Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av janni »

20" på sommarn och 19" på vintern är att föredra om räckvidd är viktigare än utseende =)

Min X snittade ca 10% mer i förbrukning under vintern, fast de va iofs ingen riktig vinter att tala om här, men som de andra har sagt så påverkar väglaget mer än kylan.

Enda "problemet" jag fick erfara var att jag lämnade den ute över natten i minusgrader när jag var på långresa och skulle ladda SuC på morgonen, de gick inte snabbt innan batteriet hade blivit varmt =|
Läxan var att ladda på kvällen innan istället medans bilen (batteriet) var varmkörd.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av miksch »

-30 er absolutt minimum for batteriet. Det må forvarmes for å yte, og det gjør du ved å slå av Rangemodus og så sette på varmen i bilen, da helst tilkoblet strømuttaket.
På enfas 13A får du ca 10 km/ time ladestrøm. Kjører du mer enn 200 km/dag kan det bli vanskelig å få nok strøm i bilen på bare 1 fas. I så fall bør du ha mulighet til 3- fas hjemme.
Har prøvd bilen ned til - 25, og da er alt supert, men det med ladingen er et viktig aspekt.
Mikael
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Ska man klaga på något så är det väl strålkastarna. De ger inte ifrån sig så mycket ljus som man skulle vilja ha tack vare EU:s regler i kombination med att Tesla valt att inte ha strålkastarrengöring. En annan sak som man kan klaga på är att backkameran blir skitig efter 2 km vid skitiga vägar.
Backkameran geggar inte igen riktigt lika mycket på AP2-bilar. Det måste vara nån slags ytbeläggning på den eller liknande. Jag har visserligen inte provat på vintern, men nu på sommarn (enligt kalendern) fastnar regnet inte alls lika mycket som det gjorde på förra bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Clayman76
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 aug 2017 10:42

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Clayman76 »

Hejsan alla! Är ny här och har reserverat en 3a. Angående vinterkörning, så undrar jag om ni kör med dubbat eller odubbat? Kommer välja den bakhjulsdrivna varianten. Ni som kör med dubbat...blir man inte galen på ljudet från däcken isf?
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av tr1 »

Green_Line skrev:
Har bara haft min X sedan i juni men förutom fokus på räckvidd så om du vill ha något negativt så skulle jag fråga om hur falcondörrarna beter sig när det är kallt och med mycket snö på taket alt om det snöar och blåser.

Skulle också fråga om strålkastarna är tillräckligt bra samt om hur vindrutetorkarna fungerar när det är slask och runt nollan.

Antagligen inga problem men intressant att höra.
Jag hade problem med FWD i vintras, de stängde inte helt så jag fick köra med varningssignal som tyckte att dörr var öppen. Jag fick samma dag ny mjukvara som fixade problemet. Vid kyla blir gummilister hårdare och den nya mjukvara ökade kraft vid stängning så därefter funkade det perfa igen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Franz »

Som vanligt har Tibor gjort researchen åt oss. http://teslaclubsweden.se/arktisk-kyla/
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

tr1 skrev:
Green_Line skrev:
Har bara haft min X sedan i juni men förutom fokus på räckvidd så om du vill ha något negativt så skulle jag fråga om hur falcondörrarna beter sig när det är kallt och med mycket snö på taket alt om det snöar och blåser.

Skulle också fråga om strålkastarna är tillräckligt bra samt om hur vindrutetorkarna fungerar när det är slask och runt nollan.

Antagligen inga problem men intressant att höra.
Jag hade problem med FWD i vintras, de stängde inte helt så jag fick köra med varningssignal som tyckte att dörr var öppen. Jag fick samma dag ny mjukvara som fixade problemet. Vid kyla blir gummilister hårdare och den nya mjukvara ökade kraft vid stängning så därefter funkade det perfa igen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur kallt var det då? Minns du?
Var det slask och modd som frös runt listerna eller var det bara kylan som ställde till det?

MVH
Norrland
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

Clayman76 skrev:
Hejsan alla! Är ny här och har reserverat en 3a. Angående vinterkörning, så undrar jag om ni kör med dubbat eller odubbat? Kommer välja den bakhjulsdrivna varianten. Ni som kör med dubbat...blir man inte galen på ljudet från däcken isf?
Odubbade Hakka R2 på min förra RWD. Kanonnöjd. Och jo, man blir nog galen av smattrandet annars. Framförallt när man kör mestadels på bar asfalt.
(Nu kommer det säkert en del invändningar om att dubbdäck är överlägset bäst och så, men jag kommer hålla mig till odubbade däck även i fortsättningen.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av bullen »

+1
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av EnTraktor »

Jag har kört odubbat 2 vintrar. Hur bra grepp som helst.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Kör odubbad pirelli. Det var en dag på hela säsongen jag önskade dubbar och det var i april efter jag bytt till sommardäck. Underkylt regn plus snöfall gjorde det rejält halt.

Jag bor i Stockholm och de dagar man får köra på is här kan räknas på ens stortån i princip
P85D svart/svart med gratis SuC
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av joel80 »

Själv kör jag dubbade Hakkapeliitta 8 och vill aldrig mer köra en vinter med dubbfritt. Pendlar ganska mkt motorväg upp vid Gävle och det är skapligt ofta det är isigt på motorvägen. Sträckan Gävle-Uppsala tycker jag det är extra ofta... Speciellt vid Uppsalaslätterna där vinden troligen hjälper till mkt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Själv kör jag dubbade Hakkapeliitta 8 och vill aldrig mer köra en vinter med dubbfritt. Pendlar ganska mkt motorväg upp vid Gävle och det är skapligt ofta det är isigt på motorvägen. Sträckan Gävle-Uppsala tycker jag det är extra ofta... Speciellt vid Uppsalaslätterna där vinden troligen hjälper till mkt.
Känns nästan som om den här delen av landet är typ värst numera alltså, speciellt dom senaste tre vintrarna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av EnTraktor »

Från Uppsala och halvvägs upp till Gävle är det väl betong istället för asfalt? Vet inte om det påverkar på nått sätt?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Från Uppsala och halvvägs upp till Gävle är det väl betong istället för asfalt? Vet inte om det påverkar på nått sätt?
Inte länge till. Det har slitits mycket snabbare än tänkt. Höll bara 10 år ist för 40 år. Så nu ska det asfalteras istället.

Jag är kluven. Vill helst slippa dubb men om det är som ni säger så har jag inget val. Säkerheten går främst.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Tars »

Bilen är tung. Nu har jag visserligen inte kört så mycket på just blankis, men tillräckligt för att lita på dubbfritt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Skulle gärna köra dubbfritt pga komforten och ljudet, men det är inte ett alternativ för mig.
Midvintertid så tror jag det skulle gå bra men på hösten och våren när det är blank-is då vill jag ha mina dubbar, har tidigare kört både Hakka och Pirelli och båda har varit fina på andra bilar jag haft.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Daf »

Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kylbalsam »

Kör dubbat Hakka 8. Men oj vad det låter... :(
Förra vintern var ganska snöfri i södra Sverige, så mycket bar asfalt.
Dock efter alla dessa år med erfarenheter från isiga vägar och sett många avåkningar...så blir det fortfarande dubb. Sett flera åka av på samma väg som jag. Visst var det halt, men man hör verkligen hur dubbarna jobbar!

Körde för första gången en Svensson-Diesel-Passat med odubbat från Malmö till Sthlm förra året...snömodd, is och regn...allt på samma resa. Har aldrig varit så rädd. Den mest nyckfulla väghållning jag varit med om! :O Tilläggas ska att de odubbade däcken var nya. Hur som helst. Det var en annan bil än Tesla.

Men! Oljudet från dubbarna när det är barmark är inte kul. :( Har flera ggr önskat man hade odubbat.
Men men...Safety first... ;)

När våren kommer, så kommer också den fullständiga tystnaden. :D
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av e5m1r »

Daf skrev:
Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Asså man undrar att de ens kör bil annanstans då dubb är ett måste Bild
Vi kanske kan dra paralleller till ICE ?
Dubb bullrar är obekväm sämre bromssträcka på asfalt orsakar partiklar osv osv, den ger dock bättre grepp på blankis den där gången om året Bild
Ni ser var jag går med detta .............
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kylbalsam »

e5m1r skrev:
Daf skrev:
Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Asså man undrar att de ens kör bil annanstans då dubb är ett måste Bild
Vi kanske kan dra paralleller till ICE ?
Dubb bullrar är obekväm sämre bromssträcka på asfalt orsakar partiklar osv osv, den ger dock bättre grepp på blankis den där gången om året Bild
Ni ser var jag går med detta .............
Så sant. Skiten som dubbarna skapar sägs inte vara bra.
Kanske man ska sänka hastighetsbegränsningen när det är vinter och tvinga alla köra dubbfritt? Varför inte. :)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av joel80 »

För mig handlar det inte om enstaka gånger per år. Mer ett par gånger i veckan under vintermånaderna.
Sen är jämförelsen med räckvidden lite skev då det här handlar om säkerhet och en förhöjd risk att köra av vägen.

Jag har full förståelse för att många klarar sig med dubbfritt, speciellt om man ofta kör vägar där dom är snabba på att salta. (fy faan för salt för övrigt.. men det är en helt ny tråd!) :)
Men jag anser inte att jag gör det. Allt för många isiga motorvägsmil. Att det är sjukt trist med smattret från dubben håller jag med om. Att man inte kommit längre med däckutveckling!? Det borde ju gå att utveckla dubbdäck där dubben drar in sig ordentligt när det är några plusgrader. Eller att det är kopplat till ABS/DSCT och bara kommer ut då de behövs. Lite som haldex-AWD. :)

Sänkta hastigheter blir det ändå under vintern på många vägar, men problemet är att det är rätt ofta då man inte riktigt ser att det är halt och många blåser på som vanligt. Är det snöigt och syns att det är halt tar nästan alla det lugnt, men fläckvis isig väg kan vara lurig, när jag kör på sånna är jag ibland glad att jag har dubbdäck.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Daf »

Om vinterväg för er är blöt, snö- och isfri saltad asfalt köper jag argumenten. För mig är det som regel torr kall is eller i bästa fall packad snö, 5 1/2 månad. De underlagen kan dubbfritt hjälpligt hantera. Nästan alla kör dubbat och snön är ren apropå vad om rivs upp. Sedan har vi de här sämre dagarna med blöt is och snömodd, kanske 30-40 dagar per år, när odubbat eller sommardäck är ganska ekvivalent. Sedan saltas många vägar och där är snömodden mycket vanligare. På saltade vägar ser snön ut som miljöfarligt avfall, det är inte händelsevis saltning + dubb som river upp skadliga ämnen?
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Satellite65 »

Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.

Ha en fin dag!
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Verdi

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Verdi »

Många myter här ser jag. Om man med dubbfria menar nordiska dubbfria som t ex Hakka R2 så gäller följande.

Dubben klöser inte genom modd. De sticker knappt ut alls. Modd dödar dubbens fördel. Där är nog dubbfria bättre med sina mjuka klackar och sajpningar.

Dubbdäck är BÄTTRE på asfalt. Både blöt och torr. Lite hårdare gummiblandning och annat mönster gör skillnad för stabilitet och bromssträcka

Dubbfria är usla när det är väldigt blött. De evakuerar vatten väldigt dåligt och är känsliga för vattenplaning.

Det finns även dubbfria för kontinenten. Såna man använder i t ex Tyskland. De är mycket hårdare och stabilare och liknar sommardäck mycket mer. Dessa är dock direkt farliga på is och snö.

Dubbdäck är alltså bäst på nästan allt förutom komfort och att man numera inte får köra överallt. Miljöhänsynen struntar jag faktiskt i då min familjs liv är mer värt än en högst obetydlig och tveksam miljönytta. Sägs att partiklarna från dubbslitage är för stora för att vara riktigt farliga.

Jag är trots allt detta ändå sugen på Hakka R2. Främst för att slippa ljudet och så att jag inte riskerar böter på vissa gator.
Skriv svar