När höjs laddstyrkan?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

När höjs laddstyrkan?

Inlägg av Benz »

Efter att ha kört många långkörningar bland annat till nordkapp och Europa turer så har man tillbringat ex antal timmar på superchargers. Dem som har upplevt detta laddande vet att det inte alltid går så fort och kan bli lite väl långa laddstopp vid längre färder.

Att öka batterikapaciteten med några kWh då och då minskar inte tiden på resan med många minuter utan ser i min åsikt bara bättre ut på pappret. Och att släpa runt på jättestora batteriet blir inte många gladare av, speciellt inte dem som hatar på elbilar, blir bara ett argument till för dem att vara skeptiska om elbilar är miljövänliga.

Däremot att öka laddstyrkan till ex 200kw eller närmare 300kw skulle förkorta tiderna avsevärt. Ex från 40min 20-80% med 120kw till kanske 15min med 350kw

Standarden ser väll ut att luta mot 150kw med ccs som lär väll komma inom en snar framtid. Som jag jag förstått så ska Jaguar elbilen kunna ladda 150kw? Även leaf som kommer nästa år? Och jag antar all elbilar som lanseras typ efter 2018?

Porsche har väll uttalat sig att ha 350kw laddare vid 2019/2020, dem har väll redan slagit upp en laddare i Stuttgart?

Rolig (eller tragisk beroende på hur man ser det) fakta från Frankfurt mässan var när jag frågade Mercedes om deras elbilar och hur framtidsplanerna såg ut med laddning och batteristorlek. Kan säga att det var dem mest förvirrade tyskarna i den montern när jag kom med min halv taskiga tyska och frågade om hur dem skulle utveckla laddnät för att konkurrera med Superchargers. Frågade 5 stycken tills jag tillslut blev hänvisad till någon ”expert” inom området. Han sa att dem skulle sammarbeta med chargepoint? Som redan har satt upp snabbladdare vid några utvalda ställen vid autobahn på runt 350kw. Jag frågade vart dem låg och vilka som kunde ladda på dem, då blev det ännu ett frågetecken o det kändes nästan som det bara var påhittat för att dem skulle kunna svara på något. Frågor kring EQ C vara bara löjligt. Ingen visste nånting. Nånting. När den kommer? Batterikapacitet? Ingenting. Tragiskt när Mercedes egentligen ligger mig närmst om hjärtat.

Mina frågor till er blir följande:
När tror ni att tesla ökar strömstyrkan?
Kan man förstärka nuvarande laddare eller måste det byggas helt nya?
Klarar nuvarande bilar strömstyrka över 120kw?
Vad klarar model 3 för maximal strömstyrka?
Förstår att alla frågor inte går att besvara eftersom det fortfarande är frågetecken, men vad tror ni?

Bild från Frankfurt på EQ A som ingen kan någonting om på mässan. Känns som större frågetecken än EQ C. Vad jag kan konstatera är iaf att man åker inte till Frankfurt för att samla ny information, bara för att känna o klämma eller kanske titta på bilar lite tidigare.

Om detta besvaras i annan tråd ber jag om ursäkt och blir gärna hänvisad till den tråden.
C6536426-80B0-4D01-80A5-295899DB9D7E.jpeg
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: När höjs laddstyrkan?

Inlägg av vigge50 »

Jag tror tyvärr inte jag har så positiva svar på dina frågor. Nu är jag inte helt säker utan det bör kollas upp men jag har för mig att JB Strauble sa under samtalet efter senaste kvartalsrapporten att Tesla har testat med högre laddeffekter men då detta skulle påverka livslängden på batterierna negativt så hade de inga planer på att öka. Detta säger till viss del emot de Elon skrev om SuperCharger 3.0 för ett tag sedan men dessa kanske är till för lastbilar med betydligt större batterier och kablar?
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: När höjs laddstyrkan?

Inlägg av Benz »

vigge50 skrev:
Jag tror tyvärr inte jag har så positiva svar på dina frågor. Nu är jag inte helt säker utan det bör kollas upp men jag har för mig att JB Strauble sa under samtalet efter senaste kvartalsrapporten att Tesla har testat med högre laddeffekter men då detta skulle påverka livslängden på batterierna negativt så hade de inga planer på att öka. Detta säger till viss del emot de Elon skrev om SuperCharger 3.0 för ett tag sedan men dessa kanske är till för lastbilar med betydligt större batterier och kablar?
När dem testade med högre laddeffekter, var det på befintliga bilar eller var det ett nytt projekt med nya batterier och liknande som är bättre anpassade för högre effekter? Porsche har väll utlovat högre laddeffekter? Spännande om dem lyckas.

http://teknikensvarld.se/porsches-forst ... kw-498664/
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: När höjs laddstyrkan?

Inlägg av Pontus »

Benz skrev:
vigge50 skrev:
Jag tror tyvärr inte jag har så positiva svar på dina frågor. Nu är jag inte helt säker utan det bör kollas upp men jag har för mig att JB Strauble sa under samtalet efter senaste kvartalsrapporten att Tesla har testat med högre laddeffekter men då detta skulle påverka livslängden på batterierna negativt så hade de inga planer på att öka. Detta säger till viss del emot de Elon skrev om SuperCharger 3.0 för ett tag sedan men dessa kanske är till för lastbilar med betydligt större batterier och kablar?
När dem testade med högre laddeffekter, var det på befintliga bilar eller var det ett nytt projekt med nya batterier och liknande som är bättre anpassade för högre effekter? Porsche har väll utlovat högre laddeffekter? Spännande om dem lyckas.

http://teknikensvarld.se/porsches-forst ... kw-498664/
Lite svävande det där. Laddströmstyrkan är idag vara 50-150kW, innebär det 50kW effekt och 150kW om ett tag? Sedan ska den ge 350kW när dom säljer elbilar i större skala dvs inte när deras första elbil kommer 2019 (om 2 år) utan långt senare. Låter som för lång tid framåt för att man inte ska hinna ändra sig på väg åt något håll.
Dom skryter med att den första laddaren är byggd men den kom kanske inte fungera förens om 4 år?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När höjs laddstyrkan?

Inlägg av Bjelke »

Inga kommersiella batterier (celler) idag som funkar i bilar kan ladda helt fullt på mindre än en timme (lite drygt en timme tom), så enda sättet att komma upp i högre effekt är större batterier (fler celler) osv.
Man kan "fuska" lite genom att spärra toppen och låta användaren tro att det är fulladdat fast det eg inte är det och på det sättet komma ner i tid (eftersom det går så jäkla segt sista procenten)...
Teslas laddare ligger väl på max 135kW men ingen bil som kan ta det ännu... Höjs den maxeffekten leder det däremot till att två bilar på samma laddare kan få högre effekt såklart :)
Tiden som en Tesla kan ta emot hög effekt har förbättrats lite genom åren och kommer nog att förbättras ytterligare vilket ger kortare laddtider totalt även om max effekt inte höjs.

Vill man komma upp ännu högre i effekt måste dom ändra kontakter mm (minns inte gränsen idag dock).

Taktiken nu verkar vara att bygga fler laddare så att man inte behöver "nöta" till 100% och då få ner laddtiderna totalt på längre resor, vilket är bra på många sätt, utan att bilarna blir "onödigt" dyra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När höjs laddstyrkan?

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Benz skrev:
vigge50 skrev:
Jag tror tyvärr inte jag har så positiva svar på dina frågor. Nu är jag inte helt säker utan det bör kollas upp men jag har för mig att JB Strauble sa under samtalet efter senaste kvartalsrapporten att Tesla har testat med högre laddeffekter men då detta skulle påverka livslängden på batterierna negativt så hade de inga planer på att öka. Detta säger till viss del emot de Elon skrev om SuperCharger 3.0 för ett tag sedan men dessa kanske är till för lastbilar med betydligt större batterier och kablar?
När dem testade med högre laddeffekter, var det på befintliga bilar eller var det ett nytt projekt med nya batterier och liknande som är bättre anpassade för högre effekter? Porsche har väll utlovat högre laddeffekter? Spännande om dem lyckas.

http://teknikensvarld.se/porsches-forst ... kw-498664/
Lite svävande det där. Laddströmstyrkan är idag vara 50-150kW, innebär det 50kW effekt och 150kW om ett tag? Sedan ska den ge 350kW när dom säljer elbilar i större skala dvs inte när deras första elbil kommer 2019 (om 2 år) utan långt senare. Låter som för lång tid framåt för att man inte ska hinna ändra sig på väg åt något håll.
Dom skryter med att den första laddaren är byggd men den kom kanske inte fungera förens om 4 år?
Exakt vad jag kom fram till oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar