Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Jag tror att det kommer att bli en inlärning angående hur länge man skall förvärma kupen innan avfärd.
För länge = smält snö som fryser till is
För lite = kall bil med seg skärm och allt annat vad kyla innebär :?

Det är inte unikt för teslan med isbildning, frågan är bara är konsekvenserna av det värre?? Det återstår att se :arrow:
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av rockard »

PerH skrev:
PerH skrev:
rockard skrev:
PerH skrev:
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"

Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.

Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.

Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Hej Rockkillen inte ett smack intresserad av att "mucka" med dig om din erfarenhet. Det jag beskrev var min erfarenhet.
Var det inte tillräckligt kritiskt enligt din smak, så är det upp till dig, inte mig.
Med vänlig hälsning, Per
Bra svar på tal! :) Ber om ursäkt att du fick ta mitt utlopp av frustration över frånvaron av nyanserade inlägg på detta forum. Tyckte ditt "så vad är frågan" lät så arrogant, men inser att det nog inte var din avsikt. Hade just avslutat läsningen av en tråd som i princip gick
"Här kommer hållas ett seminarium om en teknik som kan vara intressant ur miljösynpunkt, någon som vill gå?"
"Är det batterier?"
"Nej, men det är intressant ändå för att..."
"Batterier är lösningen på allt, det där är värdelöst!"
"Fast kan det inte vara intressant ur..."
"Allt ska ha batterier, annars är det korkat!"
"Men..."
"B.A.T.T.E.R.I.E.R!!!1"

Så jag var kanske lite stingslig :)

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Om du inte får ordning på kupevärmen kan du ev behöva åka till SC. Min bil var grym på vintern, men inte från början. En list på FWD läckte in kyla. Efter man ordnat det var tempen jämn och fin.

Förbrukningen ökade för mig inte mycket med kyla om jag förvärmde med sladden i. Med kall bil så räcker inte 25% upp för mig på min sträcka på 2mil, det var nog snarare 100%. Ladda via schuko med kall bil innebar 0km/h i början, men efter ett tag så var batteriet varmt och då fick man 10km/h (siffran på sommaren är 13km/h direkt).

Bilen är grym på vintern, men man får använda sladdarna mer. För er med hemmaladdning är detta troligen inget problem, för mig är det en spännande utmaning.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Nikke »

Jag var en vecka i Sälen där vi hade runt -10. När jag körde över till Trysil så hade det fallit snö under natten och var -14 grader. Och det man kan se är att bilen drar mycket energi när den värmer upp batteriet och bilen, för att sen gå ner till en okej nivå. Jag hade säkert kunnat förvärma bilen bättre, men jag glömde.
Teslan_salen_trysil.jpeg
Färden från Sälen till Trysil gjordes utan dubbdäck och delar av vägen hade snö och is på vägbanan. Inte en enda gång kände jag att bilen sladdade eller inte kunde hantera väglaget eller vädret.
Teslan var varm och skön och spelade bra musik, märkte inga problem med skärmen eller annat pga. kylan.
Jag har tidigare kört en Audi A4 Quattro också utan dubbdäck, och min personliga åsikt är att Teslan hanterar vinter och snö minst lika bra.
Jag har postat denna bild innan, men jag tycker den visar vad du är ute efter ganska bra.
Model S 90D HW2. Alla tillval utom extra säten.
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 apr 2016 13:01

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av PerH »

rockard skrev:
PerH skrev:
PerH skrev:
rockard skrev:
PerH skrev:
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"

Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.

Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.

Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Hej Rockkillen inte ett smack intresserad av att "mucka" med dig om din erfarenhet. Det jag beskrev var min erfarenhet.
Var det inte tillräckligt kritiskt enligt din smak, så är det upp till dig, inte mig.
Med vänlig hälsning, Per
Bra svar på tal! :) Ber om ursäkt att du fick ta mitt utlopp av frustration över frånvaron av nyanserade inlägg på detta forum. Tyckte ditt "så vad är frågan" lät så arrogant, men inser att det nog inte var din avsikt. Hade just avslutat läsningen av en tråd som i princip gick
"Här kommer hållas ett seminarium om en teknik som kan vara intressant ur miljösynpunkt, någon som vill gå?"
"Är det batterier?"
"Nej, men det är intressant ändå för att..."
"Batterier är lösningen på allt, det där är värdelöst!"
"Fast kan det inte vara intressant ur..."
"Allt ska ha batterier, annars är det korkat!"
"Men..."
"B.A.T.T.E.R.I.E.R!!!1"

Så jag var kanske lite stingslig :)

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Bildok kompis igen Bild
Jag håller med dig i en del av dina åsikter.
Bakterie är inte hela lösningen, spännande är ointresset ifrån resten av bil värden avseende snabb laddning, ingen annan har gjort något.
Tesla nördar är folk som alla andra men bilen förvrider huvudet till att bli lite sekt varning på, dom flesta Tesla ägare är inte miljö muppar till 100% tror jag. Utan ny teknik freak.

Så blev några förbannade igen BildBild
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

En sak som behöver tänkas på vid körning i kyla är att range mode ska slås av. Jag tror att många som klagar över kyla i bilen kör med range mode påslagen, på sommarn gör det ju inte så mycket och man kan lätt glömma bort det. Men på vintern fryser man häcken av sig, eller snarare fötterna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
En sak som behöver tänkas på vid körning i kyla är att range mode ska slås av. Jag tror att många som klagar över kyla i bilen kör med range mode påslagen, på sommarn gör det ju inte så mycket och man kan lätt glömma bort det. Men på vintern fryser man häcken av sig, eller snarare fötterna.
Range mode är bara bra för korta resor ( upp till 5 mil)
Det du sparar mest på är att inte brassa på så bilen och batteriet får arbets temp snarast
På en långresa har du kall batteri som presterar sämre
Ska du långt och spara räckvidd sänk hastigheten Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Tack för alla synpunkter och tänkvärda tips!
Ordern är nu bekräftad och inom en framtid sker leverans av en X som skall leva i Arktiskt klimat ;) Återkommer med erfarenheter....
Fortsätt gärna att fylla på erfarenheter i denna tråd.

/Förväntansfull
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Foluke »

e5m1r skrev:
mati skrev:
En sak som behöver tänkas på vid körning i kyla är att range mode ska slås av. Jag tror att många som klagar över kyla i bilen kör med range mode påslagen, på sommarn gör det ju inte så mycket och man kan lätt glömma bort det. Men på vintern fryser man häcken av sig, eller snarare fötterna.
Range mode är bara bra för korta resor ( upp till 5 mil)
Det du sparar mest på är att inte brassa på så bilen och batteriet får arbets temp snarast
På en långresa har du kall batteri som presterar sämre
Ska du långt och spara räckvidd sänk hastigheten Bild
Varför har man på Range mode, egentligen! För att främre motorn är lite effektivare? På långresor i varmt klimat? Jag trodde man sparade energi på långresor för att en motor var vilande, AC och värme var på sparlåga osv.
Vad jag förstår, får man sämre komfort vid start, långsammare uppvärmning av batteriet, visslande från främre motorn i viss hastighet och något lägre energiförbrukning under de första halvtimmen?... Eller?
Besparing som lika gärna fixas under natten eller med 30 sekunder extra vid SuC?
Jag har slutat använda Range mode.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Satellite65 skrev:
Tack för alla synpunkter och tänkvärda tips!
Ordern är nu bekräftad och inom en framtid sker leverans av en X som skall leva i Arktiskt klimat ;) Återkommer med erfarenheter....
Fortsätt gärna att fylla på erfarenheter i denna tråd.

/Förväntansfull
Meganajs! :)
När får du bilen? (preliminärt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Varför har man på Range mode, egentligen! För att främre motorn är lite effektivare?
Bra fråga som jag har ställt mig själv också. Det är ju precis som e5m1r skriver egentligen bara bra för korta resor. I övriga fall märker man ingen större skillnad. Men det motsäger ju sig självt, för då behöver man ju sällan köra snålt, eftersom man troligen har laddat bilen innan.
Ett tänkbart scenario är att man har kört nästan slut på batteriet och parkerar bilen över natten utan möjlighet till laddning. På morgonen är bilen kall och man ska åka vidare. Man klarar sig med nöd och näppe till närmaste SuC som ligger 5 mil längre bort. Då kör man med range mode för att få lite marginal. Under tiden som bilen står och laddar måste man dock fylla på med ett antal koppar varmt kaffe eftersom man har fått iskalla fötter i bilen.
När jag hade skaffat min första Tesla begrep jag såklart inte detta och trodde att range mode gör att man helt enkelt alltid kommer lite längre per laddning. Ungefär som ECO-läge i en Zoe som gör att bilen blir seg som en bensinbil, men energiförbrukningen sjunker kraftigt.
Så jag slog på range mode och tyckte att jag var jättesmart och -ekonomisk. Snart glömde jag bort det och så körde jag med range mode hela tiden. Tills vintern kom. Jag frös som en gris, stängde av RM, slutade frysa, märkte ingen som helst försämring av räckvidden. Och sedan dess har jag aldrig använt range mode mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Bjelke skrev:
Satellite65 skrev:
Tack för alla synpunkter och tänkvärda tips!
Ordern är nu bekräftad och inom en framtid sker leverans av en X som skall leva i Arktiskt klimat ;) Återkommer med erfarenheter....
Fortsätt gärna att fylla på erfarenheter i denna tråd.

/Förväntansfull
Meganajs! :)
När får du bilen? (preliminärt)
Mitten på sept. prel.
har önskat leverans den 15/9 och hoppas verkligen på att jag får den då.

Intressant att höra era erfarenheten angående rangemode så slipper jag experimentera med det själv.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Jag använder range mode friskt på vintern. Resan till jobbet är 16km och det är riktigt onödigt att värma batteriet för den trippen. Vid långresor använder jag det såklart aldrig eftersom det är värdelöst att komma till suc med kallt batteri.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av e5m1r »

Remuz skrev:
Jag använder range mode friskt på vintern. Resan till jobbet är 16km och det är riktigt onödigt att värma batteriet för den trippen. Vid långresor använder jag det såklart aldrig eftersom det är värdelöst att komma till suc med kallt batteri.
Precis så det funkar som bäst
Kort trip till jobbet mataffären på väg hem kanske 2-3 Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Satellite65 skrev:
Bjelke skrev:
Satellite65 skrev:
Tack för alla synpunkter och tänkvärda tips!
Ordern är nu bekräftad och inom en framtid sker leverans av en X som skall leva i Arktiskt klimat ;) Återkommer med erfarenheter....
Fortsätt gärna att fylla på erfarenheter i denna tråd.

/Förväntansfull
Meganajs! :)
När får du bilen? (preliminärt)
Mitten på sept. prel.
har önskat leverans den 15/9 och hoppas verkligen på att jag får den då.

Intressant att höra era erfarenheten angående rangemode så slipper jag experimentera med det själv.
Då blev det inte så lång väntan då iaf ;)
Dvs en lagerbil antar jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

75/90/100?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Ja det blev en lagerbil som stod i Göteborg..... men just nu är på väg från Holland :roll:

EN Svart X75D med endast det nödvändigaste :)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Daf »

Gratulerar lite i förskott då till kretsen av de fånigt leende bilägarna. Återstår en kort väntan. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, brukar alla tycka.

Då du är så intresserad av momentet vinterkörning, var tänker du köra omkring?
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Daf skrev:
Gratulerar lite i förskott då till kretsen av de fånigt leende bilägarna. Återstår en kort väntan. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, brukar alla tycka.

Då du är så intresserad av momentet vinterkörning, var tänker du köra omkring?
Tack!
Runt gruvsamhällena och ner till kusten då och då 8-)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av benke_berguv »

Blir bra med den nya laddstationen i Töre för dig då:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

benke_berguv skrev:
Blir bra med den nya laddstationen i Töre för dig då:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja den blir riktigt bra, bara den kommer upp nångång :)
Den är nästan ett måste vintertid skulle jag tro.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Hyted »

En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Hyted skrev:
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Hyted »

SR-71-BlackBird skrev:
Hyted skrev:
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.
Okej.
Men varför inte ha en funktion i appen??
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Hyted skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Hyted skrev:
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.
Okej.
Men varför inte ha en funktion i appen??
Tesla har lovat den under en längre tid, soon.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar