a/C pajat i Italien

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

a/C pajat i Italien

Inlägg av Dansken »

Hade egentligen tänkt att skriva något positivt om hur jäkla bra det går för oss på vår italiensresa. 300 mil i drömbilen. Inte ens barnen har snällt över att sitta långa dagar i bilen...

Men idag hände det, mellan Gardasjön och Venedig: A/C har lagt av

36 grader ute, och mycket mer än så i bilen om vi inte kör med öppna fönster. Och att köra med öppna fönster på motorvägen är inget familjen blir glada av! Som tur är, så har jag i alla fall mina brus-reducerande Bose lurar att ta till.

Killen på Teslasupporten lät orolig, men hand bästa erbjudande för tillfället var att titta på den när vi kommer hem till Stockholm.
Närmaste Service Center är i Milano, 350 mil bort.
Vi behöver egentligen inte bilen före på fredag.

Är det orimligt att förvänta att Tesla hämtar bilen, fixar skiten, och lämnar tillbaka den på fredag?
En omväg på 40 mil och säkert, minst, en extra övernattning rymma inte rikligt i planeringen. Dessutom vill jag nog påstå att det är direkt trafikfarligt att köra när det är så varmt i bilen. Visst funkar det med öppna fönster, men stop i trafiken (det är jo Italien!) eller en regnskur, så fu kar jo inte det!
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av Dansken »

Kan jo säga att såhär vid midnatt, 24 grader på verandan och 8 grader i glaset, så är vi ganska nöjda med temperaturen
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av Simon »

Tråkigt att höra.
Först förstod jag rubriken som att växelströmmen i Italien gått sönder. All växelström, i hela Italien.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av Dansken »

Simon skrev:
Tråkigt att höra.
Först förstod jag rubriken som att växelströmmen i Italien gått sönder. All växelström, i hela Italien.
Det hade varit nått. Nig för att dom tar lätt på service i Italien... men att hela elnätet skulle lägga av, hoppas vi att undvika ;-)
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av Monark1954 »

Har inget råd att ge.
Vi hade plus 40 grader ute i går norr om Marseille i går. När AC funkar går det bra och även - 30 ute i vintras.
Stå på dej, elände att köra för er utan AC med över 30 grader var dag.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av Mats »

Men vad konstigt! På vår resa la AC av mellan Venedig och Garda också! Stannade i Verona och lät bilen ladda vid SuC och då kom den igång igen. Jag misstänkte att det var för varmt(37c) och hög fart(130 väg) bilen tog all energi till att kyla batteriet, lämnade inget över för cupé-kyla. Inga varningar i bilen.

Otroligt sammanträffande annars.

Som sagt, vår AC kom igång direkt när bilen kopplades till Supercharger. Men vi hade inte låg batterinivå när det hände. Kanske 50-60%. AC har aldrig krånglat vare sig för eller efter detta. Jag pratade inte med tesla om detta eftersom den kom igång.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av Dansken »

Ja Mats, Det var verkligen ett sammanträffande.

Vår sluttade när vi stod still och hade lämnat 2 av barnen i bilen (i solen) medan dom vuxna gick in och handla lite på en vingård

När vi kom ut igen så var dörrarna öppna och barnen fortfarande lika nöjda, men AC’n kylde inte riktigt längre.

Ringde Tesla supporten efter en stund, och vi testade bl.a. att stänga av bilen på riktigt (power off) och vänta några minuter. Men inget hjälpte.

Efter ett stop vid ”Venedig” SC och en svindyr glass på Hilton, så kunna bilen kyla ner till typ 25 grader. Men när vi åkte iväg igen blev det snabbt värmt igen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av bylund »

Dansken skrev:
Närmaste Service Center är i Milano, 350 mil bort.
Jobbigt...
Fast jag gissar att det ska vara 35 mil? Annars är det 350 mil ungefär Treriksröset - Milano. ;)

Fast om det regnar blir det väl ofta så svalt att det går att stänga fönstret när det regnar. Fläktarna fungerar, men det kyler inte?
Finns det inget på vägen annars kanske? Även om det kräver en del körning i Italien, kanske det är ok med ett stopp i t ex Graz på vägen hem?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

a/C pajat i Italien

Inlägg av Dansken »

Bylund, skarp som vanligt! 35 mil måste det bli
Vi ska sova över 2 nätter utanför Innsbruck på vägen hem. Men där finns det tyvärr inget SC vad jag kan se. Får se vad Tesla kommer med för lösningsförslag...
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av TeslaBSL »

Vi hade också problem med AC'n i vår X, tydligen vanligt enligt vårt SC (supporten rekommenderade dock omstart först). De fixade detta genom att byta några delar. När det hände för oss så satte vi in solgardinen vilket hjälpte mycket vid 35 grader och sol ute, kunde vi köra på motorväg med rutorna uppe och ca 28 grader i bilen...
X90D
P85D
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av Dansken »

Det är bra att dom vet hur dom ska åtgärda det Dock så ligger vår solgardin just nu 2100km (närmsta vägen tydligen) härifrån, så den har vi tyvärr ingen glädje av.

Pratade md en sveitsare (heter dom så) i Löddeköping på vägen ner. Han hade någon sorts heltäckande skydd, i ett sätt, som passade till varje fönster. Den skulle jag gärna ha nu!
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av TeslaX Anders »

Dansken skrev:
Hade egentligen tänkt att skriva något positivt om hur jäkla bra det går för oss på vår italiensresa. 300 mil i drömbilen. Inte ens barnen har snällt över att sitta långa dagar i bilen...

Men idag hände det, mellan Gardasjön och Venedig: A/C har lagt avBild

36 grader ute, och mycket mer än så i bilen om vi inte kör med öppna fönster. Och att köra med öppna fönster på motorvägen är inget familjen blir glada av! Som tur är, så har jag i alla fall mina brus-reducerande Bose lurar att ta till.

Killen på Teslasupporten lät orolig, men hand bästa erbjudande för tillfället var att titta på den när vi kommer hem till Stockholm.
Närmaste Service Center är i Milano, 350 mil bort.
Vi behöver egentligen inte bilen före på fredag.
Otur med AC fel i sommarvärmen. Vår AC la också av för ca 1 v sedan under hemfärd från Värmland. Diverse omstarter hjälpte ej.
Fick snabbt tid på SC i Göteborg/Mölndal och det visade sig vara ett läckage av kylmediet i en koppling pga trasig packning. Efter åtgärden är allt ok igen.
Misstänker att du måste besöka ett SC för åtgärd. Ha en fortsatt trevlig resa ändå.
MVH Anders
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av sweslac »

Jag startade en tråd om detta i ägarnas forum del. Slang och packningar som byttes ut. Känns som fabrik fel...

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av e5m1r »

Antar att detta inte löser nåt men kan vara bra att veta
AC kan isa igen och då kommer ingen kyla, även luft flödet blir begränsat
Detta kan hända om det är för hög skillnad mellan ute temp och inställd inne temp
Inget tesla specifikt har hänt mig med både BMW och MB ( dock inte teslan )
AC kommer igång av sig själv efter kortare stopp
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av TeslaBSL »

Nu kom jag på hur de kollade felet på SC, de lyssnade i vänster fram hjulhus efter gnisslande ljud. Tydligen ett vanligt fabrikationsfel att slangarna ligger fel/är felkopplade. Vi upptäckte det först när det var riktigt varmt, typ 35 grader och sol. De bytte slangar och tömde/fyllde på systemet. Prova att åka in på ett SC på vägen hem, om de inte kan fixa det så kanske de kan skänka en solgardin... alternativet är att köra på natten hem när temperaturen är lägre.

Schweizare tror jag de kallas.
X90D
P85D
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: a/C pajat i Italien

Inlägg av Dansken »

Tack för era svar. Det är en klen tröst att det är ett känt/vanligt fel!
Hade hoppats att tesla skulle höra av sig idag när det var måndag, men icke...

Idag funkar den dock, även om jag känner att den inte riktigt är lika vass som för.

Eftersom att vi behöver fet mest frön början, så blir det nog bara till att hoppas att skiten håller ihop, och sedan ta in på SC när vi kommer hem.
Det är första gången jag upplever en nackdel med att äga en Tesla. Det stora avståndet mellan SC.
Hade jag kört en BMW (inte för att det kommer att hända igen), så hade jag inte behövt åka många mil för att få smaka på deras usla service.
Skriv svar