Köpa privat

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Köpa privat

Inlägg av Fredric83 »

Remuz skrev:
Jag köpte min 90D privat. Innan det köpte jag en 60D privat. Visst är det enorma pengar, men jag har aldrig haft sån nytta av en bil förr. Hur det ser ut om tre år får jag se då. Om jag ska sälja då beror ju på alternativen. Får jag för lite för min bil så kommer jag inte sälja helt enkelt.
+1
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Köpa privat

Inlägg av Satellite65 »

e5m1r skrev:
Satellite65 skrev:
Hej !
Som rubriken säger, privat köp av en X75d.
Vad säger ni? Är det idioti? Kommer man att kunna sälja bilen för minst 50% restvärde efter 3-4år trots att den är momssmittad?
Värdeminskningen är ju den största kostnaden med att äga en Tesla.
Skriver denna fråga eftersom jag står och väger fram och tillbaka på en bil som jag bokat för ett tag sen, låt spekulationerna och råden flöda.

MVH
Nåt är nog på G så avvakta lite tror det händer mer med instegsmodell för S och X när 3 börjar rulla ut
Varför tror du det? Och vad tror du kommer att hända? Utveckla gärna detta då jag verkligen är i valet och kvalet just nu och kommer att förlora 30k om jag bokar av....
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Köpa privat

Inlägg av Satellite65 »

Remuz skrev:
Jag köpte min 90D privat. Innan det köpte jag en 60D privat. Visst är det enorma pengar, men jag har aldrig haft sån nytta av en bil förr. Hur det ser ut om tre år får jag se då. Om jag ska sälja då beror ju på alternativen. Får jag för lite för min bil så kommer jag inte sälja helt enkelt.
Hur sålde du din 60D? Bytte du in den, mot 90'n? Eller sålde du den via bilfirma eller privat via ex. blocket?
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Köpa privat

Inlägg av rockard »

Jag och min fru har köpt privat, vilket var möjligt för oss genom att vi kunde höja vårt bostadslån. Vi tänker dock behålla bilen i minst 10 år, och har lagt upp amorteringen så att den är helt avbetald efter 10 år. Det är en väldigt hög kostnad, jag fick fram att den blev ungefär dubbelt så dyr per månad som vår dåvarande Volvo, men vi valde att göra det ändå för att vara med och driva elbilsrevolutionen.

En bieffekt av att vi satt restvärde 0 kr efter 10 år är att så länge bilen håller fram till dess så kan man se det som en fast kostnad per månad att äga bilen, oavsett hur mycket man kör. Man behöver alltså inte slå ut kostnaden per mil, och känna olust för eventuella extra mil som en resa innebär, utan snarare se det som att ju fler mil man kör, desto mer värde får man ut av sin fasta månadskostnad. Så när vi åkte på road trip till Ljubljana kostade färja, vignette, hotellövernattningar och restaurangbesök, men resan var i övrigt "gratis".

Efter de 10 åren blir ekonomin förstås helt annorlunda. Fortsätter bilen hålla, och vi vill ha kvar den, kommer det vara väldigt låga kostnader. Den kommer nog aldrig ha "betalt sig själv", men för varje år kommer totalkostnaden skilja sig mindre och mindre mot om vi kört vidare i vår Volvo.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Köpa privat

Inlägg av e5m1r »

Satellite65 skrev:
e5m1r skrev:
Satellite65 skrev:
Hej !
Som rubriken säger, privat köp av en X75d.
Vad säger ni? Är det idioti? Kommer man att kunna sälja bilen för minst 50% restvärde efter 3-4år trots att den är momssmittad?
Värdeminskningen är ju den största kostnaden med att äga en Tesla.
Skriver denna fråga eftersom jag står och väger fram och tillbaka på en bil som jag bokat för ett tag sen, låt spekulationerna och råden flöda.

MVH
Nåt är nog på G så avvakta lite tror det händer mer med instegsmodell för S och X när 3 börjar rulla ut
Varför tror du det? Och vad tror du kommer att hända? Utveckla gärna detta då jag verkligen är i valet och kvalet just nu och kommer att förlora 30k om jag bokar av....
De behöver distansera S och X från 3an
De har börjat redan genom att inkludera mer utrustning som standard men i sann tesla anda så blir det oftast sånt här de tar i flera steg så jag tippar på fler ändringar så S och X blir mer premium
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Köpa privat

Inlägg av Satellite65 »

Väldigt intressanta tankar gällande både restvärde och hur utveklingen av modellerna spås, många av tankarna har varit uppe hos mig själv tidigare och det är därför väldigt intressant att höra eran syn på dem.
Jag tänkte köra på att amortera mot ett restvärde runt 45-50% på 4år, och därefter så får vi se om jag behåller bilen eller om den säljs eller byts in.

Restvärdesgarantin är ju tillbaka men skall man nappa på den?

Pratade med en Tesla representant för en stund sedan och han sa just att X och S skulle förbli Premiumbilar.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 okt 2016 19:16

Re: Köpa privat

Inlägg av ICEGrinder »

Köpte en S privat innan sommaren så jag har redan genomgått en del av de kval som du säkert också kommer utsättas för gällande andrahandsvärde i form av prissänkningar kombinerat med utökad standardutrustning.

Min plan ligger på ~43% rest/andrahandsvärde efter 4år/6000 mil, och jag har lagt ~40% kontant för att få en rimlig månadskostnad. Det skulle innebära att bilen är värd ca 450k 2021. Det känns som att realismen i detta till stor del är beroende av vad andra tillverkare gör och vad som händer med nybilspriset på Model S (dvs sannolikt dollarkursens utveckling).
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Köpa privat

Inlägg av Remuz »

Satellite65 skrev:
Remuz skrev:
Jag köpte min 90D privat. Innan det köpte jag en 60D privat. Visst är det enorma pengar, men jag har aldrig haft sån nytta av en bil förr. Hur det ser ut om tre år får jag se då. Om jag ska sälja då beror ju på alternativen. Får jag för lite för min bil så kommer jag inte sälja helt enkelt.
Hur sålde du din 60D? Bytte du in den, mot 90'n? Eller sålde du den via bilfirma eller privat via ex. blocket?

Jag sålde den privat via Blocket. Förutom att halva Skärholmen ringde så var det relativt smärtfritt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Köpa privat

Inlägg av Satellite65 »

haha... jag måste alltså leverera en bil till Skärholmen om det blir försäljning i framtiden ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Köpa privat

Inlägg av Remuz »

Satellite65 skrev:
haha... jag måste alltså leverera en bil till Skärholmen om det blir försäljning i framtiden ;)
Min hamnade på Ekerö. Finns många kapitalstarka människor i Skärholmen, men dom verkar föredra tyska bilar med alla rutor tonade :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Köpa privat

Inlägg av apkungen »

Jag tror inte att det kommer att vara någon större skillnad på momssmittad eller ej på en x om tre år. En x har nämligen rätt högt förmånsvärde så jag är tveksam till om det blir billigare att leasa efter tre år, speciellt om bilen har gått ned så mycket som 50%
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Köpa privat

Inlägg av mgorgis »

Satellite65 skrev:
haha... jag måste alltså leverera en bil till Skärholmen om det blir försäljning i framtiden ;)
Stackars dig! :D
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Köpa privat

Inlägg av Baretta »

Remuz skrev:
Satellite65 skrev:
Remuz skrev:
Jag köpte min 90D privat. Innan det köpte jag en 60D privat. Visst är det enorma pengar, men jag har aldrig haft sån nytta av en bil förr. Hur det ser ut om tre år får jag se då. Om jag ska sälja då beror ju på alternativen. Får jag för lite för min bil så kommer jag inte sälja helt enkelt.
Hur sålde du din 60D? Bytte du in den, mot 90'n? Eller sålde du den via bilfirma eller privat via ex. blocket?

Jag sålde den privat via Blocket. Förutom att halva Skärholmen ringde så var det relativt smärtfritt.
Blocket är bra. Går alltid att hitta nån galning som törstat länge efter en Tesla ;) :D
Skriv svar