Ny X med lite problem (fjädring bl.a.)

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Inläggav Teslaägare Remuz » 29 jun 2017 18:41

Min nya X har lite problem. Luftfjädringen går tillbaka på standard hela tiden oavsett om jag höjer eller sänker. Den puffar lite sedan går den direkt tillbaka till standard. Den sänker inte heller när jag kör snabbt, trots att jag ställt in det som på min gamla X.

Vidare så är det veck i den ventilerade stolen fram. Det har jag läst att många har, men vad kräver man för åtgärd?

Passagerardörren stänger sig bara varannan gång i genomsnitt, detta visade jag redan när jag hämtade den, men jag har nu mailat med service som "ska kolla i loggarna och återkomma".

Resterande fel känner jag att jag har kontroll på. Ap2 var dock ett rejält nedköp mot ap1 som min gamla har. Börjar känna att det var dumt att byta "upp" sig.
Snik X60D Såld
X90D, med alla tillval, inkl AP2 och självkörning
Köp en ny Tesla via min länk och få gratis SuC plus 9000kr i rabatt http://ts.la/stefan4169
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mahulkp » 29 jun 2017 22:51

Stolen byter Tesla ut om du påpekar det. Jag hade ett litet veck på förarstolen vid leveransen i september och för två veckor sen fick jag två nya stolar monterade.

Känner igen problemet med förardörren också. Tror SC justerade den 3-4 ggr innan det blev bra. Nu funkar den klanderfritt.
MY X: X P90DL 7-sits helsvart, alla options
Model 3 reservation x 2
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Re: Ny X med lite problem (fjädring bl.a.)

Inläggav Teslaägare SolnaGnagarn » 30 jun 2017 07:52

Trist att höra Remuz! Men det där fixar dom ju såklart! Men jag håller med dig ang AP1. Jag är helnöjd att jag valde min demobil med AP1. Det funkar ju väldigt bra. Känns som att det kan ta lååång tid innan AP2 är vad dom lovar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Remuz » 30 jun 2017 12:57

När man trycker pedalen i botten så skakar det som att man åker på en tvättbräda. Börjar bli mycket nu. Bilen är körbar som tur är.
Snik X60D Såld
Köp en ny Tesla via min länk och få gratis SuC plus 9000kr i rabatt http://ts.la/stefan4169
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inläggav gellerstam » 30 jun 2017 13:11

Remuz skrev:När man trycker pedalen i botten så skakar det som att man åker på en tvättbräda. Börjar bli mycket nu. Bilen är körbar som tur är.

Vid kraftig acc så rekomenderas låg inställning på fjädringen. Annars blir det stora vinklar på drivaxeln/drivknutarna som kan resultera i oljud, vibrationer och ökat slitage som följd.
Outlander PHEV
E-UP
Reserverat MODEL 3

Check out Payver - the dashcam that rewards you for driving!
https://payver.app.link/dA7isO4fzG
Användarvisningsbild
gellerstam

Inläggav Teslaägare Svenssons » 30 jun 2017 13:22

Remuz skrev:När man trycker pedalen i botten så skakar det som att man åker på en tvättbräda. Börjar bli mycket nu. Bilen är körbar som tur är.

Detta är rätt vanligt, hade själv detta problem och TeslaBjørn tog upp det i en av hans filmer nyligen. Det är antagligen främre drive shaft som fått lite påfrästningar när man accelererat kraftigt med bilen i hög markfrigång.

Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 30 jun 2017 13:23

Trist att det blev sådär med nya bilen. Hoppas allt ordnar sig!
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mahulkp » 30 jun 2017 13:29

Tyvärr känt problem dom Tesla jobbar på att lösa. Har samma på min och de gör inga åtgärder förrän det finns en lösning.
MY X: X P90DL 7-sits helsvart, alla options
Model 3 reservation x 2
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 30 jun 2017 13:34

mahulkp skrev:
Tyvärr känt problem dom Tesla jobbar på att lösa. Har samma på min och de gör inga åtgärder förrän det finns en lösning.

Det går att åtgärda, byte av drive shaft. Jag har fått detta bytt men även ifall jag är rätt försiktig med acceleration i högt läge så kanske det är på väg tillbaka nu. Nyland pratar om att det nu eller snart ska finnas en permanent lösning.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Remuz » 30 jun 2017 14:53

Ytterligare ett fel. Laddluckan går inte att öppna med UMCn (testat med båda). Det funkar såklart med båda UMCs på min andra bil. SUCK!
Snik X60D Såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model X