Tesla Roadster 2.0

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
det är fortfarande långt under Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Det är riktigt. Jag är snarare förvånad att Tesla med sin kylning och bra celler inte hålla sina 120kW alls och trubbar av ganska tidigt. Jämfört mot favoritbilen Leaf som faktiskt håller fullt fjång förbi 80%. Model 3 80kW vid 80% förefaller ju som en utveckling åt rätt håll, det förefaller rimligt. Men, några 210kW är inte rimligt och jag undrar varför Tesla stod och sa typ 60kW på presentationen om den nu håller 80kW även vid 80%? Eller om den nu genom svart magi kan nå 210kW. :lol: Mycket vi inte riktigt vet än.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av lobbin »

Fast man kanske samtidigt offrar en del av livslängden för snabbare laddning, på en billigare bil?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
..och jag undrar varför Tesla stod och sa typ 60kW på presentationen om den nu håller 80kW även vid 80%? Eller om den nu genom svart magi kan nå 210kW. :lol: Mycket vi inte riktigt vet än.
Kanske en del av undersäljningsstrategin ?

Alternativt så är de anekdota bevis som vi har nu inte att lita på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
..och jag undrar varför Tesla stod och sa typ 60kW på presentationen om den nu håller 80kW även vid 80%? Eller om den nu genom svart magi kan nå 210kW. :lol: Mycket vi inte riktigt vet än.
Kanske en del av undersäljningsstrategin ?

Alternativt så är de anekdota bevis som vi har nu inte att lita på.
Historiskt är ju Tesla den absolut sämsta källan på korrekt info om hur Tesla och dess produkter fungerar. Jag tror i vart fall vi kommer få se snabbare laddning än vad Tesla sagt och aldrig några 210kW på dagens 2170celler. Motiveringen är som sagt tidigare att model 3 kommer annars blockera SuC för S och X ägare om den får långsam laddning. Samt att cellernas större volym gör att de inte kan laddas lika fort som de mindre 18650.(Det givetvis baserat på att innehåller i cellerna är förmodat samma, sen senaste ävjan Tesla kokat ihop) Sen lite andra marknadsföringsargument om att S X skall vara mest premium osv.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

lobbin skrev:
Fast man kanske samtidigt offrar en del av livslängden för snabbare laddning, på en billigare bil?
Helt klart är det så också. Nissan stoppar ju in sämre och sämre celler i sin Leaf. De innehåller mer kapacitet men har högre inre resistans.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Affarna
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 okt 2017 09:11

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Affarna »

Hej!

Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?
Har någon hyfsad koll på slutpriset för oss i Sverige? :)

Mvh/Micke
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Leo »

Innan den kommer till Sverige så ska åtminsten 5-10% tull tillkomma och sen 25% moms på det. Om vi tänker oss att Tesla fortsatt tar samma pris i hela världen kopplat till dollarkursen.

Därutöver naturligtvis ev vagnskadegaranti, sjöfrakt, biltransporter osv men på den här prisnivån är det småpengar eftersom det är fast oberoende av bilens pris så att säga.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Fick svar från en Model 3 ägare som laddat med 460mph ensam på laddaren. Vid 240miles range och en till bil på laddaren 199mph.

Översatt i kW blir det?!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:
Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Fick svar från en Model 3 ägare som laddat med 460mph ensam på laddaren. Vid 240miles range och en till bil på laddaren 199mph.

Översatt i kW blir det?!
Det beror på vad för Typical som Model 3 har. Model X har 210 Wh/km och Model S har lägre. Model 3 lär ha ännu lägre men inte sett vad den är.

460 mph är ju 740 km/h vilket låter extremt, på 10 minuter har du laddat 12 mil. Skulle typical vara på 150 Wh/km (ren gissning bara för att ha något att räkna på) blir laddhastigheten 740 km/h*150 Wh/km = 111 kW.

Typical på 150 Wh/km är rätt lågt men kanske fullt möjligt och 111 kW är rätt högt med tanke på range och mindre batteri.

Vad är det för laddhastighet som A Better Routplanner räknar på?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av helix »

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Skrev även detta i lastbils forumet men det är intressant att fundera på vad priset på Semin innebär:
Screen Shot 2017-11-23 at 08.54.59.png
Estimatet på 1000 kWh (12 kWh/mil) för 80 mils versionen ger 400 kWh för $30k. Det innebär 75$/kWh ut till slutkund.

Lägger man ihop det och Roadsterns 200 kWh batteripack så börjar åtminstone jag fundera på om det inte är en ny kemi vi ser.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
Skrev även detta i lastbils forumet men det är intressant att fundera på vad priset på Semin innebär:
Screen Shot 2017-11-23 at 08.54.59.png
Estimatet på 1000 kWh (12 kWh/mil) för 80 mils versionen ger 400 kWh för $30k. Det innebär 75$/kWh ut till slutkund.

Lägger man ihop det och Roadsterns 200 kWh batteripack så börjar åtminstone jag fundera på om det inte är en ny kemi vi ser.
Och jag undra ännu mer varför Tesla tar $19k för 25 kWh på Model S och X.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av bylund »

För att de kan?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
För att de kan?
Antagligen
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

Affarna skrev:
Hej!

Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?

Mvh/Micke
Stämmer, det ska gå. Sverige är ett av de länder du kan välja på när du reserverar bilen på sidan: https://livestream.tesla.com/

Slutpriset vet vi inget om men går att göra uppskattningar på vad det blir jämfört med vad t.ex. en Model X fullt utrustad kostar. Skulle det vara så att du har betalat in men ångrar dig senare så får du tillbaka pengarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Kan det verkligen vara möjligt att Tesla har fått ner priserna på batteripreiserna så mycket? Jag vet att det verkligen kommer handla om massproduktion i Gigafactory men snart bör väll materialkostnaderna självs stå för hela kostnaden om de inte redan gör det vid $75/kWh.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av helix »

Svenssons skrev:
Affarna skrev:
Hej!

Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?

Mvh/Micke
Stämmer, det ska gå. Sverige är ett av de länder du kan välja på när du reserverar bilen på sidan: https://livestream.tesla.com/

Slutpriset vet vi inget om men går att göra uppskattningar på vad det blir jämfört med vad t.ex. en Model X fullt utrustad kostar. Skulle det vara så att du har betalat in men ångrar dig senare så får du tillbaka pengarna.
Intressant ang prissättningen. Väljer man Sverige och reserverar en Roadster Founders så kostar den alltså 42.000kr + 2.050.000kr = 2.092.000kr totalt. För jag antar att om man reserverar en Roadster Founders så betalar man hela beloppet redan vid reservation. 2,1 msek för en Roadster Founders känns riktigt "prisvärt"?

Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

helix skrev:

Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Intressant! Visst är det lite knäppt att ligga ute med så mycket pengar under så lång tid. Själv låg jag ute med 260k under 2 år. Vill man lura sig själv kan man se det som hedging mot börsfall och konkurs av banker... Vem vill ha pengar på bank eller börs då? Man kan spara mycket pengar på att ha dem hos Tesla istället...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
helix skrev:

Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Intressant! Visst är det lite knäppt att ligga ute med så mycket pengar under så lång tid. Själv låg jag ute med 260k under 2 år. Vill man lura sig själv kan man se det som hedging mot börsfall och konkurs av banker... Vem vill ha pengar på bank eller börs då? Man kan spara mycket pengar på att ha dem hos Tesla istället...
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av EnTraktor »

Svenssons skrev:
helix skrev:

Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Intressant! Visst är det lite knäppt att ligga ute med så mycket pengar under så lång tid. Själv låg jag ute med 260k under 2 år. Vill man lura sig själv kan man se det som hedging mot börsfall och konkurs av banker... Vem vill ha pengar på bank eller börs då? Man kan spara mycket pengar på att ha dem hos Tesla istället...
Även om jag gillar Tesla så måste jag säga att jag hellre har pengarna på Handelsbanken än att Elon ska använda dom till att betala Model 3 fabriker.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Även om jag gillar Tesla så måste jag säga att jag hellre har pengarna på Handelsbanken än att Elon ska använda dom till att betala Model 3 fabriker.
Men då kan du inte få en Roadster Founders Edition! Du måste kunna lura dig själv för att ha möjlighet till det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Kirre »

Ni som har varit med ett tag, har Founders Series av S och X levererats till Sverige och isf samtidigt som i USA, eller?
Känns trist att ligga ute med 250kusd och ändå inte få den förrän långt efter...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

Kirre skrev:
Ni som har varit med ett tag, har Founders Series av S och X levererats till Sverige och isf samtidigt som i USA, eller?
Känns trist att ligga ute med 250kusd och ändå inte få den förrän långt efter...
Nej, europeiska Founders (för Model S finns nog inga i Europa förutom om någon har exporterats efteråt) och Signatures levereras senare när bilen har godkänts för Europeiska marknaden. Founders lär vara de första som får bilen för sin marknad, Signatures kommer efter men behöver inte levereras före en del General edition.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Sabbe »

872160D8-C3B2-4A23-847D-B64185A9C182.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Bjelke »

Ja den jämförelsen är najs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar