Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Hej!

Jag brukar hänga här på forumet i princip varje dag och är väldigt intresserad av Tesla och Elbilar i allmänhet. Tänkte bara tipsa om ett inlägg jag precis gjort på min blogg:

http://www.ekonomisktrygghet.com/2015/0 ... engar.html


Hoppas det är ok att jag länkar härifrån, annars får jag helt enkelt klistra in blogginlägget här på forumet!


Mvh
Ekonomisk Trygghet
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av Toja »

Hej !

Intressant kalkyl, men den har några svagheter.
1, Tesla erbjuder 2,75 % ränta.
2, Amorteringen är nog för låg, bör skivas upp till att 50% av bilens värde är avskrivet efter 3 år.
3, Service kostar idag 6500 kr inkl reservdelar. (ej däck), men det kanske blir billigare med Model 3
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av kangru »

Det borde gå att bygga en relativt korrekt model där man hittar en körsträcka där man når break-even mellan ICE och elbil med ingångsvärden som inköpspris och milkostnad (inkl. service, försäkring, däck, bränsle osv) för de olika alternativen. Den stora osäkra faktorn är restvärdet efter X antal år, framförallt om man jämför mellan en ny Model 3 och en begagnad ICE.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av chpaulin »

Värt att notera att du även slipper besiktning de första tre åren på nya bilar, ingen stor kostnad men merjobb.

Sen är det kanske lite galet att jämnföra kostnader mellan en splitter ny Model 3 med en begagnad för 66k. Är man spekulant på Model 3 brukar man kanske köpa lite dyrare begagnade bilar, kanske en 3 år gammal BMW 320i eller dylikt och då får du nog räkna 150k+.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av bylund »

Poängen är väl just att försöka visa att även om man normalt sätt inte köper dyrare begagnade bilar, utan äldre och billigare, så kan man kanske ändå räkna hem en ny Model 3.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
Poängen är väl just att försöka visa att även om man normalt sätt inte köper dyrare begagnade bilar, utan äldre och billigare, så kan man kanske ändå räkna hem en ny Model 3.
Absolut och det kanske är möjligt lite längre fram när priset på en ny elbil med ok "range" ligger i linje med en Skoda eller VW. Tycker de flesta på forumet konstaterat att det krävs ganska många mil innan man tjänat på att betala den högre premien och istället motiverat det med att det är en så otroligt mycket bättre bil samt att man gör miljön en tjänst. Med Model 3 krymper avståndet men tror det är långt tills man kan räkna hem det mot en beg. bil i den prisklassen som omnämns. En beg. Model 3 är nog nått att satsa på i framtiden med tanke på det otroligt få rörliga delarna och låga förbrukningen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av Martinen »

Toja skrev:
Hej !

Intressant kalkyl, men den har några svagheter.
1, Tesla erbjuder 2,75 % ränta.
2, Amorteringen är nog för låg, bör skivas upp till att 50% av bilens värde är avskrivet efter 3 år.
3, Service kostar idag 6500 kr inkl reservdelar. (ej däck), men det kanske blir billigare med Model 3

DNB mfl erbjuder 2.75% ränta vid företagsleasing.
Tar du ett vanligt billån så kan det vara rimligt med den snitträntan. Det är dessutom. Vissa stor chans att räntan är högre om ett par år.
Kan hållas om amorteringar, men det är beroende på hur mycket man kör och det är inte ovanligt att ta ett privat billån för bilar in denna prisklassen på 8 år
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av LarsL »

Och om man betalar bilen kontant så blir det grattis per månad? :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Toja skrev:
Hej !

Intressant kalkyl, men den har några svagheter.
1, Tesla erbjuder 2,75 % ränta.
2, Amorteringen är nog för låg, bör skivas upp till att 50% av bilens värde är avskrivet efter 3 år.
3, Service kostar idag 6500 kr inkl reservdelar. (ej däck), men det kanske blir billigare med Model 3

DNB mfl erbjuder 2.75% ränta vid företagsleasing.
Tar du ett vanligt billån så kan det vara rimligt med den snitträntan. Det är dessutom. Vissa stor chans att räntan är högre om ett par år.
Kan hållas om amorteringar, men det är beroende på hur mycket man kör och det är inte ovanligt att ta ett privat billån för bilar in denna prisklassen på 8 år
Fast med en amortering 1100 kr per månad är bilen avbetald på 20 år, vilket är på tok för länge... Sen ska det nämnas att minsta kontantinsats på 20% (lagstadgad) räknas på priset före supermiljöbilspremien, inte efter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Martinen skrev:
Toja skrev:
Hej !

Intressant kalkyl, men den har några svagheter.
1, Tesla erbjuder 2,75 % ränta.
2, Amorteringen är nog för låg, bör skivas upp till att 50% av bilens värde är avskrivet efter 3 år.
3, Service kostar idag 6500 kr inkl reservdelar. (ej däck), men det kanske blir billigare med Model 3

DNB mfl erbjuder 2.75% ränta vid företagsleasing.
Tar du ett vanligt billån så kan det vara rimligt med den snitträntan. Det är dessutom. Vissa stor chans att räntan är högre om ett par år.
Kan hållas om amorteringar, men det är beroende på hur mycket man kör och det är inte ovanligt att ta ett privat billån för bilar in denna prisklassen på 8 år
Fast med en amortering 1100 kr per månad är bilen avbetald på 20 år, vilket är på tok för länge... Sen ska det nämnas att minsta kontantinsats på 20% (lagstadgad) räknas på priset före supermiljöbilspremien, inte efter.
Japp det är för lite med 1100 såklart.
Blev lite felstavat ovan. Skulle stå kan "kan hålla med om amorteringen" dvs att den var för låg och inte "kan hållas om amorteringar".
Kanske borde läsa vad jag skriver när jag skriver i mobilen.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av 18650 »

Teslan levereras med nya däck, det gör inte en begagnad bil :) I slutänden handlar det givetvis om hur långt du kör och hur du kan ladda. Det är enorm skillnad på att vara hänvisad till snabbladdare för 3kr/minut och köra kort sträcka per år mot att exempelvis ladda gratis på jobbet och åka 10mil+ om dagen.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av Elputte »

Sedan 15 år tillbaka köper jag alltid ny bil och byter efter några år när garantierna börjar ta slut. Även om det inte är några värstingbilar. Eftersom jag har till kontantinsatsen med hjälp av den gamla bilen. Blir ekonomin väldigt lätt att förutse. En fast månadsavgift som är utan överraskningar. Blir det fel så går det på garanti. Nya däck osv kul med nytt och säkert etc. Min nuvarande bil är ett år gammal. Om cirka två år hoppas jag att Modell 3 kommit ut till hyffsatt pris. Eftersom jag kan så betalar jag en tusenlapp extra varje månad så att jag är säker på att min nuvarande bil räcker som kontantinsats. Eftersom en bil på kanske 370000 är lite dyrare än min nuvarande. Sedan hoppas jag på ett antal trygga år med min modell 3 innan det är dags att byta igen. Skillnaden blir väl bland annat att drivmedelskostnaden blir mindre. Vad jag vill komma fram till är att det lönar sig anser jag att köpa nytt. Man slipper överraskningar ödsla tid på verkstadsbesök, leta delar, köpa däck besikta, ingen oro om man blir stående etc. Så länge man håller sig inom rimliga gränser och har råd så blir det billigare i längden. Sett både vänner släktingar och arbetskamrater som haft råd men som åkt begagnat och inte sparat ett dugg eftersom de har fått laga bilen för 10 tusentals kronor. Pengar som är bortslängda eftersom man inte får igen det vid en försäljning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Model 3, Ekonomisk Kalkyl

Inlägg av joel80 »

Mja.. skulle nog säga att det aldrig är en speciellt ekonomisk affär att köpa ny bil. (Men trevligt om man har den möjligheten.)

Min nuvarande Volvo V70 kostade runt 320k när den köptes.. sen la jag ganska direkt ut ytterligare ca 20k på vinterdäck, dragkrok och annat smått.. Så säg 340k totalpris.

Den är nu drygt 2,5 år gammal och har gått 7500 mil. Jag har ny fått värdering på den inför eventuellt inbyte i vinter.. 170k. Alltså ganska exakt 50% av vad det kostat... då har jag skött den väl och värderaren tyckte den var väldigt fin. Köper jag ut den och säljer den begagnad kan jag troligen få runt 190-200k för den.

Vid det eventuella bytet har jag en skuld kvar på 144 500kr, det var den summa bilfirman/leasingbolaget tyckte jag skulle lägga mig på så att jag med största säkerhet hade en marginal när leasingtiden gått ut.

Min poäng är i allafall att med en värdeminskning (med en välskött bil) på 150 000 - 170 000kr på tre år så hade det alla gånger varit billigare att köpa en begagnad bil. Även om jag så behövt laga den för stora summor. Man lurar sig själv om man tror annat.

Att det däremot kan vara värt extra pengar att köra nytt och oftast problemfritt är en annan sak.. men just i pengar sparar man sällan (eller aldrig) på att köpa en ny bil. Värdeminskningen äter upp alla "besparingar" snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar