GM dödar Tesla 2016

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: GM dödar Tesla 2016

Inlägg av Martinen »

Jag gör lika dant. Om målet är en Supercharger, så behöver man inte mer än några procent marginal.
Så länge som batterierna inte blir stående med så lite laddning så tror jag inte det är några problem.
Däremot om man kör slut på batterierna och inte laddar dom. Då kan det ställa till problem.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: GM dödar Tesla 2016

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Däremot om man kör slut på batterierna och inte laddar dom. Då kan det ställa till problem.
För alla som inte har Tesla kan det vara värt att nämna att allt sånt här blir helt naturligt väldigt snabbt. Man vet om man kan ladda på destinationen och längden på laddstoppet på sista superladdaren innan destinationen avgörs av hur det kommer se ut med laddmöjlighet framöver. För mig är allt detta lika naturligt som det var att tanka när jag körde dieselbil. Det som alltså låter väldigt tekniskt och komplicerat med kWh, ampere, laddtid etc. etc. är något som bara förekommer här på forumet där folk nördar ner sig i detaljer - i verkligheten bara kör man och tar sina pauser där det råkar stå superladdare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: GM dödar Tesla 2016

Inlägg av LarsL »

Jag tror inte heller att batteriet tar skada av urladdningar bara de laddas direkt igen. Den bil jag skulle undvika som begagnad (alltså sämsta batteriet) är innerstadsbilen (wasastan) där bilen laddas varannan vecka på SC och däremellan stått först med nästan 100% laddning och sedan nästan nere på noll.

Hur OT kan man hamna?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: GM dödar Tesla 2016

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Däremot om man kör slut på batterierna och inte laddar dom. Då kan det ställa till problem.
För alla som inte har Tesla kan det vara värt att nämna att allt sånt här blir helt naturligt väldigt snabbt. Man vet om man kan ladda på destinationen och längden på laddstoppet på sista superladdaren innan destinationen avgörs av hur det kommer se ut med laddmöjlighet framöver. För mig är allt detta lika naturligt som det var att tanka när jag körde dieselbil. Det som alltså låter väldigt tekniskt och komplicerat med kWh, ampere, laddtid etc. etc. är något som bara förekommer här på forumet där folk nördar ner sig i detaljer - i verkligheten bara kör man och tar sina pauser där det råkar stå superladdare.
Helt rätt
Skriv svar