Kommer jag bli nöjd??

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Hyted »

Hej på er

Har legat och smugit i kulisserna ett bra tag och läst mycket här.
Men nu börjar det brännas.

Jag har idag en Volvo xc90 r-design, D5, my16.
I det stora hela är jag mycket nöjd med den, man åker riktigt bra och jag tycker det är riktigt bra klass på nya Volvomodellerna.

Jag tycker dock om teknik och ligger gärna i framkant. Därför är en MX 100D riktigt frestande.

Men kommer jag bli nöjd?
Åker jag lika skönt?
Ljudnivå?
mm
mm
mm.

Vad tror eller vet ni?

Jag har aldrig åkt MX men har åkt en del MS P90DL från 2016.

Den anser jag ganska högljudd (Vägljud) och lite knak och knirkig så att säga jämfört med Volvon.

Men tekniken är ju underbar!

Bekymrar gör också avståndet till SC.
Ca 17 mil.

Så för tillfället har jag svårt att bestämma om jag ska vänta på Audin som lär komma hit nästa år eller om jag bara ska slå till?

Jag vet i vilket forum jag skriver men tror ni klarar att vara objektiva.

/Andreas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av tr1 »

Provkör!
Ljudnivån (vägbrus) beror på att du inte har ett motorljud som döljer. 22" låter avsevärt mer än 20". 17 mil till SC låter ok om den är åt rätt håll, inte till för vardagsladdning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Challe76a »

Är inne på min/vår 3:e Tesla (nu x) Har tidigare kört Audi, BMW, Volvo, Mercedes osv. Byggkvaliteten har tesla att jobba på men det viktigaste och som gör att jag förlåter dom och har överseende med det är just tekniken. Skulle inte kunna tänka mig en bil som inte uppdateras varannan månad eller som inte har integrerade lösningar för media som Teslan har för att inte tala om navigationen med trafikflöden som faktiskt är riktigt användbart. Skulle heller inte våga köpa en diesel bil än mindre äga en, känns som svarte Petter med tanke på hur debatten går. Det tesla har löst och som gör dom till nummer 1 är deras laddnätverk. Audi osv har en del att göra, har inte sätt något än, bara hört. Tror alla övriga biltillverkarna vill ta betalt för en hel del av det som är gratis i en tesla idag. Är det tekniktokig...välkommen. 17 mil till Service är mindre än vad jag har, därför åker jag dit rätt sällan, samlar på mig lite saker. Å andra sidan är dom bra mycket bättre än alla verkstäder jag haft att göra med genom åren. Åk och provkör en x...om du vågar ;)
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av HelectriC »

tr1 skrev:
Provkör!
Ljudnivån (vägbrus) beror på att du inte har ett motorljud som döljer. 22" låter avsevärt mer än 20". 17 mil till SC låter ok om den är åt rätt håll, inte till för vardagsladdning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Antar att med SC menas service center?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av chpaulin »

Avståndet till SC på 17 mil känns överkomligt. Tanken är ju att du inte skall behöva åka dit stup i kvarten utan endast vid service och när du hömtar den :) Skulle det vara något som behöver ordnas får ju chansen att köra lite med världens bästa drivlina.

Jag tycker ljudbivån i min MS -17 är helt ok på 19". Den är dock lite bullrigare än lyxtyskarna och säkerligen Volvos toppskikt (inte åkt Volvo på ett tag). Men som du själv skriver så är tekniken grym och drivlinan där du alltid har fullt drag när du vill är underbart.

Se jag kunde vara objektiv... :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Hyted »

HelectriC skrev:
tr1 skrev:
Provkör!
Ljudnivån (vägbrus) beror på att du inte har ett motorljud som döljer. 22" låter avsevärt mer än 20". 17 mil till SC låter ok om den är åt rätt håll, inte till för vardagsladdning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Antar att med SC menas service center?
Jag som inte har koll på förkortningarnaBild

Servicecenter menar jag.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Andreasson »

Hej Hyted!

Jag tror att du kan känna dig lugn! Jag själv gick ifrån en BMW X5 (2012) till en S85D. Har aldrig ångrat mig en sekund...!
Så till dina frågor:
Åker jag lika skönt? Ja, absolut! Stolarna är jättesköna, dvs nästan lika bra som Volvo. Volvo är väl fortfarande 1% bättre... Fjädringen är mycket bra (luftfjädring)!
Ljudnivå? I stadstrafik är Teslan klart tystare. På landsväg är det nog mer lika. Vill du vara på säkra sidan, ska du välja 19 tum fälgar! Vägljudet är i alla fall inte störande, tycker jag trots 21 tums fälgar. Vi har behållit X5:an i familjen och när jag kört Teslan ett längre tag och sen sätter mig i X5:an och kör iväg, känns den som en traktor från 80-talet. Bullrig, långsam (trots 40d-modellen), seg i reaktionerna och en instrumentering från 60-talet (känns det som) Och den bilen som jag ÄLSKADE när jag tog ut den...
Övrigt? Glöm räckviddsångest! Inga problem! Det gör inget att du bor långt ifrån en Supercharger! 17 mil är ju snarare ett lagom avstånd, för du har ju hemmaladdningen! Du blir bara en aning bättre på att planera dina körningar. Jag själv kör ca 7000 mil/år över hela Sverige, och jag planerar bara in vilka laddstopp jag ska göra. Det är HELT lugnt!

Har du fler frågor, är det bara att höra av dig eller PM:a! Jag har även en del intressanta kalkyler för egenföretagare (om du råkar vara en sådan...)

Byggkvaliteten har förresten blivit mycket bättre. Min kollega har tagit ut en S90D för några månader sen, och det märks stora skillnader bara i den...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Jerker »

Hyted skrev:
HelectriC skrev:
tr1 skrev:
Provkör!
Ljudnivån (vägbrus) beror på att du inte har ett motorljud som döljer. 22" låter avsevärt mer än 20". 17 mil till SC låter ok om den är åt rätt håll, inte till för vardagsladdning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Antar att med SC menas service center?
Jag som inte har koll på förkortningarnaBild

Servicecenter menar jag.
Du har koll. Super Charger förkortar vi SuC!
Verdi

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Verdi »

Visst släpper min Model S igenom lite mer vägljud än t ex en BMW 5-serie. Och nej det beror inte på avsaknad av motorljud. En modern dieselsexa varvar inte mycket och låter nästan inte alls vid jämn motorvägsfart.

Däremot så är Model S faktiskt bättre på det mesta annat. Kränger mindre i kurvor, bättre styrkänsla, snabbare gasrespons osv.

Visst är det ett par saker som irriterar mig lite. Sämre detaljkvalitet, dåligt med förvaringsfack och säkert nåt annat. Men efter 65 mil idag så byter jag bara till fossilare om jag måste. Och då är jag inte ens särskilt miljömedveten.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Smutt »

Min Tesla är världens bästa bil.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Hyted »

Snabba svar

Jag ska se till att få provköra.
Jag tänker mig att 20" räcker gott till mig. 22" är fränt helt klart men ändå inte riktigt min grej.
Räckvidd och vägljud är viktigare för mig.

Jag är egenföretagare

Alla kalkyler är intressanta!

Usch, jag känner tydligt var det här är på väg

Nu måste jag försöka sova.

Mot Sollentuna i morgon bitti i min gamla Volvo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av EnTraktor »

Jag hade en Prius och köpte en XC60. Då kändes XC60 typ 100 gånger bekvämare och roligare att köra. Priusen blev bara stående. Sedan bytte jag Priusen mot en Tesla och helt plötsligt blev Teslan 1000 gånger roligare än XC60 och min XC60 blev bara stående. När jag kört Tesla i en månad och satte mig i XC60 så trodde jag på allvar att det var nått fel på gasen. Man trycker och ingenting händer. Skulla aldrig kunna tänka mig att köra en fossilbil igen. Det är verkligen stenålder. Att ladda hemma och ha en fulladdad bil varje morgon är verkligen toppen. Långkörning är inget problem. Förra sommaren blev det Kroatien och i maj körde jag ner Teslan till Marbella. Om 3 dagar är det dags att köra hem igen. Ser verkligen fram emot resan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av mati »

Som så många andra har skrivit så förlåter man Teslas tveksamma byggkvalitet (jag tycker f ö inte att den har blivit mycket bättre) och långa avstånd till SC, eftersom bilen är så fantastisk annars. Man vill aldrig någonsin köra sin gamla fossilbil igen, oavsett hur bra den bilen kanske var. Det känns fullkomligt otänkbart att jag skulle vilja köra en stenålders-Volvo idag.
Provkör och köp. Det finns inget bättre sätt att bränna pengar på. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Som så många andra har skrivit så förlåter man Teslas tveksamma byggkvalitet (jag tycker f ö inte att den har blivit mycket bättre) och långa avstånd till SC, eftersom bilen är så fantastisk annars. Man vill aldrig någonsin köra sin gamla fossilbil igen, oavsett hur bra den bilen kanske var. Det känns fullkomligt otänkbart att jag skulle vilja köra en stenålders-Volvo idag.
Provkör och köp. Det finns inget bättre sätt att bränna pengar på. ;)
Insåg just att här har vi en Teslaslogan:

Bättre att bränna pengar än att bränna bensin!
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av tias »

Har en Model X sen några månader tillbaka och är mycket imponerad på alla sätt och vis. Har tidigare haft Lexus (RX 450h) och tycker finish och kvalitet känns bättre i Teslan än mina tidigare Lexus (den senaste var dock en 2012). Min bror har en XC90 T8 och vi gjorde en långresa till Norge i somras och trots att det är en fantastiskt fin bil går det inte att jämföra med Teslan. Den enda nackdelen med Tesla är priset vilket tyvärr är ännu mer ofördelaktigt på grund av den svaga kronkursen.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Tenk »

Tror du skulle bli nöjd, känns som att byta från gammeltelefon till Iphone och byta tillbaks skulle vara svårt. Har sedan slutet september en MX90D och gillar den skarpt. Elbil är grymt, att slippa klumpen som vibrerar och låter och farten från stillastående. Även på vintern är det skönt med värme direkt och även förvärmning. När det gäller komfort så är den ju åt det lite hårdare hållet så man ska ju inte leta efter en glidare och bilens enda riktiga nackdel enligt mig är ljudet i motorvägsfart (jämfört med större tyska bilar utan lågprofildäck är det stor skillnad), men alla andra fördelar uppväger det. Har alltid varit bilintresserad men inte av visst märke, bytte till Teslan från en sju-sitsig Kia och innan dess BMW 540. Teslan gjorde också att vi bytte andrabilen, en Audi A8 med V8, till en Nissan Leaf, vi ville ha en elbil till.
När det gäller byggkvalitet så har vår X fått byta 12-volts batteri men inget annat.
Lite planering på långresor men det är ju en del av det roliga! Men provkör så har du bättre underlag!
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Jensa »

Jag tror (vet) att du kommer att bli otroligt nöjd om du går över till en Tesla! Det är en helt annan grej att köra på eldrift. Den snabba gasresponsen man får och jämna gången är oslagbar. Däremot finns det helt klart förbättringar i detaljkvalité men för mig är det inget som stör. Jag köpte inte bilen för lyxkänsla utan för drivlinan och känslan att gå på el!

Här är en kalkyl om du vill testa lite siffror (använd dator och exel). Ang. förmånsvärde får så är det klart högre på en X än en S och gör ganska mycket för slutkalkylen. Fyll i dina siffror i de gråa rutorna.

https://www.dropbox.com/s/6x4yld6hc6547 ... .xlsm?dl=0
Senast redigerad av Jensa, redigerad totalt 1 gånger.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av LarsL »

En fråga som inte har besvarats, Audi? Nej, jag tror inte det är något att vänta på. Audi likt de andra tyskarna kan inte göra en bra elbil eftersom den då skulle bli bättre än deras fossilvarianter. De kommer alltså medvetet göra den lite sämre än vad de skulle kunna göra den. Tex kommer de att göra gasresponsen slöare, för att likna en fossil osv.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av oscfor »

Eftersom jag verkligen jämfört Teslan med alla Volvos 90-modeller och den nya XC60, måste jag få slänga in lite åsikter. Jag har kört alla 90-modellerna med de allra flesta motoralternativen, de flesta något hundratal mil, så jag tycker mig ha lite koll.

Kör sedan drygt två veckor Model X 90D och valet stod just mellan denna och en V90 T8. Och jag skulle inte byta, mot någon annan bil i världen.

Ljudnivån: Ja, Teslan ligger klart efter. En V90 med akustikrutor är riktigt tyst. X90D är väldigt tyst i stan, men på landsväg låter den tyvärr för mycket. Man får skruva upp stereon lite bara, för allt annat är så mycket bättre!

Interiören: Även här vinner Volvo idag. Man har ryckt upp sig rejält och jag hade verkligen inte haft något emot en Tesla med Volvos interiör.

Känslan: Här vinner Tesla till 100%. Att köra ICE-bil numera känns bara väldigt konstigt, även om de har stora bensinmotorer eller diesel med mycket vrid. Att glida omkring, köra om, manuvrerar, allt känns så mycket bättre i Teslan att man bara ler.

Kvaliteten: Här finns ju fortfarande att jobba på för Tesla, men så även på Volvo. Volvo känns som de har problem med elektronik, Tesla med byggkvalitet. Jag upplever inte min Tesla som knakig i interiören, vilket jag upplevt i tidigare producerade MS.

Saknar jag något: japp, CarPlay, 360-kamera och kanske något mer i sammanhanget oväsentligt. Jag skulle aldrig byta!

Lycka till med köpet och hör av dig om du vill ha fler jämförelser.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
En fråga som inte har besvarats, Audi? Nej, jag tror inte det är något att vänta på. Audi likt de andra tyskarna kan inte göra en bra elbil eftersom den då skulle bli bättre än deras fossilvarianter. De kommer alltså medvetet göra den lite sämre än vad de skulle kunna göra den. Tex kommer de att göra gasresponsen slöare, för att likna en fossil osv.
Den teorin tror jag inte på. Troligare isf att de begränsar produktionen och/eller "antisäljer" i butik. Själva produkten tror jag de kommer försöka få till bra för att konkurrera med Tesla (på samma sätt som andra fossiltillverkare försöker...). Dock är jag övertygad om att Tesla kommer vara den bättre elbilen under åtminstone de kommande 5-10 åren.

Kan lägga till att jag äger/har ägt mestadels BMW men även Porsche, Lexus, Jaguar, VW, Honda samt kört väldigt mkt Mercedes och prestandabilar. Trots Teslas svagheter kommer jag aldrig gå ifrån el! Är du dessutom lite "tech-freak" som du skriver och som många av oss här så kommer du älska Teslan. Vi var för övrigt nära att köpa XC90 T8, fin bil men jag är superglad att det blev en Model X istället.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av danni »

Nya XC90 är en riktigt, riktigt fin bil, och det finns mycket som den är mycket bättre på än Teslas bilar. Interiören i Volvon är fenomenal, världsklass till och med, och sportstolarna är snäppet vassare. Teslas interiör är riktigt stilig, jag gillar den minimalistiska stilen, men känns inte lika gedigen som Volvos. B&O-ljudanläggningen i XC90 är sagolik. Men det finns också mycket som jag tycker den är rätt skitkass på, ärligt talat. Jag provkörde den med D5-motorn och automat och jag tyckte den drivlinan var helt bedrövlig, jag hade inte stått ut en dag med den. Särskilt inte om man är van vid Teslas drivlina som är, hands down, världens bästa. Skillnaden är ljusår och mer. Volvon var klart tystare, men chassiet tyckte jag också var rätt bedrövligt. Bilen jag körde hade luftfjädring, men jag upplevde den som gungig och svajig som sjutton, och dessutom hade fjädringen en massa missljud för sig när jag körde över fartgupp och trottoarkanter (det kan vara ett problem med just den demobilen men jag har hört andra säga samma sak).

Så det är två riktigt bra bilar med sina respektive styrkor och svagheter. I slutänden handlar det om vad man prioriterar. Volvon är mer klassiskt lyxig, men Teslan är oerhört mycket mer avancerad och tekniskt sett i framkant, för att inte nämna coolare. Och oerhört mycket trevligare att köra. Själv hade jag aldrig någonsin valt Volvon före Teslan. Särskilt inte som Teslan troligen blir billigare i längden. Du kan använda mitt Excel-blad som är gjort för just egenföretagare och lägga in din nuvarande och din tilltänkta bil och jämföra: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... relse.xlsx

Skriv till mig om det är nåt du behöver hjälp med i kalkylen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av oscfor »

Instämmer med Danni i drivlinan på Volvos D5. Tyvärr inte alls imponerad. Min 240HK Passat-diesel som jag lämnade för två veckor sedan var överlägsen, trots samma volym, antal cylindrar och effekt. Dock betydligt bättre vrid i Passaten. Men självklart är Teslas ljusår före. Det är lite som med Boklövstilen eller Forburyfloppen; I jämförelse känns de gamla teknikerna som stenåldern och kan aldrig mäta sig med de nya landvinningarna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av danni »

oscfor skrev:
Instämmer med Danni i drivlinan på Volvos D5. Tyvärr inte alls imponerad. Min 240HK Passat-diesel som jag lämnade för två veckor sedan var överlägsen, trots samma volym, antal cylindrar och effekt. Dock betydligt bättre vrid i Passaten. Men självklart är Teslas ljusår före. Det är lite som med Boklövstilen eller Forburyfloppen; I jämförelse känns de gamla teknikerna som stenåldern och kan aldrig mäta sig med de nya landvinningarna.
Jag ska kanske klargöra att den motor jag körde inte hade PowerPulse-tekniken - jag har hört att de senare motorerna ska vara bättre. Men jag upplevde den som så fruktansvärt orkeslös, och dessutom var växellådan otroligt nervös. Minsta gaspådrag resulterade i att bilen växlade ner en eller två växlar direkt, men istället för mer kraft så var det enda jag fick mer oljud. Och så illa som den lät så var det rätt ovälkommet. Det kändes som det var en halvminuts fördröjning på allt som skulle igenom drivlinan. Med en diesel är man ju van vid att kunna surfa på kraften vid låga varv vid vardaglig körning och inte behöva stressa motorn för mycket, vilket ju är tur eftersom de känns så väldigt hetsiga när man stressar dem, men så kändes det inte alls i Volvon. Sen är nog min upplevelse lite spetsad eftersom jag gick ur min Model S och rakt in i denna Volvo för att provköra, men ändå...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Dansken »

Jerker skrev:

Insåg just att här har vi en Teslaslogan:

Bättre att bränna pengar än att bränna bensin!
Bild Bild
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av joel80 »

Dansken skrev:
Jerker skrev:

Insåg just att här har vi en Teslaslogan:

Bättre att bränna pengar än att bränna bensin!
Bild Bild
Lite som Gudrun Schyman då?
Bild Bild Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar