Ladda fullt (igen)

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Ladda fullt (igen)

Inlägg av Remuz »

Tidigare hade jag en X60D. Kvällen innan en långresa laddade jag alltid fullt och drog på morgonen. Hur mår min X90D av att stå full en natt (typ 10h) cirka 6-8gånger om året? Det är för att skippa Tystberga och gå direkt på Ödeshög som jag vill ha den fylld.

Alt drar jag i 95% och Toppar upp 20min innan jag drar. Frågan är om jag orkar
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Smutt »

Välfärdsproblem X60 var ju en bil utan såna här problem :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av mans71 »

Tjänar du någon tid på det då? Tänker att du måste köra saktare för att klara dig till Ödeshög?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Remuz »

Poängen här är att Tystberga blir ett stopp där barnen sover. Stoppet är helt enkelt för tidigt. E4an kör jag med Ap2 +10km/h pga Nyköpingpolisens fetish för att skriva ut inbetalningskort.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Poängen här är att Tystberga blir ett stopp där barnen sover. Stoppet är helt enkelt för tidigt. E4an kör jag med Ap2 +10km/h pga Nyköpingpolisens fetish för att skriva ut inbetalningskort.
Vi Nyköpingsbor såg hellre att de stod vid 30-sträckor vid dagis och skolor inne i stan än på motorvägen, kan jag meddela...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Remuz »

Det blev 95%

376km av 392km
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av bullen »

Remuz skrev:
Tidigare hade jag en X60D. Kvällen innan en långresa laddade jag alltid fullt och drog på morgonen. Hur mår min X90D av att stå full en natt (typ 10h) cirka 6-8gånger om året? Det är för att skippa Tystberga och gå direkt på Ödeshög som jag vill ha den fylld.

Alt drar jag i 95% och Toppar upp 20min innan jag drar. Frågan är om jag orkar
Kan du inte ställa laddningen så att den blir full lagom tills du åker? Eller har du ingen laddning hemma?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Remuz »

Jag har laddning hemma, men jag blockerar alla grannars infart samt måste dra sladd genom ventilationen. Så det är en definitionsfråga :)

Mina grannar är dock hyfsat vänligt inställda, men att stå där hela natten är inte bra. Om något blåljusfordon ska fram tex blir det knepigt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av TiborBlomhall »

6-8 gånger per år är inga problem. Se bara till att bilen står inte fulladdad mer än 10 timmar, tima gärna så att batterierna uppnår full laddning mot gryningen.

Teslas bilar är ganska unika i att "100%" på skärmen är verkligen 100% fulladdade batterier. När övriga elbilar påstår "100%" på displayen är batterierna oftast laddade bara 95% som en säkerhetsåtgärd för att inte skadas av att vara fulladdade. Tesla är alltså känsligare för fulladdning än andra elbilar. Men problem uppstår endast om det är ofta, eller om bilen står dagar fulladdad.

6-8 gånger per år till och med hjälper batterierna att balansera sig sinsemellan vilket till och med kan ge kapacitetsökning på batteripacket som helhet. (De enskilda cellerna blir inte bättre men batteripacket som helhet kan utnyttja cellerna bättre.)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Remuz »

Åkte med 388/392 km, då var den nere i 6A laddning på 3faser. Kändes segt :) Min 60a maxade ju in i kaklet. Vid 100% på suc dunkade den på i 50kW
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av bylund »

Du kan ju också se det som att en 60 laddar 0 W när en 75 eller 90 fortsätter. Procent säger ju inte något intressant, mer än att det går att fortsätta ladda om det är mindre än 100, det är hur mycket räckvidd du har laddat som är intressant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Remuz »

Absolut, men för mig är det en omställning som pågår. Laddade alltid fullt på suc förr, nu blir det 80%, som ger mer räckvidd än fullt gjorde förr, går dessutom snabbare att nå...
P85D svart/svart med gratis SuC
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av kallekula »

Är väl självklart man laddar 100% när man ska åka långt. Skulle inte få för mig att göra något annat.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Remuz »

kallekula skrev:
Är väl självklart man laddar 100% när man ska åka långt. Skulle inte få för mig att göra något annat.
De sista 20% tar längre tid än de första 80% så det är rätt tveksamt. Sista 10% tar nog 30-40min gissar jag. När effekten är under 50kW känns det segt, men normalt är jag på suc runt en timme. Idag lyckades jag dock trycka i mat, byta blöjor och äta själv på bara 32min i Ödeshög. Då blev resan brutalt snabb med bara ett laddstopp.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av bullen »

Fast jag gissar att frågan mer gäller henmaladdning innan man åker. Eller så gissar jag fel.
Jag brukar iaf ställa upp till 100% o ställa in timern så att den är full lagom tills jag åker.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Remuz »

Det var hemmaladdning som var frågan här, men jag har ingen hemmaladdning på det viset som de flesta har, så därför laddar jag nästan fullt kvällen innan.

Har satt upp 3fas i sommarstugan, kan dock bara ladda 5-6A där då det är 10A på matningen. Efter sommaren ska jag skriva lite hur avundsjuk jag är på alla med hemmaladdning. Löjligt smidigt med elbil då ju!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av chpaulin »

Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av rightnow »

chpaulin skrev:
Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Precis. I bilen går det ej men i Teslaappen Dashboard for Tesla kan man göra så. Den räknar ut själv när laddningen måste startas.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av chpaulin »

rightnow skrev:
chpaulin skrev:
Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Precis. I bilen går det ej men i Teslaappen Dashboard for Tesla kan man göra så. Den räknar ut själv när laddningen måste startas.
Ah tufft. Den hade jag missat. Lite okäker på att ge en okänd app mina inlogg till bilen eller är det vara en kalkylator?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av rightnow »

chpaulin skrev:
rightnow skrev:
chpaulin skrev:
Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Precis. I bilen går det ej men i Teslaappen Dashboard for Tesla kan man göra så. Den räknar ut själv när laddningen måste startas.
Ah tufft. Den hade jag missat. Lite okäker på att ge en okänd app mina inlogg till bilen eller är det vara en kalkylator?
Det är precis så, du ger appen tillåtelse. Det sparas dock i din enhet och inte hos apptillverkaren (enligt dem). Så man måste välja att lita på dem helt enkelt.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av kallekula »

Remuz skrev:
kallekula skrev:

De sista 20% tar längre tid än de första 80% så det är rätt tveksamt. Sista 10% tar nog 30-40min gissar jag.
Nu snackade vi ju hemmaladdning. Spelar ingen roll det tar lång tid om man sover.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av e5m1r »

kallekula skrev:
Remuz skrev:
kallekula skrev:

De sista 20% tar längre tid än de första 80% så det är rätt tveksamt. Sista 10% tar nog 30-40min gissar jag.
Nu snackade vi ju hemmaladdning. Spelar ingen roll det tar lång tid om man sover.
Sen gäller dessa tider supercharger
Hemma tuffar den på i det man matat den med hela vägen till sista procenten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av e5m1r »

rightnow skrev:
chpaulin skrev:
rightnow skrev:
chpaulin skrev:
Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Precis. I bilen går det ej men i Teslaappen Dashboard for Tesla kan man göra så. Den räknar ut själv när laddningen måste startas.
Ah tufft. Den hade jag missat. Lite okäker på att ge en okänd app mina inlogg till bilen eller är det vara en kalkylator?
Det är precis så, du ger appen tillåtelse. Det sparas dock i din enhet och inte hos apptillverkaren (enligt dem). Så man måste välja att lita på dem helt enkelt.
Verkar vara nån i tesla community så det kanske är OK men appen är bara för android så där kan man peta in vad som helst utan att nån kollar
Säger inte att ios är idiot säker men så gott som
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av Remuz »

Min bil drar ner till 10A och sedan 7A på de 4-5 sista km när den laddar fullt. Men åter till problemet, jag kan inte ladda hemma över natten eftersom jag måste vaka över bilen när den laddar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda fullt (igen)

Inlägg av e5m1r »

Remuz skrev:
Min bil drar ner till 10A och sedan 7A på de 4-5 sista km när den laddar fullt. Men åter till problemet, jag kan inte ladda hemma över natten eftersom jag måste vaka över bilen när den laddar.
Nemas problemas barra att inte göra det till vardags sysla att ladda fullt så är det lugnt
Har själv laddat upp till 100 ibland en hel dag före och mitt batteri har samma typical vid 100% som när den var ny ( dec2015 3300 mil)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar