Handsfree värdelös

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av SolnaGnagarn »

Folk hör inte mig i min X. Blev lite komiskt när jag ringde SC i Infracity för att klaga på lite grejer.


Model XP90DL
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Monark1954 »

Hur ansluter man ett blåtands headset till Modell X?

Direkt till mobilen eller ansluter man USB stickan till bilens USB som mot en dator?

Hur fungerar i dessa fall volymhantering mot bilens ljudanläggning och ljudaviseringar?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av bylund »

Går det ens? Bilen agerar ju headset om du ansluter den till en telefon. Vill du lyssna på Spotify med bilen som källa istället för telefonen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Segelflygaren »

Min uppfattning är att Handsfree funkar uselt i både S och X.
I bilen låter det helt okej, men den man pratar med hör dåligt.
Ni som skriver att det fungerar bra, testa att flytta över samtalet till telefonen när ni pratar nästa gång och be mottagaren jämföra kvaliteten på ljudet.
Har man en bra handsfree så hörs det knappt någon skillnad.
Återkom gärna med resultatet i den här tråden.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Monark1954 »

Jag har pratat med en som körde i sin Modell S och ringde mej via sin Headset.
Trodde han satt in ljudstudio eller åtminstone hemma.

Bad honom koppla över till bilens handsfree och då kom bruset/däckljudet och ett burkigt ljud.

Får kolla om med honom och återkomma om ingen här har lösningen på hur.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av PoloPrinsen »

En mycket enkel och iaf för mig fungerande metod att kunna prata handsfree är att koppla på mobilens högtalarfunktion och sen klämma fast telefonen i handtaget uppe vid taket. Högtalar och microfonen vänder jag nedåt, mot mig och skärmen upp mot taket.
Men...haha..kom på att jag har ju en riktig telefon med knappar och ej känslig display, så min är både smalare och lite tjockare än gängse pek o titta telefoner...
Jag sitter själv i bilen i 99% så att samtalet hörs i hela kupen gör ingenting.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Teslaspolen »

Verkar väldigt olika det där. I vår X är det toppenljud, har varit på båda delarna av samtal och det är aldrig problem att höra någon.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Remuz »

Ingen hör något om jag inte sätter Apple watxh på flight mode innan jag går till bilen. Kommer jag ihåg att göra det så verkar folk höra mig hyfsat, men inte alls så bra som man kam förvänta sig
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Xmag »

Remuz skrev:
Ingen hör något om jag inte sätter Apple watxh på flight mode innan jag går till bilen. Kommer jag ihåg att göra det så verkar folk höra mig hyfsat, men inte alls så bra som man kam förvänta sig
Samma för mig. Jag sätter AppleWatch i flight mode när jag får samtal eller ringer och det funkar bra.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Monark1954 »

Har köpt ett bluetooth headset med mick avsett för kontorslandskap mm.. Jabra Evolve 75 med brusreduceringsfunktion. "On ear" tror jag typen heter.

Fungerar klockrent till en ny Androidtelefon.
Headsetet ansluts till telefonen. Telefonen är ju redan ansluten till bilen.
När jag är i bilen är både Headsetet och bilen ansluten till telefonen samtidigt.

Man får ett val både för utgående samtal och ingående om vilken enhet man vill ta samtalet i. Headsett, bil eller telefon. Valet ligger kvar tills du vill ändra.

Mute fungerar perfekt på bilens stereo både vid utgående och inkommande samtal.

De jag pratar med hör inte att jag sitter i bilen och kör.
Aktiverar jag brusreducering hör jag inte ens själv däckljudet men stereoljudet klipps lite både på bas och diskant.
Går även bra att prata med bilens passagerare med headsetet på, de är ju gjorda för att prata även med kollegor på kontoret och inte bara i telefon.

Har sett Björn Nyland testa en handsfree som hänger på örat. Ljudet blev bättre än Modell X mick men inte bra.
Men med detta proportionella Jabra Headset så kommer man längre.

Det finns säkert flera bra produkter men har lyckats tidigare med Jabras grejor.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Mats »

Ska jag prata en längre stund brukar jag också köra med brusreducerande lurar istället för bilens. Kör med bose av gammal vana. Quietcontrol 30 är lite diskretare än QC35när man sitter i bilen. Men båda är toppen som telefonheadset.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Baretta »

Handsfree funkar toppen i min X. Aldrig några problem.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Remuz »

Baretta skrev:
Handsfree funkar toppen i min X. Aldrig några problem.
Jag vet, min nya är dock usel :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Johnalm »

Det är f-n patetiskt att handsfree inte fungerar som den ska och att man tvingas se ut som en hiphoppare eller yuppie med olika varianter på eller runt öronen. Jag blir så less så funderar på att skita i Tesla nästa gång det är dags för bilbyte. I mitt jobb är jag beroende av att tala i telefon när jag kör bil, det fungerar ju mer eller mindre klockrent i 10 år gamla bilar?? Snälla Tesla, fixa! Hur svårt kan det vara?? :evil:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av kallekula »

Obegripligt det kan vara så stor skillnad. Jag pratar timmar i handsfree varje dag i min X90 och har så gjort i över 1,5 år. Aldrig några problem eller klagomål. Pratar dessutom ganska ofta med en annan snubbe som sitter i sin X och det funkar utmärkt det också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Bjelke »

kallekula skrev:
Obegripligt det kan vara så stor skillnad. Jag pratar timmar i handsfree varje dag i min X90 och har så gjort i över 1,5 år. Aldrig några problem eller klagomål. Pratar dessutom ganska ofta med en annan snubbe som sitter i sin X och det funkar utmärkt det också.
Tesla i ett nötskal, vissa har tur och får en bil som funkar och andra.......... inte lika bra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av helix »

Bjelke skrev:
kallekula skrev:
Obegripligt det kan vara så stor skillnad. Jag pratar timmar i handsfree varje dag i min X90 och har så gjort i över 1,5 år. Aldrig några problem eller klagomål. Pratar dessutom ganska ofta med en annan snubbe som sitter i sin X och det funkar utmärkt det också.
Tesla i ett nötskal, vissa har tur och får en bil som funkar och andra.......... inte lika bra.
Telefon och BT-protokoll kan också vara boven i dramat. Min polare hade en Android-lur i sin X och det lät för j-vligt. När han bytte till en iPhone X med senast iOS så låter det numera helt perfekt i bilen. Ingen hårdvara bytt av Tesla.

Samma sak gäller musikstreaming över BT. Kör man iPhone med senaste iOS får man bra bitrate/kvalitet vid streaming, men Android funkar inte lika bra. Därför man kan få olika bud om ljudkvalitet via streaming.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Johnalm »

helix skrev:
Bjelke skrev:
kallekula skrev:
Obegripligt det kan vara så stor skillnad. Jag pratar timmar i handsfree varje dag i min X90 och har så gjort i över 1,5 år. Aldrig några problem eller klagomål. Pratar dessutom ganska ofta med en annan snubbe som sitter i sin X och det funkar utmärkt det också.
Tesla i ett nötskal, vissa har tur och får en bil som funkar och andra.......... inte lika bra.
Telefon och BT-protokoll kan också vara boven i dramat. Min polare hade en Android-lur i sin X och det lät för j-vligt. När han bytte till en iPhone X med senast iOS så låter det numera helt perfekt i bilen. Ingen hårdvara bytt av Tesla.

Jag har testat både och, det var en av anledningarna till att jag bytte från iPhone X - en förhoppning om att det i vart fall inte skulle bli sämre vid byte till Android.
Samma sak gäller musikstreaming över BT. Kör man iPhone med senaste iOS får man bra bitrate/kvalitet vid streaming, men Android funkar inte lika bra. Därför man kan få olika bud om ljudkvalitet via streaming.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Tars »

Kan tipsa om en sak som försämrar kvalitén oavsett telefon och det är att inaktivera wi-fi då det stör blåtanden.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Handsfree värdelös

Inlägg av Johnalm »

Tars skrev:
Kan tipsa om en sak som försämrar kvalitén oavsett telefon och det är att inaktivera wi-fi då det stör blåtanden.
Du menar tvärtom antar jag? 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Skriv svar