Pinsamt värre
Moderator: Redaktion
Pinsamt värre
Precis när jag skall köra in i en rondell så kommer jag åt växelväljaren och neutralen poppar in.. Så.. Nu rullar jag sakta in i rondellen och måste få tillbaka drive, genom att trycka på bromsen först... Vilket nu gör att jag står tvärs och helt stilla i rondellen..inte lite pinsamt som ni förstår.. Och potentiellt litr farligt...
Har inte vågat prova alternativa metoder... Nån som har nåt tips ifall man skulle råka komma åt växelväljaren igen och kan komma vidare UTAN att stanna helt?
Har inte vågat prova alternativa metoder... Nån som har nåt tips ifall man skulle råka komma åt växelväljaren igen och kan komma vidare UTAN att stanna helt?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Pinsamt värre
Du behöver väl inte trycka på bromsen då ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Pinsamt värre
För mig har det fungerat fint att peta i Drive igen direkt när jag råkat lägga i Neutral av misstag, utan att stå på bromsen eller stanna.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Pinsamt värre
Många använder "Puls n glide" teknik och den går ut på att lägga i neutral i farten och låta bilen rulla. När farten börjar bli låg så lägger de i D igen och accelererar.
Således går det alldeles utmärkt att gå från N till D när bilen rullar framåt! Du behöver INTE stanna i det läget.
Således går det alldeles utmärkt att gå från N till D när bilen rullar framåt! Du behöver INTE stanna i det läget.
Tesla Model Y
Re: Pinsamt värre
Ser nog mer konstigt ut att någon står stilla, på tvären, mitt i en rondell och skriver inlägg på Teslaforum även om det är fullt förståeligt obs skämt förstår att du skrev efteråt.
Jag brukar bara lägga i D igen om jag råkat slå ur det då jag egentligen velat slå på vindrutetorkaren. Min e-Golf har spaken till vindrutetorkaren där Teslan har växelspaken så det händer ibland. Brukar inte behöva trycka in bromsen vad jag minns.
Har en P85 med AP från 2014 om det nu spelar någon roll. Tesla har ju bytt växelspak vid något tillfälke och X kanske är annorlunda osv.
Jag brukar bara lägga i D igen om jag råkat slå ur det då jag egentligen velat slå på vindrutetorkaren. Min e-Golf har spaken till vindrutetorkaren där Teslan har växelspaken så det händer ibland. Brukar inte behöva trycka in bromsen vad jag minns.
Har en P85 med AP från 2014 om det nu spelar någon roll. Tesla har ju bytt växelspak vid något tillfälke och X kanske är annorlunda osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Pinsamt värre
Kör man tillräckligt långsamt (< 5 km/h ?) så måste man trycka på bromsen för att lägga i en växel, annars går det bra utan.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Pinsamt värre
Ja det händer att man tar fel spak.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Pinsamt värre
Lite komiskt, det måste ju ha sett ut som om du hade
fått motorstopp (vilket normalt inte kan hända på en elbil lixom)
fått motorstopp (vilket normalt inte kan hända på en elbil lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Pinsamt värre
Tack! Så klart! Det är ju inte som en vanlig växellåda som reptilhjärnan ville göra gällande... Har nu provat och vet hur hantera nästa gång jag råkar sätta in N!
Re: Pinsamt värre
Har dock inte provt köra sakta, som man ju gör in i en rondell, och om det då är som Bylund skriver att man måste stanna... Ut o prova igen...
Re: Pinsamt värre
Man måste inte stanna, men man måste trycka på bromsen om man kör sakta. Bara så lite att bromsljuset aktiveras.Teslanorr skrev:Har dock inte provt köra sakta, som man ju gör in i en rondell, och om det då är som Bylund skriver att man måste stanna... Ut o prova igen...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Pinsamt värre
Precis. Så gör jag varje gång jag rullar ur snabbtvättenbylund skrev:Man måste inte stanna, men man måste trycka på bromsen om man kör sakta. Bara så lite att bromsljuset aktiveras.Teslanorr skrev:Har dock inte provt köra sakta, som man ju gör in i en rondell, och om det då är som Bylund skriver att man måste stanna... Ut o prova igen...
Re: Pinsamt värre
Kommer inte hända med Model 3 dock, där finns bara en spak på vardera sida av rattenGrammi skrev:Ja det händer att man tar fel spak.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Pinsamt värre
Kör man 5 km/h eller saktare så går det utmärkt att växla mellan D och R utan att röra vid bromsen. Prova, det är både kul och praktiskt!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Pinsamt värre
Min gamla bil hade så mycket spakar så jag blev knäpp, mina nya bila har bara en spak så nu gör det inget att jag är knäppstrejf skrev:Kommer inte hända med Model 3 dock, där finns bara en spak på vardera sida av rattenGrammi skrev:Ja det händer att man tar fel spak.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Pinsamt värre
Även en vanlig växellåda går utmärkt att byta växel på i farten utan att stanna..... ett vart till på körskolan kanske? haha....Teslanorr skrev:Tack! Så klart! Det är ju inte som en vanlig växellåda som reptilhjärnan ville göra gällande... Har nu provat och vet hur hantera nästa gång jag råkar sätta in N!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!