Tesla Roadster 2.0

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Segelflygaren »

Elof skrev:
Det går fortfarande att boka (köpa) en av de tusen första i "Founders Series". Är inte det märkligt? Superdyra specialversioner i begränsad upplaga från Porsche och Ferrari brukar ju sälja slut på nolltid.
Jo, det är mycket märkligt, har en känsla av att det är mycket fler än 1 000 st bokade.

Är väl ett enkelt sätt för Tesla att låna pengar med 0% ränta.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av bullen »

Och vem lånar ut 2 mille till 0 % till ett företag som faktiskt har en viss konkursrisk? Jag har inte reserverat någon av den orsaken.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av kallekula »

Superdyra specialversioner av andra märken brukar inte komma i tusen ex...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Och vem lånar ut 2 mille till 0 % till ett företag som faktiskt har en viss konkursrisk? Jag har inte reserverat någon av den orsaken.
Fast rent EV-mässigt är det ingen lätt ekvation. Risken för konkurs före leverans är väl någonstans runt 5%. 5% av 2 mille är 100.000:-. (Ska man göra det riktigt komplicerat måste man även räkna "recovery rate" vid en eventuell konkurs).

Skulle det visa sig att Tesla bara producerar ett begränsat antal Roadsters (och om det ej beror på låg efterfrågan) så kan ju andrahandspriserna bli extremt höga. Svårt att uppskatta, men jag skulle gissa att den optionen är värd mer än de där 100.000:- + ränta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Elof »

kallekula skrev:
Superdyra specialversioner av andra märken brukar inte komma i tusen ex...
500-1000 exemplar och omkring 2 miljoner SEK är väl inte helt ovanligt. Porsches R- och RS-bilar t.ex.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av PoloPrinsen »

Fast porshes riktiga specialare , iaf i min värld, 959an, den gjorde dom i endast 337 exemplar. Totalt inklusive prototyper etc. Svindyr då men betydligt dyrare nu såklart. Hmm jo man satte ihop 8 st på tidigt 90tal också av kvarvarande reservdelar. Iaf en wiki.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Hertsh »

Skillnaden är väl att beställningar av specialmodeller från andra märken oftast är trovärdiga leveranser. När det gäller Roadster 2.0 känns det hittills som en massa drömmar men ingen verklighet (tyvärr). Lite för mycket "Tesla" för att fler än en handfull (om ens det) kan tänka sig att boka ett ex till en kostnad av knappt 2,1 millar. Men oj vilken dröm å andra sidan.

Jag är sjukt sugen på en Roadster 2.0 och kan absolut tänka mig ett litet lån på huset för att skaffa en ny pendlar- o banbil. :D Men inte en krona förrän den går att ta på oavsett om det blir lång kö eller ej... ;)
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
Skillnaden är väl att beställningar av specialmodeller från andra märken oftast är trovärdiga leveranser. När det gäller Roadster 2.0 känns det hittills som en massa drömmar men ingen verklighet (tyvärr). Lite för mycket "Tesla" för att fler än en handfull (om ens det) kan tänka sig att boka ett ex till en kostnad av knappt 2,1 millar. Men oj vilken dröm å andra sidan.

Jag är sjukt sugen på en Roadster 2.0 och kan absolut tänka mig ett litet lån på huset för att skaffa en ny pendlar- o banbil. :D Men inte en krona förrän den går att ta på oavsett om det blir lång kö eller ej... ;)
På vilket sätt känns det som drömmar? Väldigt många trodde att originalroadstern aldrig skulle byggas... Sen Model S... Sen X... Sen $35k 3an...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Hertsh »

Legato skrev:
På vilket sätt känns det som drömmar? Väldigt många trodde att originalroadstern aldrig skulle byggas... Sen Model S... Sen X... Sen $35k 3an...
Jag förutsätter att du egentligen förstår vad jag menar, men du har en tendens att i de flesta inlägg jag läst från dig gilla att gå i polemik.

Jag har sett massor av siffror, några helt otroliga (1/4 mile under 8 sek alternativt 8,8 sek beroende på var jag läst det, lr 100 mil räckvidd) som nästan är för bra för att vara sanna. Dessutom har Herr Musk en tendens att lova något som sen kommer rejält mycket senare (eller aldrig... Beroende på ens tidsperspektiv) så 2020 känns inte direkt garanterat.

Därför känns det mer som drömmar än verklighet innan jag ser mer konkreta bevis. Andra har självklart en möjlighet att tänka annorlunda.

Jag vill väldigt gärna tro på allt för det vore en game changer för sportbilar.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
Legato skrev:
På vilket sätt känns det som drömmar? Väldigt många trodde att originalroadstern aldrig skulle byggas... Sen Model S... Sen X... Sen $35k 3an...
Jag förutsätter att du egentligen förstår vad jag menar, men du har en tendens att i de flesta inlägg jag läst från dig gilla att gå i polemik.

Jag har sett massor av siffror, några helt otroliga (1/4 mile under 8 sek alternativt 8,8 sek beroende på var jag läst det, lr 100 mil räckvidd) som nästan är för bra för att vara sanna. Dessutom har Herr Musk en tendens att lova något som sen kommer rejält mycket senare (eller aldrig... Beroende på ens tidsperspektiv) så 2020 känns inte direkt garanterat.

Därför känns det mer som drömmar än verklighet innan jag ser mer konkreta bevis. Andra har självklart en möjlighet att tänka annorlunda.

Jag vill väldigt gärna tro på allt för det vore en game changer för sportbilar.
Då har du fel. Jag var uppriktigt nyfiken.

Håller inte alls med om att siffrorna är orimliga, exempelvis har både Rimac och Pininfarina presenterat bilar med liknande specs. Vad man än anser om Tesla så har de ju uppenbarligen mer erfarenhet än dessa två.

När du skrev att du ser det som drömmar utan verklighet så tolkade jag det inte som det du sen skrev om försenad leverans. Det tror jag absolut kan bli fallet, men för mig är det något helt annat än att kalla det orealistiska drömmar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Pontus »

Legato skrev:
Hertsh skrev:
Legato skrev:
På vilket sätt känns det som drömmar? Väldigt många trodde att originalroadstern aldrig skulle byggas... Sen Model S... Sen X... Sen $35k 3an...
Jag förutsätter att du egentligen förstår vad jag menar, men du har en tendens att i de flesta inlägg jag läst från dig gilla att gå i polemik.

Jag har sett massor av siffror, några helt otroliga (1/4 mile under 8 sek alternativt 8,8 sek beroende på var jag läst det, lr 100 mil räckvidd) som nästan är för bra för att vara sanna. Dessutom har Herr Musk en tendens att lova något som sen kommer rejält mycket senare (eller aldrig... Beroende på ens tidsperspektiv) så 2020 känns inte direkt garanterat.

Därför känns det mer som drömmar än verklighet innan jag ser mer konkreta bevis. Andra har självklart en möjlighet att tänka annorlunda.

Jag vill väldigt gärna tro på allt för det vore en game changer för sportbilar.
Då har du fel. Jag var uppriktigt nyfiken.

Håller inte alls med om att siffrorna är orimliga, exempelvis har både Rimac och Pininfarina presenterat bilar med liknande specs. Vad man än anser om Tesla så har de ju uppenbarligen mer erfarenhet än dessa två.

När du skrev att du ser det som drömmar utan verklighet så tolkade jag det inte som det du sen skrev om försenad leverans. Det tror jag absolut kan bli fallet, men för mig är det något helt annat än att kalla det orealistiska drömmar.
För mig är det räckvidden som känns mest tveksam och där har väl inte de andra heller något som motsvarar vad Roadster 2 ska ha?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Åkgräsklippare, 4-hjuling, Model 3 reservation, p85d och ferrari 458 säljes!!
Ja du hur ska du göra egentligen? :lol: :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
För mig är det räckvidden som känns mest tveksam och där har väl inte de andra heller något som motsvarar vad Roadster 2 ska ha?
1000 km dvs 620 miles är vad Tesla har angivit som räckvidd. Oklart med vilken version mer än den med 200kWh batteripack.

Konkurrenterna är väl långt från det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av bonath »

Strax på kanal 10, Jay Leno och Roadster 2.0
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Tellus »

Roadster priset oförändrat sedan 2017, undra om dom är schyssta och man får behålla nuvarande pris som tack för gratis utlån av handpenning 419.000kr några år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Maw »

Tellus skrev:
Roadster priset oförändrat sedan 2017, undra om dom är schyssta och man får behålla nuvarande pris som tack för gratis utlån av handpenning 419.000kr några år.
Undrar hur stor sannolikhet det är att Tesla fortsätter skjuta den på framtiden i oändlighet?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av martinot »

4680
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar