Sida 1 av 6

Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 00:47
av Satellite65
Hej !
Jag är ny på forumet och bor långt upp i norr och söker någon eller några med mycket erfarenhet Tesla-ägande vintertid, med allt detta innebär.
Jag har så pass mycket frågor som jag skulle vilja ställa till en erfaren Tesla ägare att jag söker någon som skulle ha tid att surra ett tag i telefon.
Om någon kan tipsa om denna person eller om du rentav kanske är denna person så dra gärna iväg ett PM till mig.

All respons på detta uppskattas!

Vänliga Hälsningar!

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 01:03
av Kulingen
Har ingen Tesla ännu. Här kan du leka med räckvidden vid olika hastigheter och kyla. Men Dra bort ca 20% så kanske dom stämmer, men vad vet jag men det brukar ju vara glädjesiffror i alla test annars.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 01:14
av Satellite65
Kulingen skrev:
Har ingen Tesla ännu. Här kan du leka med räckvidden vid olika hastigheter och kyla. Men Dra bort ca 20% så kanske dom stämmer, men vad vet jag men det brukar ju vara glädjesiffror i alla test annars.
Inte jag heller, men snart :)
Jag gissar att du tänkte bifoga nån länk som kom bort i ditt meddelande.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 01:18
av Kulingen
Satellite65 skrev:
Kulingen skrev:
Har ingen Tesla ännu. Här kan du leka med räckvidden vid olika hastigheter och kyla. Men Dra bort ca 20% så kanske dom stämmer, men vad vet jag men det brukar ju vara glädjesiffror i alla test annars.
Inte jag heller, men snart :)
Jag gissar att du tänkte bifoga nån länk som kom bort i ditt meddelande.
SORRY :D

https://www.tesla.com/sv_SE/models

Scrolla ner långt på denna sida

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 01:30
av Satellite65
Tackar!
Den hade jag faktiskt missat.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 01:33
av Kulingen
Satellite65 skrev:
Tackar!
Den hade jag faktiskt missat.
Det missar man så lätt, jag har otåligt surfat runt här och frågat en massa i 4 veckor nu och om 4 veckor till så kan jag prova allt :D
Sedan har jag läst något om bilen står varmt på vintern så batterierna inte blir nerkylda så varar dom längre som om det vore varmt ute.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 01:51
av joel80
Du får försöka få tag på trikåmannen från Storuman! ;) Han brukar hänga här ibland.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 08:33
av Remuz
292km på mätaren blev runt 180km i motorvägsfart med snömodd och minusgrader. Min upplevelse är att väglaget påverkar mer än temp. I början av resan värms batteriet och då kan man ha ohygglig förbrukning, men kan du ladda hemma så gör det en timme innan avresa så slipper du den biten. Jag är positivt överraskad till vinterkörning...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 10:24
av Jensa
Just vinterkörningen är det jag är mest nöjd med min Model S! Så grymt smidigt, alltid varm bil och har aldrig skrapat rutorna vilket också gör att vindrutan håller mycket bättre skick utan repor!

Räckvidden tar en del så klart jämfört med sommarkörning pga temperaturen. Men.. det som påverkar mest är ändå väglaget, i snömodd eller slask så kan det dra iväg en del! Uppemot 300 wh/km med takbox i snömodd. Hade ca 250 wh/km i snitt under vintern med takbox på. Vilket gör ca 28 mil med min S75. Bor och kör mestadels i Dalarna och Sälen.

För att maximera räckvidden är det bra att förvärma bilen med sladden ikopplad. Dvs både kupén och batteriet värms vilket gör att den energin inte behöver tas från batteriet i början av resan. Märks annars att bilen tar mycket räckvidd i början då kupé och framförallt batterivärmningen drar mycket!

Men det bästa är att alltid kunna starta värmen från appen och sätta sig i varm bil, det är guld värt efter ett skidpass!

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 10:36
av Satellite65
Tack för alla svar!

Det blev en lite forcerad bokning av en model X för min del då den låga 0,25% räntan skulle ta slut samma dag och jag känner i dagsläget att jag vill ha bilen men jag behöver prata med någon oberoende med erfarenhet för att avgöra om detta verkligen är rätt köp för oss.

Någon som har erfarenhet av körning i -30grader? (ja jag bor jävligt långt upp ;) )

Vänliga hälsningar
En som bokat bilen... men ej 100% bestämt sig, och verkligen är tacksam för all input.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 10:53
av Grammi
Satellite65 skrev:
Tack för alla svar!

Det blev en lite forcerad bokning av en model X för min del då den låga 0,25% räntan skulle ta slut samma dag och jag känner i dagsläget att jag vill ha bilen men jag behöver prata med någon oberoende med erfarenhet för att avgöra om detta verkligen är rätt köp för oss.

Någon som har erfarenhet av körning i -30grader? (ja jag bor jävligt långt upp ;) )

Vänliga hälsningar
En som bokat bilen... men ej 100% bestämt sig, och verkligen är tacksam för all input.
Teslapoden har ett avsnitt med Björn Ferry.
Han bor ju en bit upp.
http://www.teslapodden.se/s02e14/

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 11:00
av Remuz
Jag har kört i minus 28. Inga som helst problem med förvärmt batteri och kupé. Som sagts tidigare så drar värmen inte så brutalt mycket jämfört med tex ökad fart eller friktion. Har du möjlighet att parkera inomhus och ladda hemma så är det lugnt.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 12:02
av Bjelke
Två vintrar i Hälsingland och en del resor längre
norrut (kör typ 6000 mil/år) och kan lugnt säga att en
Tesla vinner över en fossilare på i princip alla sätt :)
Jag kör dessutom "bara" bakhjulsdrivet men är sjukt
nöjd ändå. Inte ens när det snöat typ vidrigt och dom
inte hunnit med att ploga ordentligt stannar jag hemma ;)
Luftfjädringen har jag haft nytta av några ggr när det
varit som djupast med snö...
Övrigt som andra skrivit redan stämmer bra oxo...
Fjärrstyrning av klimatanläggningen är sjukt bra! Även
på sommaren.
Att slippa stå och tanka och frysa sönder händerna (och
slösa tid på att åka dit) är oxo obeskrivligt skönt.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 13:56
av Monark1954
Vi har i vintras kört i - 30 grader. Har inte tillgång till varmgarage.
Fungerar utmärkt, vi körde klädda som vi var inomhus.
Vid start tappar man många % oavsett hur jag försökt ladda fram till avfärd eller provat att köra några mil och ladda igen.
Det enda jag inte provat är att ladda fullt i en Tesla snabbladdare när det är riktigt kallt.

Håller med att när du väl sen kör tror jag inte uppvärmningen av kupén är en så stor förbrukare.

I siffror. På vintern har vi använt 280 Wh/km och på sommaren 250 Wh/km vid 110 km/h i programmet A better routplanner. 20" på sommardäcken och 19" på vinterdäcken. Tror att vintersiffran kan sänkas vid längre körningar.

Du slipper fundera om motorn orkar runt då oljan blir som sirap i en fosilbil.

Vinterns körningar med snö, kyla har väghållning, framkomlighet, uppvärmningsmöjligheter har jag stärkts i uppfattningen att Tesla är en utmärkt vinterbil.

Att den sen är trevlig att åka i det är + 36 grader ute försämrar inte situationen.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 17:33
av tehjimos
polaren har lämnat sin i -24 grader i 1 dygn, utan laddare i och den klarade sig hur bra som helst. Han har kört mycket i vintrarna i Luleå och är helnöjd! han har kört både S60 och en 75D

Jag har ca 4000mil i vinterväglag med S85, riktigt bra!

Bästa vinterbilen säger många och måste instämma, nu blir det att testa Model X i vinter.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 21:00
av Satellite65
Tack allihop!
Uppskattar verkligen att ni delar med er av era erfarenheter, det enda negativa med det är ju att alla verkar tycka den är så bra så att jag kanske måste genomföra affären och det är ju inte direkt någon liten nätt affär utan ekonomisk betydelse... Limpa och vatten i ett par år framöver :?

Fortsätt gärna att dela med er till en som saknar erfarenhet och måste fatta ett stort beslut ganska snart

MVH

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 21:05
av leiflodde
Har nästan 3 års erfarenhet med en Telsa på vintern men känns som det geografiska boende blir fel ;)

Men OM skicka PM så skall jag försöka svara utifrån mitt perspektiv.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 23:06
av Green_Line
Har bara haft min X sedan i juni men förutom fokus på räckvidd så om du vill ha något negativt så skulle jag fråga om hur falcondörrarna beter sig när det är kallt och med mycket snö på taket alt om det snöar och blåser.

Skulle också fråga om strålkastarna är tillräckligt bra samt om hur vindrutetorkarna fungerar när det är slask och runt nollan.

Antagligen inga problem men intressant att höra.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 23:17
av EnTraktor
Jag har för mig Tesla rekommenderar starkt att en Tesla ej ska lämnas utan laddning vid temperaturer under -30.
Har åkt upp med min S till Åre 2 gånger och det har fungerat hur bra som helst.
Enda "problemet" är att förbrukningen går upp en del ju lägre temperaturen sjunker.

Bild

Bild

Men jag måste säga att det är mycket trevligare ta bilder på bilen i +30 grader :D

Bild

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 aug 2017 23:20
av Svenssons
Hade inga problem med snö på falkvingedörrarna på min Model X. Dels så körde jag uppvärmning av bilen och dels så borstade jag bort snön innan. Har haft min bil parkerad utomhus hela vintern.

Ska man klaga på något så är det väl strålkastarna. De ger inte ifrån sig så mycket ljus som man skulle vilja ha tack vare EU:s regler i kombination med att Tesla valt att inte ha strålkastarrengöring. En annan sak som man kan klaga på är att backkameran blir skitig efter 2 km vid skitiga vägar.

Vad gäller förbrukningen så tenderar den att gå ner på vintern för mig... Lättare högerfot och 19" istället för 22" är orsaken till detta.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 aug 2017 02:59
av janni
20" på sommarn och 19" på vintern är att föredra om räckvidd är viktigare än utseende =)

Min X snittade ca 10% mer i förbrukning under vintern, fast de va iofs ingen riktig vinter att tala om här, men som de andra har sagt så påverkar väglaget mer än kylan.

Enda "problemet" jag fick erfara var att jag lämnade den ute över natten i minusgrader när jag var på långresa och skulle ladda SuC på morgonen, de gick inte snabbt innan batteriet hade blivit varmt =|
Läxan var att ladda på kvällen innan istället medans bilen (batteriet) var varmkörd.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 aug 2017 05:50
av miksch
-30 er absolutt minimum for batteriet. Det må forvarmes for å yte, og det gjør du ved å slå av Rangemodus og så sette på varmen i bilen, da helst tilkoblet strømuttaket.
På enfas 13A får du ca 10 km/ time ladestrøm. Kjører du mer enn 200 km/dag kan det bli vanskelig å få nok strøm i bilen på bare 1 fas. I så fall bør du ha mulighet til 3- fas hjemme.
Har prøvd bilen ned til - 25, og da er alt supert, men det med ladingen er et viktig aspekt.
Mikael

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 aug 2017 06:32
av mati
Svenssons skrev:
Ska man klaga på något så är det väl strålkastarna. De ger inte ifrån sig så mycket ljus som man skulle vilja ha tack vare EU:s regler i kombination med att Tesla valt att inte ha strålkastarrengöring. En annan sak som man kan klaga på är att backkameran blir skitig efter 2 km vid skitiga vägar.
Backkameran geggar inte igen riktigt lika mycket på AP2-bilar. Det måste vara nån slags ytbeläggning på den eller liknande. Jag har visserligen inte provat på vintern, men nu på sommarn (enligt kalendern) fastnar regnet inte alls lika mycket som det gjorde på förra bilen.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 aug 2017 10:50
av Clayman76
Hejsan alla! Är ny här och har reserverat en 3a. Angående vinterkörning, så undrar jag om ni kör med dubbat eller odubbat? Kommer välja den bakhjulsdrivna varianten. Ni som kör med dubbat...blir man inte galen på ljudet från däcken isf?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 19 aug 2017 12:57
av tr1
Green_Line skrev:
Har bara haft min X sedan i juni men förutom fokus på räckvidd så om du vill ha något negativt så skulle jag fråga om hur falcondörrarna beter sig när det är kallt och med mycket snö på taket alt om det snöar och blåser.

Skulle också fråga om strålkastarna är tillräckligt bra samt om hur vindrutetorkarna fungerar när det är slask och runt nollan.

Antagligen inga problem men intressant att höra.
Jag hade problem med FWD i vintras, de stängde inte helt så jag fick köra med varningssignal som tyckte att dörr var öppen. Jag fick samma dag ny mjukvara som fixade problemet. Vid kyla blir gummilister hårdare och den nya mjukvara ökade kraft vid stängning så därefter funkade det perfa igen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk