Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Daf » 10 dec 2017 20:51

Tips på immande rutor: stäng av recirkulationen och om inte det hjälper AC on.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare mati » 11 dec 2017 07:49

Vi körde igår kväll på E6:an och hamnade i värsta snöovädret. Teslan ligger som en tegelsten på vägen och man skulle kunna köra som på sommaren, men:
- strålkastarna snöar igen efter några minuter! Varför VARFÖR !!!!! har Tesla ingen strålkastarspolning? Detta är totalt fullständigt livsfarligt och borde vara förbjudet. Jag såg inte ett dyft. Ingenting. Tur att andra bilar har fungerande lampor. Det var de andras lampor som höll oss vid liv. Vi fick stanna hela tiden och göra rent strålkastarna. Men efter bara någon kilometer var det likadant igen. Fruktansvärt. Jag försökte hålla mig så nära mitträcket som möljligt, det var det enda jag kunde se. Genom sidorutan alltså, upplyst av bilarna bakom mig.
- samma sak med radarn. Visserligen mindre dramatiskt när den inte funkar, men om jag inte ser nånting själv skulle det underlätta om farthållaren kunde bromsa för mig. Men icke. Även radan slutade fungera ganska omgående. Efter upprepad rengöring av stötfångaren med blodiga fingrar som följd gav jag upp. Radarn skulle behöva värmeslingor så att den inte kan hamna bakom ett lager att snö.
- och till sist vindrutetorkarna och vindrutespolning. De funkar kanske i länder der man aldrig behöver använda dem men inte här med snö och saltslask.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 8164
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare erbo73 » 11 dec 2017 09:37

mati skrev:Vi körde igår kväll på E6:an och hamnade i värsta snöovädret. Teslan ligger som en tegelsten på vägen och man skulle kunna köra som på sommaren, men:
- strålkastarna snöar igen efter några minuter! Varför VARFÖR !!!!! har Tesla ingen strålkastarspolning? Detta är totalt fullständigt livsfarligt och borde vara förbjudet. Jag såg inte ett dyft. Ingenting. Tur att andra bilar har fungerande lampor. Det var de andras lampor som höll oss vid liv. Vi fick stanna hela tiden och göra rent strålkastarna. Men efter bara någon kilometer var det likadant igen. Fruktansvärt. Jag försökte hålla mig så nära mitträcket som möljligt, det var det enda jag kunde se. Genom sidorutan alltså, upplyst av bilarna bakom mig.
- samma sak med radarn. Visserligen mindre dramatiskt när den inte funkar, men om jag inte ser nånting själv skulle det underlätta om farthållaren kunde bromsa för mig. Men icke. Även radan slutade fungera ganska omgående. Efter upprepad rengöring av stötfångaren med blodiga fingrar som följd gav jag upp. Radarn skulle behöva värmeslingor så att den inte kan hamna bakom ett lager att snö.
- och till sist vindrutetorkarna och vindrutespolning. De funkar kanske i länder der man aldrig behöver använda dem men inte här med snö och saltslask.


Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare mati » 11 dec 2017 09:48

erbo73 skrev:Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.

Absolut. Jag håller med. Det är ett problem även för bakljusen som sätts igen vid snörök och så. Värmeslingor i glasen hade varit en bra lösning. Men med strålkastarrengöring och en massa spolarvätska hade man kunnat få bort snön så att man åtminstone ser nånting. Det funkar ju bevisligen för andra bilar. Mina strålkastare såg nästan ut som om de var släckta. Man ser ingenting och är dessutom osynlig för andra. Skrämmande otäckt.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 8164
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav elbilist bonath » 11 dec 2017 09:49

Körde Göteborg - Halmstad i går kväll med Lille Lalle.
LED och stoora snöflingor. Helkass sikt, fick följa bilen framför.
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
elbilist
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 26 jan 2015 08:37

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Kraftverksdoktorn » 13 jan 2018 13:00

Är det nån fler som inte har garage och bor norrut? Jag har efter några månader med minusgrader och senaste tiden riktigt kallt ganska mycket problem med is.

- Förvärmningen räcker inte till för att få upp bakdörrarna. Jag vill inte gärna gå loss med isyxa för att få bort isen heller.
- Typ samma med vindrutetorkarna... dom går inte ner ordentligt.
- Parking assistance not available larmar trots att funktionen är avstängd.
- Driving assistance features not available larmar. Det beror väl också på en massa is på konstiga ställen.
- Däcktryckssensorerna larmar när det är under -20 trots 2,8 bar. Jag kan ju fylla men det borde vara ungefär rätt tycker jag...?
- Hjulhusen har isbeläggning invändigt och det är ju lite trångt så ofta tar hjulen i och man får stanna och rensa.

Jag lutar lite år att rekommendera spekulanter att de borde ha tillgång till varmgarage då och då om dom bor norrut. Det märks att dom har prioriterat varmare breddgrader där det bor fler bilägare.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav elbilist LarsL » 13 jan 2018 13:40

Däcktrycket skjunker när det blir kallare, varmluft tar mer plats än kall. Så om du vill ha samma rullmotstånd så ska du fylla luft i däcken.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 7684
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav lator » 13 jan 2018 15:00

Kraftverksdoktorn skrev:Är det nån fler som inte har garage och bor norrut? Jag har efter några månader med minusgrader och senaste tiden riktigt kallt ganska mycket problem med is.

- Förvärmningen räcker inte till för att få upp bakdörrarna. Jag vill inte gärna gå loss med isyxa för att få bort isen heller.
- Typ samma med vindrutetorkarna... dom går inte ner ordentligt.
- Parking assistance not available larmar trots att funktionen är avstängd.
- Driving assistance features not available larmar. Det beror väl också på en massa is på konstiga ställen.
- Däcktryckssensorerna larmar när det är under -20 trots 2,8 bar. Jag kan ju fylla men det borde vara ungefär rätt tycker jag...?
- Hjulhusen har isbeläggning invändigt och det är ju lite trångt så ofta tar hjulen i och man får stanna och rensa.

Jag lutar lite år att rekommendera spekulanter att de borde ha tillgång till varmgarage då och då om dom bor norrut. Det märks att dom har prioriterat varmare breddgrader där det bor fler bilägare.

Tesla är inte ensamma om att ha problem med snö/is och kyla. Många bilar som jag har fått ta in och tina upp t.ex bakbromsar på då hela navet är inpackat i snö... Jag rekommenderar ett besök i Ica Kvantums varmgarage i Östersund för att tina upp bilen... :mrgreen:
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 3243
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Kraftverksdoktorn » 13 jan 2018 16:24

Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.

... och visst har andra bilar också bekymmer på vintern men jag har aldrig haft nån som har varit i närheten av den här. Jag får nog projektera för minst ett skärmtak till nästa vinter. Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...:)
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Jensa » 13 jan 2018 16:32

Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.

Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21! :?
2016 Model S 75, vit, panoramatak, kolfiberspoiler
För 1000 kr Supercharging kredit vid köp: http://ts.la/jens1164
Följ min längdskidsatsning på http://www.teamjens.se
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

FöregåendeNästa

Återgå till Model X

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster