Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Kör odubbad pirelli. Det var en dag på hela säsongen jag önskade dubbar och det var i april efter jag bytt till sommardäck. Underkylt regn plus snöfall gjorde det rejält halt.
Jag bor i Stockholm och de dagar man får köra på is här kan räknas på ens stortån i princip
Jag bor i Stockholm och de dagar man får köra på is här kan räknas på ens stortån i princip
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Själv kör jag dubbade Hakkapeliitta 8 och vill aldrig mer köra en vinter med dubbfritt. Pendlar ganska mkt motorväg upp vid Gävle och det är skapligt ofta det är isigt på motorvägen. Sträckan Gävle-Uppsala tycker jag det är extra ofta... Speciellt vid Uppsalaslätterna där vinden troligen hjälper till mkt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Känns nästan som om den här delen av landet är typ värst numera alltså, speciellt dom senaste tre vintrarna...joel80 skrev:Själv kör jag dubbade Hakkapeliitta 8 och vill aldrig mer köra en vinter med dubbfritt. Pendlar ganska mkt motorväg upp vid Gävle och det är skapligt ofta det är isigt på motorvägen. Sträckan Gävle-Uppsala tycker jag det är extra ofta... Speciellt vid Uppsalaslätterna där vinden troligen hjälper till mkt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Från Uppsala och halvvägs upp till Gävle är det väl betong istället för asfalt? Vet inte om det påverkar på nått sätt?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Inte länge till. Det har slitits mycket snabbare än tänkt. Höll bara 10 år ist för 40 år. Så nu ska det asfalteras istället.EnTraktor skrev:Från Uppsala och halvvägs upp till Gävle är det väl betong istället för asfalt? Vet inte om det påverkar på nått sätt?
Jag är kluven. Vill helst slippa dubb men om det är som ni säger så har jag inget val. Säkerheten går främst.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Bilen är tung. Nu har jag visserligen inte kört så mycket på just blankis, men tillräckligt för att lita på dubbfritt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Skulle gärna köra dubbfritt pga komforten och ljudet, men det är inte ett alternativ för mig.
Midvintertid så tror jag det skulle gå bra men på hösten och våren när det är blank-is då vill jag ha mina dubbar, har tidigare kört både Hakka och Pirelli och båda har varit fina på andra bilar jag haft.
Midvintertid så tror jag det skulle gå bra men på hösten och våren när det är blank-is då vill jag ha mina dubbar, har tidigare kört både Hakka och Pirelli och båda har varit fina på andra bilar jag haft.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Kör dubbat Hakka 8. Men oj vad det låter...
Förra vintern var ganska snöfri i södra Sverige, så mycket bar asfalt.
Dock efter alla dessa år med erfarenheter från isiga vägar och sett många avåkningar...så blir det fortfarande dubb. Sett flera åka av på samma väg som jag. Visst var det halt, men man hör verkligen hur dubbarna jobbar!
Körde för första gången en Svensson-Diesel-Passat med odubbat från Malmö till Sthlm förra året...snömodd, is och regn...allt på samma resa. Har aldrig varit så rädd. Den mest nyckfulla väghållning jag varit med om! :O Tilläggas ska att de odubbade däcken var nya. Hur som helst. Det var en annan bil än Tesla.
Men! Oljudet från dubbarna när det är barmark är inte kul. Har flera ggr önskat man hade odubbat.
Men men...Safety first...
När våren kommer, så kommer också den fullständiga tystnaden.
Förra vintern var ganska snöfri i södra Sverige, så mycket bar asfalt.
Dock efter alla dessa år med erfarenheter från isiga vägar och sett många avåkningar...så blir det fortfarande dubb. Sett flera åka av på samma väg som jag. Visst var det halt, men man hör verkligen hur dubbarna jobbar!
Körde för första gången en Svensson-Diesel-Passat med odubbat från Malmö till Sthlm förra året...snömodd, is och regn...allt på samma resa. Har aldrig varit så rädd. Den mest nyckfulla väghållning jag varit med om! :O Tilläggas ska att de odubbade däcken var nya. Hur som helst. Det var en annan bil än Tesla.
Men! Oljudet från dubbarna när det är barmark är inte kul. Har flera ggr önskat man hade odubbat.
Men men...Safety first...
När våren kommer, så kommer också den fullständiga tystnaden.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Asså man undrar att de ens kör bil annanstans då dubb är ett måsteDaf skrev:Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Vi kanske kan dra paralleller till ICE ?
Dubb bullrar är obekväm sämre bromssträcka på asfalt orsakar partiklar osv osv, den ger dock bättre grepp på blankis den där gången om året
Ni ser var jag går med detta .............
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Så sant. Skiten som dubbarna skapar sägs inte vara bra.e5m1r skrev:Asså man undrar att de ens kör bil annanstans då dubb är ett måsteDaf skrev:Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Vi kanske kan dra paralleller till ICE ?
Dubb bullrar är obekväm sämre bromssträcka på asfalt orsakar partiklar osv osv, den ger dock bättre grepp på blankis den där gången om året
Ni ser var jag går med detta .............
Kanske man ska sänka hastighetsbegränsningen när det är vinter och tvinga alla köra dubbfritt? Varför inte.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
För mig handlar det inte om enstaka gånger per år. Mer ett par gånger i veckan under vintermånaderna.
Sen är jämförelsen med räckvidden lite skev då det här handlar om säkerhet och en förhöjd risk att köra av vägen.
Jag har full förståelse för att många klarar sig med dubbfritt, speciellt om man ofta kör vägar där dom är snabba på att salta. (fy faan för salt för övrigt.. men det är en helt ny tråd!)
Men jag anser inte att jag gör det. Allt för många isiga motorvägsmil. Att det är sjukt trist med smattret från dubben håller jag med om. Att man inte kommit längre med däckutveckling!? Det borde ju gå att utveckla dubbdäck där dubben drar in sig ordentligt när det är några plusgrader. Eller att det är kopplat till ABS/DSCT och bara kommer ut då de behövs. Lite som haldex-AWD.
Sänkta hastigheter blir det ändå under vintern på många vägar, men problemet är att det är rätt ofta då man inte riktigt ser att det är halt och många blåser på som vanligt. Är det snöigt och syns att det är halt tar nästan alla det lugnt, men fläckvis isig väg kan vara lurig, när jag kör på sånna är jag ibland glad att jag har dubbdäck.
Sen är jämförelsen med räckvidden lite skev då det här handlar om säkerhet och en förhöjd risk att köra av vägen.
Jag har full förståelse för att många klarar sig med dubbfritt, speciellt om man ofta kör vägar där dom är snabba på att salta. (fy faan för salt för övrigt.. men det är en helt ny tråd!)
Men jag anser inte att jag gör det. Allt för många isiga motorvägsmil. Att det är sjukt trist med smattret från dubben håller jag med om. Att man inte kommit längre med däckutveckling!? Det borde ju gå att utveckla dubbdäck där dubben drar in sig ordentligt när det är några plusgrader. Eller att det är kopplat till ABS/DSCT och bara kommer ut då de behövs. Lite som haldex-AWD.
Sänkta hastigheter blir det ändå under vintern på många vägar, men problemet är att det är rätt ofta då man inte riktigt ser att det är halt och många blåser på som vanligt. Är det snöigt och syns att det är halt tar nästan alla det lugnt, men fläckvis isig väg kan vara lurig, när jag kör på sånna är jag ibland glad att jag har dubbdäck.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Om vinterväg för er är blöt, snö- och isfri saltad asfalt köper jag argumenten. För mig är det som regel torr kall is eller i bästa fall packad snö, 5 1/2 månad. De underlagen kan dubbfritt hjälpligt hantera. Nästan alla kör dubbat och snön är ren apropå vad om rivs upp. Sedan har vi de här sämre dagarna med blöt is och snömodd, kanske 30-40 dagar per år, när odubbat eller sommardäck är ganska ekvivalent. Sedan saltas många vägar och där är snömodden mycket vanligare. På saltade vägar ser snön ut som miljöfarligt avfall, det är inte händelsevis saltning + dubb som river upp skadliga ämnen?
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.
Ha en fin dag!
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.
Ha en fin dag!
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Många myter här ser jag. Om man med dubbfria menar nordiska dubbfria som t ex Hakka R2 så gäller följande.
Dubben klöser inte genom modd. De sticker knappt ut alls. Modd dödar dubbens fördel. Där är nog dubbfria bättre med sina mjuka klackar och sajpningar.
Dubbdäck är BÄTTRE på asfalt. Både blöt och torr. Lite hårdare gummiblandning och annat mönster gör skillnad för stabilitet och bromssträcka
Dubbfria är usla när det är väldigt blött. De evakuerar vatten väldigt dåligt och är känsliga för vattenplaning.
Det finns även dubbfria för kontinenten. Såna man använder i t ex Tyskland. De är mycket hårdare och stabilare och liknar sommardäck mycket mer. Dessa är dock direkt farliga på is och snö.
Dubbdäck är alltså bäst på nästan allt förutom komfort och att man numera inte får köra överallt. Miljöhänsynen struntar jag faktiskt i då min familjs liv är mer värt än en högst obetydlig och tveksam miljönytta. Sägs att partiklarna från dubbslitage är för stora för att vara riktigt farliga.
Jag är trots allt detta ändå sugen på Hakka R2. Främst för att slippa ljudet och så att jag inte riskerar böter på vissa gator.
Dubben klöser inte genom modd. De sticker knappt ut alls. Modd dödar dubbens fördel. Där är nog dubbfria bättre med sina mjuka klackar och sajpningar.
Dubbdäck är BÄTTRE på asfalt. Både blöt och torr. Lite hårdare gummiblandning och annat mönster gör skillnad för stabilitet och bromssträcka
Dubbfria är usla när det är väldigt blött. De evakuerar vatten väldigt dåligt och är känsliga för vattenplaning.
Det finns även dubbfria för kontinenten. Såna man använder i t ex Tyskland. De är mycket hårdare och stabilare och liknar sommardäck mycket mer. Dessa är dock direkt farliga på is och snö.
Dubbdäck är alltså bäst på nästan allt förutom komfort och att man numera inte får köra överallt. Miljöhänsynen struntar jag faktiskt i då min familjs liv är mer värt än en högst obetydlig och tveksam miljönytta. Sägs att partiklarna från dubbslitage är för stora för att vara riktigt farliga.
Jag är trots allt detta ändå sugen på Hakka R2. Främst för att slippa ljudet och så att jag inte riskerar böter på vissa gator.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Mina egna erfarenheter är att Model X klarar sig alldeles utmärkt i vinterklimat. Största problemet vid körning på vintern med bilen är väggreppen, därmed faller det naturligt att det är däcken som det pratas om. Ser inga andra problem med bilen på vintern men då förvärmer jag bilen i princip varje gång samt tar bort snön på taket som lagen kräver.Satellite65 skrev:Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.
Ha en fin dag!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
batterier tar laddning dåligt då det är kallt, så ladda direkt du kommer hem om bilen står ute,
ms 76132 "Eleamore"
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
"Arktiskt" klimat! Det utesluter väl de flesta Teslaägare men jag har haft S två vintrar på sydsvenska höglandet.Svenssons skrev:Mina egna erfarenheter är att Model X klarar sig alldeles utmärkt i vinterklimat. Största problemet vid körning på vintern med bilen är väggreppen, därmed faller det naturligt att det är däcken som det pratas om. Ser inga andra problem med bilen på vintern men då förvärmer jag bilen i princip varje gång samt tar bort snön på taket som lagen kräver.Satellite65 skrev:Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.
Ha en fin dag!
Alltid snöfritt när jag startar värmen vi appen. Rutorna alltså. Den värmer kupén 4-5 grader per minut. Alltid behaglig temperatur. Om det är 15 grader kallare ute hos dig än här nere startar man värmen 3 minuter tidigare. Är bilen kopplad till el får du dessutom lite förvärmning till batteriet utan räckvidden påverkas.
Köregenskaperna på halt underlag är nog långt över snittet för fyrhjulsdrivna bilar.
Model S P85D,
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Så du lyckades sladda med en Volvo? Tyckte min XC70 bara ville rakt fram och mest kändes framhjulsdriven.PerH skrev:Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
Fast det är väl kanske det som känns bäst på oplogad väg? En framtung bil som vill åka rakt fram...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
"Så vad är frågan?"PerH skrev:Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.
Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.
Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Svart X75D -17
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Jag fick sladd på min Volvo en gång...Verdi skrev:
Så du lyckades sladda med en Volvo? Tyckte min XC70 bara ville rakt fram och mest kändes framhjulsdriven.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Jag bor i Storuman och har kört en vinter. Nu uppe i drygt 3000 mil. Om jag fick byta något så vore det de karmfria dörrarna. Rutan fryser lätt fast. Se till att förvärma om bilen står ute. Jag brukar skippa att använda falkvingedörrarna när det blir is och skit på taket. har du varmgarage så lär det inte bli så mkt problem.
Man kör långsammare på vintern, och jag har 19 tum då, 20 på sommaren. Min längsta vintertur var 30 mil i minus 17, hade en mil kvar på mätaren när jag kom fram.
Annars är det bara att säga välkommen till framtiden. Jag har döpt min till Rymdskeppet.
Man kör långsammare på vintern, och jag har 19 tum då, 20 på sommaren. Min längsta vintertur var 30 mil i minus 17, hade en mil kvar på mätaren när jag kom fram.
Annars är det bara att säga välkommen till framtiden. Jag har döpt min till Rymdskeppet.
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Intressant att vissa anser att värmen är mycket bra och andra att det strålar kyla, det senare kommer lite som en chock och kändes inte alls bra då jag vet med säkerhet att bilen kommer att framföras i -30gC.
Det har även sagts att värmen är mycket bättre än i en genomsnittlig fossilbil.
Några frågor:
Fryser dörrarna lättare på en Tesla model X än en "normal" bil.
Blir Touchpanelen seg i kyla?
Hur pass mycket segare blir batterierna att ta laddning vid kyla?
Bilen kommer att stå ute en stor del av vintern då garage är under "uppbyggnad"
MVH
kalltsomfan
Det har även sagts att värmen är mycket bättre än i en genomsnittlig fossilbil.
Några frågor:
Fryser dörrarna lättare på en Tesla model X än en "normal" bil.
Blir Touchpanelen seg i kyla?
Hur pass mycket segare blir batterierna att ta laddning vid kyla?
Bilen kommer att stå ute en stor del av vintern då garage är under "uppbyggnad"
MVH
kalltsomfan
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Dock signat up på en M3 men följer denna tråd med spänning (hehe). Just kyla och mobiltelfon är No-Go för drifttiden och att Teslan "klappar det vita guldet medhårs" med avseende på traction control och annat är ju typ en våt dröm.Satellite65 skrev:Intressant att vissa anser att värmen är mycket bra och andra att det strålar kyla, det senare kommer lite som en chock och kändes inte alls bra då jag vet med säkerhet att bilen kommer att framföras i -30gC.
Det har även sagts att värmen är mycket bättre än i en genomsnittlig fossilbil.
Några frågor:
Fryser dörrarna lättare på en Tesla model X än en "normal" bil.
Blir Touchpanelen seg i kyla?
Hur pass mycket segare blir batterierna att ta laddning vid kyla?
Bilen kommer att stå ute en stor del av vintern då garage är under "uppbyggnad"
MVH
kalltsomfan
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.