Ja den blir riktigt bra, bara den kommer upp nångångbenke_berguv skrev:Blir bra med den nya laddstationen i Töre för dig då:)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den är nästan ett måste vintertid skulle jag tro.
Moderator: Redaktion
Ja den blir riktigt bra, bara den kommer upp nångångbenke_berguv skrev:Blir bra med den nya laddstationen i Töre för dig då:)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.Hyted skrev:En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?
Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.
Vad är anledningen att det inte finns?
Okej.SR-71-BlackBird skrev:Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.Hyted skrev:En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?
Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.
Vad är anledningen att det inte finns?
Tesla har lovat den under en längre tid, soon.Hyted skrev:Okej.SR-71-BlackBird skrev:Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.Hyted skrev:En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?
Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.
Vad är anledningen att det inte finns?
Men varför inte ha en funktion i appen??
Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.mati skrev:Vi körde igår kväll på E6:an och hamnade i värsta snöovädret. Teslan ligger som en tegelsten på vägen och man skulle kunna köra som på sommaren, men:
- strålkastarna snöar igen efter några minuter! Varför VARFÖR !!!!! har Tesla ingen strålkastarspolning? Detta är totalt fullständigt livsfarligt och borde vara förbjudet. Jag såg inte ett dyft. Ingenting. Tur att andra bilar har fungerande lampor. Det var de andras lampor som höll oss vid liv. Vi fick stanna hela tiden och göra rent strålkastarna. Men efter bara någon kilometer var det likadant igen. Fruktansvärt. Jag försökte hålla mig så nära mitträcket som möljligt, det var det enda jag kunde se. Genom sidorutan alltså, upplyst av bilarna bakom mig.
- samma sak med radarn. Visserligen mindre dramatiskt när den inte funkar, men om jag inte ser nånting själv skulle det underlätta om farthållaren kunde bromsa för mig. Men icke. Även radan slutade fungera ganska omgående. Efter upprepad rengöring av stötfångaren med blodiga fingrar som följd gav jag upp. Radarn skulle behöva värmeslingor så att den inte kan hamna bakom ett lager att snö.
- och till sist vindrutetorkarna och vindrutespolning. De funkar kanske i länder der man aldrig behöver använda dem men inte här med snö och saltslask.
Absolut. Jag håller med. Det är ett problem även för bakljusen som sätts igen vid snörök och så. Värmeslingor i glasen hade varit en bra lösning. Men med strålkastarrengöring och en massa spolarvätska hade man kunnat få bort snön så att man åtminstone ser nånting. Det funkar ju bevisligen för andra bilar. Mina strålkastare såg nästan ut som om de var släckta. Man ser ingenting och är dessutom osynlig för andra. Skrämmande otäckt.erbo73 skrev:Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.
Tesla är inte ensamma om att ha problem med snö/is och kyla. Många bilar som jag har fått ta in och tina upp t.ex bakbromsar på då hela navet är inpackat i snö... Jag rekommenderar ett besök i Ica Kvantums varmgarage i Östersund för att tina upp bilen...Kraftverksdoktorn skrev:Är det nån fler som inte har garage och bor norrut? Jag har efter några månader med minusgrader och senaste tiden riktigt kallt ganska mycket problem med is.
- Förvärmningen räcker inte till för att få upp bakdörrarna. Jag vill inte gärna gå loss med isyxa för att få bort isen heller.
- Typ samma med vindrutetorkarna... dom går inte ner ordentligt.
- Parking assistance not available larmar trots att funktionen är avstängd.
- Driving assistance features not available larmar. Det beror väl också på en massa is på konstiga ställen.
- Däcktryckssensorerna larmar när det är under -20 trots 2,8 bar. Jag kan ju fylla men det borde vara ungefär rätt tycker jag...?
- Hjulhusen har isbeläggning invändigt och det är ju lite trångt så ofta tar hjulen i och man får stanna och rensa.
Jag lutar lite år att rekommendera spekulanter att de borde ha tillgång till varmgarage då och då om dom bor norrut. Det märks att dom har prioriterat varmare breddgrader där det bor fler bilägare.
Det finns ju ganska många affärer inom gångavstånd numera... Annars får du väl ha en extrabil parkerad där.Kraftverksdoktorn skrev:Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...
Nej precis, inte en bra kombo med biltvätt och sedan -21 grader!! Problemet kan nog inte tillskrivas Tesla. Vatten som fryser snabbt blir ju otroligt starkt och "klistrar" ihop det mesta.Jensa skrev:Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.
Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21!
Blir nyfiken på vad det är du egentligen kritiserar här. Anser du att Teslan inte borde rapportera en så pass "liten" avvikelse? Förstår ärligt talat inte problemet, optimalt är ju att fylla upp med luft men du måste ju inte göra det även om bilen rekommenderar det?Kraftverksdoktorn skrev:Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.
Vill minnas att just 2,8 är gränsen. Dvs i praktiken att den varnar för 2,79 och neråt.bylund skrev:Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.
2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.