första dygnet med Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

första dygnet med Model X

Inlägg av Jonas H »

Så var man då igår 31/7 ner till huvudstaden och lämnade ifrån sig en Model S 90D och åkte tillbaka hem till Umeå med en Model X 75D.

Några snabbt sammanfattade reflektioner efter ett dygn och drygt 100 mil.

Bilen är STOOOR :shock: . Känns gigantisk att köra jämfört med Model S. Älskar dock vindrutan och ljuset det ger i kupen. Väldigt bra toning av rutan och inte några problem trots kraftig sol framifrån stor del av resan hem igår. Nåväl...tror man vänjer sig vid storleken ganska fort.

Man skall nog inte ha kört Model S i 2500 mil innan man byter till en X. Min första provkörning av X blev hem från huvudstaden igår och bilen är bekväm på alla sätt och vis, men inte på långa vägar lika rolig och underhållande att köra som Model S. Det praktiska väger dock upp med utrymmen, större frunk och DRAGKROK :)

Bilen är snabb. Har den nya uppdaterade prestandan och den känns i vissa lägen till och med snabbare kan jag tycka än min gamla 90D. Vet inte om det är inbillning, men jag är definitivt inte besviken över accelerationen. Mycket positivt överraskad :) .

Dörrarna är ju hur coola som helst :D Går inte att komma ifrån. Mycket behagligt att lasta in barn i bakåtvända barnstolar och slippa bryta ryggen som med Model S. Störande dock att det "gnekar" högt i ena falkvinge dörren, men det kanske går till sig eller går att smörja!?

Bilen känns betydligt bullrigare än min förra bil. Kanske p.g.a bredare däck? Har standard 20 tum.

Stolarna är underbara!! Hade de gamla textilstolarna i min Model S och tyckte de var väldigt obekväma på långkörning. Fick träsmak i arslet efter några mil. Med dessa stolar var jag inte ens mör i kroppen efter 63 mil körning hem :D

De ultravita stolarna känns lätta att hålla rena så här långt och är förvånansvärt svala att sitta i. Känns dock något "plastig" kan jag tycka. Snygga helt klart, men känns inte så mycket "premium" när man känner på dom. Bra betalt att ta 38 000 kr extra för dessa :) Ångrar dock inte de vita stolarna på något vis.
Man kan ju fundera dock på vad som är i stolarna!? Det är mycket debatter just nu om plaster och syntetmaterial och hur mycket kemikalier det innehåller. Speciellt syntet. Min fru är nog den som är mest fundersam över detta.

Räckvidden på en X75 med 20 tum känns riktigt bra. Har ju som sagt kört 2500 mil med en 90D på 6 månader och i 9 av 10 fall haft så det räcker och blir över trots att jag bor i Norrland. Jag har dock 3 barn och vi kör sällan mer än 20-25 mil innan vi måste stanna skall tilläggas. Resan hem från Stockholm igår gick i princip lika smidigt som med 90D trots att vi åkte utan barn. Lite längre laddstopp. Vars kan man utläsa om man nu skulle råka ha 85 kilowatt batteri? Någon dekal någonstans?

Kommer säkert komma på fler saker allt eftersom, men avslutningsvis kan jag säga att ljudet känns betydligt bättre i X jämfört med S. Har inte Premium ljud i denna och inte i förra heller, men känns som att den större kupen gör att ljudet blir något helt annat. Mycket positivt :)
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av oscfor »

Kul att höra! Kört min X90D i sex veckor nu och älskar den. Problemet med gnäll i FWD är vanligt. Löses på någon timme på SC.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av HelectriC »

oscfor skrev:
Kul att höra! Kört min X90D i sex veckor nu och älskar den. Problemet med gnäll i FWD är vanligt. Löses på någon timme på SC.
Någon timme? Inkluderar det resan från Umeå till Stockholm :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Legato »

Kul att höra att du är nöjd med X:en! Jag håller verkligen med om nästan hela beskrivningen, med det enda undantaget att jag faktiskt älskar hur syntetlädret känns, jag tycker det bara känns som mjukare och följsammare skinn, uppfattar det inte alls som plastigt. Jag hoppas och tror att Tesla tänkt till när de valt materialet, framförallt nu när de helt ersatt skinnet med synteten så utgår jag ifrån att det är relativt "giftfritt".

Jag tror likt dig att X är bullrigare än S, har läst den kommentaren av många och upplever tyvärr Xen som rätt bullrig i högre hastighet (lånade en Mercedes CL 500 på semestern och det kändes mest illa jämfört med Teslan, men det var verkligen påtagligt vad mycket tystare den var i hög fart).

Premium-Hifin är bättre i X än S (både på pappret och i verkligheten). Osäker hur det är utan premium.

Mina FWD "gnekar" rätt ofta på vintern, men är hyfsat tysta på sommaren. Tror dock det är god chans att det är "inkörningsgrej". Jag hade ett missljud från mellanraden av stolar också men det försvann när man hade skjutit dem några gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av LarsL »

Ja vad händer med plastsätena när/om de hamnar i naturen? Löder vet vi ju att det bara förmultnar bort.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av SolnaGnagarn »

Har kört min X i sex månader nu och har avverkat ca 1300mil. Jag älskar biljäveln samt dess ultravita säten som fortfarande är som nya med tre barn och en sambo på det.
Innan jag fick min X så hade jag en S75D som loaner i en vecka då X:en blev försenad. Måste säga att det var som en dröm att hoppa in i X:en efter en vecka i en S. Mycket lättare att ta sig i och ur. I S:en satt jag så jäkla högt trots att stolen va i botten och jag bara är 178cm. X:en känns dessutom väldigt mycket mer premium tycker jag. Och mycket rymligare. Baksätet i S:en är ett skämt tycker jag.
Nä, så här nöjd har jag nog aldrig varit med en bil. Och då har jag ändå avverkat det mesta i bilväg som Cayenne turbo S och GTS, BMW M5, Audi RS6:or, Porsche 991GTS, Audi Q7 mm mm mm. Brukar för skojs skull försöka få mig själv till att bli sugen på nån annan bil. Men vad?! Finns ingenting jag skulle föredra framför min XP90DL! Tack Elon!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Bjelke »

SolnaGnagarn skrev:
..Jag älskar biljäveln...
:mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Legato »

SolnaGnagarn skrev:
Har kört min X i sex månader nu och har avverkat ca 1300mil. Jag älskar biljäveln samt dess ultravita säten som fortfarande är som nya med tre barn och en sambo på det.
Innan jag fick min X så hade jag en S75D som loaner i en vecka då X:en blev försenad. Måste säga att det var som en dröm att hoppa in i X:en efter en vecka i en S. Mycket lättare att ta sig i och ur. I S:en satt jag så jäkla högt trots att stolen va i botten och jag bara är 178cm. X:en känns dessutom väldigt mycket mer premium tycker jag. Och mycket rymligare. Baksätet i S:en är ett skämt tycker jag.
Nä, så här nöjd har jag nog aldrig varit med en bil. Och då har jag ändå avverkat det mesta i bilväg som Cayenne turbo S och GTS, BMW M5, Audi RS6:or, Porsche 991GTS, Audi Q7 mm mm mm. Brukar för skojs skull försöka få mig själv till att bli sugen på nån annan bil. Men vad?! Finns ingenting jag skulle föredra framför min XP90DL! Tack Elon!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Haha amen. Satt och svor mestadels på semestern i en Mercedes CL 500 som ju de flesta skulle se som en lyxbil och definitivt kostar därefter... Skulle också tycka det var ett STORT nerköp om jag var tvungen att byta till någon av övriga tidigare ägda bilar som BMW M5, Lexus ISF, Porsche Boxster, BMW 330d, BMW 330e, Jaguar F-Type S, BMW X6 40d, VW CC V6, VW Scirocco R osv osv :-)

Teslan är verkligen så fantastisk. Längtar till det bara står Teslor på parkeringen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Jonas H »

Har upptäck att när jag laddar med 1 fas hemma så får jag bara 10 km per timme (fick 13 med Model S) . När jag laddar på arbetet där jag har 3-fas 16 amp får jag 41 km per timme (fick 53 med Model S).

Vad kan detta bero på? Laddar en 75D så mycket långsammare!? :?
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Smutt »

Jonas H skrev:
Har upptäck att när jag laddar med 1 fas hemma så får jag bara 10 km per timme (fick 13 med Model S) . När jag laddar på arbetet där jag har 3-fas 16 amp får jag 41 km per timme (fick 53 med Model S).

Vad kan detta bero på? Laddar en 75D så mycket långsammare!? :?

Den drar så mycket mer :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Bjelke »

Ja det är faktiskt förklaringen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Verdi »

Jonas H skrev:
Har upptäck att när jag laddar med 1 fas hemma så får jag bara 10 km per timme (fick 13 med Model S) . När jag laddar på arbetet där jag har 3-fas 16 amp får jag 41 km per timme (fick 53 med Model S).

Vad kan detta bero på? Laddar en 75D så mycket långsammare!? :?

Jag har en Model S 75D och jag får 13 km/h på 13 A enfas och 61 km/h på 16A trefas.

Anledningen är väl att en X drar mer helt enkelt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Jonas H »

Bjelke skrev:
Ja det är faktiskt förklaringen...

OK :) Snabba svar som alltid. Då vet jag
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Johnalm »

Det enda jag är "besviken" på när det gäller min X är att dörrlisterna (plast-/gummilisterna) kring dörrarna inte är täta. När jag åkte tio minuter på grusvägar i förra veckan såg det ut som att jag varit med på en delsträcka av Dakar-rallyt innanför dörrarna. Både kring framdörrarna och FWD.
Det bidrar även till högt kupéljud vid dåliga vägar och högre hastigheter, känns inte som det är värdigt en bil i 1,5-miljonersklassen.

Bilen ska in på 2000-milaservice på måndag i Väsby, har lagt till den punkten i listan på "extra" önskemål.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av oscfor »

Johnalm skrev:
Det enda jag är "besviken" på när det gäller min X är att dörrlisterna (plast-/gummilisterna) kring dörrarna inte är täta. När jag åkte tio minuter på grusvägar i förra veckan såg det ut som att jag varit med på en delsträcka av Dakar-rallyt innanför dörrarna. Både kring framdörrarna och FWD.
Det bidrar även till högt kupéljud vid dåliga vägar och högre hastigheter, känns inte som det är värdigt en bil i 1,5-miljonersklassen.

Bilen ska in på 2000-milaservice på måndag i Väsby, har lagt till den punkten i listan på "extra" önskemål.
Återkom gärna hur det gick. Kan bara instämma i att det läcker lite ljud och tvättskum den vägen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av lano »

Jonas H skrev:
Vars kan man utläsa om man nu skulle råka ha 85 kilowatt batteri
Titta under bilen vid höger framhjul. Där sitter en dekal som anger batteriets artikelnummer samt dess storlek (kWh).

Upplever du de vita sätena svalare än tyg eller är det likvärdigt?
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Jonas H »

lano skrev:
Jonas H skrev:
Vars kan man utläsa om man nu skulle råka ha 85 kilowatt batteri
Titta under bilen vid höger framhjul. Där sitter en dekal som anger batteriets artikelnummer samt dess storlek (kWh).

Upplever du de vita sätena svalare än tyg eller är det likvärdigt?

upplever de vita något varmare än tyg, men svalare än skinn.

Hittade denna dekal som jag fotade av vid högra framhjulet. Hittar inget om BTX8, men däremot 85 med stora siffror :? Kan det tänkas stå för 85 kilowatt batteri?
dekal batteri.jpg
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Jonas H »

nu hittade jag ju ännu en dekal när jag tittade längre in i hjulhuset. Verkar helt klart som att jag har 85 kilowatt batteri. Visst måste man väl tolka det så?

Innerbär det då precis som med en 60 som är strypt 75 att jag alltid kan ladda fullt? Är det 85 kilowatt så innebär enligt mina beräkningar att 100% laddning i själva verket är 88%
batteri.jpg
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 okt 2016 19:16

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av ICEGrinder »

85 kilowattimmar ja :) Baserat på det som framkommit och de koder som 85-kwh-bilarna har tycker jag att det känns sannolikt att de inte hann få nya DU:n monterad på dessa bilar och att de istället fick 85kwh-batteri samt andra dämpare för att kunna hantera vikten.

Jag skulle nog inte ladda till 100%, men har inga direkta belägg för det. Du kommer i alla fall få bättre laddhastighet på SuC tack vare 400V i packet. (lite mätningar här : http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.270.html)
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av Jonas H »

ICEGrinder skrev:
85 kilowattimmar ja :) Baserat på det som framkommit och de koder som 85-kwh-bilarna har tycker jag att det känns sannolikt att de inte hann få nya DU:n monterad på dessa bilar och att de istället fick 85kwh-batteri samt andra dämpare för att kunna hantera vikten.

Jag skulle nog inte ladda till 100%, men har inga direkta belägg för det. Du kommer i alla fall få bättre laddhastighet på SuC tack vare 400V i packet. (lite mätningar här : http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.270.html)

Vad innebär det att man inte har den nya DU:n?
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 okt 2016 19:16

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av ICEGrinder »

Jonas H skrev:
ICEGrinder skrev:
85 kilowattimmar ja :) Baserat på det som framkommit och de koder som 85-kwh-bilarna har tycker jag att det känns sannolikt att de inte hann få nya DU:n monterad på dessa bilar och att de istället fick 85kwh-batteri samt andra dämpare för att kunna hantera vikten.

Jag skulle nog inte ladda till 100%, men har inga direkta belägg för det. Du kommer i alla fall få bättre laddhastighet på SuC tack vare 400V i packet. (lite mätningar här : http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.270.html)

Vad innebär det att man inte har den nya DU:n?
Ska inte säga att jag vet egentligen, mest spekulation.
Tidigare spekulation gör gällande att det är en ny Drive Unit som orsakade de nyligen annonserade prestandaförbättringarna: https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/

Inget bekräftat officiellt från Tesla, de säger bara att det är hårdvara och mjukvara som uppdaterats. Och vad den nya DU:n skulle ha för fördelar bortsett från förbättrad acceleration är heller inte känt.

Ännu mer spekulation från min sida är att vissa bilar som var på väg över Atlanten när den nya prestandauppdateringen presenterades har fått 85kwh-batteri vid slutmonteringen för att kunna leverera motsvarande (eller sannolikt bättre) prestanda utan nya DU:n.

Mycket spekulation som sagt. Jag skulle vara sjukt nöjd med ett 85kwh-batteri, har svårt att tänka mig annat än att du dragit en rejäl vinstlott här :) Särskilt med tanke på att nybeställningar fortsatt verkar få BTX5 som batterikod (75kwh).
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 okt 2016 19:16

Re: första dygnet med Model X

Inlägg av ICEGrinder »

Spekulation som sagt, nu finns det en kille på TMC som verkar ha både DU00 och BTX8, dvs både ny Drive Unit OCH 85kwh-batteri.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-43

Så du kanske också har ny Drive Unit :) Kollat dina koder? Efter att bilen levererats måste man antigen göra ett API-call manuellt eller använda en tredjepartsapp som VisibleTesla.
http://visibletesla.com/Documentation/p ... ewTab.html
Skriv svar