Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Ang biltvätt med fönsterproblem efter så har jag aldrig haft en bil där rutorna alltid är blöta om man kör ner och sedan upp. Det är vatten i dörren där rutanbor när den är neddragen.

Det är ett problem som fanns på min farfars Saab, men den var gammal och rostade igenom plåten. Min tesla är bara 9mån :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Gustafsson »

Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av e5m1r »

Kraftverksdoktorn skrev:
Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
tror inte det
Åkte från sverige på 3.1ish till 40 graders kroatien kollade till en gång och då la de på 3.8 ingen varning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.
Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorer
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.
Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorer
Då är det inte TPMS utan TMS bättre än inget men märker typ inget på RFT
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av nek0 »

Det larmar för låg tryck men visar inte vilket däck eller vad det är för tryck i däcken.
Som du sa bättre än inget och billigt :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Gustafsson skrev:
Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?
Mycket möjligt men vattnet stannar i dörren. Min ruta har varit blöt varje gång jag kör ner och upp den sedan första tvättning
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Gustafsson »

Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Gustafsson skrev:
Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.

Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av e5m1r »

Remuz skrev:
Gustafsson skrev:
Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.

Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.
Tänk på att det är inte bara gummi i listen kring rutan utan även nåt tygliknande material kanske bara den som är blöt ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SAB »

Det kallaste jag hittills kört bilen i. Därför en liten hyllning:

Innan jag köpte bilen var jag lite orolig för värmen i X:en då det är riktigt kallt. Bla några olyckskorpar som kraxade om att Tesla har värdelös värme..
Jag har aldrig haft en bil med så bra värme som denna, kan sitta i t-shirt i bilen fast det är -30 utanför. Blir dessutom varm direkt, innan man hunnit spänna på sig bältet nästan :)

Var häromveckan på en långstyrning och passade på att prova sova i bilen på riktigt. Lade en plastback mellan mittensätena och sedan en tillklippt madrass bakåt. Sov perfekt i behaglig värme fast det var 17-25 grader kallt hela svängen.
IMG_20180123_171525.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Det har sagts förut och tål att upprepas, vintertid är elbilar helt suveräna!
Ofta får man frågor om hur det funkar på vintern och det är alltid lika kula att få svara att det på vintern är ÄNNU bättre än fossilare :)
(kul ord förresten, långstyrning :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Vid minus 8 grader blir det kallt i bilen då får man sätta Range Mode till OFF, då blir det vaaaaarmt
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Jag har alltid Range mode off...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av mati »

Ja, värmen är verkligen inget fel på. Jag kör oftast med range mode påslagen eftersom jag tycker att det blir alldeles för varmt i bilen annars. Har den inställd på 19-20 grader nånstans. Så var det inte förr, då frös jag om benen om jag körde med range mode på. Har det ändrats i nån uppdatering tro? Sätter man dessutom rumpgrillen på 3 så får man verkligen klä av sig. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Jag har alltid Range mode off...
Försöker spara på elen för jag inte har någon hemmaladdning ännu. Laddar på jobbet varje dag då minskar batteriet ca 4% per dag när jag åkt fram och tillbaka. Sedan laddar jag vid sjukhuset ca 200m från mig när den kommer ner lite i %.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Yxel »

Kör också med rangemode på. För mycket korta sträckor för att det ska vara värt för bilen att värma batteriet. Dessutom helt ok värme ändå.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Yxel skrev:
Kör också med rangemode på. För mycket korta sträckor för att det ska vara värt för bilen att värma batteriet. Dessutom helt ok värme ändå.
Ner till minus 8 så är värmen bra
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Jag har alltid Range mode off...
Försöker spara på elen för jag inte har någon hemmaladdning ännu. Laddar på jobbet varje dag då minskar batteriet ca 4% per dag när jag åkt fram och tillbaka. Sedan laddar jag vid sjukhuset ca 200m från mig när den kommer ner lite i %.
Ja vid den typen av användning av bilen så är det logiskt :)
Jag har ju 10 mil till jobbet plus möjlighet till laddning i båda ändar sas, så för mig blir det ingen större nytta av funktionen däremot...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Jag har alltid Range mode off...
Försöker spara på elen för jag inte har någon hemmaladdning ännu. Laddar på jobbet varje dag då minskar batteriet ca 4% per dag när jag åkt fram och tillbaka. Sedan laddar jag vid sjukhuset ca 200m från mig när den kommer ner lite i %.
Ja vid den typen av användning av bilen så är det logiskt :)
Jag har ju 10 mil till jobbet plus möjlighet till laddning i båda ändar sas, så för mig blir det ingen större nytta av funktionen däremot...
så du kör 20 mil per dag inte illa. Jag ligger ju på ca 13 mil
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller :)
Och klarar mig nästan på ett vanligt 220 uttag på jobbet det tycker jag är bra, hade jag haft Tesla 3 så hade det gått plus
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SAB »

Bjelke skrev:
13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller :)
Både jag å frun kör ganska mycket men tänk om man haft 8-10 mil till jobbet, underbart, då hade man ju fått ha Teslan varje dag. :mrgreen:
Måste leta jobb längre bort..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

SAB skrev:
Bjelke skrev:
13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller :)
Både jag å frun kör ganska mycket men tänk om man haft 8-10 mil till jobbet, underbart, då hade man ju fått ha Teslan varje dag. :mrgreen:
Måste leta jobb längre bort..
Hade jag bara haft nån mil kortare så hade jag nog fortsatt åka Leaf...brrrr hemska tanke.... (att inte köpa en Tesla alltså, Leafen funkar bra den med, på sitt sätt)
Eller så hade jag iaf väntat längre innan Teslaköpet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar