Både bakre motorn och invertern är större och tyngre på P-modellerna. Men 50 kilo...
Så man får dra 1229 kg med en X90D om man har utökad B-behörighet?
Tänk på att det är total vikt som gäller att jämföra med!
- även om släpet bara väger 1200 kg är det inte säkert att du får dra det ändå... Frågan är vad totalvikten är.
Vår X100D har 3079 i totalvikt... Blir inte mycket man får dra utan BE
- därför håller jag nu på och tar BE... Så många regler att fräscha upp ... Oljestickor, tempvarningar, ... så mycket jag inte fattar vad de samlar om (bara kört elbilar typ senaste decenniet ).
Med påskjutsbroms i nerförsbacke lär man väl tappa en del i onödan från husvagnen? Den hjälper väl inte till så mycket att knuffa dragbilen att det blir särskilt mycket extra återvinningsladdning?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Så man får dra 1229 kg med en X90D om man har utökad B-behörighet?
Tänk på att det är total vikt som gäller att jämföra med!
- även om släpet bara väger 1200 kg är det inte säkert att du får dra det ändå... Frågan är vad totalvikten är.
Det var just det jag trodde jag tänkte på när jag skrev X90D eftersom den tycks väga 3021 kg. Men jag missade kanske något?
Det är hur som helst inget problem för mig eftersom jag varken har en Model X eller en släpvagn, och har dessutom ingen utökad B-behörighet. Jag var bara nyfiken eftersom det verkar så mycket enklare att skaffa, i jämförelse med BE-behörighet.
Med vanligt B-körkort får man ju knappt dra något alls med en Model X. Kan man hänga på två cyklar utan att bryta mot lagen?
Så man får dra 1229 kg med en X90D om man har utökad B-behörighet?
Tänk på att det är total vikt som gäller att jämföra med!
- även om släpet bara väger 1200 kg är det inte säkert att du får dra det ändå... Frågan är vad totalvikten är.
Det var just det jag trodde jag tänkte på när jag skrev X90D eftersom den tycks väga 3021 kg. Men jag missade kanske något?
Det är hur som helst inget problem för mig eftersom jag varken har en Model X eller en släpvagn, och har dessutom ingen utökad B-behörighet. Jag var bara nyfiken eftersom det verkar så mycket enklare att skaffa, i jämförelse med BE-behörighet.
Med vanligt B-körkort får man ju knappt dra något alls med en Model X. Kan man hänga på två cyklar utan att bryta mot lagen?
Förlåt, jag var lite otydlig... Det är alltså släpets totalvikt som gäller (inte hur mycket det faktiskt väger) som avgör om det är olovlig körning.
Släpet kan totalt väga 700 kg, men du får ändå inte dra det med vanligt B-kort om släpets totalvikt (inklusive hur mycket det max får lastas) är mer än 750 kg...
Det är alltså skillnad på totalvikt och total vikt (kallas ofta för tydlighets skull bruttovikt ).
Med vanligt B-körkort får man ju knappt dra något alls med en Model X. Kan man hänga på två cyklar utan att bryta mot lagen?
Du får alltid dra 750 kg.
Observera: totalvikt 750 kg.
- alltså, om släpet får lastas med mer än så är det inte lagligt att dra efter en Model X med vanligt B-kort.
Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Och inte för att jag har någon särskild anledning att veta det, men olovlig körning räknas som ett mycket värre brott än överlast.
Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Och inte för att jag har någon särskild anledning att veta det, men olovlig körning räknas som ett mycket värre brott än överlast.
Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet ryker
Jag hade det problemet när jag hade en King Cab. Jag hade redan ett släp och det vägde 100 kg för mycket. Fick dra det med en Volvo 740 men inte med King Cab:en.
Det där har alltid varit knäppt. Alla hästsläp som får dras med en sämre dragbil på B-kort men inte med en säkrare, typ King Cab. Totalt är det ett farligare ekipage med sämre väghållning och inte lättare att köra, ändå är det tillåtet med mindre kompetens.
Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
Polars minsta nya husvagn 520 har en totalvikt på minst 1450 kg.
Max med vår X90D är enligt regbeviset 1229 kg totalvikt med utökad B behörighet.
Så med husvagn så är det BE kort, överväg att inte bara ha ett BE kort i familjen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
Ja, det är väldigt märkligt och ologiskt. Jag tog körkort i Tyskland i början på 90-talet. Jag lärde mig köra på en Golf 2 men körkortet berättigar mig till att köra nästan vad som helst. Det är efter dagens mått ett CE-kort med det lilla tillägget att dragbilen inte får väga mer än 7,5 ton. Det är tunga grejer det. Reglerna ändrades strax efter det och blev desamma som i Sverige. Måste vara nån EU-anpassning. Det roliga är att jag fick behålla alla mina behörigheter även med ett svenskt körkort.
Synd bara att det inte går att dra nånting bakom bilen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
Ja, det är väldigt märkligt och ologiskt. Jag tog körkort i Tyskland i början på 90-talet. Jag lärde mig köra på en Golf 2 men körkortet berättigar mig till att köra nästan vad som helst. Det är efter dagens mått ett CE-kort med det lilla tillägget att dragbilen inte får väga mer än 7,5 ton. Det är tunga grejer det. Reglerna ändrades strax efter det och blev desamma som i Sverige. Måste vara nån EU-anpassning. Det roliga är att jag fick behålla alla mina behörigheter även med ett svenskt körkort.
Synd bara att det inte går att dra nånting bakom bilen...
När Tyskland införde samma klasser som övriga EU-länder verkar det som skulle givit B i Sverige gav C1E i Tyskland.
Huvudregeln är att man inte förlorar någon behörighet när man byter körkort inom EES. Det står säkert som villkor på ditt körkort ditt tyska körkortsnummer, för att visa att ditt svenska körkort gäller som det utfärdats i Tyskland.
Tog man B-körkort i Sverige före 1 juli 1996 så finns ingen begränsning på 3,5 ton för personbil, så då kan man t ex kör hur tunga husbilar som helst. Kan bli en intressant diskussion med t ex en fransk polis att övertyga dem att ens B-kort inte har en begränsning på 3,5 ton dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Och inte för att jag har någon särskild anledning att veta det, men olovlig körning räknas som ett mycket värre brott än överlast.
Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet ryker
Inte nödvändigtvis sant då olovlig körning ger dagsböter och prick men har du inga prickar sen förut så händer ju inget annat och dagsböter baseras på inkomst så för Tesla-ägare kan det ju bli dyrt...
Överlast är oftast inte så farligt men beräknas i procent av tillåten last och har du mer än 100% överlast så går det till åklagare. Detta klargörs ganska bra i denna artikel. http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/nya ... st-pa-gang
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Så sista längre turen på 20 mil (laddade under resan), mest landsväg i 85 km/tim och knappast ingen total höjdskillnad gav 467 Wh/km. Går riktigt bra men drar förstås en del så det är kanske bra att undvika alltför långa resor (vi åker utan vagn den längsta sträckan och får ju då även hålla bra fart).
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD