Sida 4 av 6

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 10 dec 2017 19:51
av Daf
Tips på immande rutor: stäng av recirkulationen och om inte det hjälper AC on.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 11 dec 2017 06:49
av mati
Vi körde igår kväll på E6:an och hamnade i värsta snöovädret. Teslan ligger som en tegelsten på vägen och man skulle kunna köra som på sommaren, men:
- strålkastarna snöar igen efter några minuter! Varför VARFÖR !!!!! har Tesla ingen strålkastarspolning? Detta är totalt fullständigt livsfarligt och borde vara förbjudet. Jag såg inte ett dyft. Ingenting. Tur att andra bilar har fungerande lampor. Det var de andras lampor som höll oss vid liv. Vi fick stanna hela tiden och göra rent strålkastarna. Men efter bara någon kilometer var det likadant igen. Fruktansvärt. Jag försökte hålla mig så nära mitträcket som möljligt, det var det enda jag kunde se. Genom sidorutan alltså, upplyst av bilarna bakom mig.
- samma sak med radarn. Visserligen mindre dramatiskt när den inte funkar, men om jag inte ser nånting själv skulle det underlätta om farthållaren kunde bromsa för mig. Men icke. Även radan slutade fungera ganska omgående. Efter upprepad rengöring av stötfångaren med blodiga fingrar som följd gav jag upp. Radarn skulle behöva värmeslingor så att den inte kan hamna bakom ett lager att snö.
- och till sist vindrutetorkarna och vindrutespolning. De funkar kanske i länder der man aldrig behöver använda dem men inte här med snö och saltslask.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 11 dec 2017 08:37
av erbo73
mati skrev:
Vi körde igår kväll på E6:an och hamnade i värsta snöovädret. Teslan ligger som en tegelsten på vägen och man skulle kunna köra som på sommaren, men:
- strålkastarna snöar igen efter några minuter! Varför VARFÖR !!!!! har Tesla ingen strålkastarspolning? Detta är totalt fullständigt livsfarligt och borde vara förbjudet. Jag såg inte ett dyft. Ingenting. Tur att andra bilar har fungerande lampor. Det var de andras lampor som höll oss vid liv. Vi fick stanna hela tiden och göra rent strålkastarna. Men efter bara någon kilometer var det likadant igen. Fruktansvärt. Jag försökte hålla mig så nära mitträcket som möljligt, det var det enda jag kunde se. Genom sidorutan alltså, upplyst av bilarna bakom mig.
- samma sak med radarn. Visserligen mindre dramatiskt när den inte funkar, men om jag inte ser nånting själv skulle det underlätta om farthållaren kunde bromsa för mig. Men icke. Även radan slutade fungera ganska omgående. Efter upprepad rengöring av stötfångaren med blodiga fingrar som följd gav jag upp. Radarn skulle behöva värmeslingor så att den inte kan hamna bakom ett lager att snö.
- och till sist vindrutetorkarna och vindrutespolning. De funkar kanske i länder der man aldrig behöver använda dem men inte här med snö och saltslask.
Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 11 dec 2017 08:48
av mati
erbo73 skrev:
Sällan jag rycker ut och försvarar felkonstruktioner hos Tesla, men detta gäller tyvärr alla nya bilar med LED-strålkastare. De avger ju ingen värme! Helt vansinnigt i vårt klimat med snörök och dylikt. Borde såklart vara värmeslingor i glasen.
Absolut. Jag håller med. Det är ett problem även för bakljusen som sätts igen vid snörök och så. Värmeslingor i glasen hade varit en bra lösning. Men med strålkastarrengöring och en massa spolarvätska hade man kunnat få bort snön så att man åtminstone ser nånting. Det funkar ju bevisligen för andra bilar. Mina strålkastare såg nästan ut som om de var släckta. Man ser ingenting och är dessutom osynlig för andra. Skrämmande otäckt.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 11 dec 2017 08:49
av bonath
Körde Göteborg - Halmstad i går kväll med Lille Lalle.
LED och stoora snöflingor. Helkass sikt, fick följa bilen framför.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 12:00
av Kraftverksdoktorn
Är det nån fler som inte har garage och bor norrut? Jag har efter några månader med minusgrader och senaste tiden riktigt kallt ganska mycket problem med is.

- Förvärmningen räcker inte till för att få upp bakdörrarna. Jag vill inte gärna gå loss med isyxa för att få bort isen heller.
- Typ samma med vindrutetorkarna... dom går inte ner ordentligt.
- Parking assistance not available larmar trots att funktionen är avstängd.
- Driving assistance features not available larmar. Det beror väl också på en massa is på konstiga ställen.
- Däcktryckssensorerna larmar när det är under -20 trots 2,8 bar. Jag kan ju fylla men det borde vara ungefär rätt tycker jag...?
- Hjulhusen har isbeläggning invändigt och det är ju lite trångt så ofta tar hjulen i och man får stanna och rensa.

Jag lutar lite år att rekommendera spekulanter att de borde ha tillgång till varmgarage då och då om dom bor norrut. Det märks att dom har prioriterat varmare breddgrader där det bor fler bilägare.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 12:40
av LarsL
Däcktrycket skjunker när det blir kallare, varmluft tar mer plats än kall. Så om du vill ha samma rullmotstånd så ska du fylla luft i däcken.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 14:00
av lator
Kraftverksdoktorn skrev:
Är det nån fler som inte har garage och bor norrut? Jag har efter några månader med minusgrader och senaste tiden riktigt kallt ganska mycket problem med is.

- Förvärmningen räcker inte till för att få upp bakdörrarna. Jag vill inte gärna gå loss med isyxa för att få bort isen heller.
- Typ samma med vindrutetorkarna... dom går inte ner ordentligt.
- Parking assistance not available larmar trots att funktionen är avstängd.
- Driving assistance features not available larmar. Det beror väl också på en massa is på konstiga ställen.
- Däcktryckssensorerna larmar när det är under -20 trots 2,8 bar. Jag kan ju fylla men det borde vara ungefär rätt tycker jag...?
- Hjulhusen har isbeläggning invändigt och det är ju lite trångt så ofta tar hjulen i och man får stanna och rensa.

Jag lutar lite år att rekommendera spekulanter att de borde ha tillgång till varmgarage då och då om dom bor norrut. Det märks att dom har prioriterat varmare breddgrader där det bor fler bilägare.
Tesla är inte ensamma om att ha problem med snö/is och kyla. Många bilar som jag har fått ta in och tina upp t.ex bakbromsar på då hela navet är inpackat i snö... Jag rekommenderar ett besök i Ica Kvantums varmgarage i Östersund för att tina upp bilen... :mrgreen:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 15:24
av Kraftverksdoktorn
Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.

... och visst har andra bilar också bekymmer på vintern men jag har aldrig haft nån som har varit i närheten av den här. Jag får nog projektera för minst ett skärmtak till nästa vinter. Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...:)

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 15:32
av Jensa
Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.

Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21! :?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 13 jan 2018 15:37
av lator
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...:)
Det finns ju ganska många affärer inom gångavstånd numera... Annars får du väl ha en extrabil parkerad där.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:06
av TeslaX Anders
Jensa skrev:
Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.

Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21! :?
Nej precis, inte en bra kombo med biltvätt och sedan -21 grader!! Problemet kan nog inte tillskrivas Tesla. Vatten som fryser snabbt blir ju otroligt starkt och "klistrar" ihop det mesta.

På tal om vinterväder har jag testat kommersiell Silikonlösning på gummilister. Tycker det ger för dålig effekt mot fastfrysning då lösningen verkar väldigt tunn(mkt vatten troligen). Testade istället vanlig Glycerol(Glycerin) på flaska inköpt på Ica. Gned in samtliga lister med detta mha fingrarna. MKT nöjd med detta. Även bra till andra gummidetaljer och gummistövlar. En ren naturprodukt. Glycerol är en trevärd alkohol och används i många hudkrämer.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:13
av Legato
Kraftverksdoktorn skrev:
Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.
Blir nyfiken på vad det är du egentligen kritiserar här. Anser du att Teslan inte borde rapportera en så pass "liten" avvikelse? Förstår ärligt talat inte problemet, optimalt är ju att fylla upp med luft men du måste ju inte göra det även om bilen rekommenderar det?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:28
av bylund
Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:44
av Legato
bylund skrev:
Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.
Vill minnas att just 2,8 är gränsen. Dvs i praktiken att den varnar för 2,79 och neråt.

Hur menar du med inte kan göra något åt? Det är ju bara att fylla på däcken? Har man rätt tryck från början så krävs det ju ett rejält temperaturfall för att varningen ska aktiveras. Ska temperaturen fortsätta vara låg är det väl vettigt att fylla på. Ska temperaturen vända upp så är det ju bara att ignorera varningen den korta tiden?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 11:59
av bylund
Jag skrev vill eller kan. Jag tolkade det som att Kraftverksdoktorn inte ville göra något åt det. Då är det ju en irriterande varning.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 13:28
av Kraftverksdoktorn
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 14:22
av Legato
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 14:49
av nek0
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 15:25
av Legato
nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 18:22
av Remuz
Ang biltvätt med fönsterproblem efter så har jag aldrig haft en bil där rutorna alltid är blöta om man kör ner och sedan upp. Det är vatten i dörren där rutanbor när den är neddragen.

Det är ett problem som fanns på min farfars Saab, men den var gammal och rostade igenom plåten. Min tesla är bara 9mån :)

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 19:21
av Gustafsson
Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 20:20
av Kraftverksdoktorn
Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 20:30
av e5m1r
Kraftverksdoktorn skrev:
Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
tror inte det
Åkte från sverige på 3.1ish till 40 graders kroatien kollade till en gång och då la de på 3.8 ingen varning

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Postat: 14 jan 2018 21:03
av nek0
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.
Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorer