Batterier i Model 3

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
Du är kraftigt begränsad med en privatleasing. Max 1500 mil per år och en väldig osäkerhet om vad som händer efter två år Du får heller inte utrusta din bil efter behag utan du får en "standard". Priserna på Leaf är som nämnts från 314.890 kr men den versionen säljs knappt. Volymmodellen kostar 339.990 kr och den mera lyxiga Tekna kostar 369.990 kr. Sen tillkommer om du vill ha lite extra. Jag konfigurerade "min" bil och den landade på 398.500 kr!
Jag vet jag har kollat både att köpa ny, landade på 370kkr ungefär för mig. Kollade också på leasingen och missa den första som var snuskigt bra. Innan den andra hade jag hunnit byta bil redan så den var inte aktuell. Om man tror att man köper bilen så kanske man blir överraskad, men förstår man att den ska tillbaka efter två år så är det en ok deal.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Elputte »

Ingen verkar oroad av att Model 3 skulle bli en bromskloss vid SC verkar det som. Vilken storlek på batteriet den får återstår väl att se. Men de skulle väl ändra storlek på cellerna fattar jag det som. Osäker på om det blir den nya GF som börjar tillverka dom. Eller om Panasonic också kommer att göra det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Panasonic kommer att fortsätta leverera batterier till Tesla även efter Gigafabriken. De har ju byggt nya fabriker i Japan för Teslas skull.

Sen om det blir så att Panasonic levererar till Model S och X, och Gigafabriken till Model 3, eller fritt blandat från båda, det får vi se.

Gigafabriken kommer heller inte nå max kapacitet förrän först 2020.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Tror att alla kommande modeller framöver kommer ha SC-laddning inlagt. Jag trodde inte att det skulle vara inkluderat i Model ☰ tidigare men såg något uttalande från Elon där han sa att de ville ha alla framtida modeller klara för SC-laddning om möjligt.
Ja, möjligen klara för det men inte aktiverat. Det är ju ett sätt att få ner priset under den gräns de satt upp.
Så som jag uppfattade uttalandet så skulle de även vara aktiverade så att de skulle kunna ladda. Misstänker att dyrare modeller kommer subventionerar billigare för aktivering av SuperCharger. Själv har jag ifrågasatt detta tidigare men ett par uttalanden från Elin pekar på att han vill att samtliga modeller som Tesla säljer skall vara aktiverade för SuperChargers från start.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av apkungen »

Jag tror att det är dåligt för Teslas image att inte ha SC aktiverat från start. Det känne helt rätt det Elon säger (som alltid). En tesla ska gå att köra långkörningar med, annars kan man köpa en annan bil om man ska gruffa runt i stan.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Jag tror att det är dåligt för Teslas image att inte ha SC aktiverat från start. Det känne helt rätt det Elon säger (som alltid). En tesla ska gå att köra långkörningar med, annars kan man köpa en annan bil om man ska gruffa runt i stan.
Sant men jag kan nog tycka synd om de Model S 60-ägarna som har valt att köpa till SC till sin bil och sedan inser att i den nya billigare Tesla för halva inköpspriset så ingår SC. Visserligen är Model S större och antagligen bättre på många sätt och de som har köpt Model S har ju haft privilegiet att köra världens bästa bil i några år men kan ändå tycka det är lite surt för dom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av apkungen »

Ja vad jobbigt det måste vara att äga en bil som hela tiden blir bättre o bättre med mjukvaruuppdatering och fler o fler superchargers :p
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Svenssons »

Precis! Man ska aldrig vara nöjd. Hade man även fått Tesla-saker så som muggar/tröjor/pennor varje år man ägde bilen så hade man nog önskat sig att få en slant i fickan vid service också tex. =D

Tror att det är möjligt att SC ingår i Model 3 tack vare minskade produktionskostnader och billigare batterier. De som köpte Model S 60 fick ju vad de trodde de skulle få plus uppdateringar och allt bättre bil. Bilbranschen håller verkligen på att gå igen en revolution just nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av 18650 »

Tänk på att teslas batteri har dubbla energitätheten mot Leaf. En Leaf med eftermarknadsbatteri från Tesla skulle alltså bli en model 3 med hyfsad prestanda och 25mil EPA.

Man behöver alltså inte justera speciellt mycket för att nå 200miles. Ja, designen i så fall.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av LarsL »

18650 skrev:
Man behöver alltså inte justera speciellt mycket för att nå 200miles. Ja, designen i så fall.
Ja, det blir ju betydligt lättare att använda bilen om man slipper blunda när man ska gå och sätta sig i den.


Är Nissans batteri billigare än Teslas eller har de bara nackdelar?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
18650 skrev:
Man behöver alltså inte justera speciellt mycket för att nå 200miles. Ja, designen i så fall.
Ja, det blir ju betydligt lättare att använda bilen om man slipper blunda när man ska gå och sätta sig i den.


Är Nissans batteri billigare än Teslas eller har de bara nackdelar?
Teslas batterier är bättre till volym, vikt och pris och med god marginal på alla.
Se slide 9 här http://www.advancedautobat.com/industry ... report.pdf
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av 18650 »

LarsL skrev:
Är Nissans batteri billigare än Teslas eller har de bara nackdelar?
Bara nackdelar. Väldigt hög inre resistans. Pris vet ingen än som jag pratat med. Då menar jag att priset det verkligen kostar vet man inte fören man har fakturan i handen. Men det är kanske samma med Tesla där, ingen har väl köpt ett nytt batteri till sin bil än?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av LarsL »

Blir ju iofs intressant om Tesla börjar sälja stationära batterier då blir priserna delvis avslöjade.

Det jag hört från Nissan är 50kkr, men som sagt ingen har fått en räkning än.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Kalle »

Är inte nissans batteri lefepo? I så fall klarar de av många fler laddcyckler än tesla.
Å andra sidan behövs fler laddningar av leafen för att åka lika långt
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av 18650 »

Kalle skrev:
Är inte nissans batteri lefepo? I så fall klarar de av många fler laddcyckler än tesla.
Å andra sidan behövs fler laddningar av leafen för att åka lika långt
Alltid laddas full och alltid tömmas tom. Temperaturen äter upp cellerna, inte cyklerna.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Kalle »

Inte bara, lifepo slits ju även om de ligger med full ladning länge.
Skriv svar