Tesla Roadster 2.0

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av gellerstam »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen. ;)
:lol:
Nja, fast nu skrev inte jag att den skulle komma fram före utan snabbare, och det är faktiskt en viss skillnad eftersom jag då inte kan syfta på bilen på släpet som går precis lika snabbt! ;)

Förstod att ni skulle märka ord, men orkade inte skriva hela harangen eftersom jag trodde att ni skulle fatta vad jag syftade på ändå. :?
Som vanligt.
Att förstå är silver.
Att märka ord och syftningsfel från de som normalt skriver oklanderligt är guld.

;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Jerker »

gellerstam skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen. ;)
:lol:
Nja, fast nu skrev inte jag att den skulle komma fram före utan snabbare, och det är faktiskt en viss skillnad eftersom jag då inte kan syfta på bilen på släpet som går precis lika snabbt! ;)

Förstod att ni skulle märka ord, men orkade inte skriva hela harangen eftersom jag trodde att ni skulle fatta vad jag syftade på ändå. :?
Som vanligt.
Att förstå är silver.
Att märka ord och syftningsfel från de som normalt skriver oklanderligt är guld.

;-)
Ähum...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Elon/JB på GF-invigningen där de förklarar att cellen hur och varför cellen är en kompromiss. Finns på video
Celler är alltid en kompromiss. Men att de är sämre på allt (förutom pris/kWh) jämfört med S/X cellerna kan jag inte erinra mig att de har sagt. Dessutom visar en del initiala tester att det ser bättre ut i verkligheten än Teslas specifikationer indikerar. Ex denna graf över laddning:

Bild

Man får förstås välja hur mycket man litar på dessa initiala siffror från "någon som har sett Model 3 laddas" men lägger man ihop detta och Roadsterns enorma batteripack samt Semins oväntat långa räckvidd så känns det som att de nya cellerna är rätt bra ändå :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Leo »

Finns ju celler som är bra på att avge effekt snabbt. Andra celler är optimerade för att lagra maximalt med energi/vikt&volym.

Ungefär som förbruningsbatterier och startbatterier i en båt.

På samma sätt som de verkar vara olika typer av elmotorer i Model S/X kontra 3.

Så Roadstern är antagligen optimerad för att avge effekt snabbt eller :roll:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Elon/JB på GF-invigningen där de förklarar att cellen hur och varför cellen är en kompromiss. Finns på video
Celler är alltid en kompromiss. Men att de är sämre på allt (förutom pris/kWh) jämfört med S/X cellerna kan jag inte erinra mig att de har sagt. Dessutom visar en del initiala tester att det ser bättre ut i verkligheten än Teslas specifikationer indikerar. Ex denna graf över laddning:

Bild

Man får förstås välja hur mycket man litar på dessa initiala siffror från "någon som har sett Model 3 laddas" men lägger man ihop detta och Roadsterns enorma batteripack samt Semins oväntat långa räckvidd så känns det som att de nya cellerna är rätt bra ändå :-)
Jag har sett och kommenterat den grafen innan. Googla P100 laddningar och man ser direkt att den inte stämmer. P100 håller emot mycket bättre än vad grafen visar. Model 3 har jag inte sett några videos på när den laddas än så där vet jag inte. Sen kan vi ju försöka se nyktert på det hela och fundera på grafen, var model 3 nu skulle kunna nå 210kW som EPA säger? Alltså titta och fundera lite.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Finns ju celler som är bra på att avge effekt snabbt. Andra celler är optimerade för att lagra maximalt med energi/vikt&volym.

Ungefär som förbruningsbatterier och startbatterier i en båt.

På samma sätt som de verkar vara olika typer av elmotorer i Model S/X kontra 3.

Så Roadstern är antagligen optimerad för att avge effekt snabbt eller :roll:
Med 200kWh så blir det ju låg snittlast i vart fall.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Leo »

Ja, Roadstern är ju en bra kompromiss! Får den bara dragkrok så är succen given i "drag"racing :lol:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Crappy »

Leo skrev:
Ja, Roadstern är ju en bra kompromiss! Får den bara dragkrok så är succen given i "drag"racing :lol:
Då kan nog Jerker köpa en ändå?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Jerker »

Crappy skrev:
Leo skrev:
Ja, Roadstern är ju en bra kompromiss! Får den bara dragkrok så är succen given i "drag"racing :lol:
Då kan nog Jerker köpa en ändå?
Som sagt, slå mig bara tillräckligt hårt i huvudet så kanske jag rånar en bank eller sol- och vårar nån tät änka och lägger en beställning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Jag har sett och kommenterat den grafen innan. Googla P100 laddningar och man ser direkt att den inte stämmer. P100 håller emot mycket bättre än vad grafen visar. Model 3 har jag inte sett några videos på när den laddas än så där vet jag inte. Sen kan vi ju försöka se nyktert på det hela och fundera på grafen, var model 3 nu skulle kunna nå 210kW som EPA säger? Alltså titta och fundera lite.
Jag påpekar återigen att man kanske inte ska dra för stora växlar av detta, speciellt eftersom Model 3 inte laddades från ~10%. Men här laddar Björn Nyland en P100D, vid 80% laddar den med 58 kW:



Det stämmer inte med grafen som visar ~45 kW men det är fortfarande långt under Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
det är fortfarande långt under Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Det är riktigt. Jag är snarare förvånad att Tesla med sin kylning och bra celler inte hålla sina 120kW alls och trubbar av ganska tidigt. Jämfört mot favoritbilen Leaf som faktiskt håller fullt fjång förbi 80%. Model 3 80kW vid 80% förefaller ju som en utveckling åt rätt håll, det förefaller rimligt. Men, några 210kW är inte rimligt och jag undrar varför Tesla stod och sa typ 60kW på presentationen om den nu håller 80kW även vid 80%? Eller om den nu genom svart magi kan nå 210kW. :lol: Mycket vi inte riktigt vet än.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av lobbin »

Fast man kanske samtidigt offrar en del av livslängden för snabbare laddning, på en billigare bil?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
..och jag undrar varför Tesla stod och sa typ 60kW på presentationen om den nu håller 80kW även vid 80%? Eller om den nu genom svart magi kan nå 210kW. :lol: Mycket vi inte riktigt vet än.
Kanske en del av undersäljningsstrategin ?

Alternativt så är de anekdota bevis som vi har nu inte att lita på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
..och jag undrar varför Tesla stod och sa typ 60kW på presentationen om den nu håller 80kW även vid 80%? Eller om den nu genom svart magi kan nå 210kW. :lol: Mycket vi inte riktigt vet än.
Kanske en del av undersäljningsstrategin ?

Alternativt så är de anekdota bevis som vi har nu inte att lita på.
Historiskt är ju Tesla den absolut sämsta källan på korrekt info om hur Tesla och dess produkter fungerar. Jag tror i vart fall vi kommer få se snabbare laddning än vad Tesla sagt och aldrig några 210kW på dagens 2170celler. Motiveringen är som sagt tidigare att model 3 kommer annars blockera SuC för S och X ägare om den får långsam laddning. Samt att cellernas större volym gör att de inte kan laddas lika fort som de mindre 18650.(Det givetvis baserat på att innehåller i cellerna är förmodat samma, sen senaste ävjan Tesla kokat ihop) Sen lite andra marknadsföringsargument om att S X skall vara mest premium osv.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

lobbin skrev:
Fast man kanske samtidigt offrar en del av livslängden för snabbare laddning, på en billigare bil?
Helt klart är det så också. Nissan stoppar ju in sämre och sämre celler i sin Leaf. De innehåller mer kapacitet men har högre inre resistans.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Affarna
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 okt 2017 09:11

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Affarna »

Hej!

Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?
Har någon hyfsad koll på slutpriset för oss i Sverige? :)

Mvh/Micke
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Leo »

Innan den kommer till Sverige så ska åtminsten 5-10% tull tillkomma och sen 25% moms på det. Om vi tänker oss att Tesla fortsatt tar samma pris i hela världen kopplat till dollarkursen.

Därutöver naturligtvis ev vagnskadegaranti, sjöfrakt, biltransporter osv men på den här prisnivån är det småpengar eftersom det är fast oberoende av bilens pris så att säga.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Fick svar från en Model 3 ägare som laddat med 460mph ensam på laddaren. Vid 240miles range och en till bil på laddaren 199mph.

Översatt i kW blir det?!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:
Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Fick svar från en Model 3 ägare som laddat med 460mph ensam på laddaren. Vid 240miles range och en till bil på laddaren 199mph.

Översatt i kW blir det?!
Det beror på vad för Typical som Model 3 har. Model X har 210 Wh/km och Model S har lägre. Model 3 lär ha ännu lägre men inte sett vad den är.

460 mph är ju 740 km/h vilket låter extremt, på 10 minuter har du laddat 12 mil. Skulle typical vara på 150 Wh/km (ren gissning bara för att ha något att räkna på) blir laddhastigheten 740 km/h*150 Wh/km = 111 kW.

Typical på 150 Wh/km är rätt lågt men kanske fullt möjligt och 111 kW är rätt högt med tanke på range och mindre batteri.

Vad är det för laddhastighet som A Better Routplanner räknar på?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av helix »

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Skrev även detta i lastbils forumet men det är intressant att fundera på vad priset på Semin innebär:
Screen Shot 2017-11-23 at 08.54.59.png
Estimatet på 1000 kWh (12 kWh/mil) för 80 mils versionen ger 400 kWh för $30k. Det innebär 75$/kWh ut till slutkund.

Lägger man ihop det och Roadsterns 200 kWh batteripack så börjar åtminstone jag fundera på om det inte är en ny kemi vi ser.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
Skrev även detta i lastbils forumet men det är intressant att fundera på vad priset på Semin innebär:
Screen Shot 2017-11-23 at 08.54.59.png
Estimatet på 1000 kWh (12 kWh/mil) för 80 mils versionen ger 400 kWh för $30k. Det innebär 75$/kWh ut till slutkund.

Lägger man ihop det och Roadsterns 200 kWh batteripack så börjar åtminstone jag fundera på om det inte är en ny kemi vi ser.
Och jag undra ännu mer varför Tesla tar $19k för 25 kWh på Model S och X.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av bylund »

För att de kan?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
För att de kan?
Antagligen
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

Affarna skrev:
Hej!

Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?

Mvh/Micke
Stämmer, det ska gå. Sverige är ett av de länder du kan välja på när du reserverar bilen på sidan: https://livestream.tesla.com/

Slutpriset vet vi inget om men går att göra uppskattningar på vad det blir jämfört med vad t.ex. en Model X fullt utrustad kostar. Skulle det vara så att du har betalat in men ångrar dig senare så får du tillbaka pengarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar