Pinsamt värre

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Pinsamt värre

Inlägg av Teslanorr »

Precis när jag skall köra in i en rondell så kommer jag åt växelväljaren och neutralen poppar in.. Så.. Nu rullar jag sakta in i rondellen och måste få tillbaka drive, genom att trycka på bromsen först... Vilket nu gör att jag står tvärs och helt stilla i rondellen..inte lite pinsamt som ni förstår.. Och potentiellt litr farligt...

Har inte vågat prova alternativa metoder... Nån som har nåt tips ifall man skulle råka komma åt växelväljaren igen och kan komma vidare UTAN att stanna helt?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Gustafsson »

Du behöver väl inte trycka på bromsen då ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Surfaren »

För mig har det fungerat fint att peta i Drive igen direkt när jag råkat lägga i Neutral av misstag, utan att stå på bromsen eller stanna.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Pinsamt värre

Inlägg av gellerstam »

Många använder "Puls n glide" teknik och den går ut på att lägga i neutral i farten och låta bilen rulla. När farten börjar bli låg så lägger de i D igen och accelererar.

Således går det alldeles utmärkt att gå från N till D när bilen rullar framåt! Du behöver INTE stanna i det läget.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Leo »

Ser nog mer konstigt ut att någon står stilla, på tvären, mitt i en rondell och skriver inlägg på Teslaforum även om det är fullt förståeligt :lol: obs skämt förstår att du skrev efteråt.

Jag brukar bara lägga i D igen om jag råkat slå ur det då jag egentligen velat slå på vindrutetorkaren. Min e-Golf har spaken till vindrutetorkaren där Teslan har växelspaken så det händer ibland. Brukar inte behöva trycka in bromsen vad jag minns.

Har en P85 med AP från 2014 om det nu spelar någon roll. Tesla har ju bytt växelspak vid något tillfälke och X kanske är annorlunda osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pinsamt värre

Inlägg av bylund »

Kör man tillräckligt långsamt (< 5 km/h ?) så måste man trycka på bromsen för att lägga i en växel, annars går det bra utan.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Grammi »

Ja det händer att man tar fel spak.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Bjelke »

Lite komiskt, det måste ju ha sett ut som om du hade
fått motorstopp (vilket normalt inte kan hända på en elbil lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Teslanorr »

Tack! Så klart! Det är ju inte som en vanlig växellåda som reptilhjärnan ville göra gällande... Har nu provat och vet hur hantera nästa gång jag råkar sätta in N!
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Teslanorr »

Har dock inte provt köra sakta, som man ju gör in i en rondell, och om det då är som Bylund skriver att man måste stanna... Ut o prova igen...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pinsamt värre

Inlägg av bylund »

Teslanorr skrev:
Har dock inte provt köra sakta, som man ju gör in i en rondell, och om det då är som Bylund skriver att man måste stanna... Ut o prova igen...
Man måste inte stanna, men man måste trycka på bromsen om man kör sakta. Bara så lite att bromsljuset aktiveras.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Pinsamt värre

Inlägg av bullen »

bylund skrev:
Teslanorr skrev:
Har dock inte provt köra sakta, som man ju gör in i en rondell, och om det då är som Bylund skriver att man måste stanna... Ut o prova igen...
Man måste inte stanna, men man måste trycka på bromsen om man kör sakta. Bara så lite att bromsljuset aktiveras.
Precis. Så gör jag varje gång jag rullar ur snabbtvätten
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Pinsamt värre

Inlägg av strejf »

Grammi skrev:
Ja det händer att man tar fel spak.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.
Kommer inte hända med Model 3 dock, där finns bara en spak på vardera sida av ratten :)
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Tjell »

Kör man 5 km/h eller saktare så går det utmärkt att växla mellan D och R utan att röra vid bromsen. Prova, det är både kul och praktiskt!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Kulingen »

strejf skrev:
Grammi skrev:
Ja det händer att man tar fel spak.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.
Kommer inte hända med Model 3 dock, där finns bara en spak på vardera sida av ratten :)
Min gamla bil hade så mycket spakar så jag blev knäpp, mina nya bila har bara en spak så nu gör det inget att jag är knäpp :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Pinsamt värre

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslanorr skrev:
Tack! Så klart! Det är ju inte som en vanlig växellåda som reptilhjärnan ville göra gällande... Har nu provat och vet hur hantera nästa gång jag råkar sätta in N!
Även en vanlig växellåda går utmärkt att byta växel på i farten utan att stanna..... ett vart till på körskolan kanske? haha....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar