Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Jag har alltid Range mode off...
Försöker spara på elen för jag inte har någon hemmaladdning ännu. Laddar på jobbet varje dag då minskar batteriet ca 4% per dag när jag åkt fram och tillbaka. Sedan laddar jag vid sjukhuset ca 200m från mig när den kommer ner lite i %.
Ja vid den typen av användning av bilen så är det logiskt :)
Jag har ju 10 mil till jobbet plus möjlighet till laddning i båda ändar sas, så för mig blir det ingen större nytta av funktionen däremot...
så du kör 20 mil per dag inte illa. Jag ligger ju på ca 13 mil
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller :)
Och klarar mig nästan på ett vanligt 220 uttag på jobbet det tycker jag är bra, hade jag haft Tesla 3 så hade det gått plus
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SAB »

Bjelke skrev:
13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller :)
Både jag å frun kör ganska mycket men tänk om man haft 8-10 mil till jobbet, underbart, då hade man ju fått ha Teslan varje dag. :mrgreen:
Måste leta jobb längre bort..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

SAB skrev:
Bjelke skrev:
13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller :)
Både jag å frun kör ganska mycket men tänk om man haft 8-10 mil till jobbet, underbart, då hade man ju fått ha Teslan varje dag. :mrgreen:
Måste leta jobb längre bort..
Hade jag bara haft nån mil kortare så hade jag nog fortsatt åka Leaf...brrrr hemska tanke.... (att inte köpa en Tesla alltså, Leafen funkar bra den med, på sitt sätt)
Eller så hade jag iaf väntat längre innan Teslaköpet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

Jag har i ett par år pendlat 26 mil t o r. Det var inte roligt. Två snörika vintrar dessutom. Visserligen var det med en diesel-Volvo men jag tror inte att det hade varit så mycket bättre om jag hade haft en Tesla. Att sitta i bilen flera timmar varje dag är förbrukad livstid som man aldrig får tillbaka. Det var en hemsk tid och jag längtar inte tillbaka kan jag säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag har i ett par år pendlat 26 mil t o r. Det var inte roligt. Två snörika vintrar dessutom. Visserligen var det med en diesel-Volvo men jag tror inte att det hade varit så mycket bättre om jag hade haft en Tesla. Att sitta i bilen flera timmar varje dag är förbrukad livstid som man aldrig får tillbaka. Det var en hemsk tid och jag längtar inte tillbaka kan jag säga.
Så är det ju helt klart, men jag bodde i Hjorthagen (typ Värtahamnen dvs precis vid Lidingö) och hade mitt första jobb i Jakobsberg, det är typ ett par mil fågelvägen
och nån mil längre bilvägen och den resan tog ganska precis en timme oavsett färdmedel (helikopter räknas inte), så sedan den tiden har det lixom rullat på i ungefär samma
mönster = jag vande mig snabbt med en timme till jobbet. Många polare där (i Sthlm alltså) hade typ lika lång tid till jobbet, eller tom ännu längre (dom som åkte färja
varje dag hade inte skojigt).
När jag flyttade till Hälsingland så bodde jag 700m från jobbet, det var ju najs såklart, men nu är man sedan många år tillbaks till entimmes-varianten igen...

Fast nu kikar jag faktiskt söderut igen, helst betydligt längre ner än Sthlm, typ Jönköping eller neråt, så om nån har nåt tips där en konstruktör behövs, och helst som konsult, så hör gärna av er ;)
Sambon börjar antagligen att plugga till jurist till hösten och det passar ju extra bra att röra sig neråt landet då också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av tehjimos »

mati skrev:
Jag har i ett par år pendlat 26 mil t o r. Det var inte roligt. Två snörika vintrar dessutom. Visserligen var det med en diesel-Volvo men jag tror inte att det hade varit så mycket bättre om jag hade haft en Tesla. Att sitta i bilen flera timmar varje dag är förbrukad livstid som man aldrig får tillbaka. Det var en hemsk tid och jag längtar inte tillbaka kan jag säga.
Vissa av oss åker ut och kör Tesla av bara nöjet att köra och njuta av det... så det är också förbrukad livstid antar jag..

Men vissa ser bilar som ett redskap att ta sig A till B. Andra tycker att bilar är det mest intressanta och nöjesrika på jorden.

För mig är att köra bil frihet, och att köra i en Tesla är bara ännu mer nöje än innan.

//12000mil per år. (2000mil ToR till jobbet)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Den här tråden börjar likna Monty Pythons sketch :lol:

https://www.skrattnet.se/roliga-filmer/ ... attre-forr
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Vi har haft ganska kallt (-22 - - 33C ) en period häruppe och då har det varit trevligt att få testa mX'en.
Min fru sa en sak som verkligen stämmer:
Det som är riktigt bra med Teslan är att det inte känns att det är -30C ute när man kör den, det enda sättet att märka det på är att titta på displayen. Bilen blir inte seg och trög i transmission och styrning som tidigare bilar vi ägt utan påverkar mycket mindre av dessa kallgrader. Sen blir ju räckvidden påverkad men det är något man får ta hänsyn till helt enkelt.

Var i helgen som var på en 65-70 mila tripp ner till Tornio och Haparanda ToR
IMG_0525.JPG
Startade hemifrån i -21C med ~308km i batteriet, anlände till Pello i -20C för Chademo laddning med ~23km kvar och 213,4km på mätaren och en genomsnittlig förbrukning på 287wh/km.
IMG_0529.JPG
IMG_0530.JPG
I Haparanda laddade vi typ2 på IKEA (enfas 32A (7,4kW), återkommer till detta) och testade även Frasses Destination-chargers bara för att testa.
Vi Bodde på Parkl hotel i Tornio som erbjöd motorvärmarstolpe 16A(man måste välja en gammal stolpe, de flesta är säkrade 6A) och laddade därmed 13A enfas hela natten.
På Hemresan laddade vi åter i Chademo i Pello (-21C)till ~318km (98%) innan vi påbörjade vår resa uppåt, på svenska sidan sjönk temperaturen ganska drastiskt och låg de första 10milen mellan -24 - -30C. Vi höll ganska låg hastighet (85-90km/h) och klarade oss hem med 3km kvar i batteriet och en medelförbrukning på ~310wh/km. Slutsatser: Man klarar sig med en X75d, även om det hade varit mysigt med en X100d.

Frågor: Hur kan bilen klara av 32A EN-fasladdning när den bara klarar av 3X16A, dvs 16A per fas när den laddar 3fas. Delar den upp dessa 32A på 2faser?
Tror ni att det är lönt att ladda 100% på Chademo istället för 95-98% för längre räckvidd och därmed riskera att batteriet blir kallt under laddningens slutskede (pga väldigt låg laddström de sista %en) och därmed få ökad förbrukning de första milen?? (Frågan gäller vid -20C och nedåt)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Japp den tar två laddenheter till 16A vardera och kan därmed köra på 32A enfas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Bjelke skrev:
Japp den tar två laddenheter till 16A vardera och kan därmed köra på 32A enfas :)
Misstänkte nästan detta :)
Blev positivt överraskad när jag såg att den laddade 31A och inte bara 16A som jag förväntade mig..
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

tehjimos skrev:
Vissa av oss åker ut och kör Tesla av bara nöjet att köra och njuta av det... så det är också förbrukad livstid antar jag..
Dumheter. Vi kan prata igen när du har behövt gå upp kl 4:30 varje morgon i två år för att köra 12,5 mil enkelväg på krokiga och smala landsvägar. På vintern var det vissa dagar flera decimeter snö, oplogat såklart. Enkel väg tog alltid minst 2 timmar, på vintern 3. Dvs mellan 4 och 6 timmars körning totalt. Varje dag. Och så ska man ju orka jobba ett vanligt arbetspass däremellan också. Och när man äntligen är hemma kl 20 på kvällen så ska man snart ut igen. Livet är värt ett skit då. Njutning är verkligen nånting annat. Det är ren tur att jag aldrig somnade bakom ratten. Jag bytte sedan jobb av ren självbevarelsedrift.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SAB »

Satellite65 skrev:
Vi har haft ganska kallt (-22 - - 33C ) en period häruppe och då har det varit trevligt att få testa mX'en.
Min fru sa en sak som verkligen stämmer:
Det som är riktigt bra med Teslan är att det inte känns att det är -30C ute när man kör den, det enda sättet att märka det på är att titta på displayen. Bilen blir inte seg och trög i transmission och styrning som tidigare bilar vi ägt utan påverkar mycket mindre av dessa kallgrader. Sen blir ju räckvidden påverkad men det är något man får ta hänsyn till helt enkelt.

Var i helgen som var på en 65-70 mila tripp ner till Tornio och Haparanda ToR

Startade hemifrån i -21C med ~308km i batteriet, anlände till Pello i -20C för Chademo laddning med ~23km kvar och 213,4km på mätaren och en genomsnittlig förbrukning på 287wh/km.

I Haparanda laddade vi typ2 på IKEA (enfas 32A (7,4kW), återkommer till detta) och testade även Frasses Destination-chargers bara för att testa.
Vi Bodde på Parkl hotel i Tornio som erbjöd motorvärmarstolpe 16A(man måste välja en gammal stolpe, de flesta är säkrade 6A) och laddade därmed 13A enfas hela natten.
På Hemresan laddade vi åter i Chademo i Pello (-21C)till ~318km (98%) innan vi påbörjade vår resa uppåt, på svenska sidan sjönk temperaturen ganska drastiskt och låg de första 10milen mellan -24 - -30C. Vi höll ganska låg hastighet (85-90km/h) och klarade oss hem med 3km kvar i batteriet och en medelförbrukning på ~310wh/km. Slutsatser: Man klarar sig med en X75d, även om det hade varit mysigt med en X100d.

Frågor: Hur kan bilen klara av 32A EN-fasladdning när den bara klarar av 3X16A, dvs 16A per fas när den laddar 3fas. Delar den upp dessa 32A på 2faser?
Tror ni att det är lönt att ladda 100% på Chademo istället för 95-98% för längre räckvidd och därmed riskera att batteriet blir kallt under laddningens slutskede (pga väldigt låg laddström de sista %en) och därmed få ökad förbrukning de första milen?? (Frågan gäller vid -20C och nedåt)

Trevligt Ikea-roadtrip inlägg från ett annat håll än det man är van vid!
då vet man att Chademo'n i Pello funkar. tack.

Ursäkta OT men jag frågar här ändå..
Finns det någon mer chademo uppåt inåt landet ännu?
Eller är något på gång inför sommaren för alla Norrmän som hade behövt ladda på väg mot kusten?
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

SAB skrev:
Trevligt Ikea-roadtrip inlägg från ett annat håll än det man är van vid!
då vet man att Chademo'n i Pello funkar. tack.

Ursäkta OT men jag frågar här ändå..
Finns det någon mer chademo uppåt inåt landet ännu?
Eller är något på gång inför sommaren för alla Norrmän som hade behövt ladda på väg mot kusten?
Ja det är alltid trevligt med roadtrip ;) det blir lite längre den vägen men eftersom inte SuC i Töre är igång och inte heller någon chademo i Kalix så blir det den lämpligaste vägen för oss :)
Det finns ingen chademo och inte heller någon planerad norröver mig veterligen.... tyvär... Några TYP2 stolpar dyker upp men ingen snabbladdare.

/SAT
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Skriv svar