5sits

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

5sits

Inlägg av Satellite65 »

Hej!
Ni som testat eller äger en 5sits hur upplevs soffan på 2a raden jämfört mot separata stolar som 6sits och 7sits(förutom senaste dom verkar fått soffa den med) Jag får intrycket att stolarna känns lite lyxigare men kan ha fel.

/fortfarande inte bestämt sig;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 5sits

Inlägg av Svenssons »

Har bara sett film på 5 sits samt på nya 7 sits som har liknande lösning för andra raden. Har själv den äldre 7 sits med individuella stolar och tror säkert att dessa är bekvämare än nya soffan. Hade jag valt bil idag hade jag garanterat valt nya 7 sits för att den är bra mycket mer praktisk än gamla 7 sits. Innan soffan kom till 7 sits så hade valet för mig varit 6 sits. Frugan anser dock att vi behöver 7 sittplatser och vi nyttjar alla 7 säten flera gånger per månad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: 5sits

Inlägg av Hyted »

Jag har en 5 sits tillverkad i April i år.

Jag kan dock inte jämföra med 6 eller 7 sits då jag inte prövat någon av dom.

Men man sitter riktigt bra i våran!
Jöttesköna!

Frugan brukan sitta bak med dottern och hon säger att hon sitter bättre än i den Volvo XC90 från 2016 som vi hade innan.

Vi hade 7 sits på xc90 som vi trodde vi skulle använda ofta.

Så blev det inte så nu blev det 5.

Väldigt skönt med det extra lastutrymmet!

/Andreas




Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 5sits

Inlägg av fth »

Min 7-sitsiga X90D med monopost-stolar är på SC just nu, fick en 5-sitsig X100D som lånebil, "soffa" alltså. Soffan är som sagt mer praktisk, men monopost-stolarna är betydligt mer lyxiga, faktum är att soffan får bilen att kännas nästan som en "vanlig" kombi ;)

Jag har tidigare skickat en fråga till SC om det är möjligt att byta från monopost till soffa på andra raden, har dock inte fått svar ännu, men efter att ha testat soffan så är jag rätt tveksam till att byta ner mig, även om det sannolikt skulle vara mer användbart.

Idealet (iaf för mig) vore om monopost-stolarna gick att plocka ur helt vid behov, då skulle man få det bästa av två världar, lyx och användbarhet :-)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: 5sits

Inlägg av Satellite65 »

Hej !
Får intrycket att det ligger till som jag misstänker att stolarna är mer lyxiga och soffan mer praktisk men med mindre "premium" känsla.
Detta gjorde ju inte valet lättare.. men tack för input ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: 5sits

Inlägg av rockard »

fth skrev:
Min 7-sitsiga X90D med monopost-stolar är på SC just nu, fick en 5-sitsig X100D som lånebil, "soffa" alltså. Soffan är som sagt mer praktisk, men monopost-stolarna är betydligt mer lyxiga, faktum är att soffan får bilen att kännas nästan som en "vanlig" kombi ;)

Jag har tidigare skickat en fråga till SC om det är möjligt att byta från monopost till soffa på andra raden, har dock inte fått svar ännu, men efter att ha testat soffan så är jag rätt tveksam till att byta ner mig, även om det sannolikt skulle vara mer användbart.

Idealet (iaf för mig) vore om monopost-stolarna gick att plocka ur helt vid behov, då skulle man få det bästa av två världar, lyx och användbarhet :-)

/fth
Jag har också funderat på om det är möjligt att byta, så om och när du får svar får du väldigt gärna rapportera!
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: 5sits

Inlägg av Satellite65 »

Svenssons skrev:
Har bara sett film på 5 sits samt på nya 7 sits som har liknande lösning för andra raden. Har själv den äldre 7 sits med individuella stolar och tror säkert att dessa är bekvämare än nya soffan. Hade jag valt bil idag hade jag garanterat valt nya 7 sits för att den är bra mycket mer praktisk än gamla 7 sits. Innan soffan kom till 7 sits så hade valet för mig varit 6 sits. Frugan anser dock att vi behöver 7 sittplatser och vi nyttjar alla 7 säten flera gånger per månad.
Är 2a radens stolar elektriska eller mekaniska på den "gamla" 7sits konfigurationen?
Jag har fått för mig att soffan på både 5sits och nya 7sits är mekaniska och fälls manuellt, eller har jag fel?

MVH
Senast redigerad av Satellite65, redigerad totalt 1 gånger.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 5sits

Inlägg av Svenssons »

Satellite65 skrev:
Svenssons skrev:
Har bara sett film på 5 sits samt på nya 7 sits som har liknande lösning för andra raden. Har själv den äldre 7 sits med individuella stolar och tror säkert att dessa är bekvämare än nya soffan. Hade jag valt bil idag hade jag garanterat valt nya 7 sits för att den är bra mycket mer praktisk än gamla 7 sits. Innan soffan kom till 7 sits så hade valet för mig varit 6 sits. Frugan anser dock att vi behöver 7 sittplatser och vi nyttjar alla 7 säten flera gånger per månad.
Är 2a radens stolar elektriska eller mekaniska på den "gamla" 7sits konfigurationen?
Jag har fått för mig att soffan på både 5sits och nya 7sits är mekanisk fälls manuellt, eller har jag fel?

MVH
Du har rätt. Elektriska på gamla, mekaniska på nya. Skulle gärna vilja byta till nya men tror inte det är möjligt. Det är troligen inte enbart fästet för stolarna som har ändrats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: 5sits

Inlägg av janni »

Nån ingenjör på Tesla borde ju kunna designa en monopost stol som det går att fälla ryggstödet på =)
Enda anledningen till att jag tyckte att dragkrok var nödvändig då de inte går att få in större saker i bilen som det är nu.

Skulle köra hem ett monterat vardagsrumsbord och saknades 1 cm för att kunna stänga bakluckan, tack vare FWD gick det dock att ställa bordet på sätena i mittenraden istället =)
Skriv svar