Jag vet jag har kollat både att köpa ny, landade på 370kkr ungefär för mig. Kollade också på leasingen och missa den första som var snuskigt bra. Innan den andra hade jag hunnit byta bil redan så den var inte aktuell. Om man tror att man köper bilen så kanske man blir överraskad, men förstår man att den ska tillbaka efter två år så är det en ok deal.lator skrev:Du är kraftigt begränsad med en privatleasing. Max 1500 mil per år och en väldig osäkerhet om vad som händer efter två år Du får heller inte utrusta din bil efter behag utan du får en "standard". Priserna på Leaf är som nämnts från 314.890 kr men den versionen säljs knappt. Volymmodellen kostar 339.990 kr och den mera lyxiga Tekna kostar 369.990 kr. Sen tillkommer om du vill ha lite extra. Jag konfigurerade "min" bil och den landade på 398.500 kr!
Batterier i Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Batterier i Model 3
Re: Batterier i Model 3
Ingen verkar oroad av att Model 3 skulle bli en bromskloss vid SC verkar det som. Vilken storlek på batteriet den får återstår väl att se. Men de skulle väl ändra storlek på cellerna fattar jag det som. Osäker på om det blir den nya GF som börjar tillverka dom. Eller om Panasonic också kommer att göra det.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Batterier i Model 3
Panasonic kommer att fortsätta leverera batterier till Tesla även efter Gigafabriken. De har ju byggt nya fabriker i Japan för Teslas skull.
Sen om det blir så att Panasonic levererar till Model S och X, och Gigafabriken till Model 3, eller fritt blandat från båda, det får vi se.
Gigafabriken kommer heller inte nå max kapacitet förrän först 2020.
Sen om det blir så att Panasonic levererar till Model S och X, och Gigafabriken till Model 3, eller fritt blandat från båda, det får vi se.
Gigafabriken kommer heller inte nå max kapacitet förrän först 2020.
Re: Batterier i Model 3
Så som jag uppfattade uttalandet så skulle de även vara aktiverade så att de skulle kunna ladda. Misstänker att dyrare modeller kommer subventionerar billigare för aktivering av SuperCharger. Själv har jag ifrågasatt detta tidigare men ett par uttalanden från Elin pekar på att han vill att samtliga modeller som Tesla säljer skall vara aktiverade för SuperChargers från start.LarsL skrev:Ja, möjligen klara för det men inte aktiverat. Det är ju ett sätt att få ner priset under den gräns de satt upp.Svenssons skrev:Tror att alla kommande modeller framöver kommer ha SC-laddning inlagt. Jag trodde inte att det skulle vara inkluderat i Model ☰ tidigare men såg något uttalande från Elon där han sa att de ville ha alla framtida modeller klara för SC-laddning om möjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batterier i Model 3
Jag tror att det är dåligt för Teslas image att inte ha SC aktiverat från start. Det känne helt rätt det Elon säger (som alltid). En tesla ska gå att köra långkörningar med, annars kan man köpa en annan bil om man ska gruffa runt i stan.
Re: Batterier i Model 3
Sant men jag kan nog tycka synd om de Model S 60-ägarna som har valt att köpa till SC till sin bil och sedan inser att i den nya billigare Tesla för halva inköpspriset så ingår SC. Visserligen är Model S större och antagligen bättre på många sätt och de som har köpt Model S har ju haft privilegiet att köra världens bästa bil i några år men kan ändå tycka det är lite surt för dom.apkungen skrev:Jag tror att det är dåligt för Teslas image att inte ha SC aktiverat från start. Det känne helt rätt det Elon säger (som alltid). En tesla ska gå att köra långkörningar med, annars kan man köpa en annan bil om man ska gruffa runt i stan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batterier i Model 3
Ja vad jobbigt det måste vara att äga en bil som hela tiden blir bättre o bättre med mjukvaruuppdatering och fler o fler superchargers :p
Re: Batterier i Model 3
Precis! Man ska aldrig vara nöjd. Hade man även fått Tesla-saker så som muggar/tröjor/pennor varje år man ägde bilen så hade man nog önskat sig att få en slant i fickan vid service också tex. =D
Tror att det är möjligt att SC ingår i Model 3 tack vare minskade produktionskostnader och billigare batterier. De som köpte Model S 60 fick ju vad de trodde de skulle få plus uppdateringar och allt bättre bil. Bilbranschen håller verkligen på att gå igen en revolution just nu.
Tror att det är möjligt att SC ingår i Model 3 tack vare minskade produktionskostnader och billigare batterier. De som köpte Model S 60 fick ju vad de trodde de skulle få plus uppdateringar och allt bättre bil. Bilbranschen håller verkligen på att gå igen en revolution just nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batterier i Model 3
Tänk på att teslas batteri har dubbla energitätheten mot Leaf. En Leaf med eftermarknadsbatteri från Tesla skulle alltså bli en model 3 med hyfsad prestanda och 25mil EPA.
Man behöver alltså inte justera speciellt mycket för att nå 200miles. Ja, designen i så fall.
Man behöver alltså inte justera speciellt mycket för att nå 200miles. Ja, designen i så fall.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Batterier i Model 3
Ja, det blir ju betydligt lättare att använda bilen om man slipper blunda när man ska gå och sätta sig i den.18650 skrev:Man behöver alltså inte justera speciellt mycket för att nå 200miles. Ja, designen i så fall.
Är Nissans batteri billigare än Teslas eller har de bara nackdelar?
Re: Batterier i Model 3
Teslas batterier är bättre till volym, vikt och pris och med god marginal på alla.LarsL skrev:Ja, det blir ju betydligt lättare att använda bilen om man slipper blunda när man ska gå och sätta sig i den.18650 skrev:Man behöver alltså inte justera speciellt mycket för att nå 200miles. Ja, designen i så fall.
Är Nissans batteri billigare än Teslas eller har de bara nackdelar?
Se slide 9 här http://www.advancedautobat.com/industry ... report.pdf
Re: Batterier i Model 3
Bara nackdelar. Väldigt hög inre resistans. Pris vet ingen än som jag pratat med. Då menar jag att priset det verkligen kostar vet man inte fören man har fakturan i handen. Men det är kanske samma med Tesla där, ingen har väl köpt ett nytt batteri till sin bil än?LarsL skrev:Är Nissans batteri billigare än Teslas eller har de bara nackdelar?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Batterier i Model 3
Blir ju iofs intressant om Tesla börjar sälja stationära batterier då blir priserna delvis avslöjade.
Det jag hört från Nissan är 50kkr, men som sagt ingen har fått en räkning än.
Det jag hört från Nissan är 50kkr, men som sagt ingen har fått en räkning än.
Re: Batterier i Model 3
Är inte nissans batteri lefepo? I så fall klarar de av många fler laddcyckler än tesla.
Å andra sidan behövs fler laddningar av leafen för att åka lika långt
Å andra sidan behövs fler laddningar av leafen för att åka lika långt
Re: Batterier i Model 3
Alltid laddas full och alltid tömmas tom. Temperaturen äter upp cellerna, inte cyklerna.Kalle skrev:Är inte nissans batteri lefepo? I så fall klarar de av många fler laddcyckler än tesla.
Å andra sidan behövs fler laddningar av leafen för att åka lika långt
BMW i3 REX i väntan på Model3