Sida 4 av 6

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 26 aug 2017 09:12
av Satellite65
benke_berguv skrev:
Blir bra med den nya laddstationen i Töre för dig då:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja den blir riktigt bra, bara den kommer upp nångång :)
Den är nästan ett måste vintertid skulle jag tro.

Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 01 sep 2017 21:02
av Hyted
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 01 sep 2017 21:04
av SR-71-BlackBird
Hyted skrev:
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 01 sep 2017 21:11
av Hyted
SR-71-BlackBird skrev:
Hyted skrev:
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.
Okej.
Men varför inte ha en funktion i appen??

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 01 sep 2017 21:22
av SR-71-BlackBird
Hyted skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Hyted skrev:
En sak som jag funderat på angående vinterkörning är varför det inte går att förvärma batteriet?

Det borde spara mycket räckvidd om man kunde ta energin till det från annat ställe än batteriet.

Vad är anledningen att det inte finns?
Förr så förvärmdes batteriet om man laddade/kopplat med trefas och värmde kupén rejält.
Okej.
Men varför inte ha en funktion i appen??
Tesla har lovat den under en längre tid, soon.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 02 sep 2017 11:26
av Bjelke
En av dom mest efterfrågade sakerna här på forumet så därför dröjer det några år, om det alls kommer :evil:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 07 dec 2017 22:06
av Satellite65
En liten Update efter ca 500mil vinterkörning.

Hämtade bilen i sthlm 6/10 och begav oss uppåt allt gick väldigt bra och man fick lära känna bilen på den långa (~125mil) vägen upp.

Hur jag upplever den hittils som vinterbil.
+ Väldigt stabil
+ Varm och skön
+ Startar alltid :mrgreen:
+ Samtalsämne :lol:
+ Tar sig fram mycket bättre än min Audi Quattro (fick faktiskt ta ut Teslan efter en natt med nästan 40cm snöfall då jag körde fast ordentligt med Audin, ångrar att jag inte filmade spektaklet, men jag hade för bråttom till dagis och skolor)
+ För mycket kraft i vintertid (Vänta nu... det kan aldrig bli för mycket kraft i en bil :idea: 8-) )
+ Alla roliga frågor man får från folk (Ibland kan man fundera över om det är ett rymdskepp man köpt :lol: )
+ FWD funkar finfint på vintern (en av mina största farhågor, har fått kalibrera den högra en gång dock men det gick bra)

Lite minus...
- Värdelösa Torkare (Undviker att använda dem, det bara smetar)
- Sidorutan fryser ibland (sällan) och hamnar utanpå listen när dörren stängs om man inte upptäcker att den ej åkt ned vid öppning.
- Väldigt hög förbrukning när det är kallt och man kör kortare (under 3mil) körningar, ligger runt ~400i snitt men ibland upp mot 500 dessa dagar. (Har 314wh/km i totalt snitt).
- Strålkastarna är ingen höjdare.
- Stilleståndsförluster och högre förbrukning om man tar en paus i körandet.

I det stora hela så är vi väldigt nöjda med bilen och den har fungerat ungefär enligt förväntningarna, det återstår ca 4-5månader vinter än så vi får se vad den har att erbjuda. Hittils så har det varit ganska kallt till och från och som mest har vi haft -26gC (imorse). Värmen fungerar dock riktigt fint även i dessa temperaturer även om det kräver att man förvärmer kupen som det sagts tidigare.

Något som jag upplever väldigt ovant är att inte ha någon varvräknare och inte heller höra något varvtal. Jag bor lite utanför samhället och har därför inte varken gård eller väg skottat efter en natt med snöfall när jag stiger upp och ska åka på jobbet, detta medför att jag ofta måste köra ca 200m i nysnö uppför en brant backe tills jag kommer upp till plogad väg, detta kan vara rätt spännande med slirande hjul och ingen referens på hur mycket man varvar, det enda man känner är hur bilen drar i sidan och sladdar lite fram och tillbaka :?

Slutligen skulle jag bara vilja säga: Vilken JÄVLA bil :mrgreen: Om jag fick ändra på något, vadsomhelst så skulle det bara vara modellbeteckningen på bakluckan (P100D (Mycke vill ha mer...))

Tack&Bock!

/Snötessla

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 08 dec 2017 20:29
av Daf
Efter några hundra mil på vintern är jag benägen att instämma i det mesta.

Torkarna tycker jag att jag har ordning på så här: När det ska snöa lämnar man bilen med torkarna i service mode. När bilen ska användas slår man på landningsplatsen för torkarna och ser till att rensa bladen ordentligt när man borstar vindrutan. Gräv ur landningsplatsen- går bra när den värmt några minuter. Service mode off, sedan är bladen rena och funkar. Om de blir isiga igen, stanna och upprepa.

Framkomligheten är enorm, går obehindrat genom flera dec vindpackad blötsnö.

Ett minus är att vinterdäcken är lite breda. När det är ett tunt snötäcke glider de ovanpå där bilar med samma, fast smalare däck går ned till botten.

24 minus som värst hittills, inga problem. Det gäller bara att förvärma, annars har rutorna åsikter.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 08 dec 2017 21:10
av Remuz
Har nu kört min värsta vinterkörning hittills vad gäller förbrukning. Kraftigt regn med rejäl motvind drev förbrukning upp mot 420wh/km på E4an mellan Tystberga och Ödeshög. Absolut toppnotering för mig. Första gången jag kände att det var en enorm fördel med 90batteri mot mitt tidigare 60batteri.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 08 dec 2017 23:19
av ElbilsbilistenTesla
Hejsan.
Jag kör en 90D och första resan i vinterväglag blev i tisdags den 5 december Örebro till Umeå inge problem

ju längre norrut jag kom ju mer bara ÄLSKAR man denna Tesla vilken bil, jag skulle aldrig byta bort denna för allt "smör i Småland" om man kan uttrycka sig så.

Jag kör på Kumho 245/45 R19 bubbfritt med ganska öppet mönster och vilket grepp i snömodd som det var igår i Umeå det var ett vanligt snöoväder och jag bara måste sätta mig i bilen och köra några mil säg 20 på en dag, snömodd och snön som yrde men inge problem , den går som på räls inge sladd och inge hjulspinn.

Åkte upp till Skellefteå i Onsdags startade från Umeå med 39mil på mätaren och ca -7 och i Skellefteå var det -17 och det var ca 17mil kvar jag körde väl inte så fort men 90 km/h stod de på skylten och det höll jag så den drog inte mycket mer än vanlig sommarkörning tycker jag. ( har 3bar i däcken )

En otroligt bra värme ( som i min gamla volvo 240 )

Minus finns
1.Helljuset i norrlänska mått mätt känns det som halvljus inte helljus.
2.Halvljuset är bra mitt fram men inget eller bara lite på sidorna dvs inte så brett
3.Immar lätt igen på insidan av framrutan samt sidorutorna men det fixar man lätt med att dra ner sidorutorna 2cm på varje sida i 5min ( kanske inte optimalt för en bil på miljonen kanske)
4.frost på insidan av strålkastarna medförde att det svaga helljuset blev ännu svagare men det tog 10mil sen försvann det.
5.Svårt att komma åt med snöborsten mellan torkarna om man vill borsta av snön på morgonen.

Som sagt man får inte allt för pengarna men väldigt mycket och dessa småsaker kan jag leva med varje gång jag tankar gratis

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 10 dec 2017 19:51
av Daf
Tips på immande rutor: stäng av recirkulationen och om inte det hjälper AC on.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 11 dec 2017 06:49
av mati
Vi körde igår kväll på E6:an och hamnade i värsta snöovädret. Teslan ligger som en tegelsten på vägen och man skulle kunna köra som på sommaren, men:
- strålkastarna snöar igen efter några minuter! Varför VARFÖR !!!!! har Tesla ingen strålkastarspolning? Detta är totalt fullständigt livsfarligt och borde vara förbjudet. Jag såg inte ett dyft. Ingenting. Tur att andra bilar har fungerande lampor. Det var de andras lampor som höll oss vid liv. Vi fick stanna hela tiden och göra rent strålkastarna. Men efter bara någon kilometer var det likadant igen. Fruktansvärt. Jag försökte hålla mig så nära mitträcket som möljligt, det var det enda jag kunde se. Genom sidorutan alltså, upplyst av bilarna bakom mig.
- samma sak med radarn. Visserligen mindre dramatiskt när den inte funkar, men om jag inte ser nånting själv skulle det underlätta om farthållaren kunde bromsa för mig. Men icke. Även radan slutade fungera ganska omgående. Efter upprepad rengöring av stötfångaren med blodiga fingrar som följd gav jag upp. Radarn skulle behöva värmeslingor så att den inte kan hamna bakom ett lager att snö.
- och till sist vindrutetorkarna och vindrutespolning. De funkar kanske i länder der man aldrig behöver använda dem men inte här med snö och saltslask.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 11 dec 2017 08:37
av erbo73
mati skrev:
Vi körde igår kväll på E6:an och hamnade i värsta snöovädret. Teslan ligger som en tegelsten på vägen och man skulle kunna köra som på sommaren, men:
- strålkastarna snöar igen efter några minuter! Varför VARFÖR !!!!! har Tesla ingen strålkastarspolning? Detta är totalt fullständigt livsfarligt och borde vara förbjudet. Jag såg inte ett dyft. Ingenting. Tur att andra bilar har fungerande lampor. Det var de andras lampor som höll oss vid liv. Vi fick stanna hela tiden och göra rent strålkastarna. Men efter bara någon kilometer var det likadant igen. Fruktansvärt. Jag försökte hålla mig så nära mitträcket som möljligt, det var det enda jag kunde se. Genom sidorutan alltså, upplyst av bilarna bakom mig.
- samma sak med radarn. Visserligen mindre dramatiskt när den inte funkar, men om jag inte ser nånting själv skulle det underlätta om farthållaren kunde bromsa för mig. Men icke. Även radan slutade fungera ganska omgående. Efter upprepad rengöring av stötfångaren med blodiga fingrar som följd gav jag upp. Radarn skulle behöva värmeslingor så att den inte kan hamna bakom ett lager att snö.
- och till sist vindrutetorkarna och vindrutespolning. De funkar kanske i länder der man aldrig behöver använda dem men inte här med snö och saltslask.
Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 11 dec 2017 08:48
av mati
erbo73 skrev:
Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.
Absolut. Jag håller med. Det är ett problem även för bakljusen som sätts igen vid snörök och så. Värmeslingor i glasen hade varit en bra lösning. Men med strålkastarrengöring och en massa spolarvätska hade man kunnat få bort snön så att man åtminstone ser nånting. Det funkar ju bevisligen för andra bilar. Mina strålkastare såg nästan ut som om de var släckta. Man ser ingenting och är dessutom osynlig för andra. Skrämmande otäckt.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 11 dec 2017 08:49
av bonath
Körde Göteborg - Halmstad i går kväll med Lille Lalle.
LED och stoora snöflingor. Helkass sikt, fick följa bilen framför.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 12:00
av Kraftverksdoktorn
Är det nån fler som inte har garage och bor norrut? Jag har efter några månader med minusgrader och senaste tiden riktigt kallt ganska mycket problem med is.

- Förvärmningen räcker inte till för att få upp bakdörrarna. Jag vill inte gärna gå loss med isyxa för att få bort isen heller.
- Typ samma med vindrutetorkarna... dom går inte ner ordentligt.
- Parking assistance not available larmar trots att funktionen är avstängd.
- Driving assistance features not available larmar. Det beror väl också på en massa is på konstiga ställen.
- Däcktryckssensorerna larmar när det är under -20 trots 2,8 bar. Jag kan ju fylla men det borde vara ungefär rätt tycker jag...?
- Hjulhusen har isbeläggning invändigt och det är ju lite trångt så ofta tar hjulen i och man får stanna och rensa.

Jag lutar lite år att rekommendera spekulanter att de borde ha tillgång till varmgarage då och då om dom bor norrut. Det märks att dom har prioriterat varmare breddgrader där det bor fler bilägare.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 12:40
av LarsL
Däcktrycket skjunker när det blir kallare, varmluft tar mer plats än kall. Så om du vill ha samma rullmotstånd så ska du fylla luft i däcken.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 14:00
av lator
Kraftverksdoktorn skrev:
Är det nån fler som inte har garage och bor norrut? Jag har efter några månader med minusgrader och senaste tiden riktigt kallt ganska mycket problem med is.

- Förvärmningen räcker inte till för att få upp bakdörrarna. Jag vill inte gärna gå loss med isyxa för att få bort isen heller.
- Typ samma med vindrutetorkarna... dom går inte ner ordentligt.
- Parking assistance not available larmar trots att funktionen är avstängd.
- Driving assistance features not available larmar. Det beror väl också på en massa is på konstiga ställen.
- Däcktryckssensorerna larmar när det är under -20 trots 2,8 bar. Jag kan ju fylla men det borde vara ungefär rätt tycker jag...?
- Hjulhusen har isbeläggning invändigt och det är ju lite trångt så ofta tar hjulen i och man får stanna och rensa.

Jag lutar lite år att rekommendera spekulanter att de borde ha tillgång till varmgarage då och då om dom bor norrut. Det märks att dom har prioriterat varmare breddgrader där det bor fler bilägare.
Tesla är inte ensamma om att ha problem med snö/is och kyla. Många bilar som jag har fått ta in och tina upp t.ex bakbromsar på då hela navet är inpackat i snö... Jag rekommenderar ett besök i Ica Kvantums varmgarage i Östersund för att tina upp bilen... :mrgreen:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 15:24
av Kraftverksdoktorn
Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.

... och visst har andra bilar också bekymmer på vintern men jag har aldrig haft nån som har varit i närheten av den här. Jag får nog projektera för minst ett skärmtak till nästa vinter. Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...:)

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 15:32
av Jensa
Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.

Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21! :?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 15:37
av lator
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...:)
Det finns ju ganska många affärer inom gångavstånd numera... Annars får du väl ha en extrabil parkerad där.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:06
av TeslaX Anders
Jensa skrev:
Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.

Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21! :?
Nej precis, inte en bra kombo med biltvätt och sedan -21 grader!! Problemet kan nog inte tillskrivas Tesla. Vatten som fryser snabbt blir ju otroligt starkt och "klistrar" ihop det mesta.

På tal om vinterväder har jag testat kommersiell Silikonlösning på gummilister. Tycker det ger för dålig effekt mot fastfrysning då lösningen verkar väldigt tunn(mkt vatten troligen). Testade istället vanlig Glycerol(Glycerin) på flaska inköpt på Ica. Gned in samtliga lister med detta mha fingrarna. MKT nöjd med detta. Även bra till andra gummidetaljer och gummistövlar. En ren naturprodukt. Glycerol är en trevärd alkohol och används i många hudkrämer.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:13
av Legato
Kraftverksdoktorn skrev:
Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.
Blir nyfiken på vad det är du egentligen kritiserar här. Anser du att Teslan inte borde rapportera en så pass "liten" avvikelse? Förstår ärligt talat inte problemet, optimalt är ju att fylla upp med luft men du måste ju inte göra det även om bilen rekommenderar det?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:28
av bylund
Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:44
av Legato
bylund skrev:
Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.
Vill minnas att just 2,8 är gränsen. Dvs i praktiken att den varnar för 2,79 och neråt.

Hur menar du med inte kan göra något åt? Det är ju bara att fylla på däcken? Har man rätt tryck från början så krävs det ju ett rejält temperaturfall för att varningen ska aktiveras. Ska temperaturen fortsätta vara låg är det väl vettigt att fylla på. Ska temperaturen vända upp så är det ju bara att ignorera varningen den korta tiden?