GM dödar Tesla 2016
Moderator: Redaktion
GM dödar Tesla 2016
Förståsigpåare menar nu att GM kan sikta på att Bolt ska bli en Tesladödare. Kommer Bolt ta en stor del av marknaden för Tesla?
http://uk.businessinsider.com/gm-might- ... ess-2015-7
http://uk.businessinsider.com/gm-might- ... ess-2015-7
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: GM dödar Tesla 2016
Ingen risk! Det kommer att finnas kunder för alla elbilar då de släpps.
Det är som Elon säger, "vi kan inte tillverka tillräckligt många elbilar själva. Alla måste hjälpas åt.
Sen att Tesla har ett stort försprång framför andra tillverkare tack vare sina superchargers är en annan historia...
Det är som Elon säger, "vi kan inte tillverka tillräckligt många elbilar själva. Alla måste hjälpas åt.
Sen att Tesla har ett stort försprång framför andra tillverkare tack vare sina superchargers är en annan historia...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: GM dödar Tesla 2016
Orkade inte läsa hela, men jag tvivlar inte på att Bolt kommer att vara en bra elbil, men det är så typiskt journalister att överdriva.
Dom verkar tro att det bara kan finnas en bil av varje typ. Det är som när skoda kom med en kombi för nån är sedan så kallade dom en v70-dödare.
Bara trams. Det finns marknad för många varianter.
Jag är positiv till alla elbilar och jag tycker det ska bli spännande när Bolt kommer.
Jag tror att vi kommer få se många andra varianter från andra tillverkare de kommande åren.
Spännande tider
Dom verkar tro att det bara kan finnas en bil av varje typ. Det är som när skoda kom med en kombi för nån är sedan så kallade dom en v70-dödare.
Bara trams. Det finns marknad för många varianter.
Jag är positiv till alla elbilar och jag tycker det ska bli spännande när Bolt kommer.
Jag tror att vi kommer få se många andra varianter från andra tillverkare de kommande åren.
Spännande tider
Re: GM dödar Tesla 2016
Bolt kommer dock plocka en hel del lågt hängande frukter, men jag tror som er andra att Tesla kommer presentera en bättre bil med superprestanda och ett laddnätverk som gör att många kommer att vänta på M3.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: GM dödar Tesla 2016
Jag ser det såhär. GM (äger Opel) kommer ut med Bolt före M3 men jag tror inte det spelar mån roll. Bolt är för mig som en Opel Vectra, visst kommer en del nöja sig med det men M3 är som en BMW 3-Serie. Dem som vill ha en BMW kommer inte köpa en Vectra, de väntar på M3. Det verkar som om många skribenter tror att man köper en specifik elbil bara för att det är en elbil och har en viss range. Många, inkluderat de flesta på detta forumet gillar Tesla kvalitetstänk, design och mentalitet och samma känsla ger inte GM mig. Lite som Apple vs DELL. Vi vill inte ha en Vectra!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: GM dödar Tesla 2016
Var ute och lät en nära bekant provåka min Tesla. Han blev som alla andra djupt imponerad.
Hur kan det komma sig att ett "alldeles nytt" företag kan tillverka en elbil som saknar både konkurrenter och motstycke i elbilsfären. Det ser inte ut som om någon annan biltillverkare förstått att man dels måste tillverka en elbil med tillräcklig räckvidd och dessutom måste man ha bränsle - i elbilens fall el. Om man ska köra på långtur måste man veta att det finns laddstationer att lita på. Det har bara Tesla.
Det finns en el-bilstidning som heter "Elbilen i Sverige". En riktigt bra och läsvärd tidning. I sista numret finns en femsidig artikel som heter - Kommer Tesla att driva andra bilföretag i konkurs? En Mycket tänkvärd artikel som handlar om paradigmskiften. När de digitala räknemaskinerna kom och Facit gick i konkurs, när de digitala kamerorna kom och Kodak gick i konkurs med flera etc.
En sak kan vi va överens om för när batterikapaciteten ökar och priset sjunkit under en viss nivå kommer inte fossilbilar längre att kunna tillverkas eller säljas. Frågan är inte om utan när. Kommer Volvo att klara utmaniingen eller är Volvo på väg mot en framtid konkurs?
Spring och köp tidningen Elbilen i Sverige!
Hur kan det komma sig att ett "alldeles nytt" företag kan tillverka en elbil som saknar både konkurrenter och motstycke i elbilsfären. Det ser inte ut som om någon annan biltillverkare förstått att man dels måste tillverka en elbil med tillräcklig räckvidd och dessutom måste man ha bränsle - i elbilens fall el. Om man ska köra på långtur måste man veta att det finns laddstationer att lita på. Det har bara Tesla.
Det finns en el-bilstidning som heter "Elbilen i Sverige". En riktigt bra och läsvärd tidning. I sista numret finns en femsidig artikel som heter - Kommer Tesla att driva andra bilföretag i konkurs? En Mycket tänkvärd artikel som handlar om paradigmskiften. När de digitala räknemaskinerna kom och Facit gick i konkurs, när de digitala kamerorna kom och Kodak gick i konkurs med flera etc.
En sak kan vi va överens om för när batterikapaciteten ökar och priset sjunkit under en viss nivå kommer inte fossilbilar längre att kunna tillverkas eller säljas. Frågan är inte om utan när. Kommer Volvo att klara utmaniingen eller är Volvo på väg mot en framtid konkurs?
Spring och köp tidningen Elbilen i Sverige!
Re: GM dödar Tesla 2016
Det kan säkert gälla för de Tesla fanboys som hänger här på forumet, men om Tesla ska lyckas sälja 500 000 Model 3 per år så är de en helt annan målgrupp de behöver nå. Och den målgruppen har idag inte något alternativ - det finns idag inga prisvärda elbilar med lång räckvidd som kan ersätta en vanlig bil för en vanlig familj. Bolt kommer att vara den första elbilen som fyller dessa kriterier, och i många länder finns det nu väldigt fina incitament för elbilsköpare. Om en vanlig barnfamilj har möjlighet att köpa en Opel Bolt 2016 till ett fantastiskt pris (pga. subventioner) eller kan vänta till en relativt okänd tillverkare (Tesla) kanske släpper sin motsvarighet året efter, så kan nog många tänkas lockas av Opel. Detta skulle kunna käka en stor del av marknaden av vanliga konsumenter för Tesla (fanboysen kommer givetvis vänta på Model 3, men tro mig - det finns inte miljontals Tesla fanboys som kommer köpa slut Teslas M3-produktion år efter år).chpaulin skrev:Jag ser det såhär. GM (äger Opel) kommer ut med Bolt före M3 men jag tror inte det spelar mån roll. Bolt är för mig som en Opel Vectra, visst kommer en del nöja sig med det men M3 är som en BMW 3-Serie. Dem som vill ha en BMW kommer inte köpa en Vectra, de väntar på M3.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: GM dödar Tesla 2016
Man ska också tänka På att de flesta människor inte förstår att en elbil kan ersätta en bensinbil helt och hållet. De Tror att detta är något som man kan ha som komplettent. Genom att GM mfl får ut fler elbilar så kommer detta hjälpa till att ta bort alla elbilsmyter, vilket i sin tur kommer att öppna upp för en större marknad.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: GM dödar Tesla 2016
Är det någon som vet hur många Bolt som planeras att tillverkas per år?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: GM dödar Tesla 2016
95% av alla sålda bilar är inte elbilar. Jag hoppas att Bolt lyckas bra och säljer mycket bra. Det kommer göra det lättare för Tesla att sälja Model 3 så att kanske "bara" 90% av alla sålda bilar är icke elbilar...
Jag är dock tveksam att GM kan tänka sig att deras elbil tar marknadsandelar från deras övriga modellpark samt att de har tillräckligt stor tillgång på batterier så att de kan sälja mer än 100k Bolt per år.
Jag är dock tveksam att GM kan tänka sig att deras elbil tar marknadsandelar från deras övriga modellpark samt att de har tillräckligt stor tillgång på batterier så att de kan sälja mer än 100k Bolt per år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: GM dödar Tesla 2016
Skillnaden på GM och tesla är att Tesla gör allt rätt och GM gör allt fel.
Tesla har tagit en riktigt bra fossilbil, BMW 3serien, och profilerar sig mot den. Tesla kommer nog vara lite mindre lyxig men ha mer teknik, fräschare design och på vissa sätt en bättre prestanda. Med lite tillval och grejer så kommer nog model 3 hamna på runt 500k vilket är 100k mer än BMW med samma prestanda men det kör man snart in i bränslekostnader. På detta sätt kan model 3 sälja 500k bilar per år.
Bolt gör inte på detta sätt. Förmodligen blir Bolt en leaf med längre räckvidd typ, med ett grundpris på 400k kommer den inte att sälja bra, även om laddnät byggs ut bättre osv. Möjligtvis om Bolt får samma snabbladdare som zoe, en laddare som kostar en tiondel av en chademo och GM smäller upp gratisladdare överallt, då kanske.
Tesla har tagit en riktigt bra fossilbil, BMW 3serien, och profilerar sig mot den. Tesla kommer nog vara lite mindre lyxig men ha mer teknik, fräschare design och på vissa sätt en bättre prestanda. Med lite tillval och grejer så kommer nog model 3 hamna på runt 500k vilket är 100k mer än BMW med samma prestanda men det kör man snart in i bränslekostnader. På detta sätt kan model 3 sälja 500k bilar per år.
Bolt gör inte på detta sätt. Förmodligen blir Bolt en leaf med längre räckvidd typ, med ett grundpris på 400k kommer den inte att sälja bra, även om laddnät byggs ut bättre osv. Möjligtvis om Bolt får samma snabbladdare som zoe, en laddare som kostar en tiondel av en chademo och GM smäller upp gratisladdare överallt, då kanske.
Re: GM dödar Tesla 2016
Det kanske ska tilläggas att du inte vet att de gör allt fel, utan gissar. Vi vet inte exakt vad Bolt kommer ha för prestanda och vi vet inte om GM har några intressanta tankar kring laddning, men klart är att GM vet exakt vad Tesla gör när det gäller superladdarnät etc. GM bygger nu en långfärdsbil och de förstår givetvis att de behöver lösa laddning på långresa.apkungen skrev:Skillnaden på GM och tesla är att Tesla gör allt rätt och GM gör allt fel.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: GM dödar Tesla 2016
Alla behöver inte kunna köra långt.
Finns nog en stor marknad över personer som klarar sig med 25-30 mils räckvidd om dagen och och inte gör långturer. Tesla har såklart ändå fördelen med sitt laddnätverk, men om inte detta är ett behov, så påverkar det ju inte beslutet.
Finns nog en stor marknad över personer som klarar sig med 25-30 mils räckvidd om dagen och och inte gör långturer. Tesla har såklart ändå fördelen med sitt laddnätverk, men om inte detta är ett behov, så påverkar det ju inte beslutet.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: GM dödar Tesla 2016
En annan iaf för mig intressant och viktig aspekt är om man köper sin bil eller om man lånar den.
Att få köpa sig en helt egen Bolt ser jag inte som helt 100% självklart då GM med tex sin ev1 https://sv.wikipedia.org/wiki/EV1#Introduktion helt enkelt vägrade sälja bilarna till de som jag fattat det mycket intresserade leasingstagarna. Blev ju tvångsinlämning och ... ja ni kan säkert historien så skall inte trötta ut er med den. Lite av samma fulheter/krångligheter håller ju numera Nissan och Renault på med då de inte vill sälja HELA bilen utan behålla kontrollen över den kanske vitalaste delen - batteriet.
För min del så anar jag att en skruv e lös... eller snarast en bult iaf... haha.. så jag avstår förmodligen Bolt som alternativ när det är dax för bilköp nästa gång.
Teslas S och X är utanför min ekonomi, men kanske en modell 3 kan köpas om inte det läggs på för mycket moms o annat...
Jajustja, HEJSAN allihopa, första inlägget! Har läst här på forumet en tid och nu kommit på att det nog är dax att bli medlem här även om jag än så länge ej innehar en egen Tesla. Har någon en halvmille över så lovar jag att snabbt bli Teslaägare jag med.
MVJ PP
Att få köpa sig en helt egen Bolt ser jag inte som helt 100% självklart då GM med tex sin ev1 https://sv.wikipedia.org/wiki/EV1#Introduktion helt enkelt vägrade sälja bilarna till de som jag fattat det mycket intresserade leasingstagarna. Blev ju tvångsinlämning och ... ja ni kan säkert historien så skall inte trötta ut er med den. Lite av samma fulheter/krångligheter håller ju numera Nissan och Renault på med då de inte vill sälja HELA bilen utan behålla kontrollen över den kanske vitalaste delen - batteriet.
För min del så anar jag att en skruv e lös... eller snarast en bult iaf... haha.. så jag avstår förmodligen Bolt som alternativ när det är dax för bilköp nästa gång.
Teslas S och X är utanför min ekonomi, men kanske en modell 3 kan köpas om inte det läggs på för mycket moms o annat...
Jajustja, HEJSAN allihopa, första inlägget! Har läst här på forumet en tid och nu kommit på att det nog är dax att bli medlem här även om jag än så länge ej innehar en egen Tesla. Har någon en halvmille över så lovar jag att snabbt bli Teslaägare jag med.
MVJ PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: GM dödar Tesla 2016
När nissan pratade om en bil som ska kunna åka 30 mil så var argumentet typ ":då kan du åka 15 mil och ändå ha 15 kvar så att du slipper röckviddsångest".jag tror inte att Bolt blir en bil för långkörningar, jag tror att det blir som en bra leaf bara. Klart att detta bara är mina åsikter.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: GM dödar Tesla 2016
Tack för välkomnandet apkungen!
Nissans 15 mils "reservräckviddsmarginal verkar vara rejält tilltagen. Om jag fattat på er elbilsägares uttalande irl och i forum, så skall det till mycket mindre marginal än så innan en ev nervositet slår till... Men som du skrev, det var ju Nissans egna argument.
MVH PP
Nissans 15 mils "reservräckviddsmarginal verkar vara rejält tilltagen. Om jag fattat på er elbilsägares uttalande irl och i forum, så skall det till mycket mindre marginal än så innan en ev nervositet slår till... Men som du skrev, det var ju Nissans egna argument.
MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: GM dödar Tesla 2016
Teslas navigator beräknar hur mycket laddning jag kommer ha när jag anländer nästa superladdare eller slutdestinationen, och detta gör att man gärna ligger på marginalerna. Kör ofta så att jag bara har 1-2% marginal och detta motsvarar 3-6km räckvidd kvar i batteriet när jag ankommer. Med detta i åtanke är 15 mil marginal väl tilltaget. Det går inte att få räckviddsångest när bilen hela tiden berättar vilken laddning jag kommer ha när jag kommer till nästa laddare.PoloPrinsen skrev:Nissans 15 mils "reservräckviddsmarginal verkar vara rejält tilltagen. Om jag fattat på er elbilsägares uttalande irl och i forum, så skall det till mycket mindre marginal än så innan en ev nervositet slår till... Men som du skrev, det var ju Nissans egna argument.
MVH PP
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: GM dödar Tesla 2016
Sliter inte det väldigt på batterierna? Trodde man gärna ville ligga mellan 20 o 80 procent laddning?
Re: GM dödar Tesla 2016
Nja, mellan 40-60% är optimalt för batteriernas livslängd vill jag minnas. Men Teslas räckviddskalkylator säger att det är dags att åka när jag kommer att anlända nästa superladdare med 4% laddning (vilket motsvarar en dryg mil marginal). Om jag blir fast längre på en superladdare så fyller jag naturligtvis på så mycket jag hinner, men jag sitter inte och väntar i en halvtimma extra vid superladdarna bara för att batterierna kanske i framtiden ska hålla lite längre. Jag fyller på så mycket som behövs för att optimera resan och komma fram så fort som möjligt. Tänk på att jag får snabbaste laddhastigheten när batterierna är nästan urladdade - om jag skulle komma fram till superladdaren med 40% i batteriet och fylla upp till 90% så skulle det ta enormt mycket längre tid.apkungen skrev:Sliter inte det väldigt på batterierna? Trodde man gärna ville ligga mellan 20 o 80 procent laddning?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: GM dödar Tesla 2016
Jag gör lika dant. Om målet är en Supercharger, så behöver man inte mer än några procent marginal.
Så länge som batterierna inte blir stående med så lite laddning så tror jag inte det är några problem.
Däremot om man kör slut på batterierna och inte laddar dom. Då kan det ställa till problem.
Så länge som batterierna inte blir stående med så lite laddning så tror jag inte det är några problem.
Däremot om man kör slut på batterierna och inte laddar dom. Då kan det ställa till problem.
Re: GM dödar Tesla 2016
För alla som inte har Tesla kan det vara värt att nämna att allt sånt här blir helt naturligt väldigt snabbt. Man vet om man kan ladda på destinationen och längden på laddstoppet på sista superladdaren innan destinationen avgörs av hur det kommer se ut med laddmöjlighet framöver. För mig är allt detta lika naturligt som det var att tanka när jag körde dieselbil. Det som alltså låter väldigt tekniskt och komplicerat med kWh, ampere, laddtid etc. etc. är något som bara förekommer här på forumet där folk nördar ner sig i detaljer - i verkligheten bara kör man och tar sina pauser där det råkar stå superladdare.Martinen skrev:Däremot om man kör slut på batterierna och inte laddar dom. Då kan det ställa till problem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: GM dödar Tesla 2016
Jag tror inte heller att batteriet tar skada av urladdningar bara de laddas direkt igen. Den bil jag skulle undvika som begagnad (alltså sämsta batteriet) är innerstadsbilen (wasastan) där bilen laddas varannan vecka på SC och däremellan stått först med nästan 100% laddning och sedan nästan nere på noll.
Hur OT kan man hamna?
Hur OT kan man hamna?
Re: GM dödar Tesla 2016
Helt rättHerr X skrev:För alla som inte har Tesla kan det vara värt att nämna att allt sånt här blir helt naturligt väldigt snabbt. Man vet om man kan ladda på destinationen och längden på laddstoppet på sista superladdaren innan destinationen avgörs av hur det kommer se ut med laddmöjlighet framöver. För mig är allt detta lika naturligt som det var att tanka när jag körde dieselbil. Det som alltså låter väldigt tekniskt och komplicerat med kWh, ampere, laddtid etc. etc. är något som bara förekommer här på forumet där folk nördar ner sig i detaljer - i verkligheten bara kör man och tar sina pauser där det råkar stå superladdare.Martinen skrev:Däremot om man kör slut på batterierna och inte laddar dom. Då kan det ställa till problem.