första dygnet med Model X
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: första dygnet med Model X
Jonas H skrev:Har upptäck att när jag laddar med 1 fas hemma så får jag bara 10 km per timme (fick 13 med Model S) . När jag laddar på arbetet där jag har 3-fas 16 amp får jag 41 km per timme (fick 53 med Model S).
Vad kan detta bero på? Laddar en 75D så mycket långsammare!?
Jag har en Model S 75D och jag får 13 km/h på 13 A enfas och 61 km/h på 16A trefas.
Anledningen är väl att en X drar mer helt enkelt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: första dygnet med Model X
Bjelke skrev:Ja det är faktiskt förklaringen...
OK Snabba svar som alltid. Då vet jag
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Re: första dygnet med Model X
Det enda jag är "besviken" på när det gäller min X är att dörrlisterna (plast-/gummilisterna) kring dörrarna inte är täta. När jag åkte tio minuter på grusvägar i förra veckan såg det ut som att jag varit med på en delsträcka av Dakar-rallyt innanför dörrarna. Både kring framdörrarna och FWD.
Det bidrar även till högt kupéljud vid dåliga vägar och högre hastigheter, känns inte som det är värdigt en bil i 1,5-miljonersklassen.
Bilen ska in på 2000-milaservice på måndag i Väsby, har lagt till den punkten i listan på "extra" önskemål.
Det bidrar även till högt kupéljud vid dåliga vägar och högre hastigheter, känns inte som det är värdigt en bil i 1,5-miljonersklassen.
Bilen ska in på 2000-milaservice på måndag i Väsby, har lagt till den punkten i listan på "extra" önskemål.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: första dygnet med Model X
Återkom gärna hur det gick. Kan bara instämma i att det läcker lite ljud och tvättskum den vägen.Johnalm skrev:Det enda jag är "besviken" på när det gäller min X är att dörrlisterna (plast-/gummilisterna) kring dörrarna inte är täta. När jag åkte tio minuter på grusvägar i förra veckan såg det ut som att jag varit med på en delsträcka av Dakar-rallyt innanför dörrarna. Både kring framdörrarna och FWD.
Det bidrar även till högt kupéljud vid dåliga vägar och högre hastigheter, känns inte som det är värdigt en bil i 1,5-miljonersklassen.
Bilen ska in på 2000-milaservice på måndag i Väsby, har lagt till den punkten i listan på "extra" önskemål.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: första dygnet med Model X
Titta under bilen vid höger framhjul. Där sitter en dekal som anger batteriets artikelnummer samt dess storlek (kWh).Jonas H skrev:Vars kan man utläsa om man nu skulle råka ha 85 kilowatt batteri
Upplever du de vita sätena svalare än tyg eller är det likvärdigt?
Re: första dygnet med Model X
lano skrev:Titta under bilen vid höger framhjul. Där sitter en dekal som anger batteriets artikelnummer samt dess storlek (kWh).Jonas H skrev:Vars kan man utläsa om man nu skulle råka ha 85 kilowatt batteri
Upplever du de vita sätena svalare än tyg eller är det likvärdigt?
upplever de vita något varmare än tyg, men svalare än skinn.
Hittade denna dekal som jag fotade av vid högra framhjulet. Hittar inget om BTX8, men däremot 85 med stora siffror Kan det tänkas stå för 85 kilowatt batteri?
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Re: första dygnet med Model X
nu hittade jag ju ännu en dekal när jag tittade längre in i hjulhuset. Verkar helt klart som att jag har 85 kilowatt batteri. Visst måste man väl tolka det så?
Innerbär det då precis som med en 60 som är strypt 75 att jag alltid kan ladda fullt? Är det 85 kilowatt så innebär enligt mina beräkningar att 100% laddning i själva verket är 88%
Innerbär det då precis som med en 60 som är strypt 75 att jag alltid kan ladda fullt? Är det 85 kilowatt så innebär enligt mina beräkningar att 100% laddning i själva verket är 88%
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
- ICEGrinder
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 okt 2016 19:16
Re: första dygnet med Model X
85 kilowattimmar ja Baserat på det som framkommit och de koder som 85-kwh-bilarna har tycker jag att det känns sannolikt att de inte hann få nya DU:n monterad på dessa bilar och att de istället fick 85kwh-batteri samt andra dämpare för att kunna hantera vikten.
Jag skulle nog inte ladda till 100%, men har inga direkta belägg för det. Du kommer i alla fall få bättre laddhastighet på SuC tack vare 400V i packet. (lite mätningar här : http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.270.html)
Jag skulle nog inte ladda till 100%, men har inga direkta belägg för det. Du kommer i alla fall få bättre laddhastighet på SuC tack vare 400V i packet. (lite mätningar här : http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.270.html)
Re: första dygnet med Model X
ICEGrinder skrev:85 kilowattimmar ja Baserat på det som framkommit och de koder som 85-kwh-bilarna har tycker jag att det känns sannolikt att de inte hann få nya DU:n monterad på dessa bilar och att de istället fick 85kwh-batteri samt andra dämpare för att kunna hantera vikten.
Jag skulle nog inte ladda till 100%, men har inga direkta belägg för det. Du kommer i alla fall få bättre laddhastighet på SuC tack vare 400V i packet. (lite mätningar här : http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.270.html)
Vad innebär det att man inte har den nya DU:n?
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
- ICEGrinder
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 okt 2016 19:16
Re: första dygnet med Model X
Ska inte säga att jag vet egentligen, mest spekulation.Jonas H skrev:ICEGrinder skrev:85 kilowattimmar ja Baserat på det som framkommit och de koder som 85-kwh-bilarna har tycker jag att det känns sannolikt att de inte hann få nya DU:n monterad på dessa bilar och att de istället fick 85kwh-batteri samt andra dämpare för att kunna hantera vikten.
Jag skulle nog inte ladda till 100%, men har inga direkta belägg för det. Du kommer i alla fall få bättre laddhastighet på SuC tack vare 400V i packet. (lite mätningar här : http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.270.html)
Vad innebär det att man inte har den nya DU:n?
Tidigare spekulation gör gällande att det är en ny Drive Unit som orsakade de nyligen annonserade prestandaförbättringarna: https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/
Inget bekräftat officiellt från Tesla, de säger bara att det är hårdvara och mjukvara som uppdaterats. Och vad den nya DU:n skulle ha för fördelar bortsett från förbättrad acceleration är heller inte känt.
Ännu mer spekulation från min sida är att vissa bilar som var på väg över Atlanten när den nya prestandauppdateringen presenterades har fått 85kwh-batteri vid slutmonteringen för att kunna leverera motsvarande (eller sannolikt bättre) prestanda utan nya DU:n.
Mycket spekulation som sagt. Jag skulle vara sjukt nöjd med ett 85kwh-batteri, har svårt att tänka mig annat än att du dragit en rejäl vinstlott här Särskilt med tanke på att nybeställningar fortsatt verkar få BTX5 som batterikod (75kwh).
- ICEGrinder
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 okt 2016 19:16
Re: första dygnet med Model X
Spekulation som sagt, nu finns det en kille på TMC som verkar ha både DU00 och BTX8, dvs både ny Drive Unit OCH 85kwh-batteri.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-43
Så du kanske också har ny Drive Unit Kollat dina koder? Efter att bilen levererats måste man antigen göra ett API-call manuellt eller använda en tredjepartsapp som VisibleTesla.
http://visibletesla.com/Documentation/p ... ewTab.html
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-43
Så du kanske också har ny Drive Unit Kollat dina koder? Efter att bilen levererats måste man antigen göra ett API-call manuellt eller använda en tredjepartsapp som VisibleTesla.
http://visibletesla.com/Documentation/p ... ewTab.html