Prissänkt Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Prissänkt Model X

Inlägg av MrX »

Suck. En vecka efter att jag har låst min beställning så prissänker Tesla Model X med 38k. Nån som har erfarenhet av hur medgörliga Tesla är ifall man ringer och snackar med dem om det här?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av Hyted »

MrX skrev:
Suck. En vecka efter att jag har låst min beställning så prissänker Tesla Model X med 38k. Nån som har erfarenhet av hur medgörliga Tesla är ifall man ringer och snackar med dem om det här?
Du kommer få en sänkning du också utan snack skulle jag troBild.
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av MrX »

Såg precis att jag visst hade fått en "Adjusted price reduction" på 66k också :) Det var ju onekligen schysst av Tesla.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av ovelundkvist »

Jag förstår om det känns ovant, men min erfarenhet efter köp av två olika S och +8000 körda mil är att Tesla är en ovanligt schysst biltillverkare!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av Satellite65 »

Är det någon som vet vad showroom discount innefattar?
Jag har både Adjusted price reduction och showroom discount på min beställda lagerbil.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av helix »

Satellite65 skrev:
Är det någon som vet vad showroom discount innefattar?
Jag har både Adjusted price reduction och showroom discount på min beställda lagerbil.
Det här är min tolkning. Bara de som jobbar på Tesla kan ge ett helt korrekt svar :)

Adjusted price reduction = Prissänkningar som slår på alla bilar, ej levererade, med en viss specifikation oavsett när de är beställda. Oftast globala sänkningar som exempelvis nu när 100D sänktes med 3500 USD.

Shoowroom discount = Prisreduktion specifikt för DIN beställda bil. Ofta brukar det vara rabatter för att bilen antingen rullat några mil som demobil, stått i showroom och därmed inte är sprillans ny längre eftersom folk provsuttit m.m. Det kan också vara så att Showroom discount sätts på bilar som har en äldre specifikation än en bil som nybeställs. Exempelvis nu när det är AP2.5 och nytt baksäte för nybeställningar så kan en äldre bil som inte har dessa uppgraderingar få Showroom discount som kompensation för att bilen inte har "det senaste".
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av Satellite65 »

Ok, det är lite så jag har tolkat det.
Ska fråga min säljare lite senare för jag tror att mina krediter på frågekontot börjar vara slut ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av mgorgis »

Vad beror sänkningen på? kommer dem sänka för Model S också? :)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av vigge50 »

mgorgis skrev:
Vad beror sänkningen på? kommer dem sänka för Model S också? :)
De sänkte priset på 100D och P100D för både Model S och Model X.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av mgorgis »

Lite surt när man redan beställt en 75:a :D
Hade kanske ändå blivit en 100D om jag hade fått 66k....men kanske försent nu :(

Jag kanske borde ringa Tesla och be o böna!? :D
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av olarsson »

Showroom discount kan också betyda nedjusterat pris på grund av förändrad dollarkurs.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av oscfor »

olarsson skrev:
Showroom discount kan också betyda nedjusterat pris på grund av förändrad dollarkurs.
Skeptisk till det. Men överbevisa mig gärna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av oscfor »

helix skrev:
Satellite65 skrev:
Är det någon som vet vad showroom discount innefattar?
Jag har både Adjusted price reduction och showroom discount på min beställda lagerbil.
Det här är min tolkning. Bara de som jobbar på Tesla kan ge ett helt korrekt svar :)

Adjusted price reduction = Prissänkningar som slår på alla bilar, ej levererade, med en viss specifikation oavsett när de är beställda. Oftast globala sänkningar som exempelvis nu när 100D sänktes med 3500 USD.

Shoowroom discount = Prisreduktion specifikt för DIN beställda bil. Ofta brukar det vara rabatter för att bilen antingen rullat några mil som demobil, stått i showroom och därmed inte är sprillans ny längre eftersom folk provsuttit m.m. Det kan också vara så att Showroom discount sätts på bilar som har en äldre specifikation än en bil som nybeställs. Exempelvis nu när det är AP2.5 och nytt baksäte för nybeställningar så kan en äldre bil som inte har dessa uppgraderingar få Showroom discount som kompensation för att bilen inte har "det senaste".
Nästan. Åtminstone som jag förstått det.

En showroom discount har, namnet till trots, inget med showroom att göra. Det är helt enkelt bilar som beställts antingen för Tesla självas eller för en kund som inte slutfört köpet. Enklaste översättningen är ”en bil som du inte konfigurerat själv”-rabatt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Det är också den benämningen där EM bestämt att det är ok med rabatter, har köpt två "lagerbilar" och dom är helt nya.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av vigge50 »

oscfor skrev:
helix skrev:
Satellite65 skrev:
Är det någon som vet vad showroom discount innefattar?
Jag har både Adjusted price reduction och showroom discount på min beställda lagerbil.
Det här är min tolkning. Bara de som jobbar på Tesla kan ge ett helt korrekt svar :)

Adjusted price reduction = Prissänkningar som slår på alla bilar, ej levererade, med en viss specifikation oavsett när de är beställda. Oftast globala sänkningar som exempelvis nu när 100D sänktes med 3500 USD.

Shoowroom discount = Prisreduktion specifikt för DIN beställda bil. Ofta brukar det vara rabatter för att bilen antingen rullat några mil som demobil, stått i showroom och därmed inte är sprillans ny längre eftersom folk provsuttit m.m. Det kan också vara så att Showroom discount sätts på bilar som har en äldre specifikation än en bil som nybeställs. Exempelvis nu när det är AP2.5 och nytt baksäte för nybeställningar så kan en äldre bil som inte har dessa uppgraderingar få Showroom discount som kompensation för att bilen inte har "det senaste".
Nästan. Åtminstone som jag förstått det.

En showroom discount har, namnet till trots, inget med showroom att göra. Det är helt enkelt bilar som beställts antingen för Tesla självas eller för en kund som inte slutfört köpet. Enklaste översättningen är ”en bil som du inte konfigurerat själv”-rabatt.
Tror inte det, en bil som har körts mycket som demobil brukar ha en betydligt större rabatt än de som bara stått i butiker så det finns många omständigtheter som påverkar hur stor rabatten är.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av oscfor »

vigge50 skrev:
oscfor skrev:
helix skrev:
Satellite65 skrev:
Är det någon som vet vad showroom discount innefattar?
Jag har både Adjusted price reduction och showroom discount på min beställda lagerbil.
Det här är min tolkning. Bara de som jobbar på Tesla kan ge ett helt korrekt svar :)

Adjusted price reduction = Prissänkningar som slår på alla bilar, ej levererade, med en viss specifikation oavsett när de är beställda. Oftast globala sänkningar som exempelvis nu när 100D sänktes med 3500 USD.

Shoowroom discount = Prisreduktion specifikt för DIN beställda bil. Ofta brukar det vara rabatter för att bilen antingen rullat några mil som demobil, stått i showroom och därmed inte är sprillans ny längre eftersom folk provsuttit m.m. Det kan också vara så att Showroom discount sätts på bilar som har en äldre specifikation än en bil som nybeställs. Exempelvis nu när det är AP2.5 och nytt baksäte för nybeställningar så kan en äldre bil som inte har dessa uppgraderingar få Showroom discount som kompensation för att bilen inte har "det senaste".
Nästan. Åtminstone som jag förstått det.

En showroom discount har, namnet till trots, inget med showroom att göra. Det är helt enkelt bilar som beställts antingen för Tesla självas eller för en kund som inte slutfört köpet. Enklaste översättningen är ”en bil som du inte konfigurerat själv”-rabatt.
Tror inte det, en bil som har körts mycket som demobil brukar ha en betydligt större rabatt än de som bara stått i butiker så det finns många omständigtheter som påverkar hur stor rabatten är.
Jag skrev ju inte att den inte kunde vara körd, men den BEHÖVER inte vara körd eller visad.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Skulle tro att det snart laddas upp ett gäng nya bilar inför kvartalspurten.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av vigge50 »

SR-71-BlackBird skrev:
Skulle tro att det snart laddas upp ett gäng nya bilar inför kvartalspurten.
Vad det inte de som nyligen gjordes, P100D modellerna har ju ganska rejäla rabatter just nu och det finns flera Model X.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av olarsson »

oscfor skrev:
olarsson skrev:
Showroom discount kan också betyda nedjusterat pris på grund av förändrad dollarkurs.
Skeptisk till det. Men överbevisa mig gärna.
Jag fick 14480kr ex moms i showroom discount på min bil.
Svar på min fråga om vad rabatten avsåg, ordagrant copy/pastat ur mail från säljaren på Tesla:
"Det avdrag du ser på fakturan är pga en valutajustering som gjorts på beställningen vilket redovisas som en ”rabatt”."
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av oscfor »

Ok, det räknar inte jag som bevis tyvärr. Säljare hos Tesla har väldigt ofta ingen aning om vad de säger. Det finns ett par, som varit med lite längre som faktiskt har djupare kunskaper. De andra verkar mest gissa...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Prissänkt Model X

Inlägg av olarsson »

oscfor skrev:
Ok, det räknar inte jag som bevis tyvärr. Säljare hos Tesla har väldigt ofta ingen aning om vad de säger. Det finns ett par, som varit med lite längre som faktiskt har djupare kunskaper. De andra verkar mest gissa...
Ok. Vad menar du då att jag fick rabatt för? Mitt söta leende?
Och vad skulle du ta som bevis?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Skriv svar