Det funkar på alla kunder iaf med min MX, ”näää, nån performance har jag inte. Denna räcker gott”
Funkar bra
Samma här. När folk frågar och tror att jag har en värstingmodell brukar jag säga att det är den slöaste Teslan som finns, den byggs dessutom inte längre, och alla modeller som finns att köpa idag är vassare. Det stämmer ju faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det funkar på alla kunder iaf med min MX, ”näää, nån performance har jag inte. Denna räcker gott”
Funkar bra
Samma här. När folk frågar och tror att jag har en värstingmodell brukar jag säga att det är den slöaste Teslan som finns, den byggs dessutom inte längre, och alla modeller som finns att köpa idag är vassare. Det stämmer ju faktiskt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Hehe. Det var en bra benämning.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Hehe. Det var en bra benämning.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.
90:an verkar ha sämre batteri än gamla 85:an. Det degenereras snabbare har jag märkt. Jag har redan efter ett halvår ungefär lika mycket kapacitet kvar som min gamla P85 hade efter tre år. Så i praktiken är batteriet inte bättre än ett äldre 85-batteri.
Skulle jag köpa en begagnad idag så skulle jag kanske ta en P85D, som ny skulle jag precis som du säger satsa på en 75D.
Nu blev det ganska mycket OT.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Hehe. Det var en bra benämning.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.
90:an verkar ha sämre batteri än gamla 85:an. Det degenereras snabbare har jag märkt. Jag har redan efter ett halvår ungefär lika mycket kapacitet kvar som min gamla P85 hade efter tre år. Så i praktiken är batteriet inte bättre än ett äldre 85-batteri.
Skulle jag köpa en begagnad idag så skulle jag kanske ta en P85D, som ny skulle jag precis som du säger satsa på en 75D.
Nu blev det ganska mycket OT.
Trist att höra.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry.
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Hehe. Det var en bra benämning.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.
90:an verkar ha sämre batteri än gamla 85:an. Det degenereras snabbare har jag märkt. Jag har redan efter ett halvår ungefär lika mycket kapacitet kvar som min gamla P85 hade efter tre år. Så i praktiken är batteriet inte bättre än ett äldre 85-batteri.
Skulle jag köpa en begagnad idag så skulle jag kanske ta en P85D, som ny skulle jag precis som du säger satsa på en 75D.
Nu blev det ganska mycket OT.
Trist att höra.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry.
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.
Jag har 417km på 100% på 85D efter 2år och 4K mil och hade 421km som ny.
Tänk på att den siffran inte säger så mycket, BMSen kan ge felaktig estimering om batteriets SoC om det inte är balanserat. Mest exakta mätmetoden på degradering är att ladda ur batteriet från fullt till nästintill tomt och kolla hur mycket energi som gick åt.
Tänk på att den siffran inte säger så mycket, BMSen kan ge felaktig estimering om batteriets SoC om det inte är balanserat. Mest exakta mätmetoden på degradering är att ladda ur batteriet från fullt till nästintill tomt och kolla hur mycket energi som gick åt.
Hur vet man att BMSen är exaktare på att mäta energimängden mellan helt fullt till nästan tomt?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Tänk på att den siffran inte säger så mycket, BMSen kan ge felaktig estimering om batteriets SoC om det inte är balanserat. Mest exakta mätmetoden på degradering är att ladda ur batteriet från fullt till nästintill tomt och kolla hur mycket energi som gick åt.
Det var så jag gjorde. Laddat fullt, låtit bilen stå några timmar för balansering, laddat igen till fullt, kört till nästan tomt. Resultatet blev att det finns 75kWh tillgängligt. Jag gjorde samma sak i juni i år, då var det 82kWh. Tyvärr verkar det så att mitt batteri är ett dåligt ex. Hoppas att det inte fortsätter i den takten. Bilen har bara gått drygt 1900 mil.
Jag har f ö varit väldigt snällt mot batteriet. Aldrig laddat fullt (förutom vid testtillfället), laddat enbart ett fåtal gånger vid SuC osv. Det känns lite som att det inte spelar någon större roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elon Musk bekräftar att det kommer en modell med ännu bättre specs
Skönt! Går ju inte köra runt med en bil som behöver hela 1.9 sekunder för att accelera upp till 100.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Ja siffrorna behöver verkligen trimmas. Tänk om man hamnar brevid en dragster-bil vid ett rödljus på väg till jobbet en morgon och skulle bli så där jobbigt ägd. Så kämpa på Elon för att vi ska kunna behålla vår heder.
Undrar hur Musk mäter accelerationen. 0-100 km/h på 1,9 s innebär en medelacceleration på 14,6 m/s2. För att nå det krävs däck med ett friktionstal på ungefär 1,5 (eller också något sätt att skapa rejäl downforce redan i låga farter). Inga gatdäck är i närheten av det.
Säkerligen kan han uppnå det med racingdäck, men det är en annan sak. Och då blir värdet av ännu bättre officiella tider än mer tveksamt för oss som vill köra på vanliga vägar.
Accelerationen i sig pressar väl ner bakhjulen väldigt effektivt med tanke på den låga tyngdpunkten. Googlade mig till att en Porsche 911 Turbo bromsar från 60-0 på 2,46 s. Elbilar har nog en stor fördel där med tyngdpunkten och viktfördelningensom gör att de kan ha lite mindre downforce i karossdesignen
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
En video jag såg med provåkning av Roadstern hörde man att det skrek om däcken initialt. Det har jag aldrig hört från en Tesla tidigare. Så det blir nog problem att få däcken att greppa.
Undrar hur Musk mäter accelerationen. 0-100 km/h på 1,9 s innebär en medelacceleration på 14,6 m/s2. För att nå det krävs däck med ett friktionstal på ungefär 1,5 (eller också något sätt att skapa rejäl downforce redan i låga farter). Inga gatdäck är i närheten av det.
Säkerligen kan han uppnå det med racingdäck, men det är en annan sak. Och då blir värdet av ännu bättre officiella tider än mer tveksamt för oss som vill köra på vanliga vägar.
Det är nog 7-96 km / h, 0-96 km / h med one foot rollout.