Automat låsning/ larmning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Automat låsning/ larmning

Inlägg av TeslaHamid »

Fråga angående bilarmet, om det sitter nån kvar i bilen och man går ifrån bilen med fob i fickan, då låser sig bilen och larmet aktiveras. Är det någon inställning eller vad gör man i den situationen? Lämna foben i bilen? För larmet går så fort personen rör på sig.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Plutric »

Klassiker! :D
Finns olika varianter här tror jag. Lämna foben i bilen eller låt personen öppna dörren något.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Svenssons »

Jag kör med att rulla ned rutan innan jag stänger dörren, stänger dörren, trycker på sätet för att väcka bilen och rullar sedan upp rutan. Då är bilen igång med musik och värme/kyla i 30 minuter vilket normalt är tillräckligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av TeslaHamid »

Svenssons skrev:
Jag kör med att rulla ned rutan innan jag stänger dörren, stänger dörren, trycker på sätet för att väcka bilen och rullar sedan upp rutan. Då är bilen igång med musik och värme/kyla i 30 minuter vilket normalt är tillräckligt.
ok det var en intressant lösning Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Jag kör med att rulla ned rutan innan jag stänger dörren, stänger dörren, trycker på sätet för att väcka bilen och rullar sedan upp rutan. Då är bilen igång med musik och värme/kyla i 30 minuter vilket normalt är tillräckligt.
Det var en kreativ lösning. :lol:

Man kan också be den som sitter kvar i bilen att trycka en gång på valfritt ställe på mittskärmen efter man stängt dörren. Då går också bilen "igång" i 30 minuter. Är det bara små barn i barnstol som sitter kvar i bilen kan det dock bli svårt för dem att nå. ;)

Antar att det funkar på samma sätt i Model X.
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Jag kör med att rulla ned rutan innan jag stänger dörren, stänger dörren, trycker på sätet för att väcka bilen och rullar sedan upp rutan. Då är bilen igång med musik och värme/kyla i 30 minuter vilket normalt är tillräckligt.
Det var en kreativ lösning. :lol:

Man kan också be den som sitter kvar i bilen att trycka en gång på valfritt ställe på mittskärmen efter man stängt dörren. Då går också bilen "igång" i 30 minuter. Är det bara små barn i barnstol som sitter kvar i bilen kan det dock bli svårt för dem att nå. ;)

Antar att det funkar på samma sätt i Model X.
Förutsätter att person sitter i passagerarsätet. Blir lite svårt om den eller de vuxna sitter i baksätet. Metoden funkar också även utan passagerare när man vill hålla igång klimatanläggningen av olika orsaker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Jag kör med att rulla ned rutan innan jag stänger dörren, stänger dörren, trycker på sätet för att väcka bilen och rullar sedan upp rutan. Då är bilen igång med musik och värme/kyla i 30 minuter vilket normalt är tillräckligt.
Det var en kreativ lösning. :lol:

Man kan också be den som sitter kvar i bilen att trycka en gång på valfritt ställe på mittskärmen efter man stängt dörren. Då går också bilen "igång" i 30 minuter. Är det bara små barn i barnstol som sitter kvar i bilen kan det dock bli svårt för dem att nå. ;)

Antar att det funkar på samma sätt i Model X.
Förutsätter att person sitter i passagerarsätet. Blir lite svårt om den eller de vuxna sitter i baksätet. Metoden funkar också även utan passagerare när man vill hålla igång klimatanläggningen av olika orsaker.
Inga problem att nå mittskärmen från baksätet om man anstränger sig lite.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Jensa »

Eller så har man bältet fastspänt på passagerarsidan. Då är allt igång tills man öppnat och stängt passagerardörren. Det var ett riktigt stök att komma ihåg när man hade barnstolen fram (och åkte själv vill säga). Annars brukar jag komma ihåg att ta med mig dottern ut ur bilen :D
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Weddan
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 okt 2016 21:02

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Weddan »

Lägg i neutral och aktivera parkeringsbromsen via skärmen så kan du lämna utan att bilen låser sig själv. :D
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Vidio »

Jag stänger bara av larmet.
Användarvisningsbild
Asabra
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 dec 2016 19:25

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Asabra »

Vidio skrev:
Jag stänger bara av larmet.
Hur stänger man av larmet?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Automat låsning/ larmning

Inlägg av Monark1954 »

"To manually enable or disable the alarm
system, touch Controls > Settings > Safety &
Security > Alarm. When set to on, Model S
activates its alarm one minute after the doors
lock and a recognized key is no longer
detected nearby."
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar