Finansiering
Moderator: Redaktion
Re: Finansiering
Jag drar av halva momsen på leasingavgiften och hela på resten av kostnaderna.
2016 Model S 75
Re: Finansiering
Får du allt på en och samma faktura? Så de olika delarna ska bokföras separat trots att det är en o samma faktura?
Re: Finansiering
För den som är intresserad så kan jag nämna att jag begärde in offerter från DnB (via Tesla), Wasa Kredit och Sixth. DnB via Tesla och 0,75% ränta var oslagbart.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Finansiering
Via Sixt så har man möjlighet att köpa ut bilen för restvärdet vid leasingperiodens slut.mgorgis skrev:Tänk på att leasing med service och försäkring inbakade i månadsavgiften är oftast operationell leasing, dvs du lämnar tillbaka bilen efter leasingperioden är slut. De har förvisso finansiell leasing också med där vet jag inte hur de ligger till prismässigt....någon som vet?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Finansiering
Det är ett ganska snävt intervall då. Den "mjuka" gränsen uppåt är 40% av vad jag lärt mig. Lägger man större kontantinsats än så så räknas det som ett köp och man får ej dra momsen.Bjelke skrev:Japp, när jag försökte med DNB så sa dom att 25% var det lägsta man kunde vara säker på att Skatteverket godkänner
Är det förresten någon som vet varför SKV bestämt sig för att sponsra leasingbolagen genom att KRÄVA att man leasar för att få tillbaka halva momsen? Förstår inte logiken.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Finansiering
Märkligt är det. Men det är knappast Skatteverket om bestämt sig för det. Det kommer väl från mervärdesskattelagen.Legato skrev:Är det förresten någon som vet varför SKV bestämt sig för att sponsra leasingbolagen genom att KRÄVA att man leasar för att få tillbaka halva momsen? Förstår inte logiken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Finansiering
Det märkliga är väl att momsen för en bil inte får dras av i ett företag. Att man får dra halv moms är en eftergift från detta märkliga beslut.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Finansiering
Ringde skatteverket och kollade lite. Dom sa att det inte fanns nån nedre gräns för hur långt ner i restvärde man fick leasa, men att man inte fick ha med i kontraktet att man skulle köpa ut bilen sen. Då räknas det som en vanlig avbetalning. Så ett spontant köp efter tre år verkar vara att rekommendera om man nu vill äga bilen.
Vad jag inte heller visste var att man om man köper ut den till företaget av leasingbolaget så måste man momsa för marknadsvärdet. Det suger ju lite. Så jag funderar nästan på att inte stenskottsskydda min bil
Vad jag inte heller visste var att man om man köper ut den till företaget av leasingbolaget så måste man momsa för marknadsvärdet. Det suger ju lite. Så jag funderar nästan på att inte stenskottsskydda min bil
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Finansiering
Tänk på att besked från Skatteverket inte är värt något om de väljer att tolka ditt ärende annorlunda. Man kan inte få förhandsbesked av Skatteverket. Det enda som gäller är domslut.MrX skrev:Ringde skatteverket och kollade lite. Dom sa att det inte fanns nån nedre gräns för hur långt ner i restvärde man fick leasa, men att man inte fick ha med i kontraktet att man skulle köpa ut bilen sen. Då räknas det som en vanlig avbetalning. Så ett spontant köp efter tre år verkar vara att rekommendera om man nu vill äga bilen.
Vad jag inte heller visste var att man om man köper ut den till företaget av leasingbolaget så måste man momsa för marknadsvärdet. Det suger ju lite. Så jag funderar nästan på att inte stenskottsskydda min bil
Att man betalar med moms utan avdragsmöjlighet är ju ganska naturligt. Annars hade väl alla leasat bilen en vecka för att sedan dra momsen...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Finansiering
Försökt läsa lite gamla trådar och försöker förstå vad som är bäst.
Har ett bolag som jag vill leasa Teslan ifrån, endast kikat från Tesla hemsidan i dagsläget, dvs via DNB
Om jag förstått det rätt så spelar det ingen roll om jag betalar 0%, 20% eller 40% kontantinsats förutom för bolagets likviditet och den 0,99% ränta som Tesla tar i dagsläget.
Restvärdet på bilen är detsamma. Så när de 3 åren löpt ut kan jag fortfarande välja att antingen köpa loss bilen för samma pris, fortsätta leasa alternativ byta bil.
Från ett moms perspektiv läste jag i en annan tråd att det var fördelaktigt med högre kontantinsats, dock inte så stor så det räknas som ett förtäckt köp av skatteverket. Då minimerar man räntan vilket är 0,99% samt får tillbaka mer moms vid utlösen av bilen. Stämmer verkligen detta även om restvärdet är detsamma efter de 3 åren?
Är det sen tanken att boalget köper upp bilen, använder den några år, sätter ner värdet på bilen igen och säljer den till mig privat för att kunna dra ut mer moms eller ska man fortsätta leasa bilen efter år 3?
Har ett bolag som jag vill leasa Teslan ifrån, endast kikat från Tesla hemsidan i dagsläget, dvs via DNB
Om jag förstått det rätt så spelar det ingen roll om jag betalar 0%, 20% eller 40% kontantinsats förutom för bolagets likviditet och den 0,99% ränta som Tesla tar i dagsläget.
Restvärdet på bilen är detsamma. Så när de 3 åren löpt ut kan jag fortfarande välja att antingen köpa loss bilen för samma pris, fortsätta leasa alternativ byta bil.
Från ett moms perspektiv läste jag i en annan tråd att det var fördelaktigt med högre kontantinsats, dock inte så stor så det räknas som ett förtäckt köp av skatteverket. Då minimerar man räntan vilket är 0,99% samt får tillbaka mer moms vid utlösen av bilen. Stämmer verkligen detta även om restvärdet är detsamma efter de 3 åren?
Är det sen tanken att boalget köper upp bilen, använder den några år, sätter ner värdet på bilen igen och säljer den till mig privat för att kunna dra ut mer moms eller ska man fortsätta leasa bilen efter år 3?
Re: Finansiering
Kontantinsatsen lyfter du 1/2 moms på precis som de månatliga leasingavgiften. Sen lyfter du 1/2 moms ner till det restvärde du satt. (Oavsett om bilen säljs före leasingen går ut). Så i det avseendet är det fördelaktigt med ett så lågt restvärde på leasingupplägget som möjligt. Så länge det är ”rimligt”.
Är restvärdet detsamma så är det lika mycket 1/2 momslyft du gör. Ändrat förhållande kontantinsats/månadsavgift ändrar i så fall bara när du gör själva 1/2 momslyftet i bokföringen.
Kontantinsatsen ska ändå egentligen ”spridas ut” över kontraktets löptid så för ditt företag så blir det ungefär samma resultatmässigt. (Likviditetsmässigt är det så klart skillnad beroende på när och hur mycket du betalar in). Så stoooor kontantinsats (>35% där ungefär börjar Skatteverket knorra.) är egentligen inte så stor fördel om man ändå gör korrekt och ”proportionerar ut” det över hela leasingperioden. Gör man däremot ”fel” och lyfter allt direkt första året och trycker därmed ner bolagets redultat. Lite ä beroende på hur man bokför momsen så får man ju igen hela 1/2 momsen på en gång eller så proportioneras den också ut.
Restvärdesgarantin är på samma nivå oavsett kontantinsatsens storlek. Eftersom restvärdesgarantin utgår ifrån (% av) det du betalar för bilen.
Faller bilen mycket i värde är det bättre att låta firman ta smällen.
Är förmånsvärdet väldigt högt (tex fullutrustad begagnad XP100D) så kan det möjligtvis vara bättre att köpa ut den efter ett tag. Då det initiala värdefallet (som ofta är större) är klart.
Har du eget AB ska du självklart utnyttja nettolöneavdrag istället för att betala skatt på förmånsvärdet.
Är restvärdet detsamma så är det lika mycket 1/2 momslyft du gör. Ändrat förhållande kontantinsats/månadsavgift ändrar i så fall bara när du gör själva 1/2 momslyftet i bokföringen.
Kontantinsatsen ska ändå egentligen ”spridas ut” över kontraktets löptid så för ditt företag så blir det ungefär samma resultatmässigt. (Likviditetsmässigt är det så klart skillnad beroende på när och hur mycket du betalar in). Så stoooor kontantinsats (>35% där ungefär börjar Skatteverket knorra.) är egentligen inte så stor fördel om man ändå gör korrekt och ”proportionerar ut” det över hela leasingperioden. Gör man däremot ”fel” och lyfter allt direkt första året och trycker därmed ner bolagets redultat. Lite ä beroende på hur man bokför momsen så får man ju igen hela 1/2 momsen på en gång eller så proportioneras den också ut.
Restvärdesgarantin är på samma nivå oavsett kontantinsatsens storlek. Eftersom restvärdesgarantin utgår ifrån (% av) det du betalar för bilen.
Faller bilen mycket i värde är det bättre att låta firman ta smällen.
Är förmånsvärdet väldigt högt (tex fullutrustad begagnad XP100D) så kan det möjligtvis vara bättre att köpa ut den efter ett tag. Då det initiala värdefallet (som ofta är större) är klart.
Har du eget AB ska du självklart utnyttja nettolöneavdrag istället för att betala skatt på förmånsvärdet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Finansiering
Så fort ditt bolag (undantag bilfirmor, taxi, budbilar, körskolor osv) löser ut den blir den ”momssmittad” och då kan du inte lyfta 1/2 moms på något längre.
Så ofta är det bättre att den fortsätts leasas av ditt bolag och fortsätta lyfta 1/2 moms. Åtminstone om den fortsätter falla i värde, räntan är vettig och förmånsvärdet är vettigt.
När du är nere i 10% av köppriset/leasingstart så måste du enligt reglera avsluta kontraktet (= lösa ut bilen)
Så ofta är det bättre att den fortsätts leasas av ditt bolag och fortsätta lyfta 1/2 moms. Åtminstone om den fortsätter falla i värde, räntan är vettig och förmånsvärdet är vettigt.
När du är nere i 10% av köppriset/leasingstart så måste du enligt reglera avsluta kontraktet (= lösa ut bilen)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil