Ladda fullt (igen)
Moderator: Redaktion
Ladda fullt (igen)
Tidigare hade jag en X60D. Kvällen innan en långresa laddade jag alltid fullt och drog på morgonen. Hur mår min X90D av att stå full en natt (typ 10h) cirka 6-8gånger om året? Det är för att skippa Tystberga och gå direkt på Ödeshög som jag vill ha den fylld.
Alt drar jag i 95% och Toppar upp 20min innan jag drar. Frågan är om jag orkar
Alt drar jag i 95% och Toppar upp 20min innan jag drar. Frågan är om jag orkar
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ladda fullt (igen)
Välfärdsproblem X60 var ju en bil utan såna här problem
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ladda fullt (igen)
Tjänar du någon tid på det då? Tänker att du måste köra saktare för att klara dig till Ödeshög?
Model S P85DL+
Re: Ladda fullt (igen)
Poängen här är att Tystberga blir ett stopp där barnen sover. Stoppet är helt enkelt för tidigt. E4an kör jag med Ap2 +10km/h pga Nyköpingpolisens fetish för att skriva ut inbetalningskort.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ladda fullt (igen)
Vi Nyköpingsbor såg hellre att de stod vid 30-sträckor vid dagis och skolor inne i stan än på motorvägen, kan jag meddela...Remuz skrev:Poängen här är att Tystberga blir ett stopp där barnen sover. Stoppet är helt enkelt för tidigt. E4an kör jag med Ap2 +10km/h pga Nyköpingpolisens fetish för att skriva ut inbetalningskort.
Re: Ladda fullt (igen)
Kan du inte ställa laddningen så att den blir full lagom tills du åker? Eller har du ingen laddning hemma?Remuz skrev:Tidigare hade jag en X60D. Kvällen innan en långresa laddade jag alltid fullt och drog på morgonen. Hur mår min X90D av att stå full en natt (typ 10h) cirka 6-8gånger om året? Det är för att skippa Tystberga och gå direkt på Ödeshög som jag vill ha den fylld.
Alt drar jag i 95% och Toppar upp 20min innan jag drar. Frågan är om jag orkar
Re: Ladda fullt (igen)
Jag har laddning hemma, men jag blockerar alla grannars infart samt måste dra sladd genom ventilationen. Så det är en definitionsfråga
Mina grannar är dock hyfsat vänligt inställda, men att stå där hela natten är inte bra. Om något blåljusfordon ska fram tex blir det knepigt
Mina grannar är dock hyfsat vänligt inställda, men att stå där hela natten är inte bra. Om något blåljusfordon ska fram tex blir det knepigt
P85D svart/svart med gratis SuC
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ladda fullt (igen)
6-8 gånger per år är inga problem. Se bara till att bilen står inte fulladdad mer än 10 timmar, tima gärna så att batterierna uppnår full laddning mot gryningen.
Teslas bilar är ganska unika i att "100%" på skärmen är verkligen 100% fulladdade batterier. När övriga elbilar påstår "100%" på displayen är batterierna oftast laddade bara 95% som en säkerhetsåtgärd för att inte skadas av att vara fulladdade. Tesla är alltså känsligare för fulladdning än andra elbilar. Men problem uppstår endast om det är ofta, eller om bilen står dagar fulladdad.
6-8 gånger per år till och med hjälper batterierna att balansera sig sinsemellan vilket till och med kan ge kapacitetsökning på batteripacket som helhet. (De enskilda cellerna blir inte bättre men batteripacket som helhet kan utnyttja cellerna bättre.)
Teslas bilar är ganska unika i att "100%" på skärmen är verkligen 100% fulladdade batterier. När övriga elbilar påstår "100%" på displayen är batterierna oftast laddade bara 95% som en säkerhetsåtgärd för att inte skadas av att vara fulladdade. Tesla är alltså känsligare för fulladdning än andra elbilar. Men problem uppstår endast om det är ofta, eller om bilen står dagar fulladdad.
6-8 gånger per år till och med hjälper batterierna att balansera sig sinsemellan vilket till och med kan ge kapacitetsökning på batteripacket som helhet. (De enskilda cellerna blir inte bättre men batteripacket som helhet kan utnyttja cellerna bättre.)
Re: Ladda fullt (igen)
Åkte med 388/392 km, då var den nere i 6A laddning på 3faser. Kändes segt Min 60a maxade ju in i kaklet. Vid 100% på suc dunkade den på i 50kW
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ladda fullt (igen)
Du kan ju också se det som att en 60 laddar 0 W när en 75 eller 90 fortsätter. Procent säger ju inte något intressant, mer än att det går att fortsätta ladda om det är mindre än 100, det är hur mycket räckvidd du har laddat som är intressant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ladda fullt (igen)
Absolut, men för mig är det en omställning som pågår. Laddade alltid fullt på suc förr, nu blir det 80%, som ger mer räckvidd än fullt gjorde förr, går dessutom snabbare att nå...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ladda fullt (igen)
Är väl självklart man laddar 100% när man ska åka långt. Skulle inte få för mig att göra något annat.
Re: Ladda fullt (igen)
De sista 20% tar längre tid än de första 80% så det är rätt tveksamt. Sista 10% tar nog 30-40min gissar jag. När effekten är under 50kW känns det segt, men normalt är jag på suc runt en timme. Idag lyckades jag dock trycka i mat, byta blöjor och äta själv på bara 32min i Ödeshög. Då blev resan brutalt snabb med bara ett laddstopp.kallekula skrev:Är väl självklart man laddar 100% när man ska åka långt. Skulle inte få för mig att göra något annat.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ladda fullt (igen)
Fast jag gissar att frågan mer gäller henmaladdning innan man åker. Eller så gissar jag fel.
Jag brukar iaf ställa upp till 100% o ställa in timern så att den är full lagom tills jag åker.
Jag brukar iaf ställa upp till 100% o ställa in timern så att den är full lagom tills jag åker.
Re: Ladda fullt (igen)
Det var hemmaladdning som var frågan här, men jag har ingen hemmaladdning på det viset som de flesta har, så därför laddar jag nästan fullt kvällen innan.
Har satt upp 3fas i sommarstugan, kan dock bara ladda 5-6A där då det är 10A på matningen. Efter sommaren ska jag skriva lite hur avundsjuk jag är på alla med hemmaladdning. Löjligt smidigt med elbil då ju!
Har satt upp 3fas i sommarstugan, kan dock bara ladda 5-6A där då det är 10A på matningen. Efter sommaren ska jag skriva lite hur avundsjuk jag är på alla med hemmaladdning. Löjligt smidigt med elbil då ju!
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ladda fullt (igen)
Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ladda fullt (igen)
Precis. I bilen går det ej men i Teslaappen Dashboard for Tesla kan man göra så. Den räknar ut själv när laddningen måste startas.chpaulin skrev:Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Re: Ladda fullt (igen)
Ah tufft. Den hade jag missat. Lite okäker på att ge en okänd app mina inlogg till bilen eller är det vara en kalkylator?rightnow skrev:Precis. I bilen går det ej men i Teslaappen Dashboard for Tesla kan man göra så. Den räknar ut själv när laddningen måste startas.chpaulin skrev:Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ladda fullt (igen)
Det är precis så, du ger appen tillåtelse. Det sparas dock i din enhet och inte hos apptillverkaren (enligt dem). Så man måste välja att lita på dem helt enkelt.chpaulin skrev:Ah tufft. Den hade jag missat. Lite okäker på att ge en okänd app mina inlogg till bilen eller är det vara en kalkylator?rightnow skrev:Precis. I bilen går det ej men i Teslaappen Dashboard for Tesla kan man göra så. Den räknar ut själv när laddningen måste startas.chpaulin skrev:Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Re: Ladda fullt (igen)
Nu snackade vi ju hemmaladdning. Spelar ingen roll det tar lång tid om man sover.Remuz skrev:kallekula skrev:
De sista 20% tar längre tid än de första 80% så det är rätt tveksamt. Sista 10% tar nog 30-40min gissar jag.
Re: Ladda fullt (igen)
Sen gäller dessa tider superchargerkallekula skrev:Nu snackade vi ju hemmaladdning. Spelar ingen roll det tar lång tid om man sover.Remuz skrev:kallekula skrev:
De sista 20% tar längre tid än de första 80% så det är rätt tveksamt. Sista 10% tar nog 30-40min gissar jag.
Hemma tuffar den på i det man matat den med hela vägen till sista procenten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ladda fullt (igen)
Verkar vara nån i tesla community så det kanske är OK men appen är bara för android så där kan man peta in vad som helst utan att nån kollarrightnow skrev:Det är precis så, du ger appen tillåtelse. Det sparas dock i din enhet och inte hos apptillverkaren (enligt dem). Så man måste välja att lita på dem helt enkelt.chpaulin skrev:Ah tufft. Den hade jag missat. Lite okäker på att ge en okänd app mina inlogg till bilen eller är det vara en kalkylator?rightnow skrev:Precis. I bilen går det ej men i Teslaappen Dashboard for Tesla kan man göra så. Den räknar ut själv när laddningen måste startas.chpaulin skrev:Det hade varit smidigare om man i bilen kunde sätta när den skulle vara färdigladdad istället för när laddningen skall börja och på så sätt minimera tiden med 100% ladding
Säger inte att ios är idiot säker men så gott som
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ladda fullt (igen)
Min bil drar ner till 10A och sedan 7A på de 4-5 sista km när den laddar fullt. Men åter till problemet, jag kan inte ladda hemma över natten eftersom jag måste vaka över bilen när den laddar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ladda fullt (igen)
Nemas problemas barra att inte göra det till vardags sysla att ladda fullt så är det lugntRemuz skrev:Min bil drar ner till 10A och sedan 7A på de 4-5 sista km när den laddar fullt. Men åter till problemet, jag kan inte ladda hemma över natten eftersom jag måste vaka över bilen när den laddar.
Har själv laddat upp till 100 ibland en hel dag före och mitt batteri har samma typical vid 100% som när den var ny ( dec2015 3300 mil)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se