Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kylbalsam »

e5m1r skrev:
Daf skrev:
Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Asså man undrar att de ens kör bil annanstans då dubb är ett måste Bild
Vi kanske kan dra paralleller till ICE ?
Dubb bullrar är obekväm sämre bromssträcka på asfalt orsakar partiklar osv osv, den ger dock bättre grepp på blankis den där gången om året Bild
Ni ser var jag går med detta .............
Så sant. Skiten som dubbarna skapar sägs inte vara bra.
Kanske man ska sänka hastighetsbegränsningen när det är vinter och tvinga alla köra dubbfritt? Varför inte. :)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av joel80 »

För mig handlar det inte om enstaka gånger per år. Mer ett par gånger i veckan under vintermånaderna.
Sen är jämförelsen med räckvidden lite skev då det här handlar om säkerhet och en förhöjd risk att köra av vägen.

Jag har full förståelse för att många klarar sig med dubbfritt, speciellt om man ofta kör vägar där dom är snabba på att salta. (fy faan för salt för övrigt.. men det är en helt ny tråd!) :)
Men jag anser inte att jag gör det. Allt för många isiga motorvägsmil. Att det är sjukt trist med smattret från dubben håller jag med om. Att man inte kommit längre med däckutveckling!? Det borde ju gå att utveckla dubbdäck där dubben drar in sig ordentligt när det är några plusgrader. Eller att det är kopplat till ABS/DSCT och bara kommer ut då de behövs. Lite som haldex-AWD. :)

Sänkta hastigheter blir det ändå under vintern på många vägar, men problemet är att det är rätt ofta då man inte riktigt ser att det är halt och många blåser på som vanligt. Är det snöigt och syns att det är halt tar nästan alla det lugnt, men fläckvis isig väg kan vara lurig, när jag kör på sånna är jag ibland glad att jag har dubbdäck.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Daf »

Om vinterväg för er är blöt, snö- och isfri saltad asfalt köper jag argumenten. För mig är det som regel torr kall is eller i bästa fall packad snö, 5 1/2 månad. De underlagen kan dubbfritt hjälpligt hantera. Nästan alla kör dubbat och snön är ren apropå vad om rivs upp. Sedan har vi de här sämre dagarna med blöt is och snömodd, kanske 30-40 dagar per år, när odubbat eller sommardäck är ganska ekvivalent. Sedan saltas många vägar och där är snömodden mycket vanligare. På saltade vägar ser snön ut som miljöfarligt avfall, det är inte händelsevis saltning + dubb som river upp skadliga ämnen?
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.

Ha en fin dag!
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Verdi

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Verdi »

Många myter här ser jag. Om man med dubbfria menar nordiska dubbfria som t ex Hakka R2 så gäller följande.

Dubben klöser inte genom modd. De sticker knappt ut alls. Modd dödar dubbens fördel. Där är nog dubbfria bättre med sina mjuka klackar och sajpningar.

Dubbdäck är BÄTTRE på asfalt. Både blöt och torr. Lite hårdare gummiblandning och annat mönster gör skillnad för stabilitet och bromssträcka

Dubbfria är usla när det är väldigt blött. De evakuerar vatten väldigt dåligt och är känsliga för vattenplaning.

Det finns även dubbfria för kontinenten. Såna man använder i t ex Tyskland. De är mycket hårdare och stabilare och liknar sommardäck mycket mer. Dessa är dock direkt farliga på is och snö.

Dubbdäck är alltså bäst på nästan allt förutom komfort och att man numera inte får köra överallt. Miljöhänsynen struntar jag faktiskt i då min familjs liv är mer värt än en högst obetydlig och tveksam miljönytta. Sägs att partiklarna från dubbslitage är för stora för att vara riktigt farliga.

Jag är trots allt detta ändå sugen på Hakka R2. Främst för att slippa ljudet och så att jag inte riskerar böter på vissa gator.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Svenssons »

Satellite65 skrev:
Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.

Ha en fin dag!
Mina egna erfarenheter är att Model X klarar sig alldeles utmärkt i vinterklimat. Största problemet vid körning på vintern med bilen är väggreppen, därmed faller det naturligt att det är däcken som det pratas om. Ser inga andra problem med bilen på vintern men då förvärmer jag bilen i princip varje gång samt tar bort snön på taket som lagen kräver.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av 12man »

batterier tar laddning dåligt då det är kallt, så ladda direkt du kommer hem om bilen står ute,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Foluke »

Svenssons skrev:
Satellite65 skrev:
Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.

Ha en fin dag!
Mina egna erfarenheter är att Model X klarar sig alldeles utmärkt i vinterklimat. Största problemet vid körning på vintern med bilen är väggreppen, därmed faller det naturligt att det är däcken som det pratas om. Ser inga andra problem med bilen på vintern men då förvärmer jag bilen i princip varje gång samt tar bort snön på taket som lagen kräver.
"Arktiskt" klimat! Det utesluter väl de flesta Teslaägare men jag har haft S två vintrar på sydsvenska höglandet.
Alltid snöfritt när jag startar värmen vi appen. Rutorna alltså. Den värmer kupén 4-5 grader per minut. Alltid behaglig temperatur. Om det är 15 grader kallare ute hos dig än här nere startar man värmen 3 minuter tidigare. Är bilen kopplad till el får du dessutom lite förvärmning till batteriet utan räckvidden påverkas.
Köregenskaperna på halt underlag är nog långt över snittet för fyrhjulsdrivna bilar.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 apr 2016 13:01

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av PerH »

Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
Verdi

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Verdi »

PerH skrev:
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
Så du lyckades sladda med en Volvo? Tyckte min XC70 bara ville rakt fram och mest kändes framhjulsdriven.

Fast det är väl kanske det som känns bäst på oplogad väg? En framtung bil som vill åka rakt fram...
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av rockard »

PerH skrev:
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"

Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.

Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.

Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Svart X75D -17
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av joel80 »

Verdi skrev:

Så du lyckades sladda med en Volvo? Tyckte min XC70 bara ville rakt fram och mest kändes framhjulsdriven.
Jag fick sladd på min Volvo en gång...
2015-11-11 19.18.04.jpeg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
6884
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 feb 2016 06:46

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av 6884 »

Jag bor i Storuman och har kört en vinter. Nu uppe i drygt 3000 mil. Om jag fick byta något så vore det de karmfria dörrarna. Rutan fryser lätt fast. Se till att förvärma om bilen står ute. Jag brukar skippa att använda falkvingedörrarna när det blir is och skit på taket. har du varmgarage så lär det inte bli så mkt problem.
Man kör långsammare på vintern, och jag har 19 tum då, 20 på sommaren. Min längsta vintertur var 30 mil i minus 17, hade en mil kvar på mätaren när jag kom fram.

Annars är det bara att säga välkommen till framtiden. Jag har döpt min till Rymdskeppet.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Intressant att vissa anser att värmen är mycket bra och andra att det strålar kyla, det senare kommer lite som en chock och kändes inte alls bra då jag vet med säkerhet att bilen kommer att framföras i -30gC.
Det har även sagts att värmen är mycket bättre än i en genomsnittlig fossilbil.

Några frågor:
Fryser dörrarna lättare på en Tesla model X än en "normal" bil.
Blir Touchpanelen seg i kyla?
Hur pass mycket segare blir batterierna att ta laddning vid kyla?

Bilen kommer att stå ute en stor del av vintern då garage är under "uppbyggnad" ;)

MVH
kalltsomfan
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av snowtroll »

Satellite65 skrev:
Intressant att vissa anser att värmen är mycket bra och andra att det strålar kyla, det senare kommer lite som en chock och kändes inte alls bra då jag vet med säkerhet att bilen kommer att framföras i -30gC.
Det har även sagts att värmen är mycket bättre än i en genomsnittlig fossilbil.

Några frågor:
Fryser dörrarna lättare på en Tesla model X än en "normal" bil.
Blir Touchpanelen seg i kyla?
Hur pass mycket segare blir batterierna att ta laddning vid kyla?

Bilen kommer att stå ute en stor del av vintern då garage är under "uppbyggnad" ;)

MVH
kalltsomfan
Dock signat up på en M3 men följer denna tråd med spänning (hehe). Just kyla och mobiltelfon är No-Go för drifttiden och att Teslan "klappar det vita guldet medhårs" med avseende på traction control och annat är ju typ en våt dröm.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Pocketdaniel
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 aug 2017 15:00

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Pocketdaniel »

Det där argumentet om att 0.25% ränta är "sista dagen idag" har de kört mot mig i 2 månader nu. Oseriös försäljning.
Verdi

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Verdi »

Pocketdaniel skrev:
Det där argumentet om att 0.25% ränta är "sista dagen idag" har de kört mot mig i 2 månader nu. Oseriös försäljning.
Fel tråd? Men ja, jag håller med.
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 apr 2016 13:01

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av PerH »

rockard skrev:
PerH skrev:
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"

Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.

Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.

Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 apr 2016 13:01

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av PerH »

PerH skrev:
rockard skrev:
PerH skrev:
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"

Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.

Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.

Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Hej Rockkillen inte ett smack intresserad av att "mucka" med dig om din erfarenhet. Det jag beskrev var min erfarenhet.
Var det inte tillräckligt kritiskt enligt din smak, så är det upp till dig, inte mig.
Med vänlig hälsning, Per
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 apr 2016 13:01

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av PerH »

Satellite65 skrev:
Intressant att vissa anser att värmen är mycket bra och andra att det strålar kyla, det senare kommer lite som en chock och kändes inte alls bra då jag vet med säkerhet att bilen kommer att framföras i -30gC.
Det har även sagts att värmen är mycket bättre än i en genomsnittlig fossilbil.

Några frågor:
Fryser dörrarna lättare på en Tesla model X än en "normal" bil.
Blir Touchpanelen seg i kyla?
Hur pass mycket segare blir batterierna att ta laddning vid kyla?

Bilen kommer att stå ute en stor del av vintern då garage är under "uppbyggnad" ;)

MVH
kalltsomfan
Ja dörrarna fryser lättare jag parerar det bra tycker jag med att värmen är kanon.
Jag ställer aldrig bilen i garage. Men sätter på värmen 10min innan avfärd fungerar alltid och är bekvämt, is skrapa har jag aldrig använt.
Skärmen har alltid fungerat.
Har inte haft tidspressen med laddning så ingen uppfattning.
Med vänlig hälsning, Per
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Jag tror att det kommer att bli en inlärning angående hur länge man skall förvärma kupen innan avfärd.
För länge = smält snö som fryser till is
För lite = kall bil med seg skärm och allt annat vad kyla innebär :?

Det är inte unikt för teslan med isbildning, frågan är bara är konsekvenserna av det värre?? Det återstår att se :arrow:
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av rockard »

PerH skrev:
PerH skrev:
rockard skrev:
PerH skrev:
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"

Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.

Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.

Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Hej Rockkillen inte ett smack intresserad av att "mucka" med dig om din erfarenhet. Det jag beskrev var min erfarenhet.
Var det inte tillräckligt kritiskt enligt din smak, så är det upp till dig, inte mig.
Med vänlig hälsning, Per
Bra svar på tal! :) Ber om ursäkt att du fick ta mitt utlopp av frustration över frånvaron av nyanserade inlägg på detta forum. Tyckte ditt "så vad är frågan" lät så arrogant, men inser att det nog inte var din avsikt. Hade just avslutat läsningen av en tråd som i princip gick
"Här kommer hållas ett seminarium om en teknik som kan vara intressant ur miljösynpunkt, någon som vill gå?"
"Är det batterier?"
"Nej, men det är intressant ändå för att..."
"Batterier är lösningen på allt, det där är värdelöst!"
"Fast kan det inte vara intressant ur..."
"Allt ska ha batterier, annars är det korkat!"
"Men..."
"B.A.T.T.E.R.I.E.R!!!1"

Så jag var kanske lite stingslig :)

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Om du inte får ordning på kupevärmen kan du ev behöva åka till SC. Min bil var grym på vintern, men inte från början. En list på FWD läckte in kyla. Efter man ordnat det var tempen jämn och fin.

Förbrukningen ökade för mig inte mycket med kyla om jag förvärmde med sladden i. Med kall bil så räcker inte 25% upp för mig på min sträcka på 2mil, det var nog snarare 100%. Ladda via schuko med kall bil innebar 0km/h i början, men efter ett tag så var batteriet varmt och då fick man 10km/h (siffran på sommaren är 13km/h direkt).

Bilen är grym på vintern, men man får använda sladdarna mer. För er med hemmaladdning är detta troligen inget problem, för mig är det en spännande utmaning.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Nikke »

Jag var en vecka i Sälen där vi hade runt -10. När jag körde över till Trysil så hade det fallit snö under natten och var -14 grader. Och det man kan se är att bilen drar mycket energi när den värmer upp batteriet och bilen, för att sen gå ner till en okej nivå. Jag hade säkert kunnat förvärma bilen bättre, men jag glömde.
Teslan_salen_trysil.jpeg
Färden från Sälen till Trysil gjordes utan dubbdäck och delar av vägen hade snö och is på vägbanan. Inte en enda gång kände jag att bilen sladdade eller inte kunde hantera väglaget eller vädret.
Teslan var varm och skön och spelade bra musik, märkte inga problem med skärmen eller annat pga. kylan.
Jag har tidigare kört en Audi A4 Quattro också utan dubbdäck, och min personliga åsikt är att Teslan hanterar vinter och snö minst lika bra.
Jag har postat denna bild innan, men jag tycker den visar vad du är ute efter ganska bra.
Model S (2023)
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 apr 2016 13:01

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av PerH »

rockard skrev:
PerH skrev:
PerH skrev:
rockard skrev:
PerH skrev:
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"

Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.

Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.

Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Hej Rockkillen inte ett smack intresserad av att "mucka" med dig om din erfarenhet. Det jag beskrev var min erfarenhet.
Var det inte tillräckligt kritiskt enligt din smak, så är det upp till dig, inte mig.
Med vänlig hälsning, Per
Bra svar på tal! :) Ber om ursäkt att du fick ta mitt utlopp av frustration över frånvaron av nyanserade inlägg på detta forum. Tyckte ditt "så vad är frågan" lät så arrogant, men inser att det nog inte var din avsikt. Hade just avslutat läsningen av en tråd som i princip gick
"Här kommer hållas ett seminarium om en teknik som kan vara intressant ur miljösynpunkt, någon som vill gå?"
"Är det batterier?"
"Nej, men det är intressant ändå för att..."
"Batterier är lösningen på allt, det där är värdelöst!"
"Fast kan det inte vara intressant ur..."
"Allt ska ha batterier, annars är det korkat!"
"Men..."
"B.A.T.T.E.R.I.E.R!!!1"

Så jag var kanske lite stingslig :)

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Bildok kompis igen Bild
Jag håller med dig i en del av dina åsikter.
Bakterie är inte hela lösningen, spännande är ointresset ifrån resten av bil värden avseende snabb laddning, ingen annan har gjort något.
Tesla nördar är folk som alla andra men bilen förvrider huvudet till att bli lite sekt varning på, dom flesta Tesla ägare är inte miljö muppar till 100% tror jag. Utan ny teknik freak.

Så blev några förbannade igen BildBild
Skriv svar