Sida 5 av 6

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 15:37
av lator
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...:)
Det finns ju ganska många affärer inom gångavstånd numera... Annars får du väl ha en extrabil parkerad där.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:06
av TeslaX Anders
Jensa skrev:
Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.

Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21! :?
Nej precis, inte en bra kombo med biltvätt och sedan -21 grader!! Problemet kan nog inte tillskrivas Tesla. Vatten som fryser snabbt blir ju otroligt starkt och "klistrar" ihop det mesta.

På tal om vinterväder har jag testat kommersiell Silikonlösning på gummilister. Tycker det ger för dålig effekt mot fastfrysning då lösningen verkar väldigt tunn(mkt vatten troligen). Testade istället vanlig Glycerol(Glycerin) på flaska inköpt på Ica. Gned in samtliga lister med detta mha fingrarna. MKT nöjd med detta. Även bra till andra gummidetaljer och gummistövlar. En ren naturprodukt. Glycerol är en trevärd alkohol och används i många hudkrämer.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:13
av Legato
Kraftverksdoktorn skrev:
Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.
Blir nyfiken på vad det är du egentligen kritiserar här. Anser du att Teslan inte borde rapportera en så pass "liten" avvikelse? Förstår ärligt talat inte problemet, optimalt är ju att fylla upp med luft men du måste ju inte göra det även om bilen rekommenderar det?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:28
av bylund
Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:44
av Legato
bylund skrev:
Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.
Vill minnas att just 2,8 är gränsen. Dvs i praktiken att den varnar för 2,79 och neråt.

Hur menar du med inte kan göra något åt? Det är ju bara att fylla på däcken? Har man rätt tryck från början så krävs det ju ett rejält temperaturfall för att varningen ska aktiveras. Ska temperaturen fortsätta vara låg är det väl vettigt att fylla på. Ska temperaturen vända upp så är det ju bara att ignorera varningen den korta tiden?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:59
av bylund
Jag skrev vill eller kan. Jag tolkade det som att Kraftverksdoktorn inte ville göra något åt det. Då är det ju en irriterande varning.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 13:28
av Kraftverksdoktorn
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 14:22
av Legato
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 14:49
av nek0
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 15:25
av Legato
nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 18:22
av Remuz
Ang biltvätt med fönsterproblem efter så har jag aldrig haft en bil där rutorna alltid är blöta om man kör ner och sedan upp. Det är vatten i dörren där rutanbor när den är neddragen.

Det är ett problem som fanns på min farfars Saab, men den var gammal och rostade igenom plåten. Min tesla är bara 9mån :)

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 19:21
av Gustafsson
Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 20:20
av Kraftverksdoktorn
Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 20:30
av e5m1r
Kraftverksdoktorn skrev:
Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
tror inte det
Åkte från sverige på 3.1ish till 40 graders kroatien kollade till en gång och då la de på 3.8 ingen varning

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 21:03
av nek0
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.
Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorer

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 21:28
av e5m1r
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.
Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorer
Då är det inte TPMS utan TMS bättre än inget men märker typ inget på RFT

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 21:53
av nek0
Det larmar för låg tryck men visar inte vilket däck eller vad det är för tryck i däcken.
Som du sa bättre än inget och billigt :)

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 22:53
av Remuz
Gustafsson skrev:
Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?
Mycket möjligt men vattnet stannar i dörren. Min ruta har varit blöt varje gång jag kör ner och upp den sedan första tvättning

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 15 jan 2018 08:26
av Gustafsson
Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 15 jan 2018 08:32
av Remuz
Gustafsson skrev:
Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.

Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 15 jan 2018 09:12
av e5m1r
Remuz skrev:
Gustafsson skrev:
Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.

Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.
Tänk på att det är inte bara gummi i listen kring rutan utan även nåt tygliknande material kanske bara den som är blöt ?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 24 jan 2018 08:35
av SAB
Det kallaste jag hittills kört bilen i. Därför en liten hyllning:

Innan jag köpte bilen var jag lite orolig för värmen i X:en då det är riktigt kallt. Bla några olyckskorpar som kraxade om att Tesla har värdelös värme..
Jag har aldrig haft en bil med så bra värme som denna, kan sitta i t-shirt i bilen fast det är -30 utanför. Blir dessutom varm direkt, innan man hunnit spänna på sig bältet nästan :)

Var häromveckan på en långstyrning och passade på att prova sova i bilen på riktigt. Lade en plastback mellan mittensätena och sedan en tillklippt madrass bakåt. Sov perfekt i behaglig värme fast det var 17-25 grader kallt hela svängen.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 24 jan 2018 09:21
av Bjelke
Det har sagts förut och tål att upprepas, vintertid är elbilar helt suveräna!
Ofta får man frågor om hur det funkar på vintern och det är alltid lika kula att få svara att det på vintern är ÄNNU bättre än fossilare :)
(kul ord förresten, långstyrning :) )

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 24 jan 2018 09:23
av Kulingen
Vid minus 8 grader blir det kallt i bilen då får man sätta Range Mode till OFF, då blir det vaaaaarmt

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 24 jan 2018 09:24
av Bjelke
Jag har alltid Range mode off...