Finansiering

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Finansiering

Inlägg av Bjelke »

MrX skrev:
Bjelke skrev:
MrX skrev:
Jag ser det lite som så att om andrahandsvärdet sjunker drastiskt så kan jag ju köpa ut den privat istället. Det blir en sorts inkomstomvandling från företaget till mig som privatperson. Mitt mål är egentligen att leasa ner till 10% för att sen kunna äga den i företaget och eventuellt sälja den till mig själv privat, beroende på andrahandsvärdet.
Som jag fått lära mig så är det nog inte helt ok att leasa ända ner till 10%, då blir det ett (förtäckt) avbetalningsköp och
då blir Skatteverket inte glada... Har inte lyckats hitta uppgift på vad "godkänd" nivå är men 20% har jag hört iaf (och tom
25% var det lägsta när jag köpte Leafen, enligt leasingbolaget då alltså)...
Leasingföretaget (DnB) tillåter leasing ner till 10%, men du menar att skatteverket kan ha en annan åsikt?
Japp, när jag försökte med DNB så sa dom att 25% var det lägsta man kunde vara säker på att Skatteverket godkänner och
när jag kollade med min revisor så sa han samma sak. Det får inte bli en avbetalning (dvs ett vanligt köp typ) för då får man
inte dra av halva momsen. Var gränsen går har jag inte lyckats hitta (det måste väl stå ngn-stans), kanske Bylund vet? (Som
vanligt haha)
Andra leasingbolag jag haft kontakt med påstår att man kan gå lägre men det ligger ju lixom i deras intresse sas... så jag
vettisjutton vad man ska tro.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Finansiering

Inlägg av e5m1r »

bullen skrev:
helix skrev:
mgorgis skrev:
bullen skrev:
Kom på en sak. På både finansiell och operationell är det ju halv moms. Men hur blir det då med alla andra saker som ingår typ service mm. Där lägger ju leasingbolaget på full moms som bara är till hälften avdragsgill. Hade man tagit det vid sidan av kan ju hela momsen dras
De borde väl dra av hela momsen på försäkring och service och halva på bilens "avbetalning" i en och samma faktura.

Det är inte "de" som drar av momsen, det är du/din firma.

För övrigt så är det ingen moms på försäkringen :)
Men specar då leasingbolaget tex försäkring. Lägger inte dom på 25% moms på hela hyran?
Det är specat var för sig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Finansierin

Inlägg av Smutt »

Men Teslas dokument avgift på 4000kr fick jag inte betala separat med kort utan bakades in i leasingen specas inte av DNB så jag förlorade 400kr nu har ni min värsta Tesla historia :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Finansiering

Inlägg av Jensa »

Sixt specar försäkring och serviceavtal för sig i min finansiella leasing. Men lägger sedan på moms på totalbeloppet. Blir alltså moms på försäkringen de säljer!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Finansiering

Inlägg av mgorgis »

Jensa skrev:
Sixt specar försäkring och serviceavtal för sig i min finansiella leasing. Men lägger sedan på moms på totalbeloppet. Blir alltså moms på försäkringen de säljer!
Drar du av hela eller halva momsen på service o försäkring? hur funkar det om man får en enda faktura!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Finansiering

Inlägg av Jensa »

Jag drar av halva momsen på leasingavgiften och hela på resten av kostnaderna.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Finansiering

Inlägg av mgorgis »

Får du allt på en och samma faktura? Så de olika delarna ska bokföras separat trots att det är en o samma faktura?
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Finansiering

Inlägg av MrX »

För den som är intresserad så kan jag nämna att jag begärde in offerter från DnB (via Tesla), Wasa Kredit och Sixth. DnB via Tesla och 0,75% ränta var oslagbart.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10240
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Finansiering

Inlägg av Legato »

mgorgis skrev:
Tänk på att leasing med service och försäkring inbakade i månadsavgiften är oftast operationell leasing, dvs du lämnar tillbaka bilen efter leasingperioden är slut. De har förvisso finansiell leasing också med där vet jag inte hur de ligger till prismässigt....någon som vet?
Via Sixt så har man möjlighet att köpa ut bilen för restvärdet vid leasingperiodens slut.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10240
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Finansiering

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Japp, när jag försökte med DNB så sa dom att 25% var det lägsta man kunde vara säker på att Skatteverket godkänner
Det är ett ganska snävt intervall då. Den "mjuka" gränsen uppåt är 40% av vad jag lärt mig. Lägger man större kontantinsats än så så räknas det som ett köp och man får ej dra momsen.

Är det förresten någon som vet varför SKV bestämt sig för att sponsra leasingbolagen genom att KRÄVA att man leasar för att få tillbaka halva momsen? Förstår inte logiken.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Finansiering

Inlägg av bylund »

Legato skrev:
Är det förresten någon som vet varför SKV bestämt sig för att sponsra leasingbolagen genom att KRÄVA att man leasar för att få tillbaka halva momsen? Förstår inte logiken.
Märkligt är det. Men det är knappast Skatteverket om bestämt sig för det. Det kommer väl från mervärdesskattelagen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Finansiering

Inlägg av oscfor »

Det märkliga är väl att momsen för en bil inte får dras av i ett företag. Att man får dra halv moms är en eftergift från detta märkliga beslut.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Finansiering

Inlägg av MrX »

Ringde skatteverket och kollade lite. Dom sa att det inte fanns nån nedre gräns för hur långt ner i restvärde man fick leasa, men att man inte fick ha med i kontraktet att man skulle köpa ut bilen sen. Då räknas det som en vanlig avbetalning. Så ett spontant köp efter tre år verkar vara att rekommendera om man nu vill äga bilen.
Vad jag inte heller visste var att man om man köper ut den till företaget av leasingbolaget så måste man momsa för marknadsvärdet. Det suger ju lite. Så jag funderar nästan på att inte stenskottsskydda min bil ;)
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Finansiering

Inlägg av oscfor »

MrX skrev:
Ringde skatteverket och kollade lite. Dom sa att det inte fanns nån nedre gräns för hur långt ner i restvärde man fick leasa, men att man inte fick ha med i kontraktet att man skulle köpa ut bilen sen. Då räknas det som en vanlig avbetalning. Så ett spontant köp efter tre år verkar vara att rekommendera om man nu vill äga bilen.
Vad jag inte heller visste var att man om man köper ut den till företaget av leasingbolaget så måste man momsa för marknadsvärdet. Det suger ju lite. Så jag funderar nästan på att inte stenskottsskydda min bil ;)
Tänk på att besked från Skatteverket inte är värt något om de väljer att tolka ditt ärende annorlunda. Man kan inte få förhandsbesked av Skatteverket. Det enda som gäller är domslut.

Att man betalar med moms utan avdragsmöjlighet är ju ganska naturligt. Annars hade väl alla leasat bilen en vecka för att sedan dra momsen...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
VTi
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 okt 2018 16:14

Re: Finansiering

Inlägg av VTi »

Försökt läsa lite gamla trådar och försöker förstå vad som är bäst.

Har ett bolag som jag vill leasa Teslan ifrån, endast kikat från Tesla hemsidan i dagsläget, dvs via DNB

Om jag förstått det rätt så spelar det ingen roll om jag betalar 0%, 20% eller 40% kontantinsats förutom för bolagets likviditet och den 0,99% ränta som Tesla tar i dagsläget.

Restvärdet på bilen är detsamma. Så när de 3 åren löpt ut kan jag fortfarande välja att antingen köpa loss bilen för samma pris, fortsätta leasa alternativ byta bil.

Från ett moms perspektiv läste jag i en annan tråd att det var fördelaktigt med högre kontantinsats, dock inte så stor så det räknas som ett förtäckt köp av skatteverket. Då minimerar man räntan vilket är 0,99% samt får tillbaka mer moms vid utlösen av bilen. Stämmer verkligen detta även om restvärdet är detsamma efter de 3 åren?

Är det sen tanken att boalget köper upp bilen, använder den några år, sätter ner värdet på bilen igen och säljer den till mig privat för att kunna dra ut mer moms eller ska man fortsätta leasa bilen efter år 3?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Finansiering

Inlägg av Leo »

Kontantinsatsen lyfter du 1/2 moms på precis som de månatliga leasingavgiften. Sen lyfter du 1/2 moms ner till det restvärde du satt. (Oavsett om bilen säljs före leasingen går ut). Så i det avseendet är det fördelaktigt med ett så lågt restvärde på leasingupplägget som möjligt. Så länge det är ”rimligt”.

Är restvärdet detsamma så är det lika mycket 1/2 momslyft du gör. Ändrat förhållande kontantinsats/månadsavgift ändrar i så fall bara när du gör själva 1/2 momslyftet i bokföringen.

Kontantinsatsen ska ändå egentligen ”spridas ut” över kontraktets löptid så för ditt företag så blir det ungefär samma resultatmässigt. (Likviditetsmässigt är det så klart skillnad beroende på när och hur mycket du betalar in). Så stoooor kontantinsats (>35% där ungefär börjar Skatteverket knorra.) är egentligen inte så stor fördel om man ändå gör korrekt och ”proportionerar ut” det över hela leasingperioden. Gör man däremot ”fel” och lyfter allt direkt första året och trycker därmed ner bolagets redultat. Lite ä beroende på hur man bokför momsen så får man ju igen hela 1/2 momsen på en gång eller så proportioneras den också ut.

Restvärdesgarantin är på samma nivå oavsett kontantinsatsens storlek. Eftersom restvärdesgarantin utgår ifrån (% av) det du betalar för bilen.

Faller bilen mycket i värde är det bättre att låta firman ta smällen.

Är förmånsvärdet väldigt högt (tex fullutrustad begagnad XP100D) så kan det möjligtvis vara bättre att köpa ut den efter ett tag. Då det initiala värdefallet (som ofta är större) är klart.

Har du eget AB ska du självklart utnyttja nettolöneavdrag istället för att betala skatt på förmånsvärdet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Finansiering

Inlägg av Leo »

Så fort ditt bolag (undantag bilfirmor, taxi, budbilar, körskolor osv) löser ut den blir den ”momssmittad” och då kan du inte lyfta 1/2 moms på något längre.

Så ofta är det bättre att den fortsätts leasas av ditt bolag och fortsätta lyfta 1/2 moms. Åtminstone om den fortsätter falla i värde, räntan är vettig och förmånsvärdet är vettigt.

När du är nere i 10% av köppriset/leasingstart så måste du enligt reglera avsluta kontraktet (= lösa ut bilen)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar