Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Svenssons »

Nicklas skrev:

... Så, kör man försiktigt ska det fungera :D
När min bil drog 2,7 ton så hjälpte det inte att bilen kördes långsamt i kring 30 km/h. Bilen märkte ändå att den fått något på kroken...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Hyted »

Tenk skrev:
Idag blev det 21 mil på lite blandat underlag med totalt 461 Wh/km med först landsväg i 14 mil (463 Wh/km), dryga 80 km/h, som dock blev ett par mil på grusväg med mellan 30-60 km/h pga norrländskt vägarbete...
Efter 14 mil kom vi till Skellefteå SuC med 16 % efter att ha startat med 100%. Sen bättre väg de sista 7 milen och knappa 90 km/h med 459 Wh/km.
Total höjdskillnad -190 m, men ganska mycket upp och ner under denna tur och det verkar dra upp förbrukningen mer än vanligt. Min gissning om 425 Wh/ km är nog för låg...
Nästan så jag måste köpa husvagn efter detta!
Imponerande tycker jag.

Jag kommer nu efter semestern dra mycket olika släp med min x.
Ska bli spännandeBild


Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Teslanorr »

Måste man ha BE körkort eller nåt sånt för detta ekipage?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Hyted »

Teslanorr skrev:
Måste man ha BE körkort eller nåt sånt för detta ekipage?
O ja!!
Utan be drar en så tung bil inte mycket.


Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Teslanorr »

Ok.... Måste kolla hur man tar det... Är det helt nya prover och uppkörning?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Hyted »

Teslanorr skrev:
Ok.... Måste kolla hur man tar det... Är det helt nya prover och uppkörning?
Ja på be är det teori och uppkörning.
B96 är bara uppkörning men då får du ändå bara dra ca: 1170 kilo med Model X.

Så be är tvungetBild



Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Tenk »

Tog BE för några år sedan, är man bilintresserad är det kul att höra vad som är nytt. Men enklast är trafikskola för att få rätt bil och släp samt koll på vad som testas.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hur mycket får man dra med utökad B-behörighet?
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Hur mycket får man dra med utökad B-behörighet?
Kollade på min bil i Släpvagnskalkylatorn med "fiktiv husvagn och fick följande:
Du måste ha BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen. Bilens totalvikt, 3071 kg och släpvagnens totalvikt, 1350 kg blir sammanlagt 4421 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 4250 kg krävs BE-behörighet.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... anguage=sv

Lite intressant är att detta skiljer mot Tenks bil:
Du måste ha BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen. Bilens totalvikt, 3021 kg och släpvagnens totalvikt, 1350 kg blir sammanlagt 4371 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 4250 kg krävs BE-behörighet.
Min P90D väger alltså 50 kg mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Min P90D väger alltså 50 kg mer.
Både bakre motorn och invertern är större och tyngre på P-modellerna. Men 50 kilo... :shock:

Så man får dra 1229 kg med en X90D om man har utökad B-behörighet?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicklas »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Min P90D väger alltså 50 kg mer.
Både bakre motorn och invertern är större och tyngre på P-modellerna. Men 50 kilo... :shock:

Så man får dra 1229 kg med en X90D om man har utökad B-behörighet?
Tänk på att det är total vikt som gäller att jämföra med!
- även om släpet bara väger 1200 kg är det inte säkert att du får dra det ändå... Frågan är vad totalvikten är.

Vår X100D har 3079 i totalvikt... Blir inte mycket man får dra utan BE :(
- därför håller jag nu på och tar BE... Så många regler att fräscha upp :shock: ... Oljestickor, tempvarningar, ... så mycket jag inte fattar vad de samlar om (bara kört elbilar typ senaste decenniet :lol: ).
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av bylund »

Med påskjutsbroms i nerförsbacke lär man väl tappa en del i onödan från husvagnen? Den hjälper väl inte till så mycket att knuffa dragbilen att det blir särskilt mycket extra återvinningsladdning?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicklas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Så man får dra 1229 kg med en X90D om man har utökad B-behörighet?
Tänk på att det är total vikt som gäller att jämföra med!
- även om släpet bara väger 1200 kg är det inte säkert att du får dra det ändå... Frågan är vad totalvikten är.
Det var just det jag trodde jag tänkte på när jag skrev X90D eftersom den tycks väga 3021 kg. Men jag missade kanske något?

Det är hur som helst inget problem för mig eftersom jag varken har en Model X eller en släpvagn, och har dessutom ingen utökad B-behörighet. Jag var bara nyfiken eftersom det verkar så mycket enklare att skaffa, i jämförelse med BE-behörighet.

Med vanligt B-körkort får man ju knappt dra något alls med en Model X. Kan man hänga på två cyklar utan att bryta mot lagen? :?
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Med vanligt B-körkort får man ju knappt dra något alls med en Model X. Kan man hänga på två cyklar utan att bryta mot lagen? :?
Du får alltid dra 750 kg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicklas »

Nicke Nyfiken skrev:
Nicklas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Så man får dra 1229 kg med en X90D om man har utökad B-behörighet?
Tänk på att det är total vikt som gäller att jämföra med!
- även om släpet bara väger 1200 kg är det inte säkert att du får dra det ändå... Frågan är vad totalvikten är.
Det var just det jag trodde jag tänkte på när jag skrev X90D eftersom den tycks väga 3021 kg. Men jag missade kanske något?

Det är hur som helst inget problem för mig eftersom jag varken har en Model X eller en släpvagn, och har dessutom ingen utökad B-behörighet. Jag var bara nyfiken eftersom det verkar så mycket enklare att skaffa, i jämförelse med BE-behörighet.

Med vanligt B-körkort får man ju knappt dra något alls med en Model X. Kan man hänga på två cyklar utan att bryta mot lagen? :?
Förlåt, jag var lite otydlig... Det är alltså släpets totalvikt som gäller (inte hur mycket det faktiskt väger) som avgör om det är olovlig körning.

Släpet kan totalt väga 700 kg, men du får ändå inte dra det med vanligt B-kort om släpets totalvikt (inklusive hur mycket det max får lastas) är mer än 750 kg...

Det är alltså skillnad på totalvikt och total vikt (kallas ofta för tydlighets skull bruttovikt :) ).
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicklas »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Med vanligt B-körkort får man ju knappt dra något alls med en Model X. Kan man hänga på två cyklar utan att bryta mot lagen? :?
Du får alltid dra 750 kg.
Observera: totalvikt 750 kg.
- alltså, om släpet får lastas med mer än så är det inte lagligt att dra efter en Model X med vanligt B-kort.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicklas skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Med vanligt B-körkort får man ju knappt dra något alls med en Model X. Kan man hänga på två cyklar utan att bryta mot lagen? :?
Du får alltid dra 750 kg.
Observera: totalvikt 750 kg.
- alltså, om släpet får lastas med mer än så är det inte lagligt att dra efter en Model X med vanligt B-kort.
IMG_0115.PNG
Så en gallerkärra från macken funkar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av bylund »

Nicklas skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Med vanligt B-körkort får man ju knappt dra något alls med en Model X. Kan man hänga på två cyklar utan att bryta mot lagen? :?
Du får alltid dra 750 kg.
Observera: totalvikt 750 kg.
- alltså, om släpet får lastas med mer än så är det inte lagligt att dra efter en Model X med vanligt B-kort.
Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Simon »

bylund skrev:
Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Och inte för att jag har någon särskild anledning att veta det, men olovlig körning räknas som ett mycket värre brott än överlast.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicklas »

Nicke Nyfiken skrev:
Så en gallerkärra från macken funkar.
Exakt så... Men det är typ den största form av släp man lagligt får dra med B :?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicklas »

Simon skrev:
bylund skrev:
Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Och inte för att jag har någon särskild anledning att veta det, men olovlig körning räknas som ett mycket värre brott än överlast.
Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet ryker :o
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Simon »

Nicklas skrev:
Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet ryker :o
Inte för att brottslingen alltid har något kort de kan ta dårå men... :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Jerker »

Jag hade det problemet när jag hade en King Cab. Jag hade redan ett släp och det vägde 100 kg för mycket. Fick dra det med en Volvo 740 men inte med King Cab:en.

Det där har alltid varit knäppt. Alla hästsläp som får dras med en sämre dragbil på B-kort men inte med en säkrare, typ King Cab. Totalt är det ett farligare ekipage med sämre väghållning och inte lättare att köra, ändå är det tillåtet med mindre kompetens.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av LarsL »

Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 06 jul 2014 04:45

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Morgan »

Ville bara dela med mig av mitt ekipage !
IMG_6344.JPG
Skriv svar