kan inte ladda 1-fas längre

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av Jonas H »

Har nu efter 2 veckor med min Model X fått problem med att ladda 1-fas. 3-fas och supercharger går bra, men så fort jag kopplar in den på 1-fas så går säkringen oavsett vilket uttag jag provar. Verkar fungera nu när jag ställt den så lågt som 5 ampere, men så fort jag ställer upp till 8 eller 10 amp så går säkringen igen. Någon som haft samma problem? Funderar om det kan vara något fel med laddaren? Har ju fungerat att ladda så här utan problem tidigare och även med min Model S.
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av Kulingen »

Jonas H skrev:
Har nu efter 2 veckor med min Model X fått problem med att ladda 1-fas. 3-fas och supercharger går bra, men så fort jag kopplar in den på 1-fas så går säkringen oavsett vilket uttag jag provar. Verkar fungera nu när jag ställt den så lågt som 5 ampere, men så fort jag ställer upp till 8 eller 10 amp så går säkringen igen. Någon som haft samma problem? Funderar om det kan vara något fel med laddaren? Har ju fungerat att ladda så här utan problem tidigare och även med min Model S.
Var ställer man in amperen? Det är en fråga jag hade tänkt ställa när jag hämtar min bil
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av Smutt »

Kulingen skrev:
Jonas H skrev:
Har nu efter 2 veckor med min Model X fått problem med att ladda 1-fas. 3-fas och supercharger går bra, men så fort jag kopplar in den på 1-fas så går säkringen oavsett vilket uttag jag provar. Verkar fungera nu när jag ställt den så lågt som 5 ampere, men så fort jag ställer upp till 8 eller 10 amp så går säkringen igen. Någon som haft samma problem? Funderar om det kan vara något fel med laddaren? Har ju fungerat att ladda så här utan problem tidigare och även med min Model S.
Var ställer man in amperen? Det är en fråga jag hade tänkt ställa när jag hämtar min bil
På skärmen rutan kommer upp när du kopplar in bilen går inte att missa :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Kulingen skrev:

Var ställer man in amperen? Det är en fråga jag hade tänkt ställa när jag hämtar min bil
På skärmen rutan kommer upp när du kopplar in bilen går inte att missa :)
Exempel:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av Kulingen »

Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Kulingen skrev:

Var ställer man in amperen? Det är en fråga jag hade tänkt ställa när jag hämtar min bil
På skärmen rutan kommer upp när du kopplar in bilen går inte att missa :)
Exempel:

Bild
Tackar, kan knappt vänta på min pärla...
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av mati »

Notera också att bilen kopplar amperetalet till den geografiska platsen. Du ställer alltså in det och nästa gång du laddar på samma ställa så kommer bilen ihåg inställningen.
Inställningen gäller för AC-laddning. För snabbladdning på SuC eller med chademo-adapter är fältet utgråad och bilen laddar med så mycket kräm den kan få.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av mati »

Jonas H skrev:
Har nu efter 2 veckor med min Model X fått problem med att ladda 1-fas. 3-fas och supercharger går bra, men så fort jag kopplar in den på 1-fas så går säkringen oavsett vilket uttag jag provar. Verkar fungera nu när jag ställt den så lågt som 5 ampere, men så fort jag ställer upp till 8 eller 10 amp så går säkringen igen. Någon som haft samma problem? Funderar om det kan vara något fel med laddaren? Har ju fungerat att ladda så här utan problem tidigare och även med min Model S.
Låter som att det är fel på din laddare och att den måste bytas. Min knäckte en laddstolpe på det viset och därefter kunde jag bara ladda på två faser. Jag fick en ny laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Notera också att bilen kopplar amperetalet till den geografiska platsen. Du ställer alltså in det och nästa gång du laddar på samma ställa så kommer bilen ihåg inställningen.
Inställningen gäller för AC-laddning. För snabbladdning på SuC eller med chademo-adapter är fältet utgråad och bilen laddar med så mycket kräm den kan få.
Grymt irriterande att du inte kan ställa laddnivå per plats också, om du frågar mig.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av ovelundkvist »

Hur menar du, man kan ju ställa den på geografisk plats?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
mati skrev:
Notera också att bilen kopplar amperetalet till den geografiska platsen. Du ställer alltså in det och nästa gång du laddar på samma ställa så kommer bilen ihåg inställningen.
Inställningen gäller för AC-laddning. För snabbladdning på SuC eller med chademo-adapter är fältet utgråad och bilen laddar med så mycket kräm den kan få.
Grymt irriterande att du inte kan ställa laddnivå per plats också, om du frågar mig.
Ja, det är lite ologiskt. Laddström är kopplad till platsen men går bara att ändra i bilen. Laddnivå däremot är inte kopplad till platsen men går att ändra ifrån appen också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av ovelundkvist »

Sorry, trodde bara vi pratade om laddström... :oops:

Ja, laddnivå vore ju smidigt att kunna bestämma geografiskt, men i och med att det går att ändra i appen så saknar jag inte det så mycket.

Däremot vore det väldigt bra om laddström gick att ändra i appen!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Inlägg av bullen »

ovelundkvist skrev:
Sorry, trodde bara vi pratade om laddström... :oops:

Ja, laddnivå vore ju smidigt att kunna bestämma geografiskt, men i och med att det går att ändra i appen så saknar jag inte det så mycket.

Däremot vore det väldigt bra om laddström gick att ändra i appen!
+1
Skriv svar