Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Satellite65 » 26 aug 2017 09:12

benke_berguv skrev:Blir bra med den nya laddstationen i Töre för dig då:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ja den blir riktigt bra, bara den kommer upp nångång :)
Den är nästan ett måste vintertid skulle jag tro.
- mX75d ägare från norraste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC , bara att dra iväg ett meddelande!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Hyted » 01 sep 2017 21:02

En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
 
Inlägg: 464
Blev medlem: 14 jan 2017 22:57
Ort: Mariestad

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare SR-71-BlackBird » 01 sep 2017 21:04

Hyted skrev:En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?


Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.
Beställd 4/8-17, Tesla Model S 75 Deep blue metallic, vit vegan, soltak. http://ts.la/stefan9931
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Bålsta

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Hyted » 01 sep 2017 21:11

SR-71-BlackBird skrev:
Hyted skrev:En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?


Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.


Okej.
Men varför inte ha en funktion i appen??
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
 
Inlägg: 464
Blev medlem: 14 jan 2017 22:57
Ort: Mariestad

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare SR-71-BlackBird » 01 sep 2017 21:22

Hyted skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Hyted skrev:En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?


Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.


Okej.
Men varför inte ha en funktion i appen??


Tesla har lovat den under en längre tid, soon.
Beställd 4/8-17, Tesla Model S 75 Deep blue metallic, vit vegan, soltak. http://ts.la/stefan9931
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Bålsta

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Bjelke » 02 sep 2017 11:26

En av dom mest efterfrågade sakerna här på forumet så därför dröjer det några år, om det alls kommer :evil:
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 8612
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Satellite65 » 07 dec 2017 23:06

En liten Update efter ca 500mil vinterkörning.

Hämtade bilen i sthlm 6/10 och begav oss uppåt allt gick väldigt bra och man fick lära känna bilen på den långa (~125mil) vägen upp.

Hur jag upplever den hittils som vinterbil.
+ Väldigt stabil
+ Varm och skön
+ Startar alltid :mrgreen:
+ Samtalsämne :lol:
+ Tar sig fram mycket bättre än min Audi Quattro (fick faktiskt ta ut Teslan efter en natt med nästan 40cm snöfall då jag körde fast ordentligt med Audin, ångrar att jag inte filmade spektaklet, men jag hade för bråttom till dagis och skolor)
+ För mycket kraft i vintertid (Vänta nu... det kan aldrig bli för mycket kraft i en bil :idea: 8-) )
+ Alla roliga frågor man får från folk (Ibland kan man fundera över om det är ett rymdskepp man köpt :lol: )
+ FWD funkar finfint på vintern (en av mina största farhågor, har fått kalibrera den högra en gång dock men det gick bra)

Lite minus...
- Värdelösa Torkare (Undviker att använda dem, det bara smetar)
- Sidorutan fryser ibland (sällan) och hamnar utanpå listen när dörren stängs om man inte upptäcker att den ej åkt ned vid öppning.
- Väldigt hög förbrukning när det är kallt och man kör kortare (under 3mil) körningar, ligger runt ~400i snitt men ibland upp mot 500 dessa dagar. (Har 314wh/km i totalt snitt).
- Strålkastarna är ingen höjdare.
- Stilleståndsförluster och högre förbrukning om man tar en paus i körandet.

I det stora hela så är vi väldigt nöjda med bilen och den har fungerat ungefär enligt förväntningarna, det återstår ca 4-5månader vinter än så vi får se vad den har att erbjuda. Hittils så har det varit ganska kallt till och från och som mest har vi haft -26gC (imorse). Värmen fungerar dock riktigt fint även i dessa temperaturer även om det kräver att man förvärmer kupen som det sagts tidigare.

Något som jag upplever väldigt ovant är att inte ha någon varvräknare och inte heller höra något varvtal. Jag bor lite utanför samhället och har därför inte varken gård eller väg skottat efter en natt med snöfall när jag stiger upp och ska åka på jobbet, detta medför att jag ofta måste köra ca 200m i nysnö uppför en brant backe tills jag kommer upp till plogad väg, detta kan vara rätt spännande med slirande hjul och ingen referens på hur mycket man varvar, det enda man känner är hur bilen drar i sidan och sladdar lite fram och tillbaka :?

Slutligen skulle jag bara vilja säga: Vilken JÄVLA bil :mrgreen: Om jag fick ändra på något, vadsomhelst så skulle det bara vara modellbeteckningen på bakluckan (P100D (Mycke vill ha mer...))

Tack&Bock!

/Snötessla
- mX75d ägare från norraste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC , bara att dra iväg ett meddelande!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Daf » 08 dec 2017 21:29

Efter några hundra mil på vintern är jag benägen att instämma i det mesta.

Torkarna tycker jag att jag har ordning på så här: När det ska snöa lämnar man bilen med torkarna i service mode. När bilen ska användas slår man på landningsplatsen för torkarna och ser till att rensa bladen ordentligt när man borstar vindrutan. Gräv ur landningsplatsen- går bra när den värmt några minuter. Service mode off, sedan är bladen rena och funkar. Om de blir isiga igen, stanna och upprepa.

Framkomligheten är enorm, går obehindrat genom flera dec vindpackad blötsnö.

Ett minus är att vinterdäcken är lite breda. När det är ett tunt snötäcke glider de ovanpå där bilar med samma, fast smalare däck går ned till botten.

24 minus som värst hittills, inga problem. Det gäller bara att förvärma, annars har rutorna åsikter.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Remuz » 08 dec 2017 22:10

Har nu kört min värsta vinterkörning hittills vad gäller förbrukning. Kraftigt regn med rejäl motvind drev förbrukning upp mot 420wh/km på E4an mellan Tystberga och Ödeshög. Absolut toppnotering för mig. Första gången jag kände att det var en enorm fördel med 90batteri mot mitt tidigare 60batteri.
X90D, med alla tillval, inkl AP2 och självkörning
Ska du köpa en ny Tesla? Skicka meddelande till mig innan så kommer vi överens om något bra.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 2375
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare ElbilsbilistenTesla » 09 dec 2017 00:19

Hejsan.
Jag kör en 90D och första resan i vinterväglag blev i tisdags den 5 december Örebro till Umeå inge problem

ju längre norrut jag kom ju mer bara ÄLSKAR man denna Tesla vilken bil, jag skulle aldrig byta bort denna för allt "smör i Småland" om man kan uttrycka sig så.

Jag kör på Kumho 245/45 R19 bubbfritt med ganska öppet mönster och vilket grepp i snömodd som det var igår i Umeå det var ett vanligt snöoväder och jag bara måste sätta mig i bilen och köra några mil säg 20 på en dag, snömodd och snön som yrde men inge problem , den går som på räls inge sladd och inge hjulspinn.

Åkte upp till Skellefteå i Onsdags startade från Umeå med 39mil på mätaren och ca -7 och i Skellefteå var det -17 och det var ca 17mil kvar jag körde väl inte så fort men 90 km/h stod de på skylten och det höll jag så den drog inte mycket mer än vanlig sommarkörning tycker jag. ( har 3bar i däcken )

En otroligt bra värme ( som i min gamla volvo 240 )

Minus finns
1.Helljuset i norrlänska mått mätt känns det som halvljus inte helljus.
2.Halvljuset är bra mitt fram men inget eller bara lite på sidorna dvs inte så brett
3.Immar lätt igen på insidan av framrutan samt sidorutorna men det fixar man lätt med att dra ner sidorutorna 2cm på varje sida i 5min ( kanske inte optimalt för en bil på miljonen kanske)
4.frost på insidan av strålkastarna medförde att det svaga helljuset blev ännu svagare men det tog 10mil sen försvann det.
5.Svårt att komma åt med snöborsten mellan torkarna om man vill borsta av snön på morgonen.

Som sagt man får inte allt för pengarna men väldigt mycket och dessa småsaker kan jag leva med varje gång jag tankar gratis
Användarvisningsbild
ElbilsbilistenTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 jul 2017 03:40

FöregåendeNästa

Återgå till Model X

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster