Det finns ju ganska många affärer inom gångavstånd numera... Annars får du väl ha en extrabil parkerad där.Kraftverksdoktorn skrev:Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...
Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Nej precis, inte en bra kombo med biltvätt och sedan -21 grader!! Problemet kan nog inte tillskrivas Tesla. Vatten som fryser snabbt blir ju otroligt starkt och "klistrar" ihop det mesta.Jensa skrev:Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.
Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21!
På tal om vinterväder har jag testat kommersiell Silikonlösning på gummilister. Tycker det ger för dålig effekt mot fastfrysning då lösningen verkar väldigt tunn(mkt vatten troligen). Testade istället vanlig Glycerol(Glycerin) på flaska inköpt på Ica. Gned in samtliga lister med detta mha fingrarna. MKT nöjd med detta. Även bra till andra gummidetaljer och gummistövlar. En ren naturprodukt. Glycerol är en trevärd alkohol och används i många hudkrämer.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Blir nyfiken på vad det är du egentligen kritiserar här. Anser du att Teslan inte borde rapportera en så pass "liten" avvikelse? Förstår ärligt talat inte problemet, optimalt är ju att fylla upp med luft men du måste ju inte göra det även om bilen rekommenderar det?Kraftverksdoktorn skrev:Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.
2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.
2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Vill minnas att just 2,8 är gränsen. Dvs i praktiken att den varnar för 2,79 och neråt.bylund skrev:Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.
2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.
Hur menar du med inte kan göra något åt? Det är ju bara att fylla på däcken? Har man rätt tryck från början så krävs det ju ett rejält temperaturfall för att varningen ska aktiveras. Ska temperaturen fortsätta vara låg är det väl vettigt att fylla på. Ska temperaturen vända upp så är det ju bara att ignorera varningen den korta tiden?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Jag skrev vill eller kan. Jag tolkade det som att Kraftverksdoktorn inte ville göra något åt det. Då är det ju en irriterande varning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.Legato skrev:OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.nek0 skrev:Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.Legato skrev:OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Ang biltvätt med fönsterproblem efter så har jag aldrig haft en bil där rutorna alltid är blöta om man kör ner och sedan upp. Det är vatten i dörren där rutanbor när den är neddragen.
Det är ett problem som fanns på min farfars Saab, men den var gammal och rostade igenom plåten. Min tesla är bara 9mån
Det är ett problem som fanns på min farfars Saab, men den var gammal och rostade igenom plåten. Min tesla är bara 9mån
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
tror inte detKraftverksdoktorn skrev:Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
Åkte från sverige på 3.1ish till 40 graders kroatien kollade till en gång och då la de på 3.8 ingen varning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorerLegato skrev:Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.nek0 skrev:Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.Legato skrev:OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Då är det inte TPMS utan TMS bättre än inget men märker typ inget på RFTnek0 skrev:Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorerLegato skrev:Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.nek0 skrev:Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.Legato skrev:OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Det larmar för låg tryck men visar inte vilket däck eller vad det är för tryck i däcken.
Som du sa bättre än inget och billigt
Som du sa bättre än inget och billigt
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Mycket möjligt men vattnet stannar i dörren. Min ruta har varit blöt varje gång jag kör ner och upp den sedan första tvättningGustafsson skrev:Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Gustafsson skrev:Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.
Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Tänk på att det är inte bara gummi i listen kring rutan utan även nåt tygliknande material kanske bara den som är blöt ?Remuz skrev:Gustafsson skrev:Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.
Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Det kallaste jag hittills kört bilen i. Därför en liten hyllning:
Innan jag köpte bilen var jag lite orolig för värmen i X:en då det är riktigt kallt. Bla några olyckskorpar som kraxade om att Tesla har värdelös värme..
Jag har aldrig haft en bil med så bra värme som denna, kan sitta i t-shirt i bilen fast det är -30 utanför. Blir dessutom varm direkt, innan man hunnit spänna på sig bältet nästan
Var häromveckan på en långstyrning och passade på att prova sova i bilen på riktigt. Lade en plastback mellan mittensätena och sedan en tillklippt madrass bakåt. Sov perfekt i behaglig värme fast det var 17-25 grader kallt hela svängen.
Innan jag köpte bilen var jag lite orolig för värmen i X:en då det är riktigt kallt. Bla några olyckskorpar som kraxade om att Tesla har värdelös värme..
Jag har aldrig haft en bil med så bra värme som denna, kan sitta i t-shirt i bilen fast det är -30 utanför. Blir dessutom varm direkt, innan man hunnit spänna på sig bältet nästan
Var häromveckan på en långstyrning och passade på att prova sova i bilen på riktigt. Lade en plastback mellan mittensätena och sedan en tillklippt madrass bakåt. Sov perfekt i behaglig värme fast det var 17-25 grader kallt hela svängen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Det har sagts förut och tål att upprepas, vintertid är elbilar helt suveräna!
Ofta får man frågor om hur det funkar på vintern och det är alltid lika kula att få svara att det på vintern är ÄNNU bättre än fossilare
(kul ord förresten, långstyrning )
Ofta får man frågor om hur det funkar på vintern och det är alltid lika kula att få svara att det på vintern är ÄNNU bättre än fossilare
(kul ord förresten, långstyrning )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Vid minus 8 grader blir det kallt i bilen då får man sätta Range Mode till OFF, då blir det vaaaaarmt
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Jag har alltid Range mode off...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19