Massiv beställning av Model III?
Moderator: Redaktion
Massiv beställning av Model III?
Nu vet jag inte hur mycket man ska tro på denna källan men enligt denna så funderar ägaren av Uber att köpa 500 000 Model III kring 2020 om dem har helt automatisk körning. Detta skulle ju i så fall betyda mer än ett helt års full produktion. Det kallar jag ingen liten beställning. Dem drabbade kommer ju så klart vara alla privatkunder som får sina leveranser uppskjutna.
http://www.greencarreports.com/news/109 ... rs-in-2020
http://www.greencarreports.com/news/109 ... rs-in-2020
Re: Massiv beställning av Model III?
Inte en chans i världen att det är tillåtet med självkörande bilar 2020. Och inte kommer Model III vara självkörande heller... Det verkade smart att kalla farthållare med kurshållning för autopilot, men vad Elon misstog sig på var människors olidliga ovilja att förstå vad det är.
Så att lova att köpa 500k sådana bilar är nog rätt ofarligt.
Så att lova att köpa 500k sådana bilar är nog rätt ofarligt.
Re: Massiv beställning av Model III?
Vet att tekniken går snabbt men bifogat klipp http://feber.se/pryl/art/330481/googles ... lar_testa/ kanske visar att tekniken är ganska nära?LarsL skrev:Inte en chans i världen att det är tillåtet med självkörande bilar 2020. Och inte kommer Model III vara självkörande heller... Det verkade smart att kalla farthållare med kurshållning för autopilot, men vad Elon misstog sig på var människors olidliga ovilja att förstå vad det är.
Så att lova att köpa 500k sådana bilar är nog rätt ofarligt.
Re: Massiv beställning av Model III?
Tesla har kontinuerligt valt att lägga till nya flunktioner och det som har kostat extra erbjuder dem senare gratis och detta är om fem år. Om detta fortsätter så kan de funktioner som finns i Autopilotpaketet idag mycket väl finnas som standard på Model S vara gratis och dessutom finns nya sensorer för fler funktioner om några år. Detta betyder även om autopilot inte är klart till 2017 när Model III börjar säljas så betyder inte det att funktioner som autopilot inte finns som tillval till Model III 2020.LarsL skrev:Inte en chans i världen att det är tillåtet med självkörande bilar 2020. Och inte kommer Model III vara självkörande heller... Det verkade smart att kalla farthållare med kurshållning för autopilot, men vad Elon misstog sig på var människors olidliga ovilja att förstå vad det är.
Så att lova att köpa 500k sådana bilar är nog rätt ofarligt.
Med tanke på att tesla med största sannolikhet inte kommer släppa igenom Model III utan 5 stjärnor i krocktester så kommer iallafall en stor del av den hårdvaran som är standard på Model S idag även vara standard på Model III.
Re: Massiv beställning av Model III?
Är inte alls insatt i Uber och hur det fungerar, men lite mörka rubriker för dom idag och verkar inte gå helt smärtfritt överlag för deras verksamhet om man ska tro artikeln; http://www.svt.se/nyheter/inrikes/uber- ... verksamhet .
Känns som ett uttalande från företaget för att dra till sig uppmärksamhet och göra (mer)folk medvetna om deras existens och att de har ambitioner.
Känns som ett uttalande från företaget för att dra till sig uppmärksamhet och göra (mer)folk medvetna om deras existens och att de har ambitioner.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Massiv beställning av Model III?
Som det skrivits i en annan tråd http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 617#p26617 det kommer förmodligen ta 20 år innan det blir tillåtet med självkörande bilar. Med självkörande menas alltså att ingen i bilen behöver vara nykter eller ens myndig... Tex köra barnen till skolan själv på morgonen (übersmidigt )
Det som redan finns och som Tesla försöker få till på sin bil är en autopilot som alltså håller bilen i rätt fart och kurs, som ett flygplan. Men föraren måste på något sätt visa hen är medveten om vad som händer. Audi, VW och Mercedes har löst det genom att bilen kontrollerar att föraren har en hand på ratten. Jag tror Tesla kommer med en liknande lösning.
Det som redan finns och som Tesla försöker få till på sin bil är en autopilot som alltså håller bilen i rätt fart och kurs, som ett flygplan. Men föraren måste på något sätt visa hen är medveten om vad som händer. Audi, VW och Mercedes har löst det genom att bilen kontrollerar att föraren har en hand på ratten. Jag tror Tesla kommer med en liknande lösning.
Re: Massiv beställning av Model III?
Nu verkar det däremot som att Uber har bestämt sig för att välja Mercedes istället för Tesla. Kan det kanske vara så att Elon inte gick med på det utan istället vill skapa en egne tjänst som det spekulerades i efter hans kryptiska svar efter en kvartalsrapport?
http://electrek.co/2016/03/18/uber-orde ... mous-cars/
http://electrek.co/2016/03/18/uber-orde ... mous-cars/
Re: Massiv beställning av Model III?
Fast detta blir väl ändå intressant för Uber först när bilarna faktiskt är autonoma? Och där lär ju inte Model 3 vara till en början.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Massiv beställning av Model III?
Tror Uber försöker spela ut olika biltillverkare mot varandra. Det är inga regelrätta "beställningar" av bilar utan snarare en form av avsiktsförklaring och antagligen FÖRUTSATT en massa olika krav på funktioner, prisnivåer osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Massiv beställning av Model III?
Kan inte heller fatta att folk slantar upp 30 lakan för detta som kallas "autopilot". Har kört riktiga autopiloter i tusentals timmar och det är något helt annat än den där primitiva grejen i Teslan som känner av ett par linjer i vägen och lite annat krafs. En autopilot sköter ALLT som jag säjer till den att göra. Även om jag inte säjer eller gör nåt.
X100 lev.14/8-18.
Re: Massiv beställning av Model III?
+1
Sannolikt enklaste sättet att fixa en riktig autopilot i en Tesla är att göra en flygande version
En verkligt självkörande bil skulle behöva hantera alla situationer den kan hamna i året runt i alla väder.
Tänk bara mängden testning som skulle krävas. Nej, det är inte bara att skicka ut en beta och låta folk prova.
(Med det sagt, gillar den nuvarande autopiloten skarpt. Det är helt enkelt så långt utvecklingen har gått till nu. Men det är mycket kvar...)
Sannolikt enklaste sättet att fixa en riktig autopilot i en Tesla är att göra en flygande version
En verkligt självkörande bil skulle behöva hantera alla situationer den kan hamna i året runt i alla väder.
Tänk bara mängden testning som skulle krävas. Nej, det är inte bara att skicka ut en beta och låta folk prova.
(Med det sagt, gillar den nuvarande autopiloten skarpt. Det är helt enkelt så långt utvecklingen har gått till nu. Men det är mycket kvar...)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Massiv beställning av Model III?
Kanske inte självkörande flygplan men helikopter.
http://www.thetimes.co.uk/tto/technolog ... 659108.ece
http://www.thetimes.co.uk/tto/technolog ... 659108.ece
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Massiv beställning av Model III?
Så imponerande är inte flygande aoutopiloter allt, de har ganska mycket mer spelrum än man har på vägen. (Förutom vid cat III c landning förståss, men där har man ju förberett "vägen" på ett helt annat sätt med radiofyrar och sånt. Och även där skulle ju ett plan inte märka om de tex stog en lastbil parkerad tvärs banan, eller ett flygplan me för den delen)