Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Japp den tar två laddenheter till 16A vardera och kan därmed köra på 32A enfas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Bjelke skrev:
Japp den tar två laddenheter till 16A vardera och kan därmed köra på 32A enfas :)
Misstänkte nästan detta :)
Blev positivt överraskad när jag såg att den laddade 31A och inte bara 16A som jag förväntade mig..
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

tehjimos skrev:
Vissa av oss åker ut och kör Tesla av bara nöjet att köra och njuta av det... så det är också förbrukad livstid antar jag..
Dumheter. Vi kan prata igen när du har behövt gå upp kl 4:30 varje morgon i två år för att köra 12,5 mil enkelväg på krokiga och smala landsvägar. På vintern var det vissa dagar flera decimeter snö, oplogat såklart. Enkel väg tog alltid minst 2 timmar, på vintern 3. Dvs mellan 4 och 6 timmars körning totalt. Varje dag. Och så ska man ju orka jobba ett vanligt arbetspass däremellan också. Och när man äntligen är hemma kl 20 på kvällen så ska man snart ut igen. Livet är värt ett skit då. Njutning är verkligen nånting annat. Det är ren tur att jag aldrig somnade bakom ratten. Jag bytte sedan jobb av ren självbevarelsedrift.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SAB »

Satellite65 skrev:
Vi har haft ganska kallt (-22 - - 33C ) en period häruppe och då har det varit trevligt att få testa mX'en.
Min fru sa en sak som verkligen stämmer:
Det som är riktigt bra med Teslan är att det inte känns att det är -30C ute när man kör den, det enda sättet att märka det på är att titta på displayen. Bilen blir inte seg och trög i transmission och styrning som tidigare bilar vi ägt utan påverkar mycket mindre av dessa kallgrader. Sen blir ju räckvidden påverkad men det är något man får ta hänsyn till helt enkelt.

Var i helgen som var på en 65-70 mila tripp ner till Tornio och Haparanda ToR

Startade hemifrån i -21C med ~308km i batteriet, anlände till Pello i -20C för Chademo laddning med ~23km kvar och 213,4km på mätaren och en genomsnittlig förbrukning på 287wh/km.

I Haparanda laddade vi typ2 på IKEA (enfas 32A (7,4kW), återkommer till detta) och testade även Frasses Destination-chargers bara för att testa.
Vi Bodde på Parkl hotel i Tornio som erbjöd motorvärmarstolpe 16A(man måste välja en gammal stolpe, de flesta är säkrade 6A) och laddade därmed 13A enfas hela natten.
På Hemresan laddade vi åter i Chademo i Pello (-21C)till ~318km (98%) innan vi påbörjade vår resa uppåt, på svenska sidan sjönk temperaturen ganska drastiskt och låg de första 10milen mellan -24 - -30C. Vi höll ganska låg hastighet (85-90km/h) och klarade oss hem med 3km kvar i batteriet och en medelförbrukning på ~310wh/km. Slutsatser: Man klarar sig med en X75d, även om det hade varit mysigt med en X100d.

Frågor: Hur kan bilen klara av 32A EN-fasladdning när den bara klarar av 3X16A, dvs 16A per fas när den laddar 3fas. Delar den upp dessa 32A på 2faser?
Tror ni att det är lönt att ladda 100% på Chademo istället för 95-98% för längre räckvidd och därmed riskera att batteriet blir kallt under laddningens slutskede (pga väldigt låg laddström de sista %en) och därmed få ökad förbrukning de första milen?? (Frågan gäller vid -20C och nedåt)

Trevligt Ikea-roadtrip inlägg från ett annat håll än det man är van vid!
då vet man att Chademo'n i Pello funkar. tack.

Ursäkta OT men jag frågar här ändå..
Finns det någon mer chademo uppåt inåt landet ännu?
Eller är något på gång inför sommaren för alla Norrmän som hade behövt ladda på väg mot kusten?
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

SAB skrev:
Trevligt Ikea-roadtrip inlägg från ett annat håll än det man är van vid!
då vet man att Chademo'n i Pello funkar. tack.

Ursäkta OT men jag frågar här ändå..
Finns det någon mer chademo uppåt inåt landet ännu?
Eller är något på gång inför sommaren för alla Norrmän som hade behövt ladda på väg mot kusten?
Ja det är alltid trevligt med roadtrip ;) det blir lite längre den vägen men eftersom inte SuC i Töre är igång och inte heller någon chademo i Kalix så blir det den lämpligaste vägen för oss :)
Det finns ingen chademo och inte heller någon planerad norröver mig veterligen.... tyvär... Några TYP2 stolpar dyker upp men ingen snabbladdare.

/SAT
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Skriv svar