Spänningssprickor

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Brewski
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2017 13:13
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Spänningssprickor

Inlägg av Brewski »

Aloha.

Jag har upptäckt sänningssprickor i framrutan på min X. Är det något som är vanligt för Tesla? Någon som varit med om liknande samt har tips på hur man ska gå vidare med problemet? En garantifråga?

Även, min parkeringsassistent flippade ut när jag skulle parkera i en backe för 2 veckor sedan, vilket resulterade i att höger framfälg skrapades. Tesla säger att det är på egen risk man använder sig av assistenten... Kommentarer på det någon?

Annars är undertecknad helnöjd, har dock knappt sett till bilen samt min familj sedan leverans... ;)
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Spänningssprickor

Inlägg av kallekula »

Inget jag hört talas om och inget jag haft problem med. Men det fixar Tesla säkert gratis (så länge där inte finns stenskott i dem också).

Kompensation för parkeringsskadan blir nog värre.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Crappy »

Som bilglasmästare sedan 35 år så kan jag nog med största säkerhet garantera att spänningssprickor inte finns.

Rutan ligger i ett flexibelt lim, det rör sig med karossen, rutan ligger med ca 5mm marginal mot kaross. Det kan inte skapas sådana spänningar att rutan spricker. Däremot är det vanligt att gamla stenskott som man inte har sett spricker nu i värmen, eller när man tvättar bilen med lite för kallt vatten.

Så, antigen rör det sig om ett stenskott eller ett fabrikationsfel. Det är möjligt att rutan var skadad från början. Alternativt har den fått en skada är dekorationslister monterades. Allt brukar gå att spåra. Man ser vanligtvis lätt hur skadan uppkommit.
Men kolla ute i kanterna, det brukar vara någon skada ute i det svarta som inte syns. Tyvärr
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Spänningssprickor

Inlägg av jonas »

Jag har aldrig varit med om maken till hur ofta min ruta spricker på Teslan. Jag är uppe i 6:e rutan nu på 10 000mil. Tidigare har jag bytt en ruta vartannat eller tredje år. nu byter jag 2-3 ggr per år. Och jag kör samma väg som tidigare 8år.
Teslas rutor verkar vara extremt känsliga för stenskott. Man skall nog sätta en plastfilm längst ut runt rutan för att det skall hålla. Jag har en Model S men X verkar ju vara minst lika känsliga.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Vidio »

jonas skrev:
Jag har aldrig varit med om maken till hur ofta min ruta spricker på Teslan. Jag är uppe i 6:e rutan nu på 10 000mil. Tidigare har jag bytt en ruta vartannat eller tredje år. nu byter jag 2-3 ggr per år. Och jag kör samma väg som tidigare 8år.
Teslas rutor verkar vara extremt känsliga för stenskott. Man skall nog sätta en plastfilm längst ut runt rutan för att det skall hålla. Jag har en Model S men X verkar ju vara minst lika känsliga.
Lustigt att du säger det.
Jag har aldrig haft en bil som rutan klarat sig så bra på, som på min Model S.
1 år utan byte måste vara något slags rekord för mig! :lol:
Användarvisningsbild
Brewski
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2017 13:13
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Brewski »

Tack för infon.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Spänningssprickor

Inlägg av bullen »

Spänningssprickor? Borde inte dom vara i batteriet? Eller är jag på fel tråd nu igen
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Svenssons »

Har lagat ett stenskott och märkte då att jag hade ett stort antal ytskador som dock inte går att laga. Inga sprickor dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Bjelke »

Ytskador? Är det flisor som slagits ur, eller är det mer som vanliga små stenskott?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Ytskador? Är det flisor som slagits ur, eller är det mer som vanliga små stenskott?
Små gropar som Carglas sa var för små att laga. Ser nog ut som vanliga stenskott men är mindre i diameter och djup.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Brewski
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2017 13:13
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Brewski »

Det visade sig vara ett fabrikationsfel så jag får en ny ruta nästa vecka. De hittade även fel på mina gummilister samt ytterlister i framdörrarna, så de kommer också att bytas ut. Aningen trist att jag redan fått lite problem med bilen, dock är Teslas service bländande. Tack för input.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Hyted »

Vad hade du för fel på de olika listerna??


Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
Brewski
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2017 13:13
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Brewski »

Gummilisterna är stenhårda/uttorkade/krackilerade och skapar friktion mellan ruta och list när fönsterhissar används. Ytterlisten på förarsidan har tagit skada av ovanstående avvikelse, Tesla kommer att byta båda lister på respektive dörr.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Bjelke »

Man blir ju onekligen lite fundersam, vad är oddsen för detta lixom?
BÅDE fabrikationsfel på rutan OCH fel på gummilister på samma bil... hrm... när är den byggd?
Bara felet på rutan är ju sjukt ovanligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Brewski
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2017 13:13
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spänningssprickor

Inlägg av Brewski »

Den är tillverkad 2017. Pockade ut den för ca en månad sedan i Upplands Väsby, hade rullat 32 mil. Hade black out på skärmen igår men det löste jag med ett iphone-likt tilltag.
Skriv svar