Tesla ersätter inte parkeringsskada
Moderator: Redaktion
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Parkera inte så nära andra bilar.. Man måste väl ändå vara bra nära för att det ska kunna slå i? Ser ju ut som att dom kan öppnas helt v s rapport man har ett par dm till godo...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Låter du din 3-åring öppna vanliga bildörrar i närheten av andra bilar? Det skulle jag inte våga ivf - vare sig utifrån eller innifrån.Satellite65 skrev:Hej !
Har i precis här i dagarna just bokat en X men denna tråd får mig att tveka...
Jag har barn som är mellan 3 och 6år som kommer att öppna dörrarna själva utan att någon har en "bromsande hand" i närheten, detta kommer att ske väldigt ofta nära andra parkerade bilar.
Men en fråga till er X-förare - kan man inte stänga av auto-öppning då om man ex. har barn som inte är pålitliga att övervaka det hela?
Som vanliga med många av "tesla-problemen" så är det härliga I-landsproblem vi har utan tvekan!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Det är väl mest förardörren som är ett problem? Den kan blåsa upp osv.
Bakdörrarna ska väl vara så pass bra att dom inte slår i något?
Jag frågade faktiskt när jag hämtade min, dom lovade då att bakdörrarna inte skulle öppna rätt in i en bil eller vägg eller så men om jag bara hade en lyktstolpe eller så i närheten var det inte säkert att den upptäcktes.
Den självpresenterande förardörren är underbar.
Men hade önska man kunde avaktiverat det tillfälligt från foben om man närmar sig och det är tajt och blåser rejält.
Är det bara normala förutsättningar öppnas även förrardörren bara lagom mycket när något står brevid.
Model x100d
Midnight Silver
Bakdörrarna ska väl vara så pass bra att dom inte slår i något?
Jag frågade faktiskt när jag hämtade min, dom lovade då att bakdörrarna inte skulle öppna rätt in i en bil eller vägg eller så men om jag bara hade en lyktstolpe eller så i närheten var det inte säkert att den upptäcktes.
Den självpresenterande förardörren är underbar.
Men hade önska man kunde avaktiverat det tillfälligt från foben om man närmar sig och det är tajt och blåser rejält.
Är det bara normala förutsättningar öppnas även förrardörren bara lagom mycket när något står brevid.
Model x100d
Midnight Silver
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Sattelite65: det är framdörrarna som var trådskaparens problem och som den här tråden berör mest.
Dina barn sitter antagligen bak och de Falkvingedörrarna bak har sensorer som ska känna av ett hinder och anpassa/förhindra såna händelser. Funkar tydligen riktigt bra, framför allt på bilar bredvid, men inget är helt 100% säkert. Så det finns uppgifter om händelser där de slagit i saker. På liknande sätt som beskrivs för framdörrarna i tråden.
Känner du dig osäker kan du ha funktionen avstängd hela tiden, eller stänga av enkom vid de gånger det känns lite trångt. Kan ju dock bli lite nervöst om någon parkerat nära dig efter att du gått iväg och kommer tillbaka med funktionen aktiv.
Kan ju även bli ett problem med automatisk öppning av framdörrarna när man parkerar längs en trafikerad gata/cykel/promenadstråk om dörren svänger upp på helt okontrollerst... den har ju liksom ingen "backspegel/radar" som känner av om det kommer något susande bakifrån. Så det kommer nog att krävas en viss uppsikt när/om funktionen används i vissa situationer alldeles oavsett.
Förr låg det också i premiumpaketet som alltså var ett tillval.
Model X är ju en breeeeed bil med svenska mått mätt så det blir lätt lite trångt i städer osv Själv kör jag S som är lite smalare men ända breeed. Jag ställer mig gärna en bit bort på mindre upptagna parkeringar om det går. Men då av anledningen att andra dörrar slås upp på min bil.
För något år sen hade jag en äldre dam som höll på att bråka sig in genom förardörren på sin bil med handväskan på höften, kappa och allt. Hennes förardörr dunkade in min passagerardörr gång på gång (ej Teslan då). Jag tog några snabba steg fram och sa väldigt trevligt -"om du väntar lite så hinner jag åka iväg så går det lättare att komma in"
Svaret blev glatt kvittrande -" nej då ingen fara, det här går så bra så!"
Hmm undviker helst att parkera bredvid bilar med bilbarnstol av samma anledning.
Dina barn sitter antagligen bak och de Falkvingedörrarna bak har sensorer som ska känna av ett hinder och anpassa/förhindra såna händelser. Funkar tydligen riktigt bra, framför allt på bilar bredvid, men inget är helt 100% säkert. Så det finns uppgifter om händelser där de slagit i saker. På liknande sätt som beskrivs för framdörrarna i tråden.
Känner du dig osäker kan du ha funktionen avstängd hela tiden, eller stänga av enkom vid de gånger det känns lite trångt. Kan ju dock bli lite nervöst om någon parkerat nära dig efter att du gått iväg och kommer tillbaka med funktionen aktiv.
Kan ju även bli ett problem med automatisk öppning av framdörrarna när man parkerar längs en trafikerad gata/cykel/promenadstråk om dörren svänger upp på helt okontrollerst... den har ju liksom ingen "backspegel/radar" som känner av om det kommer något susande bakifrån. Så det kommer nog att krävas en viss uppsikt när/om funktionen används i vissa situationer alldeles oavsett.
Förr låg det också i premiumpaketet som alltså var ett tillval.
Model X är ju en breeeeed bil med svenska mått mätt så det blir lätt lite trångt i städer osv Själv kör jag S som är lite smalare men ända breeed. Jag ställer mig gärna en bit bort på mindre upptagna parkeringar om det går. Men då av anledningen att andra dörrar slås upp på min bil.
För något år sen hade jag en äldre dam som höll på att bråka sig in genom förardörren på sin bil med handväskan på höften, kappa och allt. Hennes förardörr dunkade in min passagerardörr gång på gång (ej Teslan då). Jag tog några snabba steg fram och sa väldigt trevligt -"om du väntar lite så hinner jag åka iväg så går det lättare att komma in"
Svaret blev glatt kvittrande -" nej då ingen fara, det här går så bra så!"
Hmm undviker helst att parkera bredvid bilar med bilbarnstol av samma anledning.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Falk dörrarna är inga problem med barn. De öppnas så tajt så om du haft en vanlig dörr så hade man inte kunnat ta sig ut.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Däremot litar jag inte alls på förardörren och passagerardörren
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Skulle säga att om du parkerar så här nära andra så är det nog betydligt större risk att de bilarna skickar upp en dörr i sidan på din bil. Annars är det nog som med alla andra bilar, håll koll när du öppnar dörren.Satellite65 skrev:Hej !
Har i precis här i dagarna just bokat en X men denna tråd får mig att tveka...
Jag har barn som är mellan 3 och 6år som kommer att öppna dörrarna själva utan att någon har en "bromsande hand" i närheten, detta kommer att ske väldigt ofta nära andra parkerade bilar. Hur pass allvarligt är detta problem? Jag känner definitivt att jag måste ta upp det med Tesla service center innan jag hämtar ut bilen och får jag inte den respons jag efterfrågar så kanske jag rent av avbryter affären.
MVH
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Har haft min Model X i snart ett år. Till en början körde jag med funktionen att dörren inte öppnades automatiskt men efter en uppdatering av mjukvaran som kom några månader senare så har jag haft att dörren öppnas automatiskt.
Det går att tillfälligt stänga av funktionen när man närmar sig bilen om man vill, bara trycka på fobben en gång.
Risken för att dörrarna slår i något är mindre än övriga bilar jag har haft eftersom det finns sensorer och det inte är fasta lägen som dörrarna vill stanna på. Det finns dock lite andra risker med dem. Om dörren är halvöppen och man försöker låta elmotorn stänga dörren vid lite kraftigare blåst finns det risk att blåsten vinner över elmotorn när dörren börjar stängas.
Vad gäller bakdörrarna så är risken för att dessa slår i än mindre än vanliga dörrar. Förutom sensorer så öppnas dessa inte upp så mycket i sidan som vanliga dörrar. Jag är tryggare att låta barnen öppna falkvingedörrarna än att låta dem öppna vanliga dörrar. Även här finns dock andra risker och det är höjden. Skulle det gå ett rör eller annat på lägre höjd som sensorerna kan missa så måste man tänka sig för.
Jag undviker ändå alltid att parkera nära andra bilar när det är möjligt. Inte för att jag är rädd att Model X dörrar skall slå i de andra bilarna utan för att de andra bilarnas dörrar skall slå i min Model X. Detta är den större risken och jag förstår varför Tesla inte står för parkeringsskador.
PS. Mina tre barn är 1,5, 6 och 9. Tidigare tjatade jag på att de (de två äldsta) inte fick öppna dörrarna men detta tjat slipper jag numera.
Det går att tillfälligt stänga av funktionen när man närmar sig bilen om man vill, bara trycka på fobben en gång.
Risken för att dörrarna slår i något är mindre än övriga bilar jag har haft eftersom det finns sensorer och det inte är fasta lägen som dörrarna vill stanna på. Det finns dock lite andra risker med dem. Om dörren är halvöppen och man försöker låta elmotorn stänga dörren vid lite kraftigare blåst finns det risk att blåsten vinner över elmotorn när dörren börjar stängas.
Vad gäller bakdörrarna så är risken för att dessa slår i än mindre än vanliga dörrar. Förutom sensorer så öppnas dessa inte upp så mycket i sidan som vanliga dörrar. Jag är tryggare att låta barnen öppna falkvingedörrarna än att låta dem öppna vanliga dörrar. Även här finns dock andra risker och det är höjden. Skulle det gå ett rör eller annat på lägre höjd som sensorerna kan missa så måste man tänka sig för.
Jag undviker ändå alltid att parkera nära andra bilar när det är möjligt. Inte för att jag är rädd att Model X dörrar skall slå i de andra bilarna utan för att de andra bilarnas dörrar skall slå i min Model X. Detta är den större risken och jag förstår varför Tesla inte står för parkeringsskador.
PS. Mina tre barn är 1,5, 6 och 9. Tidigare tjatade jag på att de (de två äldsta) inte fick öppna dörrarna men detta tjat slipper jag numera.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Amen. Inga problem med FWD, de är överlägsna när man har barn, men är mycket glad att jag inte har "self presenting" framdörrar.Grammi skrev:Däremot litar jag inte alls på förardörren och passagerardörren
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Hej !thebishop skrev:
Låter du din 3-åring öppna vanliga bildörrar i närheten av andra bilar? Det skulle jag inte våga ivf - vare sig utifrån eller innifrån.
Men en fråga till er X-förare - kan man inte stänga av auto-öppning då om man ex. har barn som inte är pålitliga att övervaka det hela?
Som vanliga med många av "tesla-problemen" så är det härliga I-landsproblem vi har utan tvekan!
Nej kanske inte mina 3 åringar men definitivt min 6 åring och väldigt snart även mina mindre barn.
Problemet jag ser(om det verkligen existerar) är egentligen att barn oavsett ålder kanske har svårare att uppfatta och parera en oväntad rörelse. Då är det bra mycket lättare att lära dem att man skall vara försiktig när man öppnar och stänger dörren till bilen.
Helt klart ett I-lands problem men fortfarande ett oönskat problem på något som kostar en hel del .
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Men barnen sitter väl inte i framsätet och absolut inte förarsätet? Så problemet måste ju vara begränsat till FVD och de har ju sensorer. Gör på samma sätt som jag gör på min vanliga bil när det är trångt jag går ut och sätter en hand mellan deras dörr och den andra bilen. Skulle vinden ta tag i dörren som fångar jag upp den. Om du ser att FVD är på väg in i något håll emot den så stannar den.
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Tack för alla svar!
Jag är verkligen glad att jag ställde frågan, diskussionen ger viss klarhet i läget.
Tycker dock fortfarande att det är tråkigt att Tesla ej står för detta och skall ta upp det med dem.
Vänliga hälsningar
En som bokat bilen... men ej 100% bestämt sig, och verkligen är tacksam för all input.
Jag är verkligen glad att jag ställde frågan, diskussionen ger viss klarhet i läget.
Tycker dock fortfarande att det är tråkigt att Tesla ej står för detta och skall ta upp det med dem.
Vänliga hälsningar
En som bokat bilen... men ej 100% bestämt sig, och verkligen är tacksam för all input.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Tesla står inte heller för olycka med autopark eller autopilotSatellite65 skrev:Tack för alla svar!
Jag är verkligen glad att jag ställde frågan, diskussionen ger viss klarhet i läget.
Tycker dock fortfarande att det är tråkigt att Tesla ej står för detta och skall ta upp det med dem.
Vänliga hälsningar
En som bokat bilen... men ej 100% bestämt sig, och verkligen är tacksam för all input.
Så inget konstigt egentligen men jag fattar din vinkel också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- takarlsson
- Teslaägare
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
- Ort: Malmö
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Varning.Grammi skrev:Falk dörrarna är inga problem med barn. De öppnas så tajt så om du haft en vanlig dörr så hade man inte kunnat ta sig ut.
På båten mellan Rödby och Puttgarden slog falk dörren i grannens backspegel.
Fick fälla in hans spegel så dörren kunde öppnas.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Och jag tycker den färjan är tight med en Model S. Har tagit den en gång med den, alltid bältbroarna annars.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Min bakdörr dundrar med jämna mellanrum upp i taket eller egentligen garagedörren eftersom den befinner sig där då. Så nu har jag klistrat skumgummiremsor på dörren.takarlsson skrev:Varning.Grammi skrev:Falk dörrarna är inga problem med barn. De öppnas så tajt så om du haft en vanlig dörr så hade man inte kunnat ta sig ut.
På båten mellan Rödby och Puttgarden slog falk dörren i grannens backspegel.
Fick fälla in hans spegel så dörren kunde öppnas.
För övrigt är jag inte jätteförtjust i fvd har fått en del skit från passagerare när höger dörr bak inte vill öppna sig vilket är mycket vanligt den känner av att något finns ivägen trots att det är flera meter till något objekt. Har pratat med SC och de tror att det är sensorerna
Skall bytas efter nyår.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Jag är alltid extra nog att övervaka både fram och bakdörren om man står i situation där det finns risk att bilen felbedömer situationen. Ex vid en låg mur eller liknande.
Däremot är dörrarna både fram och bak riktigt bra i övrigt. Jag kan på avstånd låta 4-åringen sätta sig bak och minska risken att hon springer ut framför en bil på parkeringen osv.
Enda egentliga nackdelen är nu när det är kallt. Man bör inte låta bägge fwd dörrarna stå öppna och att även förardörren öppnar sig, då blåser värmen bort fort. Jag har ändrat till low på bakdörrarna nu tillfälligt under den kalla perioden samt ser till att helst bara öppna en i taget.
Det är lika häftigt varje gång man har bägge framdörrarna, bägge bakdörrarna och bagagen bak öppen och stänger allt med en tryckning på fjärrkontrollen.
Däremot är dörrarna både fram och bak riktigt bra i övrigt. Jag kan på avstånd låta 4-åringen sätta sig bak och minska risken att hon springer ut framför en bil på parkeringen osv.
Enda egentliga nackdelen är nu när det är kallt. Man bör inte låta bägge fwd dörrarna stå öppna och att även förardörren öppnar sig, då blåser värmen bort fort. Jag har ändrat till low på bakdörrarna nu tillfälligt under den kalla perioden samt ser till att helst bara öppna en i taget.
Det är lika häftigt varje gång man har bägge framdörrarna, bägge bakdörrarna och bagagen bak öppen och stänger allt med en tryckning på fjärrkontrollen.
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Du vet att du kan programmera öppningshöjden va? Speciellt om du parkerar ofta på samma ställe (hemma).Bow skrev:Min bakdörr dundrar med jämna mellanrum upp i taket eller egentligen garagedörren eftersom den befinner sig där då. Så nu har jag klistrat skumgummiremsor på dörren.takarlsson skrev:Varning.Grammi skrev:Falk dörrarna är inga problem med barn. De öppnas så tajt så om du haft en vanlig dörr så hade man inte kunnat ta sig ut.
På båten mellan Rödby och Puttgarden slog falk dörren i grannens backspegel.
Fick fälla in hans spegel så dörren kunde öppnas.
För övrigt är jag inte jätteförtjust i fvd har fått en del skit från passagerare när höger dörr bak inte vill öppna sig vilket är mycket vanligt den känner av att något finns ivägen trots att det är flera meter till något objekt. Har pratat med SC och de tror att det är sensorerna
Skall bytas efter nyår.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Det lyssnar den inte alltid på. Har ett specifikt ställe där vänster FWD hela tiden ser en spökvägg som inte finns.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Finns ju barnlås på alla dörrarna. Framdörrarna öppnas väl troligen inte av småttingarna....eller?Satellite65 skrev:Hej !
Har i precis här i dagarna just bokat en X men denna tråd får mig att tveka...
Jag har barn som är mellan 3 och 6år som kommer att öppna dörrarna själva utan att någon har en "bromsande hand" i närheten, detta kommer att ske väldigt ofta nära andra parkerade bilar. Hur pass allvarligt är detta problem? Jag känner definitivt att jag måste ta upp det med Tesla service center innan jag hämtar ut bilen och får jag inte den respons jag efterfrågar så kanske jag rent av avbryter affären.
MVH
X100 lev.14/8-18.
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Jag har problemet att min autistiska son fortsätter trycka upp dörren efter den stannat. Har bett om att få avaktivera knapparna i bilen såsom i showroom, men jag har glömt att följa upp det.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Ska hämta min x om ett par veckor å tänkte på lite frågor när jag ser detta.
Om man håller ”en bromsande hand” det finns inga mekaniska manicker som kan gå sönder eller så då? D lär väl sitta en kugg ngnstans antar jag som slits?
Kan man manuellt öppna bakdörrarna btw?
Om man håller ”en bromsande hand” det finns inga mekaniska manicker som kan gå sönder eller så då? D lär väl sitta en kugg ngnstans antar jag som slits?
Kan man manuellt öppna bakdörrarna btw?
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
Det ska gå att slå på via en kod efter "long press" på Tet.Remuz skrev:Jag har problemet att min autistiska son fortsätter trycka upp dörren efter den stannat. Har bett om att få avaktivera knapparna i bilen såsom i showroom, men jag har glömt att följa upp det.
Såg det när jag var på en butik.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada
NinjaNiklas skrev:Kan man manuellt öppna bakdörrarna btw?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]