Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet rykerSimon skrev:Och inte för att jag har någon särskild anledning att veta det, men olovlig körning räknas som ett mycket värre brott än överlast.bylund skrev:Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Moderator: Redaktion
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Inte för att brottslingen alltid har något kort de kan ta dårå men...Nicklas skrev:Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet ryker
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Jag hade det problemet när jag hade en King Cab. Jag hade redan ett släp och det vägde 100 kg för mycket. Fick dra det med en Volvo 740 men inte med King Cab:en.
Det där har alltid varit knäppt. Alla hästsläp som får dras med en sämre dragbil på B-kort men inte med en säkrare, typ King Cab. Totalt är det ett farligare ekipage med sämre väghållning och inte lättare att köra, ändå är det tillåtet med mindre kompetens.
Det där har alltid varit knäppt. Alla hästsläp som får dras med en sämre dragbil på B-kort men inte med en säkrare, typ King Cab. Totalt är det ett farligare ekipage med sämre väghållning och inte lättare att köra, ändå är det tillåtet med mindre kompetens.
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Polars minsta nya husvagn 520 har en totalvikt på minst 1450 kg.
Max med vår X90D är enligt regbeviset 1229 kg totalvikt med utökad B behörighet.
Så med husvagn så är det BE kort, överväg att inte bara ha ett BE kort i familjen.
Max med vår X90D är enligt regbeviset 1229 kg totalvikt med utökad B behörighet.
Så med husvagn så är det BE kort, överväg att inte bara ha ett BE kort i familjen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Portabel nödladdareMorgan skrev:Ville bara dela med mig av mitt ekipage !
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Ja, det är väldigt märkligt och ologiskt. Jag tog körkort i Tyskland i början på 90-talet. Jag lärde mig köra på en Golf 2 men körkortet berättigar mig till att köra nästan vad som helst. Det är efter dagens mått ett CE-kort med det lilla tillägget att dragbilen inte får väga mer än 7,5 ton. Det är tunga grejer det. Reglerna ändrades strax efter det och blev desamma som i Sverige. Måste vara nån EU-anpassning. Det roliga är att jag fick behålla alla mina behörigheter även med ett svenskt körkort.LarsL skrev:Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
Synd bara att det inte går att dra nånting bakom bilen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
När Tyskland införde samma klasser som övriga EU-länder verkar det som skulle givit B i Sverige gav C1E i Tyskland.mati skrev:Ja, det är väldigt märkligt och ologiskt. Jag tog körkort i Tyskland i början på 90-talet. Jag lärde mig köra på en Golf 2 men körkortet berättigar mig till att köra nästan vad som helst. Det är efter dagens mått ett CE-kort med det lilla tillägget att dragbilen inte får väga mer än 7,5 ton. Det är tunga grejer det. Reglerna ändrades strax efter det och blev desamma som i Sverige. Måste vara nån EU-anpassning. Det roliga är att jag fick behålla alla mina behörigheter även med ett svenskt körkort.LarsL skrev:Instämmer de här reglerna är helt knäppa. Ju mindre bil du har dessto tyngre släpp får du dra, utan extra körkort. Egentligen borde det ju vara någon procent av vikten du får dra med bilen så hade vi haft ett bättre system.
Synd bara att det inte går att dra nånting bakom bilen...
Huvudregeln är att man inte förlorar någon behörighet när man byter körkort inom EES. Det står säkert som villkor på ditt körkort ditt tyska körkortsnummer, för att visa att ditt svenska körkort gäller som det utfärdats i Tyskland.
Tog man B-körkort i Sverige före 1 juli 1996 så finns ingen begränsning på 3,5 ton för personbil, så då kan man t ex kör hur tunga husbilar som helst. Kan bli en intressant diskussion med t ex en fransk polis att övertyga dem att ens B-kort inte har en begränsning på 3,5 ton dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Inte nödvändigtvis sant då olovlig körning ger dagsböter och prick men har du inga prickar sen förut så händer ju inget annat och dagsböter baseras på inkomst så för Tesla-ägare kan det ju bli dyrt...Nicklas skrev:Precis... Överlast är typ böter medans olovlig körning är typ kortet rykerSimon skrev:Och inte för att jag har någon särskild anledning att veta det, men olovlig körning räknas som ett mycket värre brott än överlast.bylund skrev:Om man kör med ett olastat släpp som får lasta mycket - olovlig körning (om det är så att man bara har B-körkort, men ekipaget skulle kräva BE eller utökat B)
Om man kör med ett tungt lastat släp som inte får lasta så mycket - överlast (om ekipaget får framföras med B-körkort enligt papperna, men man har lastat mer än det är registrerat för)
Överlast är oftast inte så farligt men beräknas i procent av tillåten last och har du mer än 100% överlast så går det till åklagare. Detta klargörs ganska bra i denna artikel.
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/nya ... st-pa-gang
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton
Så sista längre turen på 20 mil (laddade under resan), mest landsväg i 85 km/tim och knappast ingen total höjdskillnad gav 467 Wh/km. Går riktigt bra men drar förstås en del så det är kanske bra att undvika alltför långa resor (vi åker utan vagn den längsta sträckan och får ju då även hålla bra fart).
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD