Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Nicklas »

Simon skrev:
bylund skrev:
Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Och inte för att jag har någon särskild anledning att veta det, men olovlig körning räknas som ett mycket värre brott än överlast.
Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet ryker :o
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Simon »

Nicklas skrev:
Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet ryker :o
Inte för att brottslingen alltid har något kort de kan ta dårå men... :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Jerker »

Jag hade det problemet när jag hade en King Cab. Jag hade redan ett släp och det vägde 100 kg för mycket. Fick dra det med en Volvo 740 men inte med King Cab:en.

Det där har alltid varit knäppt. Alla hästsläp som får dras med en sämre dragbil på B-kort men inte med en säkrare, typ King Cab. Totalt är det ett farligare ekipage med sämre väghållning och inte lättare att köra, ändå är det tillåtet med mindre kompetens.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av LarsL »

Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 06 jul 2014 04:45

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Morgan »

Ville bara dela med mig av mitt ekipage !
IMG_6344.JPG
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Monark1954 »

Polars minsta nya husvagn 520 har en totalvikt på minst 1450 kg.
Max med vår X90D är enligt regbeviset 1229 kg totalvikt med utökad B behörighet.
Så med husvagn så är det BE kort, överväg att inte bara ha ett BE kort i familjen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av bullen »

Morgan skrev:
Ville bara dela med mig av mitt ekipage !
Portabel nödladdareBild
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
Ja, det är väldigt märkligt och ologiskt. Jag tog körkort i Tyskland i början på 90-talet. Jag lärde mig köra på en Golf 2 men körkortet berättigar mig till att köra nästan vad som helst. Det är efter dagens mått ett CE-kort med det lilla tillägget att dragbilen inte får väga mer än 7,5 ton. Det är tunga grejer det. Reglerna ändrades strax efter det och blev desamma som i Sverige. Måste vara nån EU-anpassning. Det roliga är att jag fick behålla alla mina behörigheter även med ett svenskt körkort. :mrgreen:
Synd bara att det inte går att dra nånting bakom bilen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av bylund »

mati skrev:
LarsL skrev:
Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
Ja, det är väldigt märkligt och ologiskt. Jag tog körkort i Tyskland i början på 90-talet. Jag lärde mig köra på en Golf 2 men körkortet berättigar mig till att köra nästan vad som helst. Det är efter dagens mått ett CE-kort med det lilla tillägget att dragbilen inte får väga mer än 7,5 ton. Det är tunga grejer det. Reglerna ändrades strax efter det och blev desamma som i Sverige. Måste vara nån EU-anpassning. Det roliga är att jag fick behålla alla mina behörigheter även med ett svenskt körkort. :mrgreen:
Synd bara att det inte går att dra nånting bakom bilen...
När Tyskland införde samma klasser som övriga EU-länder verkar det som skulle givit B i Sverige gav C1E i Tyskland.
Huvudregeln är att man inte förlorar någon behörighet när man byter körkort inom EES. Det står säkert som villkor på ditt körkort ditt tyska körkortsnummer, för att visa att ditt svenska körkort gäller som det utfärdats i Tyskland.

Tog man B-körkort i Sverige före 1 juli 1996 så finns ingen begränsning på 3,5 ton för personbil, så då kan man t ex kör hur tunga husbilar som helst. Kan bli en intressant diskussion med t ex en fransk polis att övertyga dem att ens B-kort inte har en begränsning på 3,5 ton dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av lator »

Nicklas skrev:
Simon skrev:
bylund skrev:
Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Och inte för att jag har någon särskild anledning att veta det, men olovlig körning räknas som ett mycket värre brott än överlast.
Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet ryker :o
Inte nödvändigtvis sant då olovlig körning ger dagsböter och prick men har du inga prickar sen förut så händer ju inget annat och dagsböter baseras på inkomst så för Tesla-ägare kan det ju bli dyrt... ;-)
Överlast är oftast inte så farligt men beräknas i procent av tillåten last och har du mer än 100% överlast så går det till åklagare. Detta klargörs ganska bra i denna artikel.
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/nya ... st-pa-gang
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Inlägg av Tenk »

Så sista längre turen på 20 mil (laddade under resan), mest landsväg i 85 km/tim och knappast ingen total höjdskillnad gav 467 Wh/km. Går riktigt bra men drar förstås en del så det är kanske bra att undvika alltför långa resor (vi åker utan vagn den längsta sträckan och får ju då även hålla bra fart).
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Skriv svar