Kvantbatteri
Moderator: Redaktion
Re: Kvantbatteri
Det är till detta Elons orm-tjusar robot ska användas. Som ett exoskeleton för tesla ägare.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Kvantbatteri
Rent tekniskt går det nog att lösa med andra kontaktdon och grövre kablar. Det är ju inte så att kablarna brinner upp direkt utan dom blir bara otrevligt varma. Så man kan tänkas behöva kyla dom vid extremsnabbladdning. Sen blir det svårt att rent praktiskt dra så mycket effekt från nätet, men det går att lösa med en lokal energilagringsbuffert, typ batteripacke i laddstationen också som fylls på hela tiden fast med lägre effekt. Har en kompis som har energilagringsbuffert i huset på ca 150 kWh, och den går att tömma på under 10 sekunder - i alla fall vad gäller vad batterierna klarar av...
Re: Kvantbatteri
Sladden kan ju anslutas med en robot så den delen går ju fixa. Hur grov måste kabeln vara för 1000A eller vad man nu ska ha?
Re: Kvantbatteri
Vad i hela världen är det för batterier som går att tömma på 10s? Det blir ju 54 MW.zeb skrev:Har en kompis som har energilagringsbuffert i huset på ca 150 kWh, och den går att tömma på under 10 sekunder - i alla fall vad gäller vad batterierna klarar av...
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Kvantbatteri
Kommer inte ihåg den korrekta benämningen men han kallar det silikonbatterier, tror det var typ blybatterier. Det är 2V per cell och många amperetimmar. Väger massor men lämpliga för stationärt bruk. Totala effekten handlar ju egentligen bara om antalet celler.
Re: Kvantbatteri
AAAH! de blir ju ca 225'000 A på husets 240 v system då..Bjorn skrev:Vad i hela världen är det för batterier som går att tömma på 10s? Det blir ju 54 MW.zeb skrev:Har en kompis som har energilagringsbuffert i huset på ca 150 kWh, och den går att tömma på under 10 sekunder - i alla fall vad gäller vad batterierna klarar av...
va är de för ett batteri? berätta mer, jag klurar själv på ett batteri för kåken.
150 kWh känns lite overkill dock.
Re: Kvantbatteri
Tja, det tillhör en snubbe som gör saker för att det är kul och för att spara energi, men pengar lär han nog inte spara om inte elen blir jättedyr.
Tror det är 20 kW solceller som laddar batterierna. Solfångare till 3 stora accumulatortankar. Och senaste planen är att installera vätgasgenerator som spjälkar kranvatten till vätgas som skall lagras i en 4 m3 tank under antingen 350 eller 700 bars tryck. Går att lagra mer energi på det viset än batterierna. På sommaren tar det typ 2 dagar att fylla batterierna. Sen under den mörkare årstiden när batterierna sinar går en bränslecell igång som både genererar värme till acc tankarna och el till batterierna. Den blir på 3 kW varav 1,5 kW el. Batteribanken är på 48 Volt och växelriktare sköter försörjningen till huset. För säkerhets skull finns även en dieseldriven nödgenerator...
Riktigt häftigt hus...
Tror det är 20 kW solceller som laddar batterierna. Solfångare till 3 stora accumulatortankar. Och senaste planen är att installera vätgasgenerator som spjälkar kranvatten till vätgas som skall lagras i en 4 m3 tank under antingen 350 eller 700 bars tryck. Går att lagra mer energi på det viset än batterierna. På sommaren tar det typ 2 dagar att fylla batterierna. Sen under den mörkare årstiden när batterierna sinar går en bränslecell igång som både genererar värme till acc tankarna och el till batterierna. Den blir på 3 kW varav 1,5 kW el. Batteribanken är på 48 Volt och växelriktare sköter försörjningen till huset. För säkerhets skull finns även en dieseldriven nödgenerator...
Riktigt häftigt hus...
- Olof Borjesson
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
- Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten
Re: Kvantbatteri
Vad är det som hindrar att man har en batterispånning på 4000V och kan ladda tio gånger snabbare med samma kabeltjocklek?
Re: Kvantbatteri
Det är en bra fråga, men antar att det kan ha med isolationsavstånd och elsäkerhet att göra. Invertern t.ex. är ju väldigt kompakt så kanske skulle bli svårt att hålla isolationsavståndet mellan polerna i en så kompakt design, vad vet jag?Olof Borjesson skrev:Vad är det som hindrar att man har en batterispånning på 4000V och kan ladda tio gånger snabbare med samma kabeltjocklek?
Men det är klart, om batterierna skulle få högre energitäthet skulle dom ju ta mindre plats och då skulle man ju kunna få plats med något "relä-liknande" eller motsvarande som seriekopplade de interna batteribankarna vid laddning och parallellkopplade dem vid körning. Då skulle det inte behöva gå så mycket ström i laddkabeln fast hög spänning då istället.
Re: Kvantbatteri
Känns som batteripacket skulle bli fruktansvärt varmt om man tömde det på 10s.zeb skrev:Rent tekniskt går det nog att lösa med andra kontaktdon och grövre kablar. Det är ju inte så att kablarna brinner upp direkt utan dom blir bara otrevligt varma. Så man kan tänkas behöva kyla dom vid extremsnabbladdning. Sen blir det svårt att rent praktiskt dra så mycket effekt från nätet, men det går att lösa med en lokal energilagringsbuffert, typ batteripacke i laddstationen också som fylls på hela tiden fast med lägre effekt. Har en kompis som har energilagringsbuffert i huset på ca 150 kWh, och den går att tömma på under 10 sekunder - i alla fall vad gäller vad batterierna klarar av...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Kvantbatteri
Vi pratar ju om ett antal ton batterier här med väldigt låg inre resistans, så det skall funka men inte hela tiden. Det diskussionen började med var ju ladda bil på 5 min, och jag ville bara tala om att med en lokal batterilagring vid laddaren är det fullt möjligt att få ut hög effekt.
Re: Kvantbatteri
Om man säger 10 gånger så tätt så dagens batterier så får man ju fråga sig vad dem jämför med. Har sätt att Teslas batterier är 2-3 gånger så täta när det kommer till volym jämfört med andra elbilstillverkares batterier. Så om dem jämför med det som är en tredjedel så tätt som Teslas så blir det ungefär 270 kW
Re: Kvantbatteri
Pinsamt att dom klippt in ljud av en förbränningsmotor i slutet av klippet i föregående post.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015