Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av oscfor »

Sedan en vecka tillbaks har bilen börjat skicka ganska stora datamängder, gissningsvis till Tesla. Någon mer som noterat detta eller läst något om det?

Tidigare kunde man ibland se enstaka hundra MB som skickats upp, oftast mindre, men nu skickar den ca 1-2GB per dygn via wi-fi.

ModelX AP2 2017.34.2448cfc

Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av Kulingen »

oscfor skrev:
Sedan en vecka tillbaks har bilen börjat skicka ganska stora datamängder, gissningsvis till Tesla. Någon mer som noterat detta eller läst något om det?

Tidigare kunde man ibland se enstaka hundra MB som skickats upp, oftast mindre, men nu skickar den ca 1-2GB per dygn via wi-fi.

ModelX AP2 2017.34.2448cfc

Bild
Hur får du fran denna data hur mycket datatrafik bilen tar?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av oscfor »

I mitt nätverk. Router, switch och accesspunkter styrs via en central kontroller. Unifi heter systemet från Ubiquiti.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av bat »

Tesla skulle börja samla in bilddata från bilarna för att träna sina AP-algoritmer. Gissar på att det är det som händer.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av oscfor »

Jo så är det ju säkert. Men vi snackar ganska stora mängder data. Det som nämnts är ju sekunder av video. Det här är ju rejält, även om man pratar film.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av bat »

Tänk på att det är 8 kameror. 8 videoströmmar blir mycket data även om det skulle skickas i lägre upplösning och hårt komprimerat. Frågan är vilken upplösning de kör sin analys i.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av LarsL »

Jag gissar att de drar hem RAW, helt oprocessat. De vill ju att processningen ska ske på bilen och då måste den simulerade bilen ha råmaterialet att öva på. Väldigt positivt för AP om vi ser ökat flöde på senare tid för då kanske de snart gör framsteg.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av Anderzzon »

På The Tesla Show snackade de om att varje klipp låg på 160 MB har jag för mig. De var komprimerade med H.264. Detta enligt någon som hade lyckats intercepta kommunikationen till Tesla.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av Mickep »

håller med att det måste vara videoströmmar för ap inlärning.
Här tycker jag dock att det borde finnas ett val om man vill att tesla skall kunna komma åt data från kameran (har med integritet att göra, och om exempelvis kunden har begränsad bredband).
annars så får du vara stolt över att folk med teslor framöver kommer köra lika bra (eller dåligt) som dig själv i området i framtiden, om du är en av få som har en tesla nu när inlärningen sker.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av Challe76a »

Valet finns. Du måste slå på om du vill dela detta. Controls/Settings/Safety & Security - Data sharing. Finns två val. Jag vill ha en bättre bil snabbt så jag bockade i båda.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av Stefan »

En fundering: Har du kört en ny vägsträcka de senaste dagarna med AP? Om så, och att AP inte klarar av sträckan (eller du tar över) så skickar den förmodligen data för vad AP skulle ha gjort och vad du gjorde, inklusive bilder.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av oscfor »

Stefan skrev:
En fundering: Har du kört en ny vägsträcka de senaste dagarna med AP? Om så, och att AP inte klarar av sträckan (eller du tar över) så skickar den förmodligen data för vad AP skulle ha gjort och vad du gjorde, inklusive bilder.
Nope, samma gamla vanliga sträckor. Något hände med 2017.34 skulle jag tro som gör att de samlar in mycket mer data. Ser beteendet efter 7 sept och det var väl ungefär då det dök upp. Men visst har jag avbrutit AP2 ett par gånger. Det känns dock inte som det finns någon direkt korrelation däremellan, men ska hålla det i åtanke. Det bör dock vara rackarns massa data som Telsa samlar in numera. Tänk 2GB per bil och närmare 100 000 bilar med AP2 därute. Alla kopplar väl inte upp sig med wifi och alla har väl inte godkänt datainsamling, men även om det bara är 50 000 bilar så är det svindlande 100 TB per dag. Senast jag tittade på Spotifys analyskluster lagrade de 30PB data. Det samlar ju Tesla in på månader...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av LarsL »

Det är ju den datamängden som är Teslas stora fördel emot de andra.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av oscfor »

LarsL skrev:
Det är ju den datamängden som är Teslas stora fördel emot de andra.
Njae. Eftersom de uppenbarligen inte börjat med det förrän nu så är det ju ännu ingen stor fördel. Frågan är bara vad de samlat in tidigare. Ska fråga Elon.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av LarsL »

oscfor skrev:
LarsL skrev:
Det är ju den datamängden som är Teslas stora fördel emot de andra.
Njae. Eftersom de uppenbarligen inte börjat med det förrän nu så är det ju ännu ingen stor fördel. Frågan är bara vad de samlat in tidigare. Ska fråga Elon.
Öh... hur menar du nu?

Från vilka bilar ska de andra tillverkarna samla in information tänker du? Det måste ju vara en enorm fördel att kunna dra in så mycket data att testa på varje dag jämfört med att inte ha tillgång till det.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av oscfor »

Jag sa inte att det inte var en fördel, bara att de börjar bli lite sena på bollen. Google har ju samlat in stora datamängder länge nu.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Pratglad bil - 2GB per dag(!)

Inlägg av chaffis75 »

oscfor skrev:

Nope, samma gamla vanliga sträckor. Något hände med 2017.34 skulle jag tro som gör att de samlar in mycket mer data. Ser beteendet efter 7 sept och det var väl ungefär då det dök upp. Men visst har jag avbrutit AP2 ett par gånger. Det känns dock inte som det finns någon direkt korrelation däremellan, men ska hålla det i åtanke. Det bör dock vara rackarns massa data som Telsa samlar in numera. Tänk 2GB per bil och närmare 100 000 bilar med AP2 därute. Alla kopplar väl inte upp sig med wifi och alla har väl inte godkänt datainsamling, men även om det bara är 50 000 bilar så är det svindlande 100 TB per dag. Senast jag tittade på Spotifys analyskluster lagrade de 30PB data. Det samlar ju Tesla in på månader...
De kanske är så att de bara samlar in från de som kopplar upp sig med wifi för att hålla deras kostnader nere. Skulle bli väldigt dyrt att ladda upp alla den data för varje bil om man bara kör över mobilt bredband.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar