Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Hej !
Jag är ny på forumet och bor långt upp i norr och söker någon eller några med mycket erfarenhet Tesla-ägande vintertid, med allt detta innebär.
Jag har så pass mycket frågor som jag skulle vilja ställa till en erfaren Tesla ägare att jag söker någon som skulle ha tid att surra ett tag i telefon.
Om någon kan tipsa om denna person eller om du rentav kanske är denna person så dra gärna iväg ett PM till mig.

All respons på detta uppskattas!

Vänliga Hälsningar!
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Har ingen Tesla ännu. Här kan du leka med räckvidden vid olika hastigheter och kyla. Men Dra bort ca 20% så kanske dom stämmer, men vad vet jag men det brukar ju vara glädjesiffror i alla test annars.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Kulingen skrev:
Har ingen Tesla ännu. Här kan du leka med räckvidden vid olika hastigheter och kyla. Men Dra bort ca 20% så kanske dom stämmer, men vad vet jag men det brukar ju vara glädjesiffror i alla test annars.
Inte jag heller, men snart :)
Jag gissar att du tänkte bifoga nån länk som kom bort i ditt meddelande.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Satellite65 skrev:
Kulingen skrev:
Har ingen Tesla ännu. Här kan du leka med räckvidden vid olika hastigheter och kyla. Men Dra bort ca 20% så kanske dom stämmer, men vad vet jag men det brukar ju vara glädjesiffror i alla test annars.
Inte jag heller, men snart :)
Jag gissar att du tänkte bifoga nån länk som kom bort i ditt meddelande.
SORRY :D

https://www.tesla.com/sv_SE/models

Scrolla ner långt på denna sida
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Tackar!
Den hade jag faktiskt missat.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Satellite65 skrev:
Tackar!
Den hade jag faktiskt missat.
Det missar man så lätt, jag har otåligt surfat runt här och frågat en massa i 4 veckor nu och om 4 veckor till så kan jag prova allt :D
Sedan har jag läst något om bilen står varmt på vintern så batterierna inte blir nerkylda så varar dom längre som om det vore varmt ute.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av joel80 »

Du får försöka få tag på trikåmannen från Storuman! ;) Han brukar hänga här ibland.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

292km på mätaren blev runt 180km i motorvägsfart med snömodd och minusgrader. Min upplevelse är att väglaget påverkar mer än temp. I början av resan värms batteriet och då kan man ha ohygglig förbrukning, men kan du ladda hemma så gör det en timme innan avresa så slipper du den biten. Jag är positivt överraskad till vinterkörning...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Jensa »

Just vinterkörningen är det jag är mest nöjd med min Model S! Så grymt smidigt, alltid varm bil och har aldrig skrapat rutorna vilket också gör att vindrutan håller mycket bättre skick utan repor!

Räckvidden tar en del så klart jämfört med sommarkörning pga temperaturen. Men.. det som påverkar mest är ändå väglaget, i snömodd eller slask så kan det dra iväg en del! Uppemot 300 wh/km med takbox i snömodd. Hade ca 250 wh/km i snitt under vintern med takbox på. Vilket gör ca 28 mil med min S75. Bor och kör mestadels i Dalarna och Sälen.

För att maximera räckvidden är det bra att förvärma bilen med sladden ikopplad. Dvs både kupén och batteriet värms vilket gör att den energin inte behöver tas från batteriet i början av resan. Märks annars att bilen tar mycket räckvidd i början då kupé och framförallt batterivärmningen drar mycket!

Men det bästa är att alltid kunna starta värmen från appen och sätta sig i varm bil, det är guld värt efter ett skidpass!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Tack för alla svar!

Det blev en lite forcerad bokning av en model X för min del då den låga 0,25% räntan skulle ta slut samma dag och jag känner i dagsläget att jag vill ha bilen men jag behöver prata med någon oberoende med erfarenhet för att avgöra om detta verkligen är rätt köp för oss.

Någon som har erfarenhet av körning i -30grader? (ja jag bor jävligt långt upp ;) )

Vänliga hälsningar
En som bokat bilen... men ej 100% bestämt sig, och verkligen är tacksam för all input.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Grammi »

Satellite65 skrev:
Tack för alla svar!

Det blev en lite forcerad bokning av en model X för min del då den låga 0,25% räntan skulle ta slut samma dag och jag känner i dagsläget att jag vill ha bilen men jag behöver prata med någon oberoende med erfarenhet för att avgöra om detta verkligen är rätt köp för oss.

Någon som har erfarenhet av körning i -30grader? (ja jag bor jävligt långt upp ;) )

Vänliga hälsningar
En som bokat bilen... men ej 100% bestämt sig, och verkligen är tacksam för all input.
Teslapoden har ett avsnitt med Björn Ferry.
Han bor ju en bit upp.
http://www.teslapodden.se/s02e14/

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Jag har kört i minus 28. Inga som helst problem med förvärmt batteri och kupé. Som sagts tidigare så drar värmen inte så brutalt mycket jämfört med tex ökad fart eller friktion. Har du möjlighet att parkera inomhus och ladda hemma så är det lugnt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Två vintrar i Hälsingland och en del resor längre
norrut (kör typ 6000 mil/år) och kan lugnt säga att en
Tesla vinner över en fossilare på i princip alla sätt :)
Jag kör dessutom "bara" bakhjulsdrivet men är sjukt
nöjd ändå. Inte ens när det snöat typ vidrigt och dom
inte hunnit med att ploga ordentligt stannar jag hemma ;)
Luftfjädringen har jag haft nytta av några ggr när det
varit som djupast med snö...
Övrigt som andra skrivit redan stämmer bra oxo...
Fjärrstyrning av klimatanläggningen är sjukt bra! Även
på sommaren.
Att slippa stå och tanka och frysa sönder händerna (och
slösa tid på att åka dit) är oxo obeskrivligt skönt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Monark1954 »

Vi har i vintras kört i - 30 grader. Har inte tillgång till varmgarage.
Fungerar utmärkt, vi körde klädda som vi var inomhus.
Vid start tappar man många % oavsett hur jag försökt ladda fram till avfärd eller provat att köra några mil och ladda igen.
Det enda jag inte provat är att ladda fullt i en Tesla snabbladdare när det är riktigt kallt.

Håller med att när du väl sen kör tror jag inte uppvärmningen av kupén är en så stor förbrukare.

I siffror. På vintern har vi använt 280 Wh/km och på sommaren 250 Wh/km vid 110 km/h i programmet A better routplanner. 20" på sommardäcken och 19" på vinterdäcken. Tror att vintersiffran kan sänkas vid längre körningar.

Du slipper fundera om motorn orkar runt då oljan blir som sirap i en fosilbil.

Vinterns körningar med snö, kyla har väghållning, framkomlighet, uppvärmningsmöjligheter har jag stärkts i uppfattningen att Tesla är en utmärkt vinterbil.

Att den sen är trevlig att åka i det är + 36 grader ute försämrar inte situationen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av tehjimos »

polaren har lämnat sin i -24 grader i 1 dygn, utan laddare i och den klarade sig hur bra som helst. Han har kört mycket i vintrarna i Luleå och är helnöjd! han har kört både S60 och en 75D

Jag har ca 4000mil i vinterväglag med S85, riktigt bra!

Bästa vinterbilen säger många och måste instämma, nu blir det att testa Model X i vinter.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Tack allihop!
Uppskattar verkligen att ni delar med er av era erfarenheter, det enda negativa med det är ju att alla verkar tycka den är så bra så att jag kanske måste genomföra affären och det är ju inte direkt någon liten nätt affär utan ekonomisk betydelse... Limpa och vatten i ett par år framöver :?

Fortsätt gärna att dela med er till en som saknar erfarenhet och måste fatta ett stort beslut ganska snart

MVH
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av leiflodde »

Har nästan 3 års erfarenhet med en Telsa på vintern men känns som det geografiska boende blir fel ;)

Men OM skicka PM så skall jag försöka svara utifrån mitt perspektiv.
Användarvisningsbild
Green_Line
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jun 2017 13:23

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Green_Line »

Har bara haft min X sedan i juni men förutom fokus på räckvidd så om du vill ha något negativt så skulle jag fråga om hur falcondörrarna beter sig när det är kallt och med mycket snö på taket alt om det snöar och blåser.

Skulle också fråga om strålkastarna är tillräckligt bra samt om hur vindrutetorkarna fungerar när det är slask och runt nollan.

Antagligen inga problem men intressant att höra.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av EnTraktor »

Jag har för mig Tesla rekommenderar starkt att en Tesla ej ska lämnas utan laddning vid temperaturer under -30.
Har åkt upp med min S till Åre 2 gånger och det har fungerat hur bra som helst.
Enda "problemet" är att förbrukningen går upp en del ju lägre temperaturen sjunker.

Bild

Bild

Men jag måste säga att det är mycket trevligare ta bilder på bilen i +30 grader :D

Bild
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Svenssons »

Hade inga problem med snö på falkvingedörrarna på min Model X. Dels så körde jag uppvärmning av bilen och dels så borstade jag bort snön innan. Har haft min bil parkerad utomhus hela vintern.

Ska man klaga på något så är det väl strålkastarna. De ger inte ifrån sig så mycket ljus som man skulle vilja ha tack vare EU:s regler i kombination med att Tesla valt att inte ha strålkastarrengöring. En annan sak som man kan klaga på är att backkameran blir skitig efter 2 km vid skitiga vägar.

Vad gäller förbrukningen så tenderar den att gå ner på vintern för mig... Lättare högerfot och 19" istället för 22" är orsaken till detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av janni »

20" på sommarn och 19" på vintern är att föredra om räckvidd är viktigare än utseende =)

Min X snittade ca 10% mer i förbrukning under vintern, fast de va iofs ingen riktig vinter att tala om här, men som de andra har sagt så påverkar väglaget mer än kylan.

Enda "problemet" jag fick erfara var att jag lämnade den ute över natten i minusgrader när jag var på långresa och skulle ladda SuC på morgonen, de gick inte snabbt innan batteriet hade blivit varmt =|
Läxan var att ladda på kvällen innan istället medans bilen (batteriet) var varmkörd.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av miksch »

-30 er absolutt minimum for batteriet. Det må forvarmes for å yte, og det gjør du ved å slå av Rangemodus og så sette på varmen i bilen, da helst tilkoblet strømuttaket.
På enfas 13A får du ca 10 km/ time ladestrøm. Kjører du mer enn 200 km/dag kan det bli vanskelig å få nok strøm i bilen på bare 1 fas. I så fall bør du ha mulighet til 3- fas hjemme.
Har prøvd bilen ned til - 25, og da er alt supert, men det med ladingen er et viktig aspekt.
Mikael
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Ska man klaga på något så är det väl strålkastarna. De ger inte ifrån sig så mycket ljus som man skulle vilja ha tack vare EU:s regler i kombination med att Tesla valt att inte ha strålkastarrengöring. En annan sak som man kan klaga på är att backkameran blir skitig efter 2 km vid skitiga vägar.
Backkameran geggar inte igen riktigt lika mycket på AP2-bilar. Det måste vara nån slags ytbeläggning på den eller liknande. Jag har visserligen inte provat på vintern, men nu på sommarn (enligt kalendern) fastnar regnet inte alls lika mycket som det gjorde på förra bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Clayman76
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 aug 2017 10:42

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Clayman76 »

Hejsan alla! Är ny här och har reserverat en 3a. Angående vinterkörning, så undrar jag om ni kör med dubbat eller odubbat? Kommer välja den bakhjulsdrivna varianten. Ni som kör med dubbat...blir man inte galen på ljudet från däcken isf?
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av tr1 »

Green_Line skrev:
Har bara haft min X sedan i juni men förutom fokus på räckvidd så om du vill ha något negativt så skulle jag fråga om hur falcondörrarna beter sig när det är kallt och med mycket snö på taket alt om det snöar och blåser.

Skulle också fråga om strålkastarna är tillräckligt bra samt om hur vindrutetorkarna fungerar när det är slask och runt nollan.

Antagligen inga problem men intressant att höra.
Jag hade problem med FWD i vintras, de stängde inte helt så jag fick köra med varningssignal som tyckte att dörr var öppen. Jag fick samma dag ny mjukvara som fixade problemet. Vid kyla blir gummilister hårdare och den nya mjukvara ökade kraft vid stängning så därefter funkade det perfa igen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Skriv svar