Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
20" på sommarn och 19" på vintern är att föredra om räckvidd är viktigare än utseende =)
Min X snittade ca 10% mer i förbrukning under vintern, fast de va iofs ingen riktig vinter att tala om här, men som de andra har sagt så påverkar väglaget mer än kylan.
Enda "problemet" jag fick erfara var att jag lämnade den ute över natten i minusgrader när jag var på långresa och skulle ladda SuC på morgonen, de gick inte snabbt innan batteriet hade blivit varmt =|
Läxan var att ladda på kvällen innan istället medans bilen (batteriet) var varmkörd.
Min X snittade ca 10% mer i förbrukning under vintern, fast de va iofs ingen riktig vinter att tala om här, men som de andra har sagt så påverkar väglaget mer än kylan.
Enda "problemet" jag fick erfara var att jag lämnade den ute över natten i minusgrader när jag var på långresa och skulle ladda SuC på morgonen, de gick inte snabbt innan batteriet hade blivit varmt =|
Läxan var att ladda på kvällen innan istället medans bilen (batteriet) var varmkörd.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
-30 er absolutt minimum for batteriet. Det må forvarmes for å yte, og det gjør du ved å slå av Rangemodus og så sette på varmen i bilen, da helst tilkoblet strømuttaket.
På enfas 13A får du ca 10 km/ time ladestrøm. Kjører du mer enn 200 km/dag kan det bli vanskelig å få nok strøm i bilen på bare 1 fas. I så fall bør du ha mulighet til 3- fas hjemme.
Har prøvd bilen ned til - 25, og da er alt supert, men det med ladingen er et viktig aspekt.
Mikael
På enfas 13A får du ca 10 km/ time ladestrøm. Kjører du mer enn 200 km/dag kan det bli vanskelig å få nok strøm i bilen på bare 1 fas. I så fall bør du ha mulighet til 3- fas hjemme.
Har prøvd bilen ned til - 25, og da er alt supert, men det med ladingen er et viktig aspekt.
Mikael
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Backkameran geggar inte igen riktigt lika mycket på AP2-bilar. Det måste vara nån slags ytbeläggning på den eller liknande. Jag har visserligen inte provat på vintern, men nu på sommarn (enligt kalendern) fastnar regnet inte alls lika mycket som det gjorde på förra bilen.Svenssons skrev:Ska man klaga på något så är det väl strålkastarna. De ger inte ifrån sig så mycket ljus som man skulle vilja ha tack vare EU:s regler i kombination med att Tesla valt att inte ha strålkastarrengöring. En annan sak som man kan klaga på är att backkameran blir skitig efter 2 km vid skitiga vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Hejsan alla! Är ny här och har reserverat en 3a. Angående vinterkörning, så undrar jag om ni kör med dubbat eller odubbat? Kommer välja den bakhjulsdrivna varianten. Ni som kör med dubbat...blir man inte galen på ljudet från däcken isf?
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Jag hade problem med FWD i vintras, de stängde inte helt så jag fick köra med varningssignal som tyckte att dörr var öppen. Jag fick samma dag ny mjukvara som fixade problemet. Vid kyla blir gummilister hårdare och den nya mjukvara ökade kraft vid stängning så därefter funkade det perfa igen!Green_Line skrev:Har bara haft min X sedan i juni men förutom fokus på räckvidd så om du vill ha något negativt så skulle jag fråga om hur falcondörrarna beter sig när det är kallt och med mycket snö på taket alt om det snöar och blåser.
Skulle också fråga om strålkastarna är tillräckligt bra samt om hur vindrutetorkarna fungerar när det är slask och runt nollan.
Antagligen inga problem men intressant att höra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Som vanligt har Tibor gjort researchen åt oss. http://teslaclubsweden.se/arktisk-kyla/
Driver sajten Car.info
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Hur kallt var det då? Minns du?tr1 skrev:Jag hade problem med FWD i vintras, de stängde inte helt så jag fick köra med varningssignal som tyckte att dörr var öppen. Jag fick samma dag ny mjukvara som fixade problemet. Vid kyla blir gummilister hårdare och den nya mjukvara ökade kraft vid stängning så därefter funkade det perfa igen!Green_Line skrev:Har bara haft min X sedan i juni men förutom fokus på räckvidd så om du vill ha något negativt så skulle jag fråga om hur falcondörrarna beter sig när det är kallt och med mycket snö på taket alt om det snöar och blåser.
Skulle också fråga om strålkastarna är tillräckligt bra samt om hur vindrutetorkarna fungerar när det är slask och runt nollan.
Antagligen inga problem men intressant att höra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Var det slask och modd som frös runt listerna eller var det bara kylan som ställde till det?
MVH
Norrland
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Odubbade Hakka R2 på min förra RWD. Kanonnöjd. Och jo, man blir nog galen av smattrandet annars. Framförallt när man kör mestadels på bar asfalt.Clayman76 skrev:Hejsan alla! Är ny här och har reserverat en 3a. Angående vinterkörning, så undrar jag om ni kör med dubbat eller odubbat? Kommer välja den bakhjulsdrivna varianten. Ni som kör med dubbat...blir man inte galen på ljudet från däcken isf?
(Nu kommer det säkert en del invändningar om att dubbdäck är överlägset bäst och så, men jag kommer hålla mig till odubbade däck även i fortsättningen.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Jag har kört odubbat 2 vintrar. Hur bra grepp som helst.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Kör odubbad pirelli. Det var en dag på hela säsongen jag önskade dubbar och det var i april efter jag bytt till sommardäck. Underkylt regn plus snöfall gjorde det rejält halt.
Jag bor i Stockholm och de dagar man får köra på is här kan räknas på ens stortån i princip
Jag bor i Stockholm och de dagar man får köra på is här kan räknas på ens stortån i princip
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Själv kör jag dubbade Hakkapeliitta 8 och vill aldrig mer köra en vinter med dubbfritt. Pendlar ganska mkt motorväg upp vid Gävle och det är skapligt ofta det är isigt på motorvägen. Sträckan Gävle-Uppsala tycker jag det är extra ofta... Speciellt vid Uppsalaslätterna där vinden troligen hjälper till mkt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Känns nästan som om den här delen av landet är typ värst numera alltså, speciellt dom senaste tre vintrarna...joel80 skrev:Själv kör jag dubbade Hakkapeliitta 8 och vill aldrig mer köra en vinter med dubbfritt. Pendlar ganska mkt motorväg upp vid Gävle och det är skapligt ofta det är isigt på motorvägen. Sträckan Gävle-Uppsala tycker jag det är extra ofta... Speciellt vid Uppsalaslätterna där vinden troligen hjälper till mkt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Från Uppsala och halvvägs upp till Gävle är det väl betong istället för asfalt? Vet inte om det påverkar på nått sätt?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Inte länge till. Det har slitits mycket snabbare än tänkt. Höll bara 10 år ist för 40 år. Så nu ska det asfalteras istället.EnTraktor skrev:Från Uppsala och halvvägs upp till Gävle är det väl betong istället för asfalt? Vet inte om det påverkar på nått sätt?
Jag är kluven. Vill helst slippa dubb men om det är som ni säger så har jag inget val. Säkerheten går främst.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Bilen är tung. Nu har jag visserligen inte kört så mycket på just blankis, men tillräckligt för att lita på dubbfritt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Skulle gärna köra dubbfritt pga komforten och ljudet, men det är inte ett alternativ för mig.
Midvintertid så tror jag det skulle gå bra men på hösten och våren när det är blank-is då vill jag ha mina dubbar, har tidigare kört både Hakka och Pirelli och båda har varit fina på andra bilar jag haft.
Midvintertid så tror jag det skulle gå bra men på hösten och våren när det är blank-is då vill jag ha mina dubbar, har tidigare kört både Hakka och Pirelli och båda har varit fina på andra bilar jag haft.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Kör dubbat Hakka 8. Men oj vad det låter...
Förra vintern var ganska snöfri i södra Sverige, så mycket bar asfalt.
Dock efter alla dessa år med erfarenheter från isiga vägar och sett många avåkningar...så blir det fortfarande dubb. Sett flera åka av på samma väg som jag. Visst var det halt, men man hör verkligen hur dubbarna jobbar!
Körde för första gången en Svensson-Diesel-Passat med odubbat från Malmö till Sthlm förra året...snömodd, is och regn...allt på samma resa. Har aldrig varit så rädd. Den mest nyckfulla väghållning jag varit med om! :O Tilläggas ska att de odubbade däcken var nya. Hur som helst. Det var en annan bil än Tesla.
Men! Oljudet från dubbarna när det är barmark är inte kul. Har flera ggr önskat man hade odubbat.
Men men...Safety first...
När våren kommer, så kommer också den fullständiga tystnaden.
Förra vintern var ganska snöfri i södra Sverige, så mycket bar asfalt.
Dock efter alla dessa år med erfarenheter från isiga vägar och sett många avåkningar...så blir det fortfarande dubb. Sett flera åka av på samma väg som jag. Visst var det halt, men man hör verkligen hur dubbarna jobbar!
Körde för första gången en Svensson-Diesel-Passat med odubbat från Malmö till Sthlm förra året...snömodd, is och regn...allt på samma resa. Har aldrig varit så rädd. Den mest nyckfulla väghållning jag varit med om! :O Tilläggas ska att de odubbade däcken var nya. Hur som helst. Det var en annan bil än Tesla.
Men! Oljudet från dubbarna när det är barmark är inte kul. Har flera ggr önskat man hade odubbat.
Men men...Safety first...
När våren kommer, så kommer också den fullständiga tystnaden.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Asså man undrar att de ens kör bil annanstans då dubb är ett måsteDaf skrev:Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Vi kanske kan dra paralleller till ICE ?
Dubb bullrar är obekväm sämre bromssträcka på asfalt orsakar partiklar osv osv, den ger dock bättre grepp på blankis den där gången om året
Ni ser var jag går med detta .............
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Så sant. Skiten som dubbarna skapar sägs inte vara bra.e5m1r skrev:Asså man undrar att de ens kör bil annanstans då dubb är ett måsteDaf skrev:Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Vi kanske kan dra paralleller till ICE ?
Dubb bullrar är obekväm sämre bromssträcka på asfalt orsakar partiklar osv osv, den ger dock bättre grepp på blankis den där gången om året
Ni ser var jag går med detta .............
Kanske man ska sänka hastighetsbegränsningen när det är vinter och tvinga alla köra dubbfritt? Varför inte.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
För mig handlar det inte om enstaka gånger per år. Mer ett par gånger i veckan under vintermånaderna.
Sen är jämförelsen med räckvidden lite skev då det här handlar om säkerhet och en förhöjd risk att köra av vägen.
Jag har full förståelse för att många klarar sig med dubbfritt, speciellt om man ofta kör vägar där dom är snabba på att salta. (fy faan för salt för övrigt.. men det är en helt ny tråd!)
Men jag anser inte att jag gör det. Allt för många isiga motorvägsmil. Att det är sjukt trist med smattret från dubben håller jag med om. Att man inte kommit längre med däckutveckling!? Det borde ju gå att utveckla dubbdäck där dubben drar in sig ordentligt när det är några plusgrader. Eller att det är kopplat till ABS/DSCT och bara kommer ut då de behövs. Lite som haldex-AWD.
Sänkta hastigheter blir det ändå under vintern på många vägar, men problemet är att det är rätt ofta då man inte riktigt ser att det är halt och många blåser på som vanligt. Är det snöigt och syns att det är halt tar nästan alla det lugnt, men fläckvis isig väg kan vara lurig, när jag kör på sånna är jag ibland glad att jag har dubbdäck.
Sen är jämförelsen med räckvidden lite skev då det här handlar om säkerhet och en förhöjd risk att köra av vägen.
Jag har full förståelse för att många klarar sig med dubbfritt, speciellt om man ofta kör vägar där dom är snabba på att salta. (fy faan för salt för övrigt.. men det är en helt ny tråd!)
Men jag anser inte att jag gör det. Allt för många isiga motorvägsmil. Att det är sjukt trist med smattret från dubben håller jag med om. Att man inte kommit längre med däckutveckling!? Det borde ju gå att utveckla dubbdäck där dubben drar in sig ordentligt när det är några plusgrader. Eller att det är kopplat till ABS/DSCT och bara kommer ut då de behövs. Lite som haldex-AWD.
Sänkta hastigheter blir det ändå under vintern på många vägar, men problemet är att det är rätt ofta då man inte riktigt ser att det är halt och många blåser på som vanligt. Är det snöigt och syns att det är halt tar nästan alla det lugnt, men fläckvis isig väg kan vara lurig, när jag kör på sånna är jag ibland glad att jag har dubbdäck.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Om vinterväg för er är blöt, snö- och isfri saltad asfalt köper jag argumenten. För mig är det som regel torr kall is eller i bästa fall packad snö, 5 1/2 månad. De underlagen kan dubbfritt hjälpligt hantera. Nästan alla kör dubbat och snön är ren apropå vad om rivs upp. Sedan har vi de här sämre dagarna med blöt is och snömodd, kanske 30-40 dagar per år, när odubbat eller sommardäck är ganska ekvivalent. Sedan saltas många vägar och där är snömodden mycket vanligare. På saltade vägar ser snön ut som miljöfarligt avfall, det är inte händelsevis saltning + dubb som river upp skadliga ämnen?
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.
Ha en fin dag!
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.
Ha en fin dag!
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Många myter här ser jag. Om man med dubbfria menar nordiska dubbfria som t ex Hakka R2 så gäller följande.
Dubben klöser inte genom modd. De sticker knappt ut alls. Modd dödar dubbens fördel. Där är nog dubbfria bättre med sina mjuka klackar och sajpningar.
Dubbdäck är BÄTTRE på asfalt. Både blöt och torr. Lite hårdare gummiblandning och annat mönster gör skillnad för stabilitet och bromssträcka
Dubbfria är usla när det är väldigt blött. De evakuerar vatten väldigt dåligt och är känsliga för vattenplaning.
Det finns även dubbfria för kontinenten. Såna man använder i t ex Tyskland. De är mycket hårdare och stabilare och liknar sommardäck mycket mer. Dessa är dock direkt farliga på is och snö.
Dubbdäck är alltså bäst på nästan allt förutom komfort och att man numera inte får köra överallt. Miljöhänsynen struntar jag faktiskt i då min familjs liv är mer värt än en högst obetydlig och tveksam miljönytta. Sägs att partiklarna från dubbslitage är för stora för att vara riktigt farliga.
Jag är trots allt detta ändå sugen på Hakka R2. Främst för att slippa ljudet och så att jag inte riskerar böter på vissa gator.
Dubben klöser inte genom modd. De sticker knappt ut alls. Modd dödar dubbens fördel. Där är nog dubbfria bättre med sina mjuka klackar och sajpningar.
Dubbdäck är BÄTTRE på asfalt. Både blöt och torr. Lite hårdare gummiblandning och annat mönster gör skillnad för stabilitet och bromssträcka
Dubbfria är usla när det är väldigt blött. De evakuerar vatten väldigt dåligt och är känsliga för vattenplaning.
Det finns även dubbfria för kontinenten. Såna man använder i t ex Tyskland. De är mycket hårdare och stabilare och liknar sommardäck mycket mer. Dessa är dock direkt farliga på is och snö.
Dubbdäck är alltså bäst på nästan allt förutom komfort och att man numera inte får köra överallt. Miljöhänsynen struntar jag faktiskt i då min familjs liv är mer värt än en högst obetydlig och tveksam miljönytta. Sägs att partiklarna från dubbslitage är för stora för att vara riktigt farliga.
Jag är trots allt detta ändå sugen på Hakka R2. Främst för att slippa ljudet och så att jag inte riskerar böter på vissa gator.