtestet med MS såg mycket bra ut enl de amerikanska testarna. Bilen låg som ett strykjärn på vägen även i hög hastighet(55mph). Även tittat på filmer med Porsche 911 som naturligtvis också ligger i toppklass men detta är ju i princip en racerbil/tävlingsbil som är liten och låg.

Jag tycker att MX uppför sig mycket bra i älgtestet i 74km/h vilket var högsta hastigheten de visade i klippet. Synd att de inte visade test i högre hastighet. MX är ju som alla större SUVar tung och hög, det ingår liksom i konceptet för en dylik biltyp. Att då kräva sportbilsprestanda i ett enskilt test är väl ändå att ta i! MX fick ju mycket bra betyg i det amerikanska testet som meddelats tidigare. Detta inkluderade ju bl.a "roll over" testet och krockar i olika vinklar.

Jag måste säga att bilen känns otroligt säker när jag summerar de olika testerna.

Sen kan jag ju inte låta bli att poängtera att det finns en anledning till att vägarna har en viss högsta tillåtna hastighet. Någon har tänkt till och gjort en "cost-benefit"/riskanalys för en viss vägsträcka. Att då ligga i 120 på en 90 väg och sedan tycka att bilen uppförde sig "farligt" när föraren fick väja för exvis en älg eller annat hinder, det är bara trams!
Jag förstår att speciellt ni yngre gillar att köra med hög fart(nej ni är inte odödliga!) och jag har ju själv varit ung... men med åldern skaffar de flesta sig ett klokare förhållningssätt till hastighet och risker. Detta kanske beror på att man inser att livet trots allt är ändligt när man fyllt 50 och inser att nu är man på "döhalvan".

Personligen tycker jag det skrivs lite för mycket på forumet om hur mycket för fort man kör. Varför inte planera bättre och åka exvis. 10 minuter tidigare och sedan ställa in farthållaren på anvisad hastighet och njuta av bilturen, spara energi samt vissa att vi elbilister försöker föregå med gott exempel i trafiken.
Jag önskar alla Forummedlemmar en riktig skön och avkopplande sommar och ta det försiktigt på vägarna då det är mycket vilt som är i rörelse nu när älgar, hjortar, vildsvin , rådjur och övriga djur får sina ungar. 8-)
Bra summerat, och håller med dig, fastän jag själv bara är 35.
Nu hoppas vi på en härlig sommar så jag kan göra klart huset!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model X i älgtest

Inlägg av LarsL »

Win-Win på lagom hastighet helt enkelt.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Model X i älgtest

Inlägg av Anders77 »

Gällande hastighet och vägar mm. Ärligt, talat så tror jag även "försiktiga" förare sällan kör exakt 70 på 70 vägarna, samt det kan dyka upp älg på 90 vägar med.

Vilket få verkar tänka på :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Model X i älgtest

Inlägg av TeslaX Anders »

Anders77 skrev:
Gällande hastighet och vägar mm. Ärligt, talat så tror jag även "försiktiga" förare sällan kör exakt 70 på 70 vägarna, samt det kan dyka upp älg på 90 vägar med.

Vilket få verkar tänka på :)
Håller med dig helt men uppfattar mig själv inte som "försiktig" utan mer som förnuftig/eftertänksam/säkerhetsmedveten. ;)
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Skriv svar